Nekromanti Rollspelsdraken 2013

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Re: COG och MC

krank said:
Själv vet jag inte riktigt om jag tycker att "Malmberg gör inte ett nytt MC" är så mycket bättre än "COG gör inte ett nytt MC". Med COG fanns någon form av (litet) hopp, men nu ser det ju rätt garanterat mörkt ut ett bra tag framöver...
För mig är det mer att jag tycker att det är sympatiskt att den som låg bakom skapandet av MC, som engagerade en massa personer för att skriva en mängd material och spel, och som hällde in en massa pengar i projektet, också har kontroll över licensen.

Det tycker jag är Malmberg förunnat.

Skulle inte COG släppa sitt spel ändå, fast utan MC-kopplingen? För jag hade hellre sett deras version, än filmens version.

/M

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: COG och MC

Magnus Seter said:
För mig är det mer att jag tycker att det är sympatiskt att den som låg bakom skapandet av MC, som engagerade en massa personer för att skriva en mängd material och spel, och som hällde in en massa pengar i projektet, också har kontroll över licensen.

Det tycker jag är Malmberg förunnat.
Jag förstår ståndpunkten, även om jag inte håller med om den.

Magnus Seter said:
Skulle inte COG släppa sitt spel ändå, fast utan MC-kopplingen? För jag hade hellre sett deras version, än filmens version
Det var en fundering jag fick, också. Jag ha ju själv påbörjat ett MC-med-serienumren-bortfilade-projekt, så varför kunde inte de? Jag undrar om det går att få kontakt med COG-typerna, kanske har de grejer liggandes som man kan köpa och bygga om, lite som Fria Ligan gjorde (eller håller på att göra) med de övergivna Coriolisprylarna...

Mogger

Hipsteranka
Av en slump råkade jag snubbla över det här inlägget, angående Herr Malmberg:

Bland branschfolk i Sverige var [Malmberg] känd som "Smaug" pga sina metoder när han gjorde affärer...
Kanske kan vara av intresse. :gremsmile:

Hubarth

Veteran
Borde inte ett rimligt krav för att få sagda pris att man - oavsett hur många hjältepoäng man råkar ha i bagaget - faktiskt också gjort något för hobbyn i närtid? Malmbergs (/Paradox) senaste insats var väl att döda M:UA, om jag minns rätt...

krank

Hubarth said:
Borde inte ett rimligt krav för att få sagda pris att man - oavsett hur många hjältepoäng man råkar ha i bagaget - faktiskt också gjort något för hobbyn i närtid? Malmbergs (/Paradox) senaste insats var väl att döda M:UA, om jag minns rätt...
Mja, M:UA dog - vad jag förstod - för att Järnringen inte orkade mer. De hade släppt allt de kom på att släppa, liksom.

Det där med att Paradox skulle ha nåt med saken att göra lät då, och låter fortfarande, mer konspirationsteori-aktigt. Om du inte har källor...

Hubarth

Veteran
Jag grundar det hela på vad man kunde läsa (mer eller mindre bakom raderna) på Järnringens forum. Vad jag förstår så var en del att man helt enkelt ville prioritera annat, men rimligen bidrog det att Paradox ville ha en redig andel av alla försäljningsintäkter och att ny licens var på gång att tecknas. När sedan Järnringen väl lade ner vill jag minnas att diverse folk ville fortsätta men P ville då ha lite väl mastiga belopp för licensen.

Jag kan ha helt fel i detta, och någon som råkar vara mer insatt än jag får gärna rätta mig, men faktum kvarstår väl att "Bevara och utveckla rollspelshobbyn" inte tycks återfinnas i Malmbergs prioriteringar? Oavsett vad han åstadkom på 80-talet så tycker jag att det vore en väldigt märklig signal att ge honom priset.

EDIT: M a o kanske det skulle ha stått "bidrog till att döda M:UA" ovan, men det gör ju saken marginellt bättre.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
krank said:
Mja, M:UA dog - vad jag förstod - för att Järnringen inte orkade mer. De hade släppt allt de kom på att släppa, liksom.
Det där kan vi helt avfärda som osant. De hade till och med gått ut med en produktlista vad som skulle komma ut härnäst, så att det skulle vara slut på fantasin är rent ut sagt bullshit.

Mogger

Hipsteranka
krank said:

Det där med att Paradox skulle ha nåt med saken att göra lät då, och låter fortfarande, mer konspirationsteori-aktigt. Om du inte har källor...
Nja, det var nog i slutändan ekonomi som avgjorde det. Baserat på vad jag vet om det åtminstone.

krank

Robert Jonsson said:
Det där kan vi helt avfärda som osant. De hade till och med gått ut med en produktlista vad som skulle komma ut härnäst, så att det skulle vara slut på fantasin är rent ut sagt bullshit.
Tja, jag såg ju vad som hände med produktionstakten i Coriolis och utgick helt enkelt från att Järnringen inte orkade köra samma takt längre...

Arfert

Facit
Hubarth said:
Det gjorde han väl inte? Jag snackade med honom om licensen när Järnringen slutat, och det skulle inte alls bli dyrt. Sitter du inne med nån annan info? Nyfiken.

Robert Jonsson

krank said:
Tja, jag såg ju vad som hände med produktionstakten i Coriolis och utgick helt enkelt från att Järnringen inte orkade köra samma takt längre...
Det är säkert ant det också, med tanke på de talade om otyg som familj, barn och annat sådant där tidsslukande och rollspelsdödande saker. :gremwink:

Robert Jonsson

Fast vad den ena säger är billigt kan vara dyrt för en annan. Värt att ha i åtanke.

krank

Robert Jonsson said:
Det är säkert ant det också, med tanke på de talade om otyg som familj, barn och annat sådant där tidsslukande och rollspelsdödande saker. :gremwink:
Mjo. Var det inte så att rätt mycket av produktionen mot slutet utfördes av frilansare?

Att man har saker i pipelinen betyder kanske att de hade fantasi kvar, men det viktigaste (spelarböcker, monsterbok, maffig kampanj) var ju släppt. Jag har full förståelse för att de tappade farten.

Robert Jonsson

Absolut - och det är säkert en del av det. Men jag vill minnas att planer fanns på en ny maffig kampanj till exempel och sådant kan man ju gå och drömma om nu när det aldrig blev av. :gremwink:

krank

Arfert

Facit
Robert Jonsson said:
Fast vad den ena säger är billigt kan vara dyrt för en annan. Värt att ha i åtanke.
Du, jag är råpank, lovar att Järnringen hade bättre budget än jag. När det begav sig.

Jag tror att det att man hellre ville satsa på på egna spel. Har också hört att den sista Mutantboken inte sålde så bra (från mina butikskontakter), men det kan såklart vara fel.

Mogger

Hipsteranka
Arfert said:
Det gjorde han väl inte? Jag snackade med honom om licensen när Järnringen slutat, och det skulle inte alls bli dyrt. Sitter du inne med nån annan info? Nyfiken.
Järnringen valde att inte förnya licensen för de anåg inte att det skulle bli tillräckligt lönsamt. Om det var den enda orsaken vet jag inte. Sedan om det var dyrt eller inte i Malmbergs ögon, eller lönsamt eller inte i JFAB:s ögon beror ju på en massa andra aspekter än de vi sannolikt känner till.

Edit: Dessutom var JFAB:s utgivningstakt för låg. De skulle ge ut X produkter/år vilket inte var rimligt.

Robert Jonsson

Som Måns skriver verkar det helt enkelt som de och Herr Malmberg inte tyckte helt lika i den här frågan. Vad du och jag tycker är rätt irrelevant då, eller hur? Det är ju inte du eller jag som stod för valet. Vi kan helt enkelt inte veta något om det annat än just att två personer kan se väldigt olika på saker.

Arfert

Facit
Robert Jonsson said:
Som Måns skriver verkar det helt enkelt som de och Herr Malmberg inte tyckte helt lika i den här frågan. Vad du och jag tycker är rätt irrelevant då, eller hur? Det är ju inte du eller jag som stod för valet. Vi kan helt enkelt inte veta något om det annat än just att två personer kan se väldigt olika på saker.
Antar att de inte hade ork med två med produktlijer samtidigt. Samtidigt som antalet försäljningsstälen sjönk dramatiskt. Så de valde Corliolis framför Mutant. Det var deras egna baby.

Mogger

Hipsteranka
Arfert said:
Antar att de inte hade ork med två med produktlijer samtidigt. Samtidigt som antalet försäljningsstälen sjönk dramatiskt. Så de valde Corliolis framför Mutant. Det var deras egna baby.
Jo, vi vet ju alla att de valde Coriolis (och hur det slutade), men frågan är ju varför de valde Coriolis. Och jag tror inte att det var riktigt så enkelt, oavsett vad Malmberg har sagt till dig. :gremsmile: