Eller om man inte vill vara lika extrem, rött vin passar bra till kött. Måhända att du är nykterist eller helt enkelt inte tycker om vin, men rött vin funkar rent generellt bra till kött.Det där är som att säga att få ett slag på käften är trevligt om man är masochist. Visst, men alla är inte masochister.
Tja, vill du inte dricka vin så slipper du. Jag är den siste som tänker tvinga dig.Min brist på uppskattning för Star Trek etc är inte orelaterad till min motvilja mot gubbar med veckans kufiska ansiktsmask, till exempel.
Han frågar inte vad som generellt fungerar, han frågar efter folks personliga åsikter.Vad tycker ni andra om rymdvarelser och deras plats i rollspel?
Det där är ett jättebra argument för varför utomjordiska virus bör vara helt riskfria i en hårdvetenskaplig grusirymddräkten-miljö.Ett av mina privata hatobjekt inom SF är utomjordiska virus som smittar människor. Även om utomjordiskt liv skulle vara DNA/RNA-baserat är det väldigt osannolikt att dess genetiska kod skulle vara tillräckligt lik vår för att deras virus ska kunna smitta oss (och vice versa).
Nja, det är en åsikt som underbyggs av det emiriska faktumet att en sjujefla massa bra space opera har rymdvarelser som passar riktigt bra. Det brukar till och med vara ett av space operans kännetecken, utöver exempelvis högt tempo, pseudovetenskap, larger-than-life-historier och estetiska men ovetenskapliga miljöer.Du säger att rymdvarelser passarbra till rymd opera? Det är bara din åsikt. Inte ett faktum.
Åke Ohlmarks existens är rolig och bisarr men han är en kass översättare. men, på tal om sagan om ringen. Någon som läst nyöversättningarna och kan säga om de är bättre eller sämre än Åkes? (nåja.. sämre kan de ju inte vara men..) och om de är värda en genomläsning?Åke Ohlmark är en skit
Det passar bra inom genren även om man inte tycker om det. Man kan knappast klaga på att space opera med utomjordingar inte uppfyller genrens kriterier. Möjligen kan man klaga på att man inte tycker om genren eller dess kriterier, men det är en helt annan sak.Det passar ju bara bra om man tycker om det =)
Jag säger inte att någon har fel vad gäller smak. Det står var och en helt fritt att gilla eller avsky eller alla grader däremellan space opera och utomjordingar.Men att säga att de som inte håller med har fel, eller har en avikande åsikt från vad som är "rätt" är lite inskränkt, tycker jag =)
Jag har läst båda. Det tog ett tag innan man vande sig vid Secker och Riftedal och den nya ring-dikten, men det är nog det enda jag kan klaga på: jag blev liksom indoktrinerad av Bagger och Vattnadal och den gamla ring-dikten, så den nya kändes helt enkelt ovan.Någon som läst nyöversättningarna och kan säga om de är bättre eller sämre än Åkes? (nåja.. sämre kan de ju inte vara men..) och om de är värda en genomläsning?
Då får man ju ett hum om hur vanligt det är i ens universum.N is the number of civilizations in our galaxy, with which we might hope to be able to communicate.
R* is the average rate of star formation in our galaxy
fp is the fraction of those stars that have planets
ne is the average number of planets that can potentially support life per star that has planets
fl is the fraction of the above that actually go on to develop life at some point
fi is the fraction of the above that actually go on to develop intelligent life
fc is the fraction of civilizations that develop a technology that releases detectable signs of their existence into space
L is the length of time such civilizations release detectable signals into space.
Det är inte din smak jag ifrågasätter.Jag skiter högaktningsfullt i huruvida du tycker det är ett bra argument. Faktum är att jag ogillar utomjordiska virus som smittar människor.
Jag tror att du har svårt att hitta någon forskare som skriver under på den teorin, dock. Big Bang-teorin är också ganska poppis (speciellt då bland forskare), och den säger ju att universum inte är oändligt.Jag har alltid resonerat så hä: om universum är oändligt (populär teori som jag inte riktigt vet vad jag tror om) ...