Jag är svensk, men inte som SD rasism
Nu är det ju inte SD's partipolitik, men för min del får alla oikofober gärna flytta och utföra sitt mångkultursexperiment i ett annat land. Eller att vi som inte vill ha det slipper att betala för kalaset. Det är fan sjukt att det har gått så långt att folk förnekar och bespottar sin egen nations kultur och svenskheten. Det ska vara fult att vara svensk nuförtiden.
Jag är svensk! Jag är stolt som svensk och skulle inte vilja leva i något annat land. Jag är djupt rotad i min nationella identitet. I släktforskning kan jag se att jag är en av de få som dra mitt biologiska arv inom Sverige väldigt långt. I min största släktgren så har hela släkten bott i samma by i Dalarna så länge det finns folkbokföring (1500-talet). Säkert ännu längre. Det är en byggd jag tar med min familj till årligen i regel för att fira midsommar. Jag och min son har ett släktnamn (gårdsnamn) som min släkt haft i århundraden. Min tremänning bor på just denna tomt och jag besöker honom när jag åker till Dalarna. Jag har förfäder som stred för Gustav Vasa.
Jag är inte osäker i min nationella identitet. Men som tidigare nämnts, detta är inte min enda identitet. Jag har flera, som exempel, förälder, studerande, rollspelare, kristen, tjock, nykterist osv. Varför min nationella identitet skulle ha en särställning förstår jag inte. Det beror väl på vilken kontext jag befinner mig i? Skulle jag vara utomlands skulle jag säkert se mig själv som mer svensk. Här på forumet gör jag det i första hand som rollspelare för det är så givet. I det här samtalet var det min kristna/religionskunnig identitet som aktiverade sig. Dessutom tillhör alla mina identitet olika kulturella grupperingar. SD misshandlar kultur begreppet och tror det handlar enbart om nation hela tiden samt att en person enbart tillhör en kultur. En del kulturer tillhör vi bara övergående som barndom osv men vi bär med oss dem.
I alla min identiteter har jag dock faktisk en som är starkare än alla andra, jag är
människa först och främst. Det är i detta jag möter mina medmänniskor. Jag kan möta människor i annat ursprung och förstå att jag faktiskt har mer gemensamt med dem än som skiljer oss åt. Det är därför jag har lika trevligt oavsett om jag spelar fotboll med muslimska vänner eller kollar på midsommarstångsresning i Dalarna. (Vilket i ärlighetens namn till stor del är en turistattraktion idag.)Om du ska fortsätta på din tidigare mönster att inte möta mina påståenden så förstår jag dig. Det måste vara jobbigt att bli motbevisad så ofta i samma debatt. Så mycket för myten att främlingsfientliga vinner debatter. Ja om man inte kan svara på argumenten utan hittar på nya som också raseras hela tiden då blir man snabbt bortgjord eftersom det är bara att läsa från början till slut.
Jag har alltid tyckt det är en sådan inneboende ironisk humor i förespråkare för SD med deras missbruk av kulturbegreppet. Jag har inget emot Skåne i sig men rent historiskt har det inte varit direkt Svenskt länge. Ändå är det därifrån allt yrande om Sveriges nation kommer. Jag undrar vilka som känner sig osäkra på sin nationella identitet. Det måste vara jobbigt för dem att Skånes historia är som den är. Eftersom i deras egna propagerande är det viktiga Sverige som nation och dess historia.
När hade Sverige inte ett kulturellt inflytande från andra. Många har svårt att tala om något svenskt som unikt svenskt och det finns en enkel förklaring. Vi tillhör alla flera olika kulturella grupperingar samtidigt. Att isolera en av dessa grupper helt från de andra är omöjligt. Dock tror SD hela tiden, iaf i deras propaganda. Det går att generalisera och gradera men SD vill isolera en människa i en kultur vilket det inte finns utrymme för i begreppet. Min fru är kulturvetare, tro mig jag har insyn i kulturbegreppet. För övrigt så ingår den judiska kulturen i hennes identitet. Enligt SD:s retorik borde hon och jag vara antipoler med tanke min bakgrund men nu är det inte riktigt så i en del av världen som jag bor i, som kallas verklighet. Jag och min fru älskar varandra och har ett fantastiskt liv tillsammans.
Länge leve mångfalden.
PS. Jag har inte glömt att svara på din fråga om tolkning av Bibeltexterna men tänkt att vänta med dem lite. Måste ha något att se fram emot. Det verkar ju ändå inte som du tänker svara på min tolkning så jag känner att jag kan vänta med det tills början av nästa vecka. DS.
Ändring, la till lite om frugan