Nekromanti Scanna in moduler

Pazuzu

Warrior
Re: Eller inte?

Det går att bädda in typsnitt i filer. Se fliken Spara i Alternativ. Jag har haft mer problem med typsnitt i Acrobat-filer än i Word faktiskt.

Bilder hanterar Word gudomligt. Sabbar inte kvalitén över huvudtaget utan skalar den bara. Stödjer typ alla bildformat plus att det packas när man sparar. Man kan också använda vektorgrafik om man har sånt. Vektorgrafik är bara matte. Tar ingen plats alls.

Vill man förhindra editering, låser man bara filen med lösenord.

Har man inte Word så kan man ladda ner gratisprogrammet Word-Viewer från Microsoft. http://office.microsoft.com/downloads/9798/wd97vwr32.aspx

Bra va? :)

/Pazuzu - Jobbar inte på Microsoft men dock certifierad

Eksem

Champion

Tyvärr så saknar Word helt layoutfunktioner, och ordbilderna blir ju bedrövliga! Nej du, hela den grafiska branschen använder PDF, och det finns det anledningar till.

userfriendly

Warrior

Precis. Layouten blir värdelös med word, dessutom går det
att använda högupplösta bilder i PDF om man vill.
Vectorgrafik kan man även använda i PDF, man kan göra vad
som helst med formatatet - det är bara programmet man
använder som sätter ev. begränsningar...

Glacius

Veteran

Javisst, att påstå att man inte kan använda sig av högupplösta bilder i PDF är det mest skandalösa jag hört.
Hur fanken kan då trycksaker lämnas direkt till tryckeriet i PDF?

/Max

Vindhand

Myrmidon

Har man inte Word så kan man ladda ner gratisprogrammet Word-Viewer från Microsoft. http://office.microsoft.com/downloads/9798/wd97vwr32.aspx

Coolt... synd att den inte funkar i något riktigt operativsystem /images/icons/wink.gif

Rickard

Urverk speldesign
Re: Det var inte så snyggt.. [OT]

"<EM>När det gäller datorspel och annan mjukvara är det helt förbjudet att göra kopior,</EM>
Nej, du. Det kan inte stämma. Man måste få göra kopior. En CD-skiva avdunstar så efter några år kan man inte läsa från den. Att laserna bränner på den är nog inte heller <EM>för</EM> bra för CD:ns kvalitet. Så man måste få göra kopior för att spara det man en gång köpt.

"<EM>jag tror t.o.m du kan köpa ett original, göra en kopia, sälja originalet i gula tidningen, och fortsätta utnyttja kopian i gott mod.</EM>"
Låter som ett kryphål(?). Tror att det funkar faktiskt.

/[color:green]Han</font color=green> som inte läst ett uns lag men skulle göra det om han nu orkade

Pazuzu

Warrior

Jag sa inte att det inte går att behålla upplösningen i bilder i pdf:er. Gjorde er bara uppmärksamma på att Word klarar av det eftersom folk tänker snett här.

Beträffande påståendet att Word saknar avancerade layoutfunktioner så kan jag tyvärr bara konstatera att ni saknar kompetens på området.

Utskriftsmöjligheterna i Word ska vi inte ens börja jämföra. Med acrobat reader är jag glad om det kommer ut på skrivaren över huvudtaget. Rätt ofta har det kommit som små fyrkanter mm. Jag vägrar förlåta när applikationer skiter sej. Acrobat Reader är urruselt programmerat.

Vad tryckerierna tar emot har inte något med kvalitét att göra. De tar emot txt-filer också.

/Pazuzu - Regerande Wordkung :gremsmile:

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Word saknar avancerade layoutfunktioner ... (ot)

Kerningsfunktionen är värdelös.
Baslinjerasterfunktionen finns inte.
Mallsidesfunktionen är värdelös.
Spaltindelningsfunktionen är värdelös.
Optisk marginaljustering finns inte.

Däremot är Word ett utmärkt ordbehandlingsprogram (om än med lite väl många - i mitt tycke - överflödiga funktioner).

/Dante

P.S. Konstatera gärna att jag »saknar kompetens på området».

Rosen

Myrmidon
Re: Word (än mer ot)

<I>Däremot är Word ett utmärkt ordbehandlingsprogram</I>

Det bästa med Word är WordPad, tycker jag...
Vill man ordbehandla ordentligt rekommenderas FrameMaker istället; svårare att lära sig, men den är bättre att layouta med också.

--
Åke

Nightowl

Champion
Re: Word (än mer ot)

Finns det verkligen någon människa som _kan_ använda ordbehandlingsprogram i sin helhet över huvud - förutom "proffsen" såklart (och dit räknar jag inte t.ex. sekreterare etc. i den mån de fortfarande existerar...)?

Jag tycker mest de är fulla av finesser man aldrig använder...

Nightowl, som älskar Tvillingbergen, för övrigt. Länge leve Dante!

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!

Vindhand

Myrmidon
knappast

Adobes officiella pdf-visare finns till mac, windows, palm OS, flertalet stora unixar, linux, os/2. Det finns inofficiella visare till dessa och flera andra system och det är inte så fruktansvärt svårt att skriva en ny.

Hur många platformar stödjer Word i alla dess versioner på ett stabilt sätt? m.t.p. att de gör om formatet på ett inkompatibelt sätt för varje ny version är det rätt besvärligt att ens göra en inofficiell variant.

Portabilitet är enbart en myt för de som inte klarar av den.

Vindhand

Myrmidon

Beträffande påståendet att Word saknar avancerade layoutfunktioner så kan jag tyvärr bara konstatera att ni saknar kompetens på området.

Vad har du för kompetend när det gäller layout? Att du är certifierad att använda word räknas knappast...

Jag vägrar förlåta när applikationer skiter sej.

Sist jag använde word skiftade alla sidbrytningar mm när jag bytte standarsskrivare, trots att marginaler, typsnitt m.m. förblev oförändrade. Rätt fånigt.

Vad tryckerierna tar emot har inte något med kvalitét att göra. De tar emot txt-filer också.

Skillnaden är att en pdf är färdiglayoutad. Den är som den är och kommer inte ändras.

Widde

Warrior
Ordbehandling kontra layout [gräsligt ot]

Word är ett ordbehandlingsprogram. Det skall användas till att generera text. Frame Maker och Power Point är presentationsprogram, de används till hippa och flashiga presentationer.

Skall man layouta använder man ett layoutprogram. Det finns tre sådana: QuarkXPress, Indesign och PageMaker. Skall man göra layout i något annat program så MÅSTE det kunna generera postscriptkod, och det mina vänner är vad Word inte kan. Ej heller Frame Maker eller Power point. Visst, de flesta tryckerier kan med mycket möda och stort besvär ta emot dessa format, men det kompenserar dom sig för när dom skriver sin faktura -- det kan ni fethaja.

För övrigt har Dante rätt -- de typografiska funktionerna i Word suger golfbollar genom en trädgårdsslang.

Ursäkta om jag låter rabiat, men det är just den här typen av problem som jag sitter och försöker lösa dagarna i ända.

Widde -- i den grafiska branschen sedan 1983 (ja, åttiotre!)

Pazuzu

Warrior
Re: Word saknar avancerade layoutfunktioner ... (ot)

Word har funktioner för allt du skrev. Förutom det sista då ifall jag litar på dej, jag vet inte vad det är. Att de är värdelösa jämfört med typ Quark är rätt självklart eftersom Word är ett välutrustat ordbehandlingsprogram och inte ett layoutprogram. Sen kanske det är din åsikt eller alternativt resultatet av att du kanske inte är expert på alla funktioner i senaste Word. Det är hur som helst ingen ursäkt för att folk ska envisas om att använda ruttna acrobat där ingen nånsin bryr sej om att kerna anyway. Majoriteten av alla acrobatfiler är fula som stryk layout- och ordbehandlingsmässigt och printar helt värdelöst.

Vad jag söker efter i Word för tillfället är en dynamisk innermarginal för bindning o dyl. Vet att det går...

/Paz
ps. du har inte sagt nåt dumt så ta inte åt dej ds.

Pazuzu

Warrior

Jag attackerade bara folk som påstod saker som var uppenbart fel. Det folk här gör med acrobat klarar Word av med en fingerknäppning. Förutom Dantes optiska marginaler då eventuellt.

Skrivaren du bytte till klarade inte av någonting som resulterade i att dokumentet ändrades. Men det låter som att du gjorde fel nånstans.

En pdf är lika "färdiglayoutad" som en rutten banan. Det beror på skaparen. Äsch skit samma. Sa bara att det inte har med saken att göra.

Pazuzu

Warrior
Re: Ordbehandling kontra layout [gräsligt ot]

Du tänker lite väl snävt när det gäller Word. Grejjen är att man inte ska tänka "Oj, nu vill jag kerna här. Shit måste dra å köpa Quark". Funktionerna finns. Dock inte lika välimplementerat som i exempelvis Quark. Word har utvecklats ENORMT sen det kom, det är inte ett utpräglat ordbehandlingsprogram. Det är ett layoutprogram också, men för gemene man. Inte för proffsen.

Glacius

Veteran
Re: Ordbehandling kontra layout [gräsligt ot]

Nu är inte jag någon hejjare på Word direkt, men så vitt jag vet saknar Word helt funktioner för att exakt positionera på ett smidigt sätt, dessutom har jag aldrig lyckats få en pagina där jag vill ha den, man kan endast välja mellan höger, vänster eller mitt på sidan.
Men att påstå att Wordfiler skulle vara smidigare än PDF är bortom mig. Eftersom PDF är ett ganska fristående format så kan man juh layouta sitt dokument i QuarkXpress eller InDesign, det man nu föredrar, och sedan trycka ner det i distillern och få ut härliga små söta PDF:er...
Word är ett mycket eminient ordbehandlingsprogram - INTE ett layoutprogram.

/Max

Eksem

Champion

PDF är ett format. Layoutandet gör man oftast i annan mjukvara som t.ex. InDesign eller Quark. Word kan t.ex. inte hantera typografi alls och är därmed inte alls intressant ur en layoutsynvinkel. PDF som format är genialiskt och fruktansvärt smidigt. Word skriver man text i.