Pendragon
Swashbuckler
Re: Catch walium! Catch! *kastar en pinne*
Däremot hade jag möjligtvis kunnat tänka mig en magisk båge som kunde krympa ned till Serine- eller Noloinstorlek (eller varför inte bägge? Skulle vara attans praktiskt med en variabel båge. Tre bågar i en. Rena Kinderägget.). Nu vet jag inte om någon förkrympningseffekt ens finns i Eon, men kan man förvandla människor till djur med ett filament ataxatropi så borde det inte vara något större probklem att temporärt krympa en båge. Kanske något för magikunniga, långa liljegardister eller andrta alviska agenter.
Jag är ledsen riddis, men jag tror du behöver ta tillbaks dina skarpskyttar till ritbordet.
/Joel - tror nog att Ljusets Riddare nog få ur sig något riktigt bra, om han bara hunsas en smula i rätt riktning.
Jag har sett Sylvester Stalledräng skruva ihop en pilbåge i Rambofilmerna. Det är det enda fall jag känner till av nedmonterbara bågar, och även om de filmerna skulle ha rätt i den här saken, så får vi inte glömma att de utspelar sig i modern tid. En dylik konstruktion i Eon hade bara varit löjeväckande.Min tanke var att bågen enkelt går att plocka isär i två, eller eventuellt tre, delar (vilket innebär att den blir kortare än serine att bära på) som förhållandevis enkelt går att montera samman. På så vis är skulle den vara relativit enkel att förflytta.
Däremot hade jag möjligtvis kunnat tänka mig en magisk båge som kunde krympa ned till Serine- eller Noloinstorlek (eller varför inte bägge? Skulle vara attans praktiskt med en variabel båge. Tre bågar i en. Rena Kinderägget.). Nu vet jag inte om någon förkrympningseffekt ens finns i Eon, men kan man förvandla människor till djur med ett filament ataxatropi så borde det inte vara något större probklem att temporärt krympa en båge. Kanske något för magikunniga, långa liljegardister eller andrta alviska agenter.
Har du missat bilden på s.147 i grundboken? En osträngad alvbåge är allt annat än en rak pinne. Titta på hur pass utfläkt en Noloinbåge blir. Tänk dig sen en mer en dubbelt så stor Serinenaé. Det man springer omkring med är i praktiken ett handtag med två stora härvor av (antagligen relativt ömtåliga) träribbor. Försök sen klättra i träd och gömma dig i snår med en sån grej till hands.Alternativt får man förflytta den osträngad, då den blir mer som en rak ca. 3 m lång pinne (som är iallafall lite mindre otymplig då), genom skogen för att stränga den strax innan kontakt med fienden.
Jag är ledsen riddis, men jag tror du behöver ta tillbaks dina skarpskyttar till ritbordet.
/Joel - tror nog att Ljusets Riddare nog få ur sig något riktigt bra, om han bara hunsas en smula i rätt riktning.