Nekromanti Så vi kan inte diskutera eller kritisera spel öppet längre alltså?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Herr Nils;n132304 said:
När implementerar vi "Förlåt mig, vi skakar hand" funktionen på forumet?
Du menar "Här är handen ... och HÄR ÄR DOLKEN! I RYGGEN! MUHAHAHAHA!"-funktionen. :grin:

Ram

Skev
.113;n132305 said:
Jag har 3 barn och jobbar på det fjärde så jag förstår faktiskt vad du pratar om ;) Själv så skulle jag inte skriva så som vissa personer väljer att skriva, men jag är också beredd på att samhället ser ut på ett helt annat sätt och man bör lära sig hantera att världen inte är fylld av fluffiga vita kaniner.
Man kan bara påverka den del av världen som man är aktiv i, inte sant? Bara för att de svär på bilverkstaden så behöver vi inte göra det här? :wink: Vi bygger vår egen miljö här och där kan man alltid försöka påverka och ha hopp och önskemål om att alla skall vara mjuka gnagare.

Grattis till det välsignade tillståndet också. :)

Ymir

Liten kantbaron
Rymdhamster;n132301 said:
Det är tvärt om något Eon-gänget tagit upp som ett återkommande problem på sista tiden här på forumet; att det finns en grupp människor som envisas med att klanka ner på Eon utan att varken ha spelat eller läst det. Jag är dessutom rätt säker på att det är just Ymir (som nämner saftmiffon) som har tagit upp detta förut.

Jag säger inget om ifall han har rätt i det eller inte, och jag tycker inte att det var ett bra uttalande oavsett, men att kalla det för ett direkt personangrepp specifikt riktat mot God45 tycker jag är att läsa in rätt mycket grejer som inte står där.

Det håller sig ju inte till "spel X är skitdåligt" utan det blir ju "spel X är skitdåligt, de som skrev det är efterblivna jäkla djurplågare och alla som spelar det är spelet är dumma i huvudet".
Problemet är inte att folk ogillar Eon, problemet är att folk skriker och ylar om att Eon är världens sämsta rollspel och en skam mot hela mänskligheten i trådar där sådant inte har att göra. Det är kritik utan proportion, utan kontext, och utan avsikt att motivera sig eller engagera sig i en ens remotely konstruktiv diskussion om Eons eventuella brister. När sådant blir ett systematiskt beteende gör det mig, som lagt ned oändlig möda på att till Eon skriva rollspelsmaterial som generellt fått god kritik, mer och mer irriterad och jag ångrar inte för ett ögonblick 'saftmiffo'-uttrycket i det här fallet, utan anser att det var fullkomligt på sin plats. Jag förväntar mig inte att alla ska älska det jag skriver, men jag förväntar mig att slippa få spott och spe tillbaka bara för att jag lagt ned oändliga timmar på just Eon. Vill folk häckla mig som rollspelsskribent får de fanimej komma med väldigt mycket bättre argument än de som hittils hörts om Eon, annars är "saftmiffo" och en ökande skala av grövre och grövre förolämpningar den nivå jag tänker lägga diskussionen på, för jag är så urbota jävla trött på det här.

Pendragon

Swashbuckler
God45;n132129 said:
Jag är fortfarande osäker på vad som menas med ren trollning.
Detta är uppenbart.

Ett kort tips, när du skriver ett inlägg, åtminstone ett som är negativt (i synnerhet mot folk som är aktiva på forumet och förväntas läsa det) är det väl inte för mycket begärt att du försöker uttrycka dig lite artigt? Om du är osäker på hur detta går till, använd dina rollspelarskills och tänk dig följande scenario: Du är en stereotypiskt artig brittisk butler och personen du kritiserar är din arbetsgivare som behöver din hjälp att inse sina snedsteg.
Sätt som mål att alla som läser ditt inlägg ska få nånting positivt eller åtminstone tänkvärt ut av det. Detta är dock skitsvårt och kommer inte alltid att lyckas. Det är okej, det märks om man försöker.

Eller helt enkelt, var inte en rövhatt.

Och för er som hängde upp er på ordet "rövhatt", nu vet ni var referensen kom ifrån och kan själv välja, eller föreslå, en annan översättning av "dick".

.113

Swashbuckler
Ram;n132308 said:
Man kan bara påverka den del av världen som man är aktiv i, inte sant? Bara för att de svär på bilverkstaden så behöver vi inte göra det här? :wink: Vi bygger vår egen miljö här och där kan man alltid försöka påverka och ha hopp och önskemål om att alla skall vara mjuka gnagare.

Grattis till det välsignade tillståndet också. :)
Så är det absolut, jag gör mitt både här hemma och försöker hålla en trevlig nivå även på internet, men är också för att man inte tar saker så hårt (notera att jag inte syftar på Eon situationen eftersom jag inte är tillräckligt insatt i den). Däremot så tycker jag väl det ska vara lika för alla, det är enklast då har man alltid svart på vitt vad som gäller.

.113

Swashbuckler
Magnus Seter;n132307 said:
Du menar "Här är handen ... och HÄR ÄR DOLKEN! I RYGGEN! MUHAHAHAHA!"-funktionen. :grin:

Ja, kaos knappen! Samtidigt som man trycker "gilla" så skickas en anmälan till moderatorerna med ett påhittat fel de gjort så de blir bannade! Eller det är kanske en dum ide.

Genesis

Ni dés ni maître
Pendragon;n132337 said:
Och för er som hängde upp er på ordet "rövhatt", nu vet ni var referensen kom ifrån och kan själv välja, eller föreslå, en annan översättning av "dick".
Misstänker att "rövhatt" är en ordagrann översättning av "asshat". Så nu vet du också var det kommer ifrån. :)

charl

Veteran
Fråga: varför inte överlåta modereringen av de företagsspecifika forumen till företagen själva (de användare som faktiskt arbetar på företaget alltså)? Den "sanna" moderatorkåren kan gå in och ta bort poster som bryter specifikt mot rollspel.nu:s regler men i övrigt tillåts företagen själva välja vad de vill och inte vill ha i sina forum, precis som alla andra företag gör när de driver forum på egen hand.

Om det leder till att företag eventuellt börjar radera inlägg som inte bryter mot övriga sidans regler så tycker jag allvarligt talat inte att det är ett problem egentligen. Så länge det är tydligt att alla vet att företagen själva ansvarar för det så reflekterar det inte rollspel.nu:s "officiella" ståndpunkt och det är företagen själva som eventuellt förlorar god feedback och därför enbart de som påverkas negativt om de väljer den vägen

RasmusL

Champion
Swedish Chef;n132233 said:
Fast om kritikern skriver : Alla som spelar Eon är duma i huvudet och spelskaparna verkar gilla att plåga djur är en viss skillnad på om han skriver :Eon har för mycket tabeller och slumpdelen av rollpersonsskapandet kan förvandla din planerade krigare till misslyckad boskapsskötare .

Det sista alternativet kan inte ens hända i Eon IV, men i alla fall
Men shiiit mannen/tjejen, du tolkar alltså God45 ordagrant och allvarligt? Jag kanske är heeeeelt fel ute men jag läser God45:s med en stor dos "glimten i ögat" och som att han gör parodi på sig själv och sitt personliga anti-Eon-korståg samtidigt som han grillar själva spelet. Har jag fel här, God45, eller är du på fullaste allvar ute för att FRÄSLA MASSORNA OCH FÅ DEM ATT INSE ATT EON III ÄR ROTEN TILL VÄRLDENS ONDSKA!!!!!?

Angående "brittisk butler"-attityden så låter det astråkigt. Om allt recenserande, kritiserande och åsiktsvädrande skulle anta den formen så skulle jag döööööö av tristess. Alla rollspelare är faktiskt inte _så_ fyrkantiga och jag hoppas att vi kan nöja oss med att 75 % av forumet skriver enligt robotbutler-modellen.

Snow

Swashbuckler
RasmusL;n132381 said:
Men shiiit mannen/tjejen, du tolkar alltså God45 ordagrant och allvarligt? Jag kanske är heeeeelt fel ute men jag läser God45:s med en stor dos "glimten i ögat" och som att han gör parodi på sig själv och sitt personliga anti-Eon-korståg samtidigt som han grillar själva spelet.
Jag tycker inte det är ok att uttrycka sig otrevligt, även om man bara skämtar. Argumentet "jag menar inget illa" faller platt. Det kan funka i en mindre grupp där alla är med på samma sak, men det är inte fallet här.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
RasmusL;n132381 said:
Men shiiit mannen/tjejen, du tolkar alltså God45 ordagrant och allvarligt?
Det är ju ett ganska vanligt sätt att reagera på, här på Internet. Till och med så vanligt att vi som kollektiv anammar olika leende gubbar och andra tecken för att visa att vi inte är allvarliga när vi ska skämta om saker och ting. Och när de saknas, så bryter kommunikationen allt som oftast ihop.

/Magnus

RasmusL;n132381 said:
Men shiiit mannen/tjejen, du tolkar alltså God45 ordagrant och allvarligt? Jag kanske är heeeeelt fel ute men jag läser God45:s med en stor dos "glimten i ögat" och som att han gör parodi på sig själv och sitt personliga anti-Eon-korståg samtidigt som han grillar själva spelet. Har jag fel här, God45, eller är du på fullaste allvar ute för att FRÄSLA MASSORNA OCH FÅ DEM ATT INSE ATT EON III ÄR ROTEN TILL VÄRLDENS ONDSKA!!!!!?

Angående "brittisk butler"-attityden så låter det astråkigt. Om allt recenserande, kritiserande och åsiktsvädrande skulle anta den formen så skulle jag döööööö av tristess. Alla rollspelare är faktiskt inte _så_ fyrkantiga och jag hoppas att vi kan nöja oss med att 75 % av forumet skriver enligt robotbutler-modellen.

Va fan menar du med detta?

Jag har inte skrivit ett skit om någon jävla brittisk butler attityd men uppskattar inte att bli kallad idiot för att jag gillar ett visst spel.. Att man gör sådant en gång är ok, men att hetsjaga ett spel i varenda jävla tråd är inte ok.

Sen uppskattar jag inte ett skit att bli kallad fyrkantig, du vet inte ett skit om vem jag är, eller hur jag spelar. Tagga ner för helvete

RasmusL

Champion
Magnus Seter;n132388 said:
Det är ju ett ganska vanligt sätt att reagera på, här på Internet. Till och med så vanligt att vi som kollektiv anammar olika leende gubbar och andra tecken för att visa att vi inte är allvarliga när vi ska skämta om saker och ting. Och när de saknas, så bryter kommunikationen allt som oftast ihop.

/Magnus
Sant, förvisso sant, men det ligger till stor del i betraktarens ögon. Jag tyckte att Eon III-tråden var kul att läsa och humoristisk både i sin dräpande stil och i sin självironi och även om jag förstår att den kan tolkas på olika sätt så blir jag lite förvånad när de som läst annat som God45 skrivit tar illa upp. Kanske är det så att stringensen inte är tydlig för de som kommer ny till forumet men jag tycker inte att stilen, argumentationstekniken eller språkbruket skiljer sig mellan myriaderna av spelalster, galna brainstormingtrådar, genuskrig eller Eon-bash-trådar God45 varit inblandad i. Jag vet att jag kanske landar i lite i fällan att prata om en forumit nu (sorry God45!) men jag tycker ändå att det hör till saken: gillar du God45:s alla coola idétrådar, feta spel och drivande initiativ så har jag svårt att se det rimliga i att klappa händerna åt 95 % för att sedan surna till när han använder samma verktyg för att peta på din egen ögonsten.

Äh, jag vill väl mest säga att jag inte håller med alla som tycker att "trollning" är något solklart och binärt och tror ärligt att det går att be God45 att trappa ner lite om en råkar bli ledsen i ögat av energinivån.

RasmusL

Champion
Swedish Chef;n132394 said:
Va fan menar du med detta?

Jag har inte skrivit ett skit om någon jävla brittisk butler attityd men uppskattar inte att bli kallad idiot för att jag gillar ett visst spel.. Att man gör sådant en gång är ok, men att hetsjaga ett spel i varenda jävla tråd är inte ok.

Sen uppskattar jag inte ett skit att bli kallad fyrkantig, du vet inte ett skit om vem jag är, eller hur jag spelar. Tagga ner för helvete
Läs tråden polarn, du kommer nog att hitta en butler någonstans däri som kan koka dig en kopp lugnande kamomillte!

RasmusL;n132398 said:
Läs tråden polarn, du kommer nog att hitta en butler någonstans däri som kan koka dig en kopp lugnande kamomillte!
VA menar du nu? Jag har inte skrivit om någon brittisk butler attityd.

Om God 45 Eon hat är ett skämt tycker inte jag det är kul i alla fall.

Och den här jävla Te hänvisningen kanske du skulle skippa.

RasmusL

Champion
Swedish Chef;n132404 said:
VA menar du nu? Jag har inte skrivit om någon brittisk butler attityd.

Om God 45 Eon hat är ett skämt tycker inte jag det är kul i alla fall.

Och den här jävla Te hänvisningen kanske du skulle skippa.
Det är tur att vissa av oss tycker om God45s sätt att skriva, annars vore det ju onödigt att ha honom kvar! Just nu tycker jag även om ditt sätt att skriva, det är fantastiskt fint :)

Den där uppmaningen om att läsa tråden kanske du skulle hörsamma? Butlerkommentaren kanske, bara kanske, var menad som svar till en annan forumit! ;)

RasmusL

Champion
Snow;n132387 said:
Jag tycker inte det är ok att uttrycka sig otrevligt, även om man bara skämtar. Argumentet "jag menar inget illa" faller platt. Det kan funka i en mindre grupp där alla är med på samma sak, men det är inte fallet här.
Jag vill ju hålla med, särskilt som jag länge var en motståndare till hela "wrnu är ett Community"-grejen, men jag gör inte det. Gruppen är imltho så pass liten att alla bör ha så pass mycket koll på de mer ljudliga lirarna att det ska gå att tolka in lite kontext.

Jag har läst hela tråden, om kommentaren inte var riktad till mej så känns det konstigt att citera mej, men visst kör på. Tycker dina inlägg just nu är jävligt nedlåtande, kanske skulle tänka över dem...

Jag tycker för övrigt mycket om God45 trådar i alla andra ämnen förutom i just Eon fallet. Det gör inte det mindre irriterande för mig,

.113

Swashbuckler
Pendragon;n132337 said:
Detta är uppenbart.

Ett kort tips, när du skriver ett inlägg, åtminstone ett som är negativt (i synnerhet mot folk som är aktiva på forumet och förväntas läsa det) är det väl inte för mycket begärt att du försöker uttrycka dig lite artigt? Om du är osäker på hur detta går till, använd dina rollspelarskills och tänk dig följande scenario: Du är en stereotypiskt artig brittisk butler och personen du kritiserar är din arbetsgivare som behöver din hjälp att inse sina snedsteg.
Sätt som mål att alla som läser ditt inlägg ska få nånting positivt eller åtminstone tänkvärt ut av det. Detta är dock skitsvårt och kommer inte alltid att lyckas. Det är okej, det märks om man försöker.

Eller helt enkelt, var inte en rövhatt.

Det är det han syftar till, det i fetstil.

RasmusL

Champion
Swedish Chef;n132412 said:
Jag har läst hela tråden, om kommentaren inte var riktad till mej så känns det konstigt att citera mej, men visst kör på. Tycker dina inlägg just nu är jävligt nedlåtande, kanske skulle tänka över dem...

loop

put_line ("Alla är givetvis välkomna att ha en åsikt i frågan!");

Svensk Gastronom said:
Jag tycker för övrigt mycket om God45 trådar i alla andra ämnen förutom i just Eon fallet. Det gör inte det mindre irriterande för mig,
end loop;