Nekromanti Rollspelshobbyns framtid

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Hoppfull och pessimistisk

Nu svarar jag innan jag läst något av resten av tråden... den är så lång och jag är så lat :gremsmile:

Jag tror att hobbyn i sig har en god chans. Fler och fler människor jag träffar tycker "rollspel, det låter kul" och vill gärna testa någon gång. Jag tror att minst 10% av sveriges befolkning skulle tycka rollspel var kul nog att syssla med OM det presenterades för dem på rätt sätt. Mer än så om man räknar datorstödda multiplayerspel med rollspelsmöjligheter (nevervinter), men det gör jag inte :gremsmile:

Jag tror också att hobbyn som den ser ut nu är i en återvändsgränd. Rollspel görs för (mindre och mindre delmängder av) rollspelare. Det är lika omöjligt att upprätthålla i längden som vilken perpetum mobile som helst. Utan ett stadigt influx av nytt folk kommer hobbyn sakta förtorka och dö. Visst kommer vi finnas kvar men det är inte levande i biologisk mening (kan föröka sig). Egentligen är vi redan där.
Jag tror inte att ens 1% av sveriges befolkning förstår tjusningen med att köpa bok efter bok med påhittade fakta om en påhittad värld eller med än mäktigare regelmässiga konstruktioner. Jag vet att jag inte fattar det och jag är ändå trägen rollspelare sedan 10-20 år.

Det hobbyn behöver för att bli levande igen är minst ett spel som _inte_ satsar på att på något sätt locka en del av rollspelarna till sig utan istället satsar på att vara tillgängligt för sådana som _inte_ spelar rollspel. Att ha en ny spännande tärningsmekanik och en värld där alverna är en slags svamp snarare än däggdjur kanske kan locka rollspelare till att åtminstone införliva det i sina samlingar. För en person som inte redan är involverad i hobbyn är det dock poänglöst.

Rollspel är egentligen sällskapsspel. Det är den sociala biten som höjer dem över datorspel och fia med knuff. Hela det här med att "spela en roll" är egentligen bara en social lek. Reglerna, världen, äventyret o.s.v. finns där enbart som ett substrat att utöva den här sociala leken på. Diplomacy skulle vara ett rollspel om man gavs personlighetsdrag man skulle gestalta. Monopol skulle vara ett rollspel om man fick en beskrivning på sitt företags hemliga policy och uppmanades att försöka följa den någorlunda.
Dagens rollspel utnyttjar därför bara ett försvinnande litet fragment av det enorma område som det egentligen skulle kunna utgöra. Därför är det heller inte så konstigt att dess publik är så försvinnande liten.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,075
Location
Linköping
Re: Försäljning i Lkpg

Dessutom så säljer Bokia EON tack vare att en av arbetarna är CJS' kusin och att de säljer en del fantasyböcker.

Nästan så här i Linköping, Bokia säljer Eon, antagligen tack vare att det är som böcker och att en munvig spelare frågade och tjatade lite. Ett tag fanns också till exempel ankspelet från Outer Limit Games också.
Sedan har vi ju Tradition också men där är nog rollspelen liksom i minoritet...
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Försäljning i Lkpg

"Nästan så här i Linköping, Bokia säljer Eon, antagligen tack vare att det är som böcker och att en munvig spelare frågade och tjatade lite."

Va!? Du skojar! Bokia inne i stan? Jag har varit där flera gånger men aldrig sett röken av en endaste Eon-bok.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: !

Min högst ovetenskapliga teori:

Men generationsväxlingen kan ju ha berott på att rollspelen slutade säljas i leksaksbutikerna, och därmed hamnade hos spelspecialister. Några nya spelare kom inte in i hobbyn, och plötsligt fanns det ingen som var intresserad av nybörjarspel längre. Då hamnade rollspelen ännu längre bort från leksaksbutikerna, och har idag börjat närma sig den punkten där t.om. butiker som Tradition smalnar av utbudet på rollspel.

Jag kommer på en del saker som motsäger ovanstående resonemang, men de droppar jag inte här, för jag tänker inte säga emot mig själv medvetet :gremwink:
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,075
Location
Linköping
Re: Försäljning i Lkpg

Jag kan ju minnas fel och det var Sahlströms/Akademibokhandeln (inne i sta'n, inte på universitetet). Det var en liten stund sedan så de kan ju slutat men de hade ett bra tag om de nu slutat. Kul att hitta en linköpingsbo.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Hoppfull och pessimistisk

"Det är den sociala biten som höjer dem över datorspel och fia med knuff."

Fast sett till resten av texten du skrev menar du väl snarare att det är den rollgestaltande biten som höjer rollspel över datorspel och fia med knuff? Både datorspel och fia med knuff kan ju vara sociala sysselsättningar. Kan fia med knuff vara något annat är en social sysselsättning?
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Norska rollspel (och annat)

Sälj dem under annat varumärke, i en annan produktlinje, via internet eller specialbutiker, eller via leksaksbutiker om kunderna frågar efter dem.
Eller under disken, inlagda i bruna papperspåsar!






Va?

Nightowl
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Vad är ett nytt rollspel? (är det här OT?)

Ofta i sådana här diskussioner som handlar om rollspelens framtid talas det ofta om rollspel som har som uppgift att locka in nya spelare i hobbyn. Här vill jag slänga ur mig några funderingar om den saken:

1. Har det gjorts förr? Är det någon som tillverkat och släppt ett spel för att dra in folk i hobbyn? Är det ens en bra idé, rent ekonomiskt?

2. Vilka är det som ska bli det nya blodet? De förslag som ges på hur spelen ska se ut går för det mesta ut på att vara enkla actioninriktade fantasyspel i lådor som skramlar. Alltså tänker man sig det nya blodet som unga grabbar. Men visst finns det en massa andra grupper som är potentiella rollspelare? Var är rollspelen som intresserar tjejerna, såväl unga som gamla? Hur skulle de se ut? Förmodligen inte actionpackad fantasy i lådor som skramlar.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Felet i resonemanget

...är att Sinkadusprenumerationer och försäljningssiffror hos supplement bara mäter hur många spelare som är riktigt engagerade och har goda resurser.

Kan det verkligen vara så att bara var tjugonde DoD-spelare skaffade mer prylar till sitt spel?.

Definitivt, för med fantasi och dåliga resurser kunde det vara det rimligaste alternativet. Att köpa Svavelvinter (t.ex.) konsumerade 10 - 15 veckopengar för mig. Det är inte något man gör i första taget.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
jupp

Fast sett till resten av texten du skrev menar du väl snarare att det är den rollgestaltande biten som höjer rollspel över datorspel och fia med knuff?

Jo, det stämmer. Jag ser rollgestaltande som en social lek. M.a.o. är det en bit av spelets sociala bit. Det kanske är ett fruktansvärt otydligt sätt att säga det på nu när jag tänker på det men jag får hoppas att alla missförstår mig rätt (som du verkar göra :gremsmile:)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Poängen med resonemanget

"...är att Sinkadusprenumerationer och försäljningssiffror hos supplement bara mäter hur många spelare som är riktigt engagerade och har goda resurser."

Det är inte det som är felet - det är det som är poängen. Om man förutsätter att Sinkadusprenumerationerna mäter hur många rollspelare som är riktigt engagerade och har goda resurser så torde ju DoD-säljsiffrorna minus Sinkadusprenumerationerna mäta hur många som inte är engagerade - eller om man så vill, impulsköparna, julklappsinnehavarna och då-och-då-spelarna. Den biten av rollspelarna som försvann när rollspelen försvann från leksaksbutikerna, helt enkelt.

Det mest symptomatiska är ju att om Sinkadusupplagorna mäter antalet riktigt engagerade rollspelare så torde det vara fler riktigt engagerade spelare nu.
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
Re: !

kan ju ha berott på att

Tror jag är nyckelordet överallt. Jag tvivlar på yttre "onda" krafters påverkan och tror på att rollspelen attraherade en viss typ av människor och gör det i fortsatt utsträckning - grejen är bara att den typen av människor minskar i antal. Det handlar om intresse. Och intresse kan vara flyktigt som fan - särskilt om det finns lättare lösningar a'la Counter Strike och Final Fantasy.
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
Re: Tyvärr

Finns det fler ställen som säljer rollspel i Sverige nu än för tio år sedan?

Antagligen. Men beror det på ett minskat antal köpare av "nybörjarrollspel" eller att rollspelandet krossats av moralister? Jag tvivlar på moralisterna, och satsar på ett minskat intresse. Vad skulle vara så fruktansvärt med det?
 

Kornella

Warrior
Joined
9 Feb 2000
Messages
271
Location
(Sverige)
Rollspelskampanj

Jag har nästan en idé till en kampanj... Nej, inte en rollspelskampanj, utan en uppmuntra folk att spela rollspelkampanj. Alla vi här som deltar på forumet skall skänka bort ett enkelt rollspel till en yngre person och berätta om rollspelshobbyn, uppmuntra den personen att spela rollspel med sina kompisar.

Lyckas inte det så ligger, det ändå ett rollspel och samlar damm hos en potentiell framtida rollspelare, som kanske en dag hittar spelet igen och får för sig att spela.

Gör vi alla det här på forumet så kan det bli en ganska stor ökning av antalet rollspelare i sverige?

Vad tror ni om en sådan kampanj?

Jag vet det låter jätteknäppt och skulle säkert inte lyckas. Men om vi nu bryr oss om hobbyn så mycket som vi påstår, varför inte göra slag i saken? De flesta rollspelare har ändå fler än 2-3 rollspel hemma och lär inte heller använda dem alla.

Nella
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Rollspelskampanj

Fin idé men det är trubbel på horisonten. Det finns inga bra nybörjarspel på svenska. Ett nybörjarspel ska var enkelt och innehålla ett äventyr så att de som läser boken begriper allt, ller i alla fall hur det ska vara på ett humm.
Okej, Mutant UA då, men jag vill inte ge bort mitt Mutant! ^_^;;


Storuggla, ser mörkt på nybörjarspel
 

Legolas

Veteran
Joined
31 May 2000
Messages
80
Location
Gävle
Ärligt talat. Jag tror att det fortfarande sitter kreativa 12-14åringar i stugorna i Huddinge och spelar Eon med inslag av utomjordningar, Sagan om Ringen och David Hasselhof. I alla fall gör det de ända tills de hittar detta helveteshål på det vi kallar internet.
Här diskuterar rollspelare allt ifrån ynkliga detaljer i regelverk, folk bråkar och slänger sig med termer som kobolder, regelfacister, ålfiskespelare, grisodlare, enter, powergamers, storytellers, wodpretton och apmongon (helst i samma mening), man nämner och jämför med spel som inte ens personalen på spelbutikerna hört talats om och sen avslutar man det hela med moraliska frågeställningar och ett stycke hetsk Krille vs Rising debatt om valfritt ämne.

Låt stå och puttra i två veckor i valfri 13årig rollspelares hjärna.
Jag är själv runt 13-år(14, vilket jag antagligen säger med risk för min trovärdighet). Jag funderar lite på vad som igentligen är kreativt? Är det inte tillåtet att vara kreativa inom "regelverket"? Jag har spelat "många" olika spel och tycker att det oftast är "reglerna" som ger mig kreativitet. Min fantasi tenderar att inte riktigt kunna hålla sig till en sak i taget. Detta hjäler mig regler att göra. Det kan bli lätt inkonsekvent att ha en medeltida cyberskräkpunk world of darkness kampanj med inslag av rymdskepp. Detta är åtminstånde inte vad jag vill rikta min kreativitet mot.

Utan regler vad händer då med rollspelen? Då kommer ju det som ges ut vara rena faktaböcker, med undantag för böcker om hur man spelar och spellede(läs: dramaböcker). Då dör ju den lilla rollspelsindustri som finns.

Legolas
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Tyvärr

Jag kan iofs bara uttala mig om lokala förhållanden, men det gör jag å andra sidan så gärna. Här i Växjö såldes rollspel både i bokhandlar och leksaksbutiker fram till Bjuv-mordet, då de försvann. Jag har ett vagt minne av att deras närvaro i butikerna i och för sig hade minskat stadigt ett tag innan, så det är inte helt omöjligt att det bara var ett svepskäl, eller att butikerna kanske hade slagits lite mer för att fortsätta sälja spelen om de hade sålt bättre.

Ett tag fanns det i princip inte alls möjlighet att få tag på rollspel lokalt, utan man fick beställa på postorder från Flamman, Spel&Sånt, eller motsvarande. Numera finns det en butik som säljer rollspel här, fast det är inte på något sätt deras huvudnäring. Helges Håla började som gitarrförsäljare, och expanderade sedan gradvis till Magic, Warhammer och rollspel. Tyvärr har de inte direkt världens bästa sortiment, men de kan ju trots allt beställa hem saker.
 

Kornella

Warrior
Joined
9 Feb 2000
Messages
271
Location
(Sverige)
Re: Rollspelskampanj

"Fin idé men det är trubbel på horisonten. Det finns inga bra nybörjarspel på svenska. Ett nybörjarspel ska var enkelt och innehålla ett äventyr så att de som läser boken begriper allt, ller i alla fall hur det ska vara på ett humm.
Okej, Mutant UA då, men jag vill inte ge bort mitt Mutant! ^_^;;"

Offra dig för hobbyn!;) DoD6 och Mutant UA funkar väl ändå ganska bra som nybörjarrollspel likaså Eon och övriga spel som splatter med mera. Bara man hjälper till lite, kanske rent av spelar med dem en gång.

Dessutom har nog de flesta äldre spelare ett gammalt DoD87 liggandes som de säkert kan skänka bort. Fast såklart då blir nog inte nybörjaren så glad, tänk att få ett gammalt skruttet häfte;).

Nella
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,864
Location
Värnhem, Malmö
Re: Vad är ett nytt rollspel? (är det här OT?)

"2. Vilka är det som ska bli det nya blodet? De förslag som ges på hur spelen ska se ut går för det mesta ut på att vara enkla actioninriktade fantasyspel i lådor som skramlar. Alltså tänker man sig det nya blodet som unga grabbar. Men visst finns det en massa andra grupper som är potentiella rollspelare? Var är rollspelen som intresserar tjejerna, såväl unga som gamla? Hur skulle de se ut? Förmodligen inte actionpackad fantasy i lådor som skramlar. "

Detta var en mycket vettig synpunkt, man får lite känslan av att alla gamla rollspelsrävar vill tillbaka till det stadie som var förhärskande på 80-talet. Visst, det var en större marknad då, men är detta rätt väg att gå? Om man inte bara försöker göra efter de primitiva rollspelen, utan dessutom försöker skapa någon form av "första-gången-man-spelar-ett-primitivt-rollspel"-atmosfär, riskerar man då inte att förblindas av sin egen nostalgi, varpå Sveriges rollspelsnybörjare får spela det spännande äventyret "trobergs barndomsminnen" eller liknande...
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,864
Location
Värnhem, Malmö
Jag upptäckte rollspel.nu vid 13 års ålder, och det har verkligen inte påverkat mig negativt. Mitt rollspelande har (tror jag) utvecklats enormt mycket genom att jag här haft möjlighet att sitta och diskutera rollspel med personer som är mer än dubbelt så gamla som jag. Detta har hjälpt upp min tillfredsställelse från rollspel (det här börjar låta som TV-Shop) och utvecklat mitt rollgestaltande (och nej, innan man blev "teoretisk" levde inte alla i lyckliga koboldvärldar med alla favoritgrejer inplockade. Åtminstone inte jag) något enormt.

Mina kreativa impulser utvecklade sig snarare bortom DoD Chronopia, Ursula K LeGuin och Tolkien, och visade mig att det finns en hel mängd inspiration där ute. Säga vad man vill om den genomsnittlige 12-åringen, men jag tror inte att den samlade kreativiteten i hans/hennes hjärna, ens om det är en rollspelande hjärna, överstiger den inspiration han eller hon kan få från detta forum.
 
Top