Nekromanti Scanna in moduler

Glacius

Veteran
Re: Apropå...

Det vore verkligen kul om Riotminds kunde hitta på något finurligt, det är de ju så bra på ;)
Hm... och appropå det här med inscannande av gamla moduler, kan man inte istället göra något i stil med WotC:s Return to-serie... Return to the Temple of Elemental Evil är ett bra exempel... Gamla klassiska äventyr med ny layout, nya illustrationer och i viss mån en smula förnyade.
Return to Svavelvinter eller något sånt vore underbart trevligt, imho! :)
(ursäkta allt anglicerande)

/Max

kalcidis

Hero
Det var inte så snyggt..

Det var ingen bra kvalitet. OCR grejen kanske vore bättre att använda sig av.

Ngn gång i 8:an började jag att skriva om hela Svavelvinter till .doc form. Jag klarade faktiskt hela första boken utom absolut sista kapitlet. Sen så kom en fruktad formatering till min hårddisk och raderade flera månaders kärlek och omtanke.

Men om ngn är intresserad av att hjälpa till mig kan man ju alltid skriva ner texten i .txt form och scanna in bilderna. Sen är det ju bara att editera det...

mvh
/joakim kalcidis

Eksem

Champion
Re: Det var inte så snyggt..

Det är filstorleken som busar. Versionen jag har på datorn är mycket tydligare (och mycket större!). Men jag håller på med att köra allt genom ett OCR-program. fast det är en del jobb med att fixa till vissa saker som blir fel.

Dock! JAG kommer INTE lägga upp något på nätet, eller ägna mig åt någon olaga spridning av matieral! Jag gör det enbart för min egen skull, och kan meddela hur bra det går att reproducera moduler med hemdatorutrustning. Jag har skrivit av tre sidor med OCR, och sedan renskrivning (inte sättning eller layout dock). Det tog c:a 20 minuter.

Värt det? Jag vet inte. Men hela modulen tar nog 15-20 timmars arbete. Vilket bör ta ungefär en vecka eller två.

Rosen

Myrmidon
Re: dessutom står det...

<I>"..första äventyret till Drakar och Demoner 6 från RIOTMINDS".</I>

Så om man inte kände till bakgrunden skulle man kunna tro att DoD6 har blivit en Open License... (-:

--
Åke

Glacius

Veteran

Det du gör är fortfarande olagligt, oavsett om du sprider det vidare eller ej.

/Max

Eksem

Champion

Nej, jag får göra kopior för eget bruk. Det gäller f.ö också CD-skivor, radio- och TVprogram samt biblioteksböcker. Det jag skickat upp nu är inom gränserna för citaträtten (f.ö. är det inte jag som publicerar det då filen inte ligger på min server).

kalcidis

Hero

Haha! Din lilla skurk.

Jag är inte för spridning iofs och kalla mig gärna inkonsekvent. Men är det en produkt som är OOP och aldrig kommer komma tillbaka så tycker jag det är helt ok då det inte ligger ngn ekonomisk vinning bakom det hela.

mvh
/joakim kalcidis

Glacius

Veteran

Det där med kopior för eget bruk är så vitt jag vet en myt. Eller?

/Max

Hasse

Hero
Varför inte...

Följande jubileumsutgåvor:

* Döda skogen; Hoppet föds
Maktens portar slår igen.
Mörkrets hjärta återvänder.

* Dimön: 20 år senare.
Eller, In i dimman; Dimön 2

* Kandra: Sagan om skogens återkomst. (Kandra numera helt om vuxen av skogen.)

Detta är inte helt allvarliga förslag även om det finns en gnutta allvar bakom skämten.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd

Eksem

Champion

Nej. Det är väldigt vanligt, och helt lagligt, bland studenter att kopiera studentlitteratur man lånat på t.ex. bibilioteket. Det är också lagligt att ha avspelningar av CDskivor (att bränna egna blandskivor t.ex.) så länge du inte säljer den. Du får dock GE bort den så länge det rör sig om din kompiskrets.

Det enda undantaget (såvitt jag vet) är datorspel och annan mjukvara. Du får dock ha 1 backupkopia. Den får du dock inte ge bort eller låna ut.

Vindhand

Myrmidon
*host* *host*

Den informationen har enligt minne varit förekommande här på forumet, och synpunkten från Riotminds från början var att inte trycka några rollformulär.

(tittar litet i de dammiga arkiven *host*)

Vad jag kan uppdaga så har idén att Riotminds inte ville göra rollformulär visserligen förekommit tidigare här i forumet men det har berott på att Baldyr påstått detta (<a href="http://forum.rollspel.nu/showthread...45349&page=&view=&sb=&vc=1#Post45349">här</a>). Riotminds negativa inställning till rollformulär verkar begräsad till Baldyrs <a href="http://forum.rollspel.nu/showthread...23&page=&view=&sb=&vc=1#Post44923">önskan</a> att sälja utskrifter av de nedladdningsbara varianterna (och andra liknade gratis-saker). (några kanske kommer ihåg den rätt förvirrad debatt _det_ urartade i (<a href="http://forum.rollspel.nu/showthread...44958&page=&view=&sb=&vc=1#Post44958">här</a>)?)

Jag lyckades inte hitta några uttalanden från riotminds som stödde idén... Har någon annan mer tur eller är det bara gripet ut luften?

Jag vet vad jag tror... Hur rimligt är det egentligen, att riotminds, av någon okänd anledning, inte skulle vilja utnyttja möjligheten till att sälja trevliga förbrukningsvaror såsom rollformulär?
/images/icons/crazy.gif

Glacius

Veteran

Nejdu...
Studentlitteraturen stämmer inte.
Man får kopiera 15% av en bok i undervisningssyfte om det inte finns något särskilt kopieringsförbud.
När det gäller datorspel och annan mjukvara är det helt förbjudet att göra kopior, även backupkopior för eget bruk.
Det där med CD-skivor är jag faktiskt inte säker på...

/Max

Pazuzu

Warrior

ang. studentlitteratur vette fan men det lär ju funka som viljen litteratur som helst.

ang musik, film, böcker mm
HEMMA... så får du ta din nyinköpta britneycdskiva och bränna fyrahundra kopior av den och sen stoppa upp dem eller vad du nu vill. ett brott kan bara begås sekunden du säljer en av dessa kopior. kungen får mao ha en cdspelare med skivan i i varje rum på slottet om han vill. så länge han köpt ett original. silvia kan sen inte stämmas för att hon lyssnar på en kopierad skiva i ett rum. det räknas som privat bruk.

mjukvara har en speciallicens där det står att du inte får göra kopior. annars tillämpas ovanstående.

jag tror t.o.m du kan köpa ett original, göra en kopia, sälja originalet i gula tidningen, och fortsätta utnyttja kopian i gott mod.

Eksem

Champion

Joo då. Man får kopiera hela böcker i privat intresse. Men man får inte sprida dem. En lärare får dock inte kopiera en hel bok och ge kopiorna till sin klass.

Baldyr

Hero
korrigering

Jag har aldrig påstått att RiotMinds uttalat sig i frågan här på forumet, men jag har aldrig heller påstått att de inte skulle ha gjort det. Däremot vill jag minnas att någon företrädare för RiotMinds i något sammanhang mer eller mindre bekräftat min tes. (Det vill säga att man ursprungligen inte tänkte trycka några rollformulär, men att efterfrågan var så pass stor att man beslutade sig för att ändå trycka rollformulär.)

Jag kan dessvärre inte ange någon källa, men det det kan alltså ha varit här på forumet (tydligen inte), på RiotMinds hemsida, i en intervju, i Codex-tidningen, i privat korrespondens eller per telefon. Hur som helst kan RiotMinds själva belysa saken om de har lust, varför vidare spekulation egentligen är överflödig. (Jag inser givetvis att jag kan ha fel, även om jag vill minnas att jag läst/hört det någonstans. Jag har haft fel förut.)

Sedan medger jag att jag mycket riktigt har varit en ivrig påhejare av allehanda tryckta produkter till DoD6, av den enkla anledningen att jag vill kunna säjla dem. Just rollformulär borde dessutom vara en god affär för RiotMinds (det ska visst vara en god affär för NeoGames i alla fall) men vad jag förstått så fanns inga planer på att trycka rollformulär åtminstone innan spelet släpptes. (Vilket lär vara ganska ovanligt i rollspelssammanhang.) Sedan vill jag minnas att RiotMinds uttryckligen har sagt att man sedermera gav efter för efterfrågan.

Om jag sedan har fel eller inte spelar egentligen inte så stor roll. Jag vill bara påpeka att jag aldrig har hänvisat till forumet som källa för mitt påstående.

/Baldyr

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Re: Eller inte?

Doc-formatet gör ju inte alls mycket av det som räknades upp ovan. Visserligen går det ju att infoga bilder. Men det går inte att bädda in typsnitt vilket gör typsnittet som används ersätts av något annat om man inte har det installerat - inte så smart. Du kanske inte har märkt att en del klagar när folk bifogar doc-filer? Kanske använder dom Mac eller nått, inte vet jag? Själv har jag ju bara WordPad på min dator och den brukar klaga när det är en Word-fil som är sparad i Office 2000 eller nyare.

Mer PDF i samhället!

Andreas | <A HREF="http://andreas.cx/alphaomega" target="_new">http://andreas.cx/alphaomega</A> | Nummer 9 ute nu!

Adsinistratus

Veteran

Det skulle kunna bli betydligt snyggare om man pillar på ljusstyrkan och kontrasten lite grann. Angående OCR så är det i min erfarenhet ett litet helvete att få en text med mycket teckande bilder i(vilket det ju är i de flesta rollspelsprodukter) att bli bra.

Martin Hammar

Vindhand

Myrmidon
Re: korrigering

Jag svarade mer på det Riddaren sade om att frågan varit uppe _här_ förut...

Jag kan dessvärre inte ange någon källa, men det det kan alltså ha varit här på forumet (tydligen inte), på RiotMinds hemsida, i en intervju, i Codex-tidningen, i privat korrespondens eller per telefon.
...
Sedan vill jag minnas att RiotMinds uttryckligen har sagt att man sedermera gav efter för efterfrågan.

känns litet för vagt för att fästa något avseende vid. Hörsägen är illa nog, men halvt bortglömd hörsägen måste vara ännu värre...