Nekromanti Scanna in moduler

Pazuzu

Warrior
Re: Ordbehandling kontra layout [gräsligt ot]

1. Positionera vad? Du kan t.o.m positionera med html om du vill. Men jag förstår, det är en sak som folk ofta har problem med.
2. Wordfiler är för mej brutalt mycket smidigare. Det börjar med att jag inte ens vet hur man gör en pdf. Det räcker för mej.
Word 2.0 var endast ett ordbehandlingsprogram. Idag är det både och.

Glacius

Veteran
Re: Ordbehandling kontra layout [gräsligt ot]

Positionera med HTML? Skojar du med mig? Vad fan har jag för nytta av det om jag ska formge något? Det är på tok för oprecisist.
Jodu :gremsmile: Du kan din sak. Jag föreslår att du försöker formge en trycksak i Word. MYCKET stor kontroll över hur texten flödar(om). Jo.

/Max

Vindhand

Myrmidon
Re: Eller inte?

Jag attackerade bara folk som påstod saker som var uppenbart fel. Det folk här gör med acrobat klarar Word av med en fingerknäppning. Förutom Dantes optiska marginaler då eventuellt.

Knappast. Jag använde nyligen ett enkelt vektorritprogram (xfig) för att göra litet rollformulär till ett system jag håller på att testa. Word har vissa primitiva funktioner för att rita med men inget i närheten så enkelt och praktiskt som det jag använde. Bara avsaknaden av olika lager i ritningen hade gett en massa extra besvär.

Den stora poängen, som du tycks missa, är att ett format som PDF inte är bundet till något specifikt program eller plattform. Man kan jobba med det verktyg som passar bäst, exportera till PDF och låta mottagaren använda den visare/plattform han/hon i sin tur tycker bäst om. Man är inte ens bunden till Adobes produkter. Så oavsett om jag gillar att skriva rå TeX-kod eller om jag använder pagemaker på en Mac så kan min grunka nå fram till mottagaren oavsett om han använder en palm eller en windowsburk. Chansen att en senare utskrift av grunkan kommer likna det jag designade är också mycket större.

Lägg därtill att PDF-er, till skillnad från word-filer, inte kan sprida virus...

Skrivaren du bytte till klarade inte av någonting som resulterade i att dokumentet ändrades. Men det låter som att du gjorde fel nånstans.

Tja, jag använde windows till något annat än spel. Självklart var det fel av mig /images/icons/wink.gif

Pazuzu

Warrior
Formulär

Bifogar ett rollformulär till DoD jag gjort i Word. En font hänger med som BÖR användas innan dokumentet öppnas. Tyvärr är det inte truetype utan måste därför skickas med separat och installeras med adobe typemanager (gratis).

Look and weep. Du verkar som sagt sakna rätt kompetens. Sorry.

Ett Linux-Windows religionskrig ska vi INTE gå in på!

Pazuzu

Warrior
Orka

Asså... Jag drog ett idiotexempel för att få dej att förstå att det INTE är ett problem. Ännu mer idiotexempel: Man kan t.o.m få en bild att flytta sej på pappret. (På skärmen) Eller finnas på olika ställen varje gång det skrivs ut. Trust me on this ok, positionering är INTE ett problem.

Det är inte varje dag jag formger trycksaker men JA, jag har aldrig haft problem med sånt i mina feta dokument! Jo förresten, innan jag kunde programmet kanske! hint hint =)

Vi skiter i det här nu ok.

Vindhand

Myrmidon
Re: Formulär

Bifogar ett rollformulär till DoD jag gjort i Word. En font hänger med som BÖR användas innan dokumentet öppnas. Tyvärr är det inte truetype utan måste därför skickas med separat och installeras med adobe typemanager (gratis).

Detta illusterar ju min poäng ypperligt. Jag kan inte titta på det eftersom jag inte har "rätt" operativsystem.

Look and weep.

Det kanske är jättesnyggt, vem vet... Ens om jag letade rätt på en burk med tillräckligt modern word-version och lyckades hitta erfoderliga program för att installera de fontar du använt så kan jag inte vara säker på att det blir exakt som du avsåg det. Kanske blir sidbrytningarna annorlunda eftersom vi har olika skrivare, kanske händer något annat krafs. (Jag har t.ex råkat ut för att samma font hanterats annorlunda på olika wordinstallationer)...

Om det hade varit en pdf hade det bara behövts ett klick och en liten plugin till browsern... I rest my case...

Du verkar som sagt sakna rätt kompetens. Sorry.

Du har å andra sidan en ypperlig förmåga att missa poängen... Du påstod att word klarar allt folk här använder pdf till. Det gör det inte. Även om man bortser från att vektorritningar i word inte kan ha olika lager och saknar saker som absolut positionering m.m. kvarstår de största problemen: det är inte portabelt. Det var vad jag använde PDF till: portabilitet.

Jag tröttar på att upprepa denna enkla poäng för uppenbarligen döva öron.

Glacius

Veteran

Jahaja. Det här var praktiskt och bra. Eller inte.
Times New Roman var det typsnitt jag fick skåda, mycket vackert. Dessutom undrar jag vad ST och Y är. ST och O, osv. (Skiten hade flödat om)
Det hade inte hänt om det var en PDF, dessutom hade du då varit tvungen att använda ett riktigt layoutprogram, och då hade kanske ditt vidriga formulär gått att titta på.
Word är en ordbehandlare, punkt.

/Max

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Det där var ju ... (ot)

... nyanserat och diplomatiskt.

Om folk inte kan layout och typografi spelar det väl ingen roll om de använder pdf- eller doc-format? Eller har jag missat något?

Jag säger inte att det inte går att göra snygga dokument i Word (jag har själv gjort det); jag säger att det är onödigt krångligt och att jag aldrig kan vara säker på att det ser riktigt ut om jag skickar dokumentet till någon som inte har samma operativsystem/plattform/programversion.

Pdf har den stora fördelen att det ser likadant ut (om den som skapar pdf:en vet vad han/hon gör) på pc eller Mac.

Doc kan se olika ut (oavsett vad den som skapar dokumentet vet) beroende på vilken skrivardrivrutin man har installerad, vilken version man använder, om man använder Mac och dokumentet är gjort på en pc, etc. Om det är texten man vill åt: Fine! Men vill man ha en bibehållen layout: Välj något annat.

Om du skapar ett doc-dokument på en Mac och skickar det till mig med bifogade typsnitt, så ser det ändå inte ut som det ska eftersom jag sitter på en pc.

Dynamisk innermarginal: Arkiv > Utskriftsformat; kryssa för »Motstående sidor».

Och för att slutligen vända ditt eget resonemang mot dig: Om du inte kan skriva ut pdf:er är det kanske du som inte vet hur man gör?

/Dante - som jobbar på ett CBT-företag som gjort utbildningar i Word sedan 1994

P.S. Jag tog inte åt mig, jag ville bara påpeka att jag besitter kompetens på området.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Det där med...

..."ditt vidriga formulär" var väl i sammanhanget helt onödigt?

Jag kommer att fortsätta kolla denna tråd, och hoppas att den inte kommer att spåra ur.

MVH

Magnus
Moderator

Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se

Pazuzu

Warrior

Jag förstår poängen. Har också irriterat mej över att diskussionen spårat ur.

Allt jag sa var att jag tycker pdf:er och acrobat reader suger. Förutom Dantes då. Resten borde använda typ Word.

Sen var jag tyvärr tvungen att förklara för folk att det de "visste" om vad Word kan och inte kan var fel.

I övrigt kan jag meddela att du inte kan titta på filen eller använda Word + annat för att du använder ett väldigt kompetent server/stordator-operativsystem på din hem-pc. Säger sej självt lixom. Använd en Windows-emulator då. Suck.

Pazuzu

Warrior

Det hade gått jättebra att bädda in fonten i filen ifall det inte var en adobespecifik cp-font. Men gnäll du.

1. Jag HAR inget "riktigt layoutprogram"! Hade jag det skulle jag inte orka lära mej det bara för att kunna göra pdf:er. Plus att jag hade fått spendera åtskilliga timmar för att verkligen få pdf:en att funka bra och innehålla allt jag ville.

2. Word är en ordbehandlare som du kan layouta ypperligt bra med. Tillräckligt för alla utom proffsen.

Pazuzu

Warrior
Re: Det där var ju ... (ot)

Åh tack! =) Född politiker.

Jag är fullt införstådd i de olika användningsområdena. Det jag menade i början var att alla här som envisas med att lägga ut fula pdf-filer som buggar och skrivs ut värdelöst BÖR använda Word istället. (Eller en text-editor.)

Sen måste jag invända...
En pdf ser olika ut beroende på readern's version.
En pdf kommer ut på skrivaren olika beroende på vad skrivaren klarar av. Word är bara vänlig och talat om det för dej redan på skärmen. (Om du går in i utskriftsformat och ändrar)
Att få saker mellan pc och mac att se likadana ut är en konst också med pdf:er. Man kan knappt få en rutten websida att se ut som den ska. Mac är en cancer. Förlåt. :)

Glacius

Veteran

Nej, Word är en orbehandlare som man inte kan formge ypperligt bra med.
Hade det varit en PDF så hade det inte spelat någon roll om det var en »adobespecifik cp-font« eller inte. Truetype, Postscript, Opentype, vad som helst, spelar ingen roll, det bäddas in smidigt och bra.

/Max

Vindhand

Myrmidon

I övrigt kan jag meddela att du inte kan titta på filen eller använda Word + annat för att du använder ett väldigt kompetent server/stordator-operativsystem på din hem-pc.

Var det inte det religiösa kriget vi skulle undvika?

(server/stordator-operativsystem är litet missvisande med tanke på hur bra det skalar nedåt. Det jag kör funkar bra på datorer som ligger långt under minimikraven för de senare versionerna av windows)

Säger sej självt lixom. Använd en Windows-emulator då. Suck.

Känns som litet overkill att emulera ett helt (enormt) operativsystem bara för att visa ett dokument som lika gärna kunnat skickas i ett mer portabelt format.

Vindhand

Myrmidon

1. Jag HAR inget "riktigt layoutprogram"! Hade jag det skulle jag inte orka lära mej det bara för att kunna göra pdf:er. Plus att jag hade fått spendera åtskilliga timmar för att verkligen få pdf:en att funka bra och innehålla allt jag ville.

Eller så hade du kunnat använda det word du trivs med så bra och sedan skriva ut det som en PDF och distribuera utan alla de problem som uppstod nu.

Vindhand

Myrmidon

Mac är en cancer. Förlåt. :gremsmile:

Det är inte existensen av flera platformar som är problemet. Det är bristen på standarder eller kanske snarare de standarder som finns inte efterlevs som är det verkliga problemet.

Att kräva att hela världen skall köra samma system på likadana datorer är litet orimligt.

Pazuzu

Warrior

Kan man konvertera Wordfiler till pdf? Kanske bra för macfolket. Skulle vilja se om det verkligen blir lika bra, snyggt och kommer ut på skrivaren som det är tänkt.

Pazuzu

Warrior

"Att kräva att hela världen skall köra samma system på likadana datorer är litet orimligt."

Men vore förbannat bra, skönt, praktiskt, utvecklande och massa annat. Ungefär som om hela världen pratade samma språk och använde samma valuta.

Ärligt talat så ser jag det inte riktigt så. Jag tycker det finns FETT med standarder. Det finns så mycket standarder att företagen inte hinner implementera dem i tid. Vad jag ser som ett problem är snarare att standarder implementeras i programmen av något som kallas programmerare. Dessa är den felande länken. Därav ser inte en websida likadan ut på pc, mac, explorer, netscape, om man har gröna eller röda strumpor eller om man ätit gurka för två timmar sen. Inte en endaste standard fungerar exakt likadant i olika program och plattformar. Tyvärr. Det är datorer. Inte microvågsugnar.