Förvirring av verklighet i fiktionen då? Uralbergen, tex?
Jag är lite mindre förtjust i det. För mig ger det på något vis världen känslan av att halvt vara kuliss, att den inte riktigt kan bestämma sig för huruvida den vill stå på egna ben eller bara vara en sago-revolutionär version av Ryssland. I det tidigare fallet hade det varit bättre att låta dem ha nya namn, i det senare fallet ser jag inte varför man inte bara hade kunnat låta vara sådant, med Moskva och Sankt Petersburg och allt.
Något annat jag funderar på är spelets politiska tematik, och hur den relaterar till spelvärlden. Jag har här två reflektioner.
För det första tycker jag att Baba Yaga och slavfolkens förflutna ger en annan vändning på klasskonflikten än vad som skulle falla sig naturligt i ett spel som rakt upp och ner är inspirerat av ryska revolutionen. Kommunismen är ju till sin natur framåtblickande; den syftar till att lösgöra den slumrande makt som ligger hos industriproletariatet (en klass som skapats av kapitalismen genom urbanisering i kombination av en ökande jordlöshet på landsbygden) för att bygga en typ av samhälle som inte tidigare skådats. I Oktoberlandet är det lätt hänt att hoppet om slavfolkens befrielse och maktövertagande blir en tillbakablickande, anti-modern och ockult rörelse snarare än en futuristisk och vetenskapligt inspirerad rörelse som den tidiga Sovjetkommunismen.
För det andra funderar jag på hur spelvärlden speglar rysk imperialism, rasism och kolonialism. Verklighetens Ryssland vid motsvarande tid var ju en imperialistisk makt som dels genom maktspel i Europa styrde över åtskilliga folkgrupper som i såväl radikala som reaktionära rörelser suktade efter frihet från tsarens välde (finnar, ester, letter, litauer, polacker, etc), dels sedan tidigmodern tid hade expanderat österut och där underkuvat norra Asiens mångtaliga folkgrupper. Därtill fanns också andra inhemska minoriteter, inte minst en stor judisk grupp som utsattes för återkommande pogromer. Genom att de olika fefolken väldigt tydligt står för
klasser snarare än
etniciteter blir detta något som i hög grad blir osynligt i Oktoberlandet. Är detta positivt eller negativt? Vet inte riktigt. Det finns ju vissa som menat att det är fel att skuffa undan den här sortens historiskt förtryck om man tydligt låter sig inspireras av en historisk epok. Jag nöjer mig med att konstatera att Oktoberlandet, alla sina fefolk till trots, på sätt och vis är mer homogent än det historiska Ryssland.