Tolkien är ju rätt vag i sin beskrivning av hur en balrog ser ut:
"Something was coming up behind them. What it was could not be seen: it was like a great shadow, in the middle of which was a dark form, of man-shape maybe, yet greater; and a power and terror seemed to be in it and go before it...Its streaming mane kindled and blazed behind it. In its right hand was a blade like a stabbing tongue of fire; in its left it held a whip of many thongs....His enemy halted again, facing him, and the shadows about it reached out like two vast wings. It raised the whip, and the thongs whined and cracked. Fire came from its nostrils."
Personligen tycker jag inte att något i denna beskrivning hintar om något demonlikt med horn eller svans, utan beskrivningen är nästan abstrakt. Med det sagt menar jag INTE på något sätt att det skulle vara fel att föreställa sig balrogen som en klassisk demon, beskrivningen öppnar ju för mycket tolkning.
ag tycker bara själv det är svårt att greppa hur man får den bilden ur den beskrivning som ges. Tolkien är ju snubben som typ kunde ägna fem sidor åt att beskriva en sten, så jag tänker bara att om han tänkte sig att balrogen skulle ha horn och svans så är ju chansen hög att han hade sagt det.