Nekromanti Serinenae hur ovanlig?

Krille

Super Moderator
Det var i alla fall förr förr

"Och det är just menatliteten att ett gäng bågskyttar (förvisso med oversizade bågar) jämförs med demoninvasionepiska element som gör att jag ibland känner att jag tröttnar på argumentering med "det var bättre för" personligheterna."

Och det är just den där oversizeningen av allt, inklusive bågarna, som gör att vi säger att det var bättre förr. Många bäckar små, du vet - till slut blir oversizening av pilbågar, demoner, nekrotropiska filament, vildmark, big mac-menyer och allt annat i världen helt enkelt för mycket.

Vilken av dropparna var det egentligen som fick bägaren att rinna över? Kunde den sista ha gjort det utan nummer femhundratolv, eller nummer två, eller till och med nummer ett?

Simon

Swashbuckler
Se där...

Dunderbågarna var dock inte själva poängen med förbandet (dock var det faktiskt vad som ursprungligen väckte idéen till dem i och med att jag funderade på vilka som egentligen använde sig utav denna bågen) varvid de smärtfritt helt sonika går att plocka bort.
Se där ett bra exempel på hur en grundläggande idé, som må vara bra eller dålig, kan ge god och välsmakande frukt när man går till botten med den, drar slutsatser kring den och allmänt gnuggar geniknölarna!

Ljusetsriddare -som för övrigt måste tacka för ett konstruktivt och föredömligt inlägg
Man gör vad man kan...

/S (som gillar drakboken skarpt och ser fram emot Alver 2, men inte planerar att låta någon serinenaé komma inom tvåtusen fot från en aktiv kampanj)

Blasphemy

Swashbuckler
Consaber & Thalamur

Well...
Jag vill inte göra några djupdykningar i ditt psyke men jag kan ana att en stor del av den bitterhet du känner har mycket att göra med att du var med och designade Eon och att världen nu har vuxit på sätt som du ogillar.

Likaså om du hade varit med och designat Mutant och Järnringen sedan skulle ändra om världen så skulle detta säkerligen störa dig då du inte längre har kontroll över vad som sker med dina tankar som du skrev in i världen. Man är alltid extra känslig när saker som man själv varit med och skapat förändras.

Personligen tycker jag att många av de bästa Eonmodulerna kommit på senaste tid. Sjöfarare & Pirater, Drakar, Atlasboxen, och så vidare. Och att många av de äldre produkterna ofta var halvdana och ibland riktiga lågvattenmärken. Kommande moduler såsom Barbarer & Människfolk, Jargien och Bestialiska folk ser dessutom ut att bli riktiga höjdare. Så personligen tycker jag att framtiden ser mycket Ljus ut för Mundana.

Ser heller inte några tecken på att saker blir större, farligare, ondare och bättre. Visst nu beskrivs drakarna med attributvärden istället för blott: "Du är en mask draken är en T-Rex vad gör du?". Men de är fortfarande farliga och uppfyller en vikigt funktion i spelvärlden. Men visst det går att döda dem.
Att det likaså skulle finnas med yrkesmallar för skarpskyttar och liljans garde ser jag inte som en konstighet. De skulle inte passa in i en "vanlig" rollpersonsgrupp men vissa spelare eller spelledare föredrar kanske att spela Eon på den nivån.

Krille

Super Moderator
Re: Consaber & Thalamur

"Jag vill inte göra några djupdykningar i ditt psyke men jag kan ana att en stor del av den bitterhet du känner har mycket att göra med att du var med och designade Eon och att världen nu har vuxit på sätt som du ogillar."

Delvis, men framförallt beror det på att jag ogillar sättet som världen nu har vuxit på.

"Personligen tycker jag att många av de bästa Eonmodulerna kommit på senaste tid. Sjöfarare & Pirater, Drakar, Atlasboxen, och så vidare."

Det visar ännu tydligare på alienationen mellan mig och Neogames nuvarande redaktion. Du och Ljusets Riddare gillar den nya inriktningen, jag gör det inte.

"Ser heller inte några tecken på att saker blir större, farligare, ondare och bättre."

Det är lättare att se förändringar på avstånd. Man blir lätt egenblind på nära håll.

Om vi nu snackar symbolspråk...

Vilken av dropparna var det egentligen som fick bägaren att rinna över? Kunde den sista ha gjort det utan nummer femhundratolv, eller nummer två, eller till och med nummer ett?
Eller så tenderar man helt enkelt att se dropparna framför havet. Vad är egentligen viktigast dropparna eller havet?
En bägare rymmer dessutom inte mer än dess innehåll. Om en droppe kan få den att rinna över vill jag påstå att den är på tok för grundbottnad. Tycker du att din egen bägare känns särskilt djupbottnad?

lijat

Swordsman
Re: Sundare ro än Sundelin?

Och det är just menatliteten att ett gäng bågskyttar (förvisso med oversizade bågar) jämförs med demoninvasionepiska element som gör att jag ibland känner att jag tröttnar på argumentering med "det var bättre för" personligheterna. Kanske bör betona att jag normalt inte räknar dig dit Liljat då du i regel IMHO brukar företräda en viss allmän positivism här på forumet.
Jag är glad att du räknar mig bland dom positiva(en instälning jag också försöker ha) och den kritik jag har framffört mot skarpskyttarna menas inte som att allt är påväg käpprätt åt skogen utan mer som att det skapar powergaming och GW syndrom att sådanna grupper ska vara mycket bättre(du har inte sgt det men antytt det) än andra och ha egna yrkesbeskrivningar. Det vore bra för eon om i princip inga nya yrkesbeskrivningar tillkom utöver dom i grundregelboken då man kan bygga iprincip alla sorters karaktärer från dem. Skarpskyttarna kan dock fungera som ide om det inte blir ubr häftigt utan mer som ett lätt gerillaförband bland andra förband innom thisms arme. (Vilket jag tycker att du anntytt i dina senaste inlägg)

Nu snackar vi alltså om boken Alver 2.0 med exempelvis utökad information om alvstäder, alviska byggnadsverk, alvisk mat och kultur, alvisk krigsföring m.m. Är inte detta ett steg i en god riktning tycker du?
Ja jag ser fram emot alver 2 och för övrigt också cirfalier och jag hyser visst hopp :gremlaugh: om drakar (har inte läst den än men låter bra) det jag befarar är att mörkret får mer platts än hitils(det den redan har är för mycket inget alls vore lämpligt enligt mig) och att andra GW syndrom saker kommer med. (som krille sa i ett tidigare inlägg många droppar små)

Lijat som är orolig men hyser ett stort hopp.

Krille

Super Moderator
Re: Om vi nu snackar symbolspråk...

"En bägare rymmer dessutom inte mer än dess innehåll."

Precis. Ett litermått rymmer inte två liter. Om det rymmer en liter så gör det sitt bästa. Det är bara dumt att försöka få in två liter i ett litermått.

Dessutom smakar BOB Blandsaft förjefla blekt om man blandar ut 2 dl saftkoncentrat till 2 liter istället för till 1 liter.

Vari bottnar viljan i att se apokalypsens hästar?

Det visar ännu tydligare på alienationen mellan mig och Neogames nuvarande redaktion. Du och Ljusets Riddare gillar den nya inriktningen, jag gör det inte.
O så var vi tillbaka till det här med tycke och smak igen. Visst kan man som du gör bombadera ut sina åsikter här på forumet, faktum är ju att det är precis vad jag gör också. Skillnaden oss emellan är dock att jag besparar Dig en massa ratning av ett spel som Jag inte är intresserad av genom att exempelvis inte gnälla på Västmarks trista grisodlarnivå på Rävssvansforumet.
Varför? Jo, för om jag nu inte intresseras av spelet varför då bespilla mig eller andra tiden? Eller tror du möjlgitvis att just dina åsikter är Eons frälsning mot en stadig undergång som du i all välvilja mässar ut? Varför skriva hundratals, och då talar vi faktiskt om hundratals, inlägg som talar om vad man inte tycker om hos ett spel? Du får ursäkta men jag fattar liksom inte var man finner den destruktiva motivationen till något sådant... :gremconfused:

Blasphemy

Swashbuckler
Rafali & Maxander

Eon har ju redan från grundboken ett upplägg för en stor värld. Det nämns allehanda udda raser, demoner samt vandöda. Så världen är helt klart stor redan i Eon I även om infon om detta inte gick att tillgå.

Du vill se fler moduler som Dvärgar säger du. Tja det kommer sådana. Alver 2 (eller vad den nu skall heta) tror jag kan bli riktigt bra och en mer ingående syn på deras kultur. Likaså tror jag att de kommande världsmodulerna kan ge en insikt i världen från andra vinklar och med stor noggrannhet utan att någon nation blir überbäst för att det kommer en bok om den.

Visst blir man lätt egenblind när det gäller något man brinner för och detta kräver försök till objektiviet. men det exemel du tar upp nu är ju en alvbåge som kom i krigarens väg a long long time ago. Sedan dess tycker jag inte att det har blivit något upphottad vapenfrosseri av det hela.
Vapenmästaren innhåller ingen ännu grymmare båge eller ännusuperbättre rustning än vad som redan presenterats. Det ligger på samma nivå. Det enda som blivit "Bättre" skademässigt sätt är Thrukyxan vilken gör +2 mer i skada än ett kraggsvärd . Lyfalisvärdet om presenterades i Eon I grundboken är nog utan tvekan det bästa närstridsvapnet alltjämt. Mycket av den här överballifieringen tar nog form i ditt sinne.

Okej... det är en stor alienation mellan mig och dig. Men hur skulle du exempelvis se att Drakar såg ut om du skrivit den. Hur anser du att Sjöfarare och Pirater borde ha presenterats och exakt vad tycker du man borde göra om med Atlasboxen så att det blir: "The Krille way".

Självklart behöver jag ingen avhandling. Ge mig det i korta drag så jag får en inblick i din hjärna...

I saften och dropparnas värld

Precis. Ett litermått rymmer inte två liter. Om det rymmer en liter så gör det sitt bästa. Det är bara dumt att försöka få in två liter i ett litermått.
Fast min poäng var just att olika bägare rymmer olika många droppar. Min må du kanske tycka är alltför djupbottnad (=rymmer alldeles för många dropper för att jag inte likt du skall anse att saker o ting "runnit över") medan din tycks vara rätt grundbottnad om du nu till och med anser det möjligt att bägaren runnit över redan vid första droppen.

Dessutom smakar BOB Blandsaft förjefla blekt om man blandar ut 2 dl saftkoncentrat till 2 liter istället för till 1 liter.
Återigen en smaksak. Jag kan inte få dig att tycka saft smakar godare på antingen det ena eller andra sättet lika lite som du kan få mig att göra det motsatta.

Krille

Super Moderator
En sup för mycket är lagom

"O så var vi tillbaka till det här med tycke och smak igen."

Delvis, men också på en nivå med en stegrande überhäftighet som jag i längden tror är skadlig för spelet. Det har inte så mycket med tycke och smak att göra, som en oro över att spelet ska bli så överhäftans överhäftigt att det självdör i sin egenskapade absurditet.

Problemet är inte enbart av sorten "tomahto - tomeyto". Alkohol kan smaka apa eller gott, beroende på vem det är som dricker det, men att det är skadligt i större mängder tror jag inte att vi ens behöver diskutera. Vad som kan diskuteras är huruvida ni är i förnekelsefasen eller jag är paranoid.

"Varför? Jo, för om jag nu inte intresseras av spelet varför då bespilla mig eller andra tiden?"

Kanske är det så att jag har ett intresse i det spel som jag en gång var med och skapade.

Fast jag kan överge det intresset helt och permanent om det är det du vill, och kasta manuset till Misslor rakt in i nollenhetens eviga glömska.

"Eller tror du möjlgitvis att just dina åsikter är Eons frälsning mot en stadig undergång som du i all välvilja mässar ut?"

Jupp. Messiaskomplex är häftigt! Du borde prova det någon gång! :gremgrin:

"Varför skriva hundratals, och då talar vi faktiskt om hundratals, inlägg som talar om vad man inte tycker om hos ett spel?"

Därför att jag skriver tusentals inlägg om vad jag tycker om i dem.

F'rexten, vadan dessa frågor och syrliga inlägg om mig och min person? Har sakargumenten tagit slut?

Krille

Super Moderator
Re: I saften och dropparnas värld

"Fast min poäng var just att olika bägare rymmer olika många droppar."

Och min poäng är att även den första droppen bidrar till överrinnandet. Precis lika mycket som den sista, faktiskt, det vill säga (hör och häpna!) volymen av en droppe! Du kan aldrig skylla det faktum att bägaren rinner över på enbart den sista droppen. Alla andra droppar i bägaren är lika medskyldiga.

Blasphemy

Swashbuckler
I Symbolikens värld

Tja det är helt klart ett synesätt. Om man skall se Mundana som ett tvåliterskärl med vatten så ser jag mer modulerna som saften vilket tillsätts för att ge smak. I början av Eon tyckte jag att saften var väldigt svag då det fanns väldigt lite av den. Men ju mer man sätter i desto godare blir det. visst kan det bli för mycket saft i vattnet också. Men än så länge så känns det som att det finns mycket till godo.

Blasphemy

Swashbuckler
Boktips?

Jag är mest intresserad ifall du (Krille) har läst de senaste Eonmodulerna som du klagar så mycket på eller om du bara sitter och tar saker ur luften?

För många supar = fyllebult *hick*

F'rexten, vadan dessa frågor och syrliga inlägg om mig och min person? Har sakargumenten tagit slut?
Du gav ju svaret själv: " Vad som kan diskuteras är huruvida ni är i förnekelsefasen eller jag är paranoid. ".

Vad gäller eventuell syrlighet så är jag mycket nyfiken hur Du hade tänkt dig att besvara mig om jag skrev hundratals inlägg på Västmarkforumet om dess förmodade undergång i och med dess "grisodlar-mot-oändlig-tråkighets-koncept". De första hundra hade du kanske tagit i god reson men de de återtående vågar jag satsa på att du hade tröttnad på lite smått...men som sagt jag tänker bespara dig något liknande då det helt enkelt vore slöseri med tid. Dessutom har jag inte motivationen eller viljans som krävs för att skriva ner någon annans spel.

Kanske är det så att jag har ett intresse i det spel som jag en gång var med och skapade.
Jag syftade på att du påpekat gång på gång här på forumet att du faktiskt inte hyser något intresse för spelet längre, vilket jag fann underligt då du trots allt skrev rätt friskt här på forumet.
När du nu bekräftar att det faktiskt är så att du trots allt hyser en del intresse så ser jag det som en glad nyhet då det kanske betyder att jag får se boken om Misslor i allafall! :gremgrin:

Jupp. Messiaskomplex är häftigt! Du borde prova det någon gång!
Nej tack, en frälsare här på forumet är mer än tillräckligt! :gremwink:

Därför att jag skriver tusentals inlägg om vad jag tycker om i dem.
Inte på Eons forum iallafall inte de senaste åren vilket liksom var poängen i det här fallet.

LutherHex

Veteran
Re: Orakelförmåga?

Omöjliggör långvarig fred i ett rike att sagda rike skaffar sig elitförband? På vad stödjer du detta påstående?

MVH

Stormästaren på rollspel,
han som nådigt uppfyller universum.

Krille

Super Moderator
My way

"Okej... det är en stor alienation mellan mig och dig. Men hur skulle du exempelvis se att Drakar såg ut om du skrivit den. Hur anser du att Sjöfarare och Pirater borde ha presenterats och exakt vad tycker du man borde göra om med Atlasboxen så att det blir: "The Krille way"."

Nu är det där inte så ämlans lätt för mig att uttala, eftersom jag inte har dem. Jag fick liksom nog efter Legender&Hemligheter och Vandöda&Nekromanti. Men vi kan ju ge en hypotetisk hypotes om Sjöfarare & Pirater.

Se, skepp är knepiga äventyrsplatser. Inte nog med att de är begränsade och jefligt instängda, de är dessutom hierarkiska, vilket gör att en överkucku kommer att styra showen. Det är två väldigt anti-rollspeliga element. Det finns två sätt att lösa problemet på: betrakta skorven som en häst (dvs ett praktiskt sätt att flytta äventyrargänget från plats A till plats B), eller omforma äventyrargänget och metodiken till något som passar skepp bättre. Den första metoden gör dock att en hel modul om sjöfarare känns lika motiverad som en hel modul om hästar.

En tanke skulle kunna vara att betrakta skeppet som en slags "metarollperson", som alla spelare samspelar om, motsvarande Ars Magicas samfund eller Conspiracy Xs Aegis-cell. Det skulle dock innebära en saftig nerskrivning av den individuella rollpersonen, vilket skulle betyda ett helt nytt sätt att spela på. Eventuellt skulle nerskrivningen ske till sådan grad att man inte längre spelar en person ombord, utan en hel klase besättningsmedlemmar: förstestyrman, båtsman och förste hackkyckling, till exempel.

Drakar, då? Tja, du kan ju söka på övrigt icke-konstruktivt Krille-gnäll om drakar, så lär du hitta ett förslag där.

Krille

Super Moderator
Ninaninaninanaa...

"Jag är mest intresserad ifall du (Krille) har läst de senaste Eonmodulerna som du klagar så mycket på eller om du bara sitter och tar saker ur luften?"

När det gäller de senaste (Atlas, Sjöfarare&Pirater och Drakar) så kan jag faktiskt inte uttala mig. Spiken i min kista var Vandöda&Nekromanti.

Blasphemy

Swashbuckler
Re: My way

Gillade den sistnämnda idén om skepp som ett coven i Ars Magica.. Gillar den typen av skapande helt klart.

I övrigt tycker jag dock att du öser ut mycket hetluft och kommentarer om moduler som du inte läst överhuvudettaget. Du tycker inte att du har svårt att få saklig och konstruktiv kritik i det hela... Fast det är klart. Det är kanske därför du kör med "Det var bättre förr" resp "på min tid"–konceptet.

Blasphemy

Swashbuckler
Re: Ninaninaninanaa...

He he he... trist att jag var tvungen att vara din begravningsentrepenör. Fast för att vara inspikad i kistan så för du väldans mycket liv. Är du säker på att du inte är Vandöd. Kan tänka mig en åttonde rangens Ultor.