Nekromanti Serinenae hur ovanlig?

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Catch walium! Catch! *kastar en pinne*

Min tanke var att bågen enkelt går att plocka isär i två, eller eventuellt tre, delar (vilket innebär att den blir kortare än serine att bära på) som förhållandevis enkelt går att montera samman. På så vis är skulle den vara relativit enkel att förflytta.
Jag har sett Sylvester Stalledräng skruva ihop en pilbåge i Rambofilmerna. Det är det enda fall jag känner till av nedmonterbara bågar, och även om de filmerna skulle ha rätt i den här saken, så får vi inte glömma att de utspelar sig i modern tid. En dylik konstruktion i Eon hade bara varit löjeväckande.

Däremot hade jag möjligtvis kunnat tänka mig en magisk båge som kunde krympa ned till Serine- eller Noloinstorlek (eller varför inte bägge? Skulle vara attans praktiskt med en variabel båge. Tre bågar i en. Rena Kinderägget.). Nu vet jag inte om någon förkrympningseffekt ens finns i Eon, men kan man förvandla människor till djur med ett filament ataxatropi så borde det inte vara något större probklem att temporärt krympa en båge. Kanske något för magikunniga, långa liljegardister eller andrta alviska agenter.

Alternativt får man förflytta den osträngad, då den blir mer som en rak ca. 3 m lång pinne (som är iallafall lite mindre otymplig då), genom skogen för att stränga den strax innan kontakt med fienden.
Har du missat bilden på s.147 i grundboken? En osträngad alvbåge är allt annat än en rak pinne. Titta på hur pass utfläkt en Noloinbåge blir. Tänk dig sen en mer en dubbelt så stor Serinenaé. Det man springer omkring med är i praktiken ett handtag med två stora härvor av (antagligen relativt ömtåliga) träribbor. Försök sen klättra i träd och gömma dig i snår med en sån grej till hands.

Jag är ledsen riddis, men jag tror du behöver ta tillbaks dina skarpskyttar till ritbordet.

/Joel - tror nog att Ljusets Riddare nog få ur sig något riktigt bra, om han bara hunsas en smula i rätt riktning. :gremwink:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,288
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Begränsningar, begränsningar

men...vi frilansare skriver med en klar begränsning i sidantal, och då måste man prioritera. Det är klart att en yrkesmall kan vara roligt, men i många fall hade utrymmet kunnat användas till helt andra, och viktigare, saker, och inklämmandet av yrkesmallen sker således på deras bekostnad. Det var med det argumentet som Ljusetsriddare fick mig att helt skrota idén på att beskriva kafer-thon i 'Västlanden', tex...praktisk information om Nattdräparna är mycket mer relevant.

- Ymir, som redan har för mycket text för sidantalet
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,288
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Catch walium! Catch! *kastar en pinne*

Min tanke var att bågen enkelt går att plocka isär i två, eller eventuellt tre, delar (vilket innebär att den blir kortare än serine att bära på) som förhållandevis enkelt går att montera samman. På så vis är skulle den vara relativit enkel att förflytta.
Alternativt får man förflytta den osträngad, då den blir mer som en rak ca. 3 m lång pinne (som är iallafall lite mindre otymplig då), genom skogen för att stränga den strax innan kontakt med fienden.
Som Pendragon sade...studera bilden i grundboken av en osträngad alvbåge. Att en sammansatt bågkonstruktion med medeltida teknologi skulle gå att plocka isär verkar helt bisarrt i mina ögon.

- Ymir, gillar Skarpskytteidén ännu mindre efter den här tråden :-(
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Har man tatt fan i båten får man ro honom iland

"Så Mundana är en "detaljerad och osammanhängande fantasyvärld med massor av specialeffekter" främst pga en stor alvbåge och två rikens befolkningsmängder?"

Om det bara hade varit en stor alvbåge och två rikens befolkningsmängder...

"Det jag tycker det känns som är att du gnäller (om jag får bruka det ordet) för att Eon inte är så som du vill ha det. Eller snarare, Neogames utgivna moduler inte är som du vill ha dem?"

Både och. Samt att den nuvarande attityden hos den sittande klasen med frilansare har idéer som jag tycker rimmar väldigt illa med teser som "Eon - det realistiska rollspelet".

Men framförallt gnäller jag på grund av att det känns som att Eon håller på att bli ett helt vanligt jävla fantasyrollspel. Och vad ska jag då med Eon till? Vill jag ha ett komplext, jäveldetaljerat helt vanligt fantasyrollspel så finns ju redan Drakar och Demoner 91 och Dungeons&Dragons. I det senare fallet behöver jag ju inte ens stryka ankorna.

"Men menar du att det dödar din kreativa förmåga att skapa det Mundana/Eon som du vill ha?"

Jag har liksom skapat mitt, utom möjligen Misslor då. Av det som är kvar är det antingen länder som jag inte är intresserad av, fenomen som är så överfläskans äckelsvullo att jag inte är intresserad av dem heller, eller äventyr som var jättemaffekampanjer nån gång 1996 men nu mest är lite bråk på bakgården.

Åkej, jag har en grej till att skriva utöver Misslor, men den känns intressant för att det är ett rent vitt papper.
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Lyssnar med uppmärksammat öra

Jag har sett Sylvester Stalledräng skruva ihop en pilbåge i Rambofilmerna. Det är det enda fall jag känner till av nedmonterbara bågar, och även om de filmerna skulle ha rätt i den här saken, så får vi inte glömma att de utspelar sig i modern tid. En dylik konstruktion i Eon hade bara varit löjeväckande.
Har du missat bilden på s.147 i grundboken? En osträngad alvbåge är allt annat än en rak pinne. Titta på hur pass utfläkt en Noloinbåge blir. Tänk dig sen en mer en dubbelt så stor Serinenaé. Det man springer omkring med är i praktiken ett handtag med två stora härvor av (antagligen relativt ömtåliga) träribbor. Försök sen klättra i träd och gömma dig i snår med en sån grej till hands.
Hmm, en serinenaé till skarpskyttarna kanske inte är en så jäkla bra idé ändå - åtminstone behöver den arbetas på för att fungera den saken är klar. Thanx for making it obvious! :gremgrin:

Jag är ledsen riddis, men jag tror du behöver ta tillbaks dina skarpskyttar till ritbordet.
Yepp, allready have. Själva konceptet, gerilla stridsföring a la skog tycker jag funkar - skapligt iallafall.
Själva omkringrännandet med dunderbågen i skogen funkar dock sämre, varvid jag nog får tänka om vad gäller den biten.

/Joel - tror nog att Ljusets Riddare nog få ur sig något riktigt bra, om han bara hunsas en smula i rätt riktning.
Alltid skönt att höra att ens idéer inte bara sågas totalt utan att ett visst potential kan ses ändå. Personligen är det just det som jag anser är skillnad från bara kritik och konstruktiv kritik.


Ljusetsriddare - som inte har emot att hunsas i rätt riktning så länge det sker i viss respekt mot skribenten i fråga
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,232
Location
Göteborg
Tirakbanemän

Knappast mer elitförband än molnryttarna eller liljans garde och således inte heller mer modern än dem!
Dessutom har ju dvärgarna sina varianter som exempelvis tirakbanemännen eller varför inte Ghors väktare. De har ju inte heller varit i något rejält krig på över 2000 år. Ändå har de nichade förband på elitnivå. So what´s the difference liksom?


Tirakbanemännen är väl lika mycket elitförband som en feodal riddare - bra men inte überbäst. Tirakbaneman är ju tillochmed en egen samhällsklass inom dvärgasamhällena. De kan hursomhelst inte jämföras med toklångbågskyttar.
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,232
Location
Göteborg
Re: Sund ro är sundare än oro - eller hur Sundelin?

Att detta sedan inte tilltalar alla "det var bättre förr" konservatister får stå för dem själva då de ju knappast utgör någon majoritet av kundkretsen.

Men man får betänka att det finns "olika engagerade spelare" - om gurun hade talat väl om Eon (kolla gamla inlägg) så hade det antagligen verkat mer positivt som Eonreklam än att spelet kritiseras för att inte följa en av sina grundpelare - realism. Det där med att de är fler - det är DnD-spelarna med - bör Eon bli DnD på svenska då, eller borde det ha sin egna profilering på ett sätt eller annat?

Sen behöver ju Eon inte bli realismspelet Bosse från socialen...
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Re: Tirakbanemän

Tirakbanemännen är väl lika mycket elitförband som en feodal riddare - bra men inte überbäst.
Vill minnas med att en riddare räknades med att kunna besegra iallafall en 3-4 vanliga milismän i den medeltida krigsföringen (om inte till och med fler?). Så visst fasiken är de bättre än gemene man på fältet!

De kan hursomhelst inte jämföras med toklångbågskyttar.
Varför inte? Det är i båda fall frågan om ett militärt förband tränade till en sorts speciella användningsområden som därför hyser särskild kompetens inom sitt särskilda område. -Skarpskyttarna är på så vis varken mer ûber eller mer elit än vad en tirakbaneman är vilket var min poäng liksom.
I regeltermer skulle knappast skarpskyttarna ha mer enheter på färdigheter än tirakbanemännen (snarare tvärtom iom det fördelaktiga dvärgiska utbildningssystemet).


Ljusetsriddare - som observerar att avatarex än en gång vandrar i sin gurus åsikters skugga... :gremwink:
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Lyssnar med uppmärksammat öra

Hmm, en serinenaé till skarpskyttarna kanske inte är en så jäkla bra idé ändå - åtminstone behöver den arbetas på för att fungera den saken är klar. Thanx for making it obvious!
Det är väl inte så mycket mening att ta i så att man kräks om deras styrkor är att de än sneaky och träffsäkra. Vill man dessutom ha mycket kraft så går ju varken Noloin eller Serinebågarna av för hackor (Serinebågen slår ju alla andra bågar på fingrarna i stort sett alla avseenden, bortsett från Serinenaé) särskilt inte om man petar in den lilla modifikationen "hårt anspänd", vilket bör vara lugnt att hantera för en macho Thism.

Yepp, allready have. Själva konceptet, gerilla stridsföring a la skog tycker jag funkar - skapligt iallafall.
Själva omkringrännandet med dunderbågen i skogen funkar dock sämre, varvid jag nog får tänka om vad gäller den biten.
Ett tips. Sagan om ringen. Faramirs överfall på östringarna i Ithilien. Gondorianenrna dyker upp, avfyrar snabbt ett par salvor pilar in den välordnade marschkolonnen och sticker sen när paniken bryter ut. Det psykologiska är vitalt i guerillakrigföring. Om fienden måste gå och vara beredd på ett överfall hela tiden kommer det sinka alla hans förflyttningar till snigeltakt. Dessutom får man se till att sätta ordentlig väpnad eskort på alla som förflyttar sig i trakten, annars kanske guerillasoldaterna snor trossvagnarna eller nåt annat viktigt. Detta betyder att de begränsar hur stort område du kan sprida dig på (små patruller löper för stor risk att överfallna av guerillasoldater) och minskar antalet soldater du har tillgänglig för att utföra andra sysslor än att vakta diverse saker (som att tex leta upp fienden och slå ihjäl dem). Sånt blir jävligt dåligt moralen i längden.

Alltid skönt att höra att ens idéer inte bara sågas totalt utan att ett visst potential kan ses ändå. Personligen är det just det som jag anser är skillnad från bara kritik och konstruktiv kritik.
Skönt att jag inte bara sprider skräck när jag dyker upp med den stora sågen...

Ljusetsriddare - som inte har emot att hunsas i rätt riktning så länge det sker i viss respekt mot skribenten i fråga
Yeah bee-otch! Ned på knä och smaka på piskan så ska du få en bulle efteråt.... eller det var kanske inte så du menade? :gremblush:

/Joel - alltid hjälpsam, även mot dem med udda böjelser :gremwink:
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
509
Location
Umeå
Re: Tirakbanemän

Vill minnas med att en riddare räknades med att kunna besegra iallafall en 3-4 vanliga milismän i den medeltida krigsföringen (om inte till och med fler?). Så visst fasiken är de bättre än gemene man på fältet!
Men gör det riddarna orealistiska de och tirackbanemännen har båda dyr och bra utrustning samt en långvarig träning och inga av dem skulle jag se som specielt specialiserade de bör snarare ses som normen för en bra krigare i sitt samhälle och dom andra som understöd.

Var inte millis i princip otränade ofrälse med dålig utrustning?
 

lijat

Swordsman
Joined
11 Jun 2003
Messages
509
Location
Umeå
Re: Sund ro är sundare än oro - eller hur Sundelin

Jag tycker personligen absolut att du bör ha med en yrkenmall för skarpskyttarna (jag tycker det är en ball idé själv) - de som vill ha dem (och göra uber-RPer - so what, det är ju deras spel och upplevelse) blir glad. De som inte gillar det kan ignorera sidan
Det är just denhär mentaliken som har fått mig att ojilla vissa av eons senare moduler. Modulerna tillåts bli demonivasionsepiska och av lägre kvalite än tidigare bara för att spelledare kan ignorera dem.

Anledningen till att jag började med eon var att jag skulle SLIPPA ignorera oficielt material detta var efter att jag hade läst eon1 och mundana. I början värkade legender och hemligheter jättehäftig men i efterhan har jag insett att den kastar en skugga över alla andra äventyrsförslag och så gör också dom andra texterna som krille säger är drabbade av GW syndromet. Jag skulle hellre se fler moduler i stil med dvärgar än sådana i stil med Legender och helmigheter och vandöda och nekromantik då även fast alla ger häftiga äventyrsupslag så överskuggar inte dom i dvärgar alla andra på det sätt som dom i legender och hemligheter gör.

Lijat -Som lämnade Wheel of Time i förmån för eon för att slippa modifiera och ignorera oficielt ologiskt material. :gremfrown:
 

Hartland

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
384
Location
Umeå
1337 - vara eller inte?

Om ett elit förband ska med så borde även det andra följa med också. Alltså OM skarpskyttarna ska med som yrkessmall så måste det finnas en för Liljansgarde också. För hur många anser att dom är likvärdiga vad gäller "überhet"?

Detta visar på den ändrade mentaliteten hos Neogames ledning och jag tror även att det är detta som Krille menar.

Jag är dock än så länge kluven i frågan. Problemet så som jag ser det är att "Special förband" så som Liljansgarde, Skarpskyttarna och andra sådana (inte nödvändigtvis just alviska) egentligen kanske skulle passat bättre in i en bok av typen vapenmästaren. (krigsherren?) Visst de kanske är en del av alvisk kultur, så beskriv dom då, men dom är inte tillräckligt speciella för att kräva en speciell yrkesmall.

Man kanske just ska göra en mindre förändring av yrket Vapenmästare än att hitta på nått helt nytt? Kanske yrket Elit Soldat är att tänka på? Eller är det samma sak som alla upprör sig på?

/Hartland - Grisodlare
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Re: Tirakbanemän

Men gör det riddarna orealistiska de och tirackbanemännen har båda dyr och bra utrustning samt en långvarig träning och inga av dem skulle jag se som specielt specialiserade de bör snarare ses som normen för en bra krigare i sitt samhälle och dom andra som understöd.
Jag tycker varken tirakbanemännen och absolut inte riddarna (sådana har vi ju flera exempel på i vår egen värld) är särskilt orealistiska. Min poäng var just detta att, precis som du säger, de med speciell utrustning och långvarig träning bara tillhör samhällets bra krigarnorm. På exakt samma sätt menar jag att Skarpskyttarna skiljer sig från mängden.

Var inte millis i princip otränade ofrälse med dålig utrustning?
Jo, det stämmer fint vilket gäller såväl vår värld som Mundana och även alver. Dvärgarna å andra sidan har en rätt välutbildad milis - men de är också en av undantagen.


Ljusetsriddare - som mycket väl kan förstå att folk reagerar på skogsninjor med dunderbågar men som inte fattar att man hänger upp sig på principen att det faktiskt kan finnas ett alviskt vältränat förband som brukar bågar
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Skarpskyttar utan megabågar

Är det inte så att det stora problemet med skarpskyttarna, såsom jag uppfattar att de uppfattas här, att det är just de som sägs smyga omkring i buskarna med tremeters dunderbågar (vilkas blotta existens tydligen väcker ont blod här)?

Skarpskyttarna i sig är väl inte särskilt kontroversiella, såsom varande ett knippe krigare som har specialiserat sig på smygstrid och gerillakrig? Och skogsninjor och skogsninjor, ingen här har väl egentligen problem med att det finns alver som är bra på att smyga omkring i skogsmiljö, eller för den delen som är bra på att skjuta med båge och slåss med lätta närstridsvapen (vilket ett smygförband som skarpskyttarna borde syssla med).

Jag uppfattar det som att det är just megabågen som ställer till det för konceptet skarpskyttarna. Och det har väl du, käre riddare, möjlighet att lyfta ut, utan att det behöver paja din idé kring thismstammens gerillakrigare?

Det finns ju en enkel möjlighet för att acceptera serinenaén, eftersom den nu finns i kanon, samtidigt som man gömmer undan den en liten smula, och det är att säga att den hör hemma just i den gamla tidens krigsföring, med jättelika slag som man sällan ser i dessa dagar.

Vad som kännetecknar vapnet, eftersom det nu finns trots allt, är ju fantastisk räckvidd och brutal genomslagskraft. I en skog skulle det inte vara så användbart eftersom det är träd i vägen överallt, och klättrar man upp i en trädtopp så har man antingen trädkronor i vägen över sig, runt sig eller under sig.

Jag ser framför mig hur man på öppet fält, innan härerna har drabbat samman med medan de befinner sig strax utanför bågars räckvidd, reser vad som måste likna mobila belägringstorn. Däruppe, för ytterligare räckvid, har man sina serinenaéskyttar. De skickar så iväg skurar av pilar mot fiendens fanborg, kastmaskiner och tunga ryttare, för att överaskande slå ut sådana vitala delar av fiendehären, innan man har fått egentlig stridskontakt.

Så tror jag att den här typen av vapen skulle vara fungerande i vår kära spelvärld, för på så sätt utnyttjas dess egenskaper samtidigt som dess stora otymplighet inte blir ett problem. Om man på så sett ser det som alvernas alternativ till kastmaskiner i stället för som überbågskyttar, så blir det inte så jäkla överpowrat heller, utan till och med på klassiskt alviskt vis klenare men smidigare än andra rasers ballistor, katapulter och trebucheter.

Hmm?

/S
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
To listen or to blindly follow thats the question

Men man får betänka att det finns "olika engagerade spelare" - om gurun hade talat väl om Eon (kolla gamla inlägg) så hade det antagligen verkat mer positivt som Eonreklam än att spelet kritiseras för att inte följa en av sina grundpelare - realism.
Spelet har kritiserats för att inte vara tillräckligt realistiskt ända sen det kom ut. Det finns alltid hur många infallsvinklar som helst för att hävda dess ickerealism, då inget spel någonsin kommer att kunna återge en realism som till punkt och pricka återger naturens lagar i vår värld - de som vet eller anser sig veta kommer alltid att hävda motsatsen.
Speciellt blir det svårt när vi i våran värld inte heller för den delen är särskilt övertygade om exakt hur vår verklighet egentligen funkar. Ta till exempel en sådan elementär sak som gravitation - vad är det EGENTLIGEN? (du behöver inte svara på frågan, då den kan problematiseras i all evinnerlighet, den var mer retoriskt menad)
Dessutom är som bekant realism i ett fantasyspel med magi och annat tjosan liksom inte mindre problematiskt. Plötsligt måste vi också kunna göra det övernaturliga realistiskt och det är inte heller särskilt oproblematiskt.

Att sedan gurun väljer att kritisera ett spel, som han i det här fallet själv har varit med och skrivit själva grunden för, för att han tycker det har ballat ut, har han väl all rätt i världen att göra.
Jag ser dock hellre att argumenten bottnar i konstruktivism (alltså vad man faktiskt kan gör åt saken förutom att inte skriva några fler moduler), vilket de tack och lov oftast gör, än bitterhet över att spelvärlden inte längre är som just Han vill ha den eller för att glorifiera sitt eget nya spels föredömlighet - vilket ju också tyvärr har förekommit.

Det där med att de är fler - det är DnD-spelarna med - bör Eon bli DnD på svenska då, eller borde det ha sin egna profilering på ett sätt eller annat?
Tycker du själv verkligen att likheterna är särskilt stora de två spelen emellan iom att du automatiskt gör kopplingen emellan? Visst, de är båda rätt breda fantasyspel så någonstans måste naturligtvis de gemensamma nämnarna finnas. Men som jag ser det har Eon redan den nödvändiga profilering som gör det inte nödvändigtvis bättre, ty detta är främst en smakskak, men iallafall annorlunda än DnD. Mundana är Mundana och Forgotten Realms är Forgotten Realms - punkt.
Men som jag har förstått så tycker du det är väldigt viktigt att just gurun gillar vårat favospel? Frågan är hur pass mycket du prioriterar detta, om hans åsikter utgör en klar minoritet av kundklientelet och står i motsats till den stora massan. Någonstans tvingas vi göra ett val - är det rätt uppfattat att du tycker vi ska prioritera guruns åsikter framför exempelvis alla tusentals ungdomar som lirar Eon?
Missförstå mig inte ty även jag ser värde i de kloka och informativa åsikter som gurun delar med sig av, men detta betyder inte att jag sväljer allt han säger med hull och hår - en tendens som jag dock verkar se hos dig (iallafall har jag aldrig hört dig vara av en annan åsikt än honom). Inget fel med detta - han är ju trots allt en guru! :gremwink:
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Rävsvans & Neogames

Jag har svårt att se varför en person från ett konkurrerande spelbolag (Rävsvans) skulle tala väl om en konkurrent (Neogames) och propsa på att fler skulle spela deras spel. Rent ekonimiskt sett så hade det varit bättre att rata det spelet och peka på sitt eget spel och mena på att det var bättre på alla fronter.

Att sedan vältra sig i nostalgi och mena på att det var bättre förr och att Eon av den anledningen är på väg ner ger jag inte mycket för.

Tycker att Herr Sundelin kan göra som avatarex föreslog och skriva en Eonpatch på sin hemsida där det står hur HAN vill att Eon skall vara så att det blir "som på den gamla goda tiden då drakar var stridshelikoptrar" och så vidare. Sedan kan han ju peka på den då han känner behov av att spy galla...
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
No problemo

Är det inte så att det stora problemet med skarpskyttarna, såsom jag uppfattar att de uppfattas här, att det är just de som sägs smyga omkring i buskarna med tremeters dunderbågar (vilkas blotta existens tydligen väcker ont blod här)?
Nja, kritiken sträcker sig längre än så skulle jag nog vilja påstå. Det har uttryckts som att konceptet som sådant är en bidragande effekt till GW-syndromet och på så vis i längden spoilierar spelvärlden. Bågen har förvisso betonats men den har uppenbarligen inte setts som det isolerade problemet.

Jag uppfattar det som att det är just megabågen som ställer till det för konceptet skarpskyttarna. Och det har väl du, käre riddare, möjlighet att lyfta ut, utan att det behöver paja din idé kring thismstammens gerillakrigare?
Exakt, vilket också är precis den tankeställare jag fått mig genom diskussionen här. Uppenbarligen uppskattades idéen inte varvid jag känner mig mer eller tvungen att omformulera den. Dunderbågarna var dock inte själva poängen med förbandet (dock var det faktiskt vad som ursprungligen väckte idéen till dem i och med att jag funderade på vilka som egentligen använde sig utav denna bågen) varvid de smärtfritt helt sonika går att plocka bort. Att diskussionen fortsätter även fast jag medgivit min tanklöshet vad gäller detta påvisar ju bara ännu mer att inte bågen var enda problemet.


Ljusetsriddare -som för övrigt måste tacka för ett konstruktivt och föredömligt inlägg :gremlaugh:
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Rävsvans & Neogames

"Jag har svårt att se varför en person från ett konkurrerande spelbolag (Rävsvans) skulle tala väl om en konkurrent (Neogames) och propsa på att fler skulle spela deras spel. Rent ekonimiskt sett så hade det varit bättre att rata det spelet och peka på sitt eget spel och mena på att det var bättre på alla fronter. "

Jo, alla vet ju att en förlorad kund för Neogames är en vunnen kund för Krille. Mycket snart så kommer han att avslöja sina verkliga avsikter: att ta över den svenska rollspelsmarknaden!
Tur att du avslöjade hans kritik som en konkurrents avundsjuka gnäll.

Varför denna onödigt hätska ton mot en föredetta medarbetare? Klara du inte av att åtminstone vara civiliserad mot honom så kanske du inte skulle skriva något inlägg alls? Kom ihåg att när du svarar på sådana här inlägg så agerar du i viss mån som representant för Neogames. Vill du förmedla bilden av att Neogames är surkarter som inte klarar av kritik ifrån tidigare medarbetare utan att svara med förolämpningar?
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Sundare ro än Sundelin?

Det är just denhär mentaliken som har fått mig att ojilla vissa av eons senare moduler. Modulerna tillåts bli demonivasionsepiska och av lägre kvalite än tidigare bara för att spelledare kan ignorera dem.
Och det är just menatliteten att ett gäng bågskyttar (förvisso med oversizade bågar) jämförs med demoninvasionepiska element som gör att jag ibland känner att jag tröttnar på argumentering med "det var bättre för" personligheterna. Kanske bör betona att jag normalt inte räknar dig dit Liljat då du i regel IMHO brukar företräda en viss allmän positivism här på forumet.

Jag skulle hellre se fler moduler i stil med dvärgar
Nu snackar vi alltså om boken Alver 2.0 med exempelvis utökad information om alvstäder, alviska byggnadsverk, alvisk mat och kultur, alvisk krigsföring m.m. Är inte detta ett steg i en god riktning tycker du?


Ljusetsriddare - som tycker att man bör se möjligheterna och inte främst motgångarna i ett spel som man gillar
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
SAAB och Volvo

"Jag har svårt att se varför en person från ett konkurrerande spelbolag (Rävsvans) skulle tala väl om en konkurrent (Neogames) och propsa på att fler skulle spela deras spel."

En orsak skulle kunna vara att om Neogames gav ut bra spel så skulle folket bakom Rävsvans Förlag helt enkelt rekommendera dem då de är bra spel.

Om du letar runt lite så lär du bli förvånad över hur mycket jag höjer Western och Mutant: Undergångens Arvtagare till skyarna, trots att de också är konkurrenter. Så hur kan det komma sig? Förekommer det någon slags provision på Gillbringarnas och Järnringens försäljning? Hur ska man då tolka kritiken mot DoD6 (skithäftig värld, sunkiga regler)? Bara halv provision?

Eller kan det vara så enkelt att personen på Rävsvans Förlag uttrycker en åsikt baserad på vad han tycker om spelet, istället för en åsikt om vad företagets kassakista tycker om konkurrenter?

Liksom, du jobbar för den enda av Sveriges rollspelsproducenter som ger ut rollspel med ordentlig vinst nog att försörja en redaktion som enbart jobbar med att ge ut rollspel. Den enda. Det finns inga andra. ALLA andra jobbar med rollspel på deltid och försörjer sig på annat. Eventuell vinst plöjs ner i nästa modul, och är egentligen inte ens nödvändig ety rollspel är kul och makaroner är gott. Detta enkla faktum ställer alla konkurrensargument och där tillhörande konspirationsteorier på ända.

Liksom, vi gör rollspel, inte bilar.

"Tycker att Herr Sundelin kan göra som avatarex föreslog och skriva en Eonpatch på sin hemsida där det står hur HAN vill att Eon skall vara så att det blir "som på den gamla goda tiden då drakar var stridshelikoptrar" och så vidare."

Personligen tycker Herr Sundelin att det inte är så nödvändigt. Det finns en massa inlägg här som säger samma sak och en sök-knapp. Men vill herr Nallo sammanställa alla dessa saker så tänker herr Sundelin tacksamt ta emot det och lägga upp det på sin sida.
 
Top