Nekromanti Rollspelsdraken 2013

Mogger

Hipsteranka
Jag föredrar att säga att jag gillar X snarare än att jag ogillar Y. Det var min poäng. Jag tycker inte att det är fult att tjäna pengar, jag tycker att det fint, men det betyder inte att inte finns saker som jag tycker är ännu finare. :gremsmile:

Mogger

Hipsteranka
Sapient said:
Nej, jag tror det är Måns som missat att "se med oblida ögon (på)" är ett talesätt, och därmed en fast konstruktion så att säga.
Jag försökte formulera mig lite roligt.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Måns said:
Jag föredrar att säga att jag gillar X snarare än att jag ogillar Y.
Jag drömmer om en tid när alla gör som du. Jag tror att alla rollspelsdiskussioner skulle vara mycker mer konstruktiva då.

En dåres dröm, troligen.

/M

Sapient

Swashbuckler
Måns said:
(...)
Det har alltså inget med Malmberg som person att göra. Jag känner honom inte och har varit väldigt noga med att inte uttala mig honom.
(...)
Ursäkta en fråga, men hur kan detta _INTE_ vara en fråga om "person"?

Vi har här en diskussion om ett handlingssätt, (F.M:s uppträdande som affärsman baserat på hans personliga bedömningar et.c.) under lång tid, som vissa (däribland du, Måns) anser är till nackdel för att komma ifråga för ett pris.

Du har argumenterat, i flera inlägg, för att just detta uppträdande på något sätt förminskar värdet av eller kanske helt ställer betydelsen av hans andra gärningar i skuggan.

Hur skulle det kunna handla om något annat än att värdera någons personlighet?

Jag måste säga att jag tycker du här tappade all trovärdighet. Jag har följt diskussionen, bland annat för att jag själv inte delar det här sättet att resonera och jag tycker att jag som tidigare och förhoppningsvis återkommande jurymedlem behöver förstå det bättre - men jag vill invända väldigt kraftigt mot påståendet att det är som vilket slags åsikt som helst.

Det kan det inte vara. Om det är ett argument MOT att viss person förtjänar ett pris, då handlar det enkannerligen OM den personen.

Stå åtminstone för det.

Mogger

Hipsteranka
Om du ska komma med anklagelser får du backa upp dem. Jag har inte sagt något av det, det är din tolkning. Tycker du annorlunda får du gärna citera så kan jag förtydliga.

Tack så mycket.

anth

Vetefan
krank said:
Å andra sidan sitter karln med en hel hoper åsikter jag verkligen tycker illa om (källa: intervju i Fenix); han är ett riktigt varumärkestroll. Sedan finns det mer opålitliga uppgifter om hans business practices som väl eventuellt inte alltid uppskattades av alla.
SNÄLLA: läs HELA mitt inlägg innan ni kommenterar - för det jag har att säga kommer att göra folk upprörda.

Jag valde att svara på det första inlägget i tråden som kritiserade Malmberg - men det här gäller den mesta kritiken i tråden (alltså inte bara från krank).

Jag känner till kranks kritik av Malmberg sedan tidigare - och det går i stort sett ut på att krank inte tycker om Malmfeldts arbetsmetoder och åsikter.
krank får tycka precis vad han vill - det här är ett fritt land.
Vad jag däremot reagerar på är att det EGENTLIGA skälet till att krank inte tycker om Malmfeldt är att krank och Malmfeldt inte röstar på samma politiska parti.

Låt oss vara ärliga: Malmberg är en affärsman och försöker tjäna pengar - och krank ogillar alla som tjänar pengar (återigen - detta gäller inte bara krank, utan flera andra i denna tråd).

Den slutgiltiga frågan är: vill vi att Rollspelsdraken ska vara ett politiskt pris?

anth

Vetefan
Måns said:
Av en slump råkade jag snubbla över det här inlägget, angående Herr Malmberg:

Bland branschfolk i Sverige var [Malmberg] känd som "Smaug" pga sina metoder när han gjorde affärer...
Kanske kan vara av intresse. :gremsmile:
Jo, jag känner till det inlägget sedan tidigare och jag känner till både "smaug" och "Evil Little Dwarf" - det jag däremot är väldigt nyfiken över är vilka "branschfolk" är?

I samband med arbetet inför förra årets rollspelsdrake talade jag med FLERA personer som haft ett nära samarbete med Malmberg. För mig är dessa personer "branschfolk" - och INGEN av dem hade något ont att säga om honom, tvärtom höjde de honom till skyarna.

Så vilka mystiska "branschfolk" är det som Åke Rosén talar om???

solvebring

Superhero
Argh! said:
Den slutgiltiga frågan är: vill vi att Rollspelsdraken ska vara ett politiskt pris?
Nej, speciellt inte eftersom det är Föreningen WRNU's pris, och som Sverokförening måste man vara religiöst och partipolitiskt obunden/ofärgad.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Argh! said:
Låt oss vara ärliga: Malmberg är en affärsman och försöker tjäna pengar - och krank ogillar alla som tjänar pengar (återigen - detta gäller inte bara krank, utan flera andra i denna tråd).
Jag vill inte se fler såna här inlägg där man tillskriver andra personer motiv för deras åsikter.

Punkt. Slut.

/M

PAX

Jordisk Äventyrare
Lite tankar kring Rollspelsdraken som pris.

Jag tycker ni ska få lite höjd på priset. WRNU-föreningen är väl de som utser priset men vore det inte idé att få stöd via Sverok för att ge extra punch i prisets utdelning. Sverok är trots allt riksförbundet så de borde åtminstone kunna sponsra kostnaden för det fysiska priset. Nu vet jag inte hur priset ser ut men säger man "Rollspelsdraken" så faller det väl sig relativt naturligt. Priset skall vara en drake. Kanske i metall. Möjligen målad i guld/silver och lite andra accentuerande färger. Draken monterad på snygg fot med skylt. Det är ett pris värt namnet anser jag.

WRNU tycker jag skall vara juryn. Möjligen med en eller två personer från Sveroks organisation. Precis som någon skrev så bör juryn agera i sekretess tills pristagaren presenteras med motivationen.
Utdelningen av priset görs lämpligen på någon av de spelkonvent som hålls i landet.

Alla kan applådera när priset utdelas och skrika/skriva Äntligen!

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Argh! said:
Så vilka mystiska "branschfolk" är det som Åke Rosén talar om???
Det är främst Michael Börjesson som fick ta smällarna för Malmbergs framfart. Men även distributörer och en del frilansare anser sig förfördelade i sina affärer med herrn ifråga. Lancelot Games var väl inte så pigga på de metoder som användes mot dem heller, om jag minns rätt.

Så det saknas inte legitim kritik och legitima kritiker. Men det är i stort sett enbart de som för sin talan, den andra parten uttalar sig inte.

/M

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Argh! said:
Det är lika mycket ett politiskt ställningstagande att säga att ja, det är OK att tycka som Malmberg.

Det är lite samma grej som att liberalism och antiliberalism båda är politiska åsikter.

Men men, jag tycker - som jag skrivit flera gånger i tråden men du uppenbarligen valt att skita i - inte att Malmbergs åsikter och beteenden bör stå ivägen för att han får priset. Faktum är att det har hela min poäng här: 1) jag gillar inte en hel del saker han tycker, men 2) jag vill absolut inte att det ska tas hänsyn till.

solvebring

Superhero
Yeah! Och, återigen ska väl priset handla om det man gjort bra, inte det man gjort dåligt? Det ska väl förövrigt vara koncenterat på rollspelshobbyn, inte företagsekonomi och frågor om konkurrensfrihet?

Förövrigt är det väl juryn som avgör de här sakerna? Det enda vi övriga kan göra är väl att nominera folk när den tiden kommer, och ni som håller i priset skapar en tråd för det?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
solvebring said:
Yeah! Och, återigen ska väl priset handla om det man gjort bra, inte det man gjort dåligt? Det ska väl förövrigt vara koncenterat på rollspelshobbyn, inte företagsekonomi och frågor om konkurrensfrihet?

Förövrigt är det väl juryn som avgör de här sakerna? Det enda vi övriga kan göra är väl att nominera folk när den tiden kommer, och ni som håller i priset skapar en tråd för det?
Jojo, det är juryn som bestämmer men jag vill gärna att detta diskuteras öppet bland oss användare också, det är ju vårt sätt att påverka.

Vi vet ju så lite om alla nominerade att det bara är bra om deras dåd diskuteras så att man får en fullständigare bild.

/M

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Jag tycker att Eksem ska ha priset för sina stordåd inom den svenska old-schoolrörelsen :gremsmile:

nästan i alla fall

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Brynolf said:
Hur utses juryn då? Det verkar ju onekligen som att det kommer spela roll.
Förra året nominerades juryn här på rollspel.nu, och sen bestod den av de som tackade ja till att medverka.

/M

Sapient

Swashbuckler
Magnus Seter said:
solvebring said:

Jojo, det är juryn som bestämmer men jag vill gärna att detta diskuteras öppet bland oss användare också, det är ju vårt sätt att påverka.

Vi vet ju så lite om alla nominerade att det bara är bra om deras dåd diskuteras så att man får en fullständigare bild.

/M
Tja, arbetsgruppen finns ju också (eller hur, Magnus?).

Om arbetsgruppen bestämmer att den vill bästa hur juryn ska arbeta, så blir det arbetsgruppen som bestämmer reglerna... :gremsmile:

Eller styrelsen, om den bestämmer sig för att den har mandat att överpröva den arbetsgrupp som den själv utsett.

Juryn kan ingenting bestämma förrän styrelsen har utsett den.

- Om det nu fortfarande är styrelsen som utser den, när arbetsgruppen har bestämt färdigt...

Eller ja, som ni ser så behövs det fortfarande lite fastare ramar för alla procedurer runt priset. :gremsmile:

Brynolf

Dum fan
Sapient said:
Eller ja, som ni ser så behövs det fortfarande lite fastare ramar för alla procedurer runt priset. :gremsmile:
Yep, man kanske skulle börja där. Antingen får styrelsen utse en jury, eller så får hela forumet bestämma genom en poll.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Sapient said:
Tja, arbetsgruppen finns ju också (eller hur, Magnus?).
Jepp. Den består av anth, Vimes och jag. Vi var dock inteinblandade alls i juryns överläggningar förra året, utan det var en i stort sett svart låda för oss. Uppgiften att utse pristagare in i ena änden, och svar på frågan ut i andra änden.

Sen ska vi slipa på alla delar av processen.

/M