Catch walium! Catch! *kastar en pinne*
He, he ja det skulle man ju nästan kunna tro inser jag nu när jag läser mitt eget inlägg. Egentligen handlar det väl mer om att jag helt enkelt är förbannat trött just på alla trångsynta "det var bättre argument" i allmänhet. Dock så var min underskrift lite missvisande då den stod i ett svar på ett inlägg som du skrivit som inte alls var särskilt konservatvit grundat. Snarare var det nog en produkt över att precis läst igenom lite andra mer bakåtsträvande inlägg, samt att du ofta är lite av den åsikten. Nåväl, ibland tänker man inte längre än vad näsan räcker...
Är det egentligen så konstigt att ha invändningar mot att thisms främsta gerillastyrka består av stammens längsta krigare beväpnade med den största pilbågen i Mundana?
Nä, din insikt bygger på ren och skär logik den saken är klar. Dock så råkar thismstammen vara den enda stammen inom sanariska alliansen med välgrundad krigsmakt varvid de är troligaste som val för den militära enheten. Dessutom är det som sagt redan fastställt att det är just deras thismstammen som brukar serinenaé.
En båge av den här storleken är inte bara klumpig att bära den kräver också en hel del utrymme för att kunna användas ordentligt. Gerillastyrkor som har som mål att plocka ut ledande tirakiska officerare springer nog sällan omkring på stora öppna fält med gott om armutrymme och fiender inom lämpligt skotthåll. Och det min vän är inte ett utslag av konservativsm utan förnuft. Jag är inte enbart en oresonlig gnällspik.
Ja, håller helt med dig om att det handlar om förnuft snarare än konservatism - den här gången iallafall...
Min tanke var att bågen enkelt går att plocka isär i två, eller eventuellt tre, delar (vilket innebär att den blir kortare än serine att bära på) som förhållandevis enkelt går att montera samman. På så vis är skulle den vara relativit enkel att förflytta.
Alternativt får man förflytta den osträngad, då den blir mer som en rak ca. 3 m lång pinne (som är iallafall lite mindre otymplig då), genom skogen för att stränga den strax innan kontakt med fienden.
Skottläge görs nog bäst uppefrån ett högt beläget träd med god sikt på vägen för fömodad framfart (som exempelvis vid en vanlig väg). Med viss framförhållning bör man få den tid som krävs för att hinna förbereda sig dvs. exempelvis montera ihop bågen samt kamouflera sig (exempelvis med en enklare "lövvägg").
Då man jobbar i grupp kan man använda sig av spanare som signalerar fiendens ankomst. När man väl beskjuter fienden gör man det från olika skottvinklar för att skapa så stor förvirring som möjligt samt at se till att iallafall någon får ett bra träffområde på huvudmålen.
Om fienden söker kontakt svingar man sig ned från träden i rep och tar tillflykt in i skogen eller till en häst någonstans i närheten. Reträtten täcks givetvis av markplacerade skarpskyttar med vanliga serinebågar och/eller enklare fällor.
Om bågarna överhuvudtaget ska förekomma så ser jag hellre att de placeras i händerna på något elitförband som inte har som främsta syfte att ägna sig åt gerillakrigsföring. Thism borde väl ha sådana också?
Detta är naturligvis också en möjlighet (kanske hos de bågskyttar som vaktar boningsplatserna?) och min beskrivning av skarpskyttarna utesluter ju inte att det är så. Dock är jag tämligen övertygad i min tanke om skarpskyttarna som brukare av serinenaé.
Ljusetsriddare - som inte gillar att kommenderas som en hund. Fast i och för sig om man nu behandlar andra som man själv vill bli behandlad så....(se överskrift)