På senaste tiden har detta dykt upp ganska flitigt på olika håll i forumet. Det finns ett mönster som verkar upprepas om och om igen på rollspelsmarknaden vad gäller folks attityder till spelföretag.
1: När ett lovande spel dyker upp är folk positiva och uppmuntrande. Spelföretaget är en modig nykomling på en hård marknad och drivs nog av riktiga entusiaster som gör detta av kärlek till hobbyn o.s.v.
2: Spelet ökar i populäritet, fler och fler testar det och kundkretsen ökar. Företaget är ett bra företag som ger en kul saker att leka med.
3: Spelet är enormt (relativt sett), de flesta känner till eller har testat det... men företaget ses nu med ökande skepsis. De verkar sträva efter lönsamhet och agerar försäljningstaktiskt. Saker i spelet verkar dyka upp av kommersiella skäl snarare än för att de är det spelet behöver kvalitativt. Företaget har nu blivit ett onskefullt imperium.
(om min beskrivning ovan vantolkar någon, påpeka det gärna...
Varför händer detta?
Är det företaget som ändras eller är det konsumenterna?
Är det företaget som ändras men konsumenterna som nostalgiskt sitter fast i det gamla?
Är det företaget som inte kan förnya sig och konsumenterna som kräver en utveckling som inte dyker upp?
Är det företaget som skadas av sin framgång och konsumenterna som är skarpa nog att se detta?
Är det kanske rentav så att detta mönster _inte_ är ett mönster utan en övertolkning av några isolerade händelser? De flesta företag kommer ju knappast förbi steg ett, än mindre steg två...
Andra kommentarer?
1: När ett lovande spel dyker upp är folk positiva och uppmuntrande. Spelföretaget är en modig nykomling på en hård marknad och drivs nog av riktiga entusiaster som gör detta av kärlek till hobbyn o.s.v.
2: Spelet ökar i populäritet, fler och fler testar det och kundkretsen ökar. Företaget är ett bra företag som ger en kul saker att leka med.
3: Spelet är enormt (relativt sett), de flesta känner till eller har testat det... men företaget ses nu med ökande skepsis. De verkar sträva efter lönsamhet och agerar försäljningstaktiskt. Saker i spelet verkar dyka upp av kommersiella skäl snarare än för att de är det spelet behöver kvalitativt. Företaget har nu blivit ett onskefullt imperium.
(om min beskrivning ovan vantolkar någon, påpeka det gärna...
Varför händer detta?
Är det företaget som ändras eller är det konsumenterna?
Är det företaget som ändras men konsumenterna som nostalgiskt sitter fast i det gamla?
Är det företaget som inte kan förnya sig och konsumenterna som kräver en utveckling som inte dyker upp?
Är det företaget som skadas av sin framgång och konsumenterna som är skarpa nog att se detta?
Är det kanske rentav så att detta mönster _inte_ är ett mönster utan en övertolkning av några isolerade händelser? De flesta företag kommer ju knappast förbi steg ett, än mindre steg två...
Andra kommentarer?