Nekromanti Serinenae hur ovanlig?

Från en som känner sund ro

Men för att göra en jämförelse, Liljans Garde reducerades från ett komplett yrke (jag har fortfarande manuset här nånstans) till ett stycke av just anledningen att det var ett vältränat elitförband som allvarligt skulle sabba balansen i spelet, om inte annat så mellan rollpersoner.
Vilket uppenbarligen inte hindrat en mängd spelare här på forumet från att skapa sådana som rollpersoner ändå. Jag valde att inte ta med yrkesbeskrivningar på molnryttare, flygdragoner och dräpare i Drakar och just det har varit en av de starkaste negativa synpunkterna på boken hittills. Alltså - spelare vill gärna ha möjligheten att kunna spela de yrkenmöjligheter som finns och om de inte får det så skapar de sig dem ändå. Så med vilken rätt hindrar vi dem?

Häftigast rollpersonsskaparmöjlighet = störst GW-syndrom.
Vilken inte håller som argument för att inte ha med yrkesbeskrivningar, då rollpersonsskaparmöjligheterna finns redan i och med att yrkeskategorierna är omtalade och på så vis väckt nyfikenhet, vilket bevisligen leder till att flera spelare väljer att spela dem ändå.

Varpå Spindelväktarnas elit Svarta Änkorna förs in, och de är som Skarpskyttarna fast med krell-spaz med kikarsikte...
Ok, håll dig till seriösa exempel så ska du få seriösa svar oxå...

Förnekelsefasen, minsann! Det här är definitivt oroande.
Sanningen ligger som bekant i betraktarens ögon. I mina ögon är de knappast mer skogninjor än vad henéa är och om man anser att dessa är ninjor så vet man inte vad en riktig ninja är. Därmed inte sagt att man inte kan få associationen till en sådan.

Trasigt argument snarare

Därtill ska vi lägga det faktum att en serinenaé egentligen inte skulle funka. Maxgränsen på vad en båge kan dra ligger egentligen på skyttens skeletts hållbarhet, inte på bågens konstruktion. Ben, muskler och leder tål inte mer än 150 punds dragkraft, och således går det inte att få in mer än 150 pund i en båge. Sen spelar det inte någon roll huruvida bågen är 3 fot lång, 6 fot eller 9 fot.
Realism i all ära (i ett spel där det finns alver, drakar, troll och där magi och gudar bevisligen finns - yeah right! :gremwink:), fast vad är det för argument egentligen till ett spel där bågen redan finns?

Krille

Super Moderator
Sunt förnuft är sällan sunt

"Så med vilken rätt hindrar vi dem?"

Med rätten att om ni inte gör det så är risken stor att produkten ballar ur, i enlighet med just GW-syndromet.

Spelare kommer alltid att söka sig bortom de officiella gränserna. Att flytta produkten längs med spelarnas "krav" kommer bara att få produkten att rusa utom kontroll.

Och jag tror faktiskt inte att ett urballat Eon är vad kunderna vill ha. Faktiskt. Jag må tyckas vara tråkig och konservativ, men det är min benfasta åsikt efter att ha sett hur DoD ballade ut till Catastrophia (ja, jag anser fortfarande att det är en styggelse) och Mutant muterade till Mutant Chronicles.

Låt de spelare som vill spela extrema koncept skapa dessa koncept själva. Det ger dem vad de vill ha och håller produkten som helhet balanserad.

"Vilken inte håller som argument för att inte ha med yrkesbeskrivningar, då rollpersonsskaparmöjligheterna finns redan i och med att yrkeskategorierna är omtalade och på så vis väckt nyfikenhet, vilket bevisligen leder till att flera spelare väljer att spela dem ändå."

Det håller visst. Om ni inte tar med dessa extrema yrkeskoncept så kommer spelarna uppfinna dem. Visst. Skit händer. Det är deras rätt.

Men om ni tar med dem så kommer inte bara spelarna att göra ännu mer extrema yrkeskoncept, utan därtill tvinga Neos övriga författare att följa färg. Det ger ett mer extremt Mundana med mer extrema rollpersoner. Och du kan ge dig fan på att spelarna kräver ännu mer extrema rollpersoner, och vips så var GW-rullningen igång igen.

GW-syndromet är inte bara en effekt av att författare försöker övertrumfa varandra. Det är också en effekt av att utgivaren försöker blidka allt mer extrema önskemål från deras kunder. Det är inte bra för produkten i längden och kommer garanterat att förstöra den. Vi har redan sett hur ett antal personer här, inklusive undertecknad, inte känner igen sitt Eon längre, eftersom det har "ballat ur". Det är just sådana här eftergifter för klientelet som gör det.

"Ok, håll dig till seriösa exempel så ska du få seriösa svar oxå..."

Pinciiiiipen, Helge! Jag är inte rädd för att just Svarta Änkorna ska dyka upp med krell-spaz med kikarsikten, utan för att något motsvarande ska hända någon annanstans, eftersom någon råkat nämna någon 1337 grupp i Mundanas samhälle som det prompt måste göras officiella yrkesbeskrivningar av.

Du tar det med ro. Jag gör det inte - serinenaé kom till för just den sortens eftergifter tillklientelet som jag fruktar. Tro mig, young pup, jag har sett det börja redan.

Krille

Super Moderator
Trasigt resonemang

"fast vad är det för argument egentligen till ett spel där bågen redan finns?"

Det är ett argument som jag hade kunnat använda för att vägra skriva vapenhärket när det beställdes, med hänvisning till devisen "Eon - det realistiska rollspelet". Nu kände jag inte till det, så på beställning: GW-syndromet. Bevisligen. Historiskt.

Och du begär att jag inte ska vara orolig för GW-syndromet, när jag till och med fått bidra till det?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Trasigt argument snarare

"Realism i all ära (i ett spel där det finns alver, drakar, troll och där magi och gudar bevisligen finns - yeah right! ), fast vad är det för argument egentligen till ett spel där bågen redan finns? "

Visst kan man argumentera att realism och fantasy är två vitt skilda ting. Men det handlar också trovärdighet inom de givna ramarna. Både D&D, DoD och Eon räknas som fantasy men nog skiljer sig de åt rätt mycket trots detta? Nu kanske jag har inbillat mig detta eftersom jag egentligen inte lusläst Eons regler på rätt länge men är inte en av ambitionerna med spelet realism? Dessutom tycker jag att den omdiskuterade bågen tillkom på ett väldigt olyckligt sätt som verkligen kastar en skugga över dess existens.

Och sist men inte minst, nog måste väl Neogames också kunna ändra sig och erkänna sina misstag? Bara för att de valt att inkludera något innebär väl inte att det är omöjligt att ändra eller ta bort? Det innebär ju att du och andra frilansare är tämligen låsta eftersom ni absolut inte får ändra på något som Marco och Carl-Johan kanske tänkte ut efter en blöt kväll på krogen. :gremsmile:
Att det bara är att gilla läget för att bågen smygits in bakvägen i Mundana är egentligen inte ett särskilt bra argument. Hursomhelt känns det onödigt att diskutera ett enskilt vapen in absurdum.

walium

Ganska töntig, faktiskt
walium urinerar mot ett träd

"Snarare var det nog en produkt över att precis läst igenom lite andra mer bakåtsträvande inlägg, samt att du ofta är lite av den åsikten. "

Efter att ha pratat lite med en person som jag anser vara pålitligt så har jag bestämt mig för att ta det lite lugnare i fortsättningen. Speciellt när jag hamnar i diskussioner med dig. :gremwink:

"Min tanke var att bågen enkelt går att plocka isär i två, eller eventuellt tre, delar (vilket innebär att den blir kortare än serine att bära på) som förhållandevis enkelt går att montera samman. På så vis är skulle den vara relativit enkel att förflytta. "

Visst skulle den vara enkel att flytta men jag tror också att den hade blivit bra mycket odugligare till allting annat. Jag tror aldrig jag har hört talas om någon som framgångsrikt framställt en ihopmonterbar båge.

"Alternativt får man förflytta den osträngad, då den blir mer som en rak ca. 3 m lång pinne (som är iallafall lite mindre otymplig då), genom skogen för att stränga den strax innan kontakt med fienden. "

Fast man strängar väl som regel av i princip alla typer av bågare om man inte direkt förväntar sig stridigheter så det borde väl vara givet på förhand eller?

"Skottläge görs nog bäst uppefrån ett högt beläget träd med god sikt på vägen för fömodad framfart (som exempelvis vid en vanlig väg). "

Måste vara ett väldigt glest och stabilt träd i så fall som det är möjligt att stå upprätt i, jag tror nämligen i det är möjligt att avfyra en tre meter lång båge sittande. Fast då borde man vara väldigt väl synligt.

Som jag skrivit tidigare så är det här inte en livsviktigt diskussion som är värd att tjata om i all evighet. Men tänkt dig ändå för både en och två gånger innan du slutligen beväpnar Skarpskyttarna. Det finns egentligen bättre vapen att beväpna gerillaförband med tycker åtminstone jag.

Sund ro är sundare än oro - eller hur Sundelin?

Spelare kommer alltid att söka sig bortom de officiella gränserna. Att flytta produkten längs med spelarnas "krav" kommer bara att få produkten att rusa utom kontroll.
Det ligger helt klart en poäng i det du säger! Tänkvärt således...

Låt de spelare som vill spela extrema koncept skapa dessa koncept själva. Det ger dem vad de vill ha och håller produkten som helhet balanserad.
Fast jag anser fortfarande att Skarpskyttar inte är ett mer extremt koncept än exempelvis dvärgarnas tirakbanemän. Där med inte sagt att jag MÅSTE ha med en yrkesbeskrivning på dem men deras existens och ett likhetstecken mot extremifiering ser jag då rakt inte. Därmed en riskfaktor som jag dock inte tänker blunda för.

GW-syndromet är inte bara en effekt av att författare försöker övertrumfa varandra. Det är också en effekt av att utgivaren försöker blidka allt mer extrema önskemål från deras kunder. Det är inte bra för produkten i längden och kommer garanterat att förstöra den.
Fast GW vill jag minnas var rätt utballad redan "på den gamla goda tiden" (dvs. för typ 15 år sedan när jag hade spelat rollspel ett par år och varit inne o sniffat även på Fantasy Battle och 40K). Således så låg deras ribba för extremitering högt redan då.
Neogames ribba låg ursprungligen på strax ovan grisodlar nivå och det är inte mig emot att denna höjts en aning sedan dess. Det finns ingenting som säger att detta måste förstöra spelet som sådant - i min mening har det tvärtom blivit bättre (och jag vet att det är många som håller med mig även om det är få som vågar göra sin röst hörd här om saken då det det råder allmän grisodlarmentalitet och fjantasyfieringsförakt hos de mer namnstarkare personerna här på forumet). Tvärtom tycker jag att Eon känns färgstarkare idag just i dess detaljrikedom och och stora omfattning än vad det gjorde för 5-år sedan. Att detta sedan inte tilltalar alla "det var bättre förr" konservatister får stå för dem själva då de ju knappast utgör någon majoritet av kundkretsen.

Du tar det med ro. Jag gör det inte - serinenaé kom till för just den sortens eftergifter tillklientelet som jag fruktar. Tro mig, young pup, jag har sett det börja redan.
Uppenbarligen började det redan 1998 då Krigarens väg kom ut (där seriennaé bla. stod med). Uppenbarligen är spelet inte förstört ännu och det var ju trots allt 6 år sedan...
Så om jag kanske tar det i alldeles för godan ro å din mening så är du nog lite väl mycket domedagsprofet i min mening. Därmed inte sagt att du inte har en poäng.

Ljusetsriddare - som iallafall kommit till en fundering om huruvida skarpskyttarna bör ha en yrkesbeskrivning eller ej

Manglad trasa

Det är ett argument som jag hade kunnat använda för att vägra skriva vapenhärket när det beställdes, med hänvisning till devisen "Eon - det realistiska rollspelet". Nu kände jag inte till det, så på beställning: GW-syndromet. Bevisligen. Historiskt.
Yepp som ett argument då så hade jag köpt det utan tvekan. Jag syftade på att det som ett argument var lite väl långsökt för att jag inte skall skriva om skarpskyttar som bland annat i vissa fall nyttjar dessa bågar.

Och du begär att jag inte ska vara orolig för GW-syndromet, när jag till och med fått bidra till det?
Jag begär inte att du inte skall vara orolig - du får vara precis hur orolig du vill och för precis vad du vill. Det enda jag hade önskat var att du inte skulle sätta ett automatiskt likhetstecken mellan skarpskyttar och Eons degenerering vilket du uppenbarligen har gjort.

Ljusetsriddare - som visserligen tar negativ kritik på allvar, men som av förståliga skäl hellre lyssnar till personer som inte ropar undergång eller GW-syndrom så fort man ventilerar en idé som på något sätt förändrar den grundform som Eon stöptes i för många herrans år sedan...

Krille

Super Moderator
Utan trasor i Tyrolen

"Jag begär inte att du inte skall vara orolig - du får vara precis hur orolig du vill och för precis vad du vill. Det enda jag hade önskat var att du inte skulle sätta ett automatiskt likhetstecken mellan skarpskyttar och Eons degenerering vilket du uppenbarligen har gjort."

Inte riktigt. Det är ännu en spik, och jag försöker nu övertala dig att inte banka in den i kistan.

"Ljusetsriddare - som visserligen tar negativ kritik på allvar, men som av förståliga skäl hellre lyssnar till personer som inte ropar undergång eller GW-syndrom så fort man ventilerar en idé som på något sätt förändrar den grundform som Eon stöptes i för många herrans år sedan..."

Tja, då kan du ju knappast begära att de personerna ska ha lust att återkomma till och skriva för spelet med den numera omstöpta grundformen. Eller hur?

Rygar

Veteran
Re: Manglad trasa

Rygar tycker inte det är nått fel med att skarpskyttarna använder bågen, NÅN måste ju göra det.. men han menar samtidigt att det vore bättre om de var mindre gerillakrigare och mer "stå i en belägring eller dylikt och plocka folk långt bak så att folk där bak blir lite oroliga och inte vill vara där"-snubbar.. eventuellt sätta eld på katapulter/dylikt...eventuellt skjuta ner fiendens befälhavare.. men inte stå(?) i toppen av i ett träd och skjuta med sin 3 meter långa båge, det är helt enkelt inte riktigt gerilla att göra så...

Har grävt ner stridsyxan en gång för alla

Efter att ha pratat lite med en person som jag anser vara pålitligt så har jag bestämt mig för att ta det lite lugnare i fortsättningen. Speciellt när jag hamnar i diskussioner med dig.
Jag är inte heller utan skuld i de, ibland lite väl hetsiga, debatter vi har haft. Även jag har kommit till insikt att mitt agerande kanske inte har varit det bästa. Jag hoppas därför på att kunna hålla bättre ton i fortsättningen (bara så att du vet att jag inte slår mig för bröstet och triumferar någon seger)
Du får tacka den rådgivande personen å mina vägnar för dennes diplomatiska sinneslag! :gremgrin:

Vad gäller värstingbågen till något eventuellt gerillaförband så får vi väl se vad gäller den saken - just för tillfället har jag tappast den mesta lusten att skriva dem iallafall...

Ljusetsriddare - som ibland tror att det är bättre att vara som vattnet som viker för stenen

Krille

Super Moderator
Har man tatt fan i båten får man ro honom iland

"Tvärtom tycker jag att Eon känns färgstarkare idag just i dess detaljrikedom och och stora omfattning än vad det gjorde för 5-år sedan."

Det gör inte jag. För min del så känns det som ett tämligen färglöst, om än detaljrikt, spel. Det vill säga "yet another fantasy game with an awful lot of books".

Jag brukar säga på rollspelsskaparforumet att man inte ska göra ett Drakar&Demoner fast utan ankor. Nå, nu finns det ännu ett skäl till att inte göra det: Neogames har ju gjort det. Tesen dragen till sin spets: förstås. DoD slutade med en detaljerad och osammanhängande fantasyvärld med massor med specialeffekter. Det känns som att Eon är på väg dit också, fast utan ankor, i synnerhet med Neos obenägenhet att fylla i de logiska luckor som kommit till på grund av okunnighet och entusiasm (serinenaé och den skeva befolkningsmängden i Soldarn och Drunok being the point in case).

"Uppenbarligen började det redan 1998 då Krigarens väg kom ut (där seriennaé bla. stod med). Uppenbarligen är spelet inte förstört ännu och det var ju trots allt 6 år sedan..."

Uppenbarligen håller inte alla med dig - en del har ju till exempel lämnat spelet bakom sig på grund av den effekten.

GW-syndromet är en krypande sjukdom. Den är inte som en förkylning som man inte har ena dagen och ligger med feberfrossa i dagen därpå. Den kommer långsamt krypande. Serinenaé var en spik. Legender&Hemligheter var en annan, likaså mörkret. Skarpskyttarna riskerar att bli ännu en.

Vem kan segla för utan vind?

Inte riktigt. Det är ännu en spik, och jag försöker nu övertala dig att inte banka in den i kistan.
I så fall lyckades du onekligen bra för just nu är det tveksamt att jag skriver om dem över huvud taget.

Tja, då kan du ju knappast begära att de personerna ska ha lust att återkomma till och skriva för spelet med den numera omstöpta grundformen. Eller hur?
Det beror väl på om de verkligen vill kunna vara med och bidra mer positivt eller inte? En större delaktighet borde ju logiskt sett innebära en godare chans att påverka det i den riktning man önskar. Kan man skriva tjogvis med argument här på forumet till hur saken i fråga ska vara eller inte vara så kan man väl lika gärna skriva ett par texter i den "gamla goda andan" istället?

Ljusetsriddare - som inte tänker göra misstaget att nämna ej färdigskrivna idéer här på forumet i fortsättningen i risk för inspirationdränering och följande skrivkramp

Krille

Super Moderator
Re: Vem kan segla för utan vind?

"En större delaktighet borde ju logiskt sett innebära en godare chans att påverka det i den riktning man önskar. Kan man skriva tjogvis med argument här på forumet till hur saken i fråga ska vara eller inte vara så kan man väl lika gärna skriva ett par texter i den "gamla goda andan" istället?"

Eller så kan man skriva tjogvis med argument i direkt dialog med författarna och hoppas att de fattar poängen, istället för att skriva ett par moduler som medförfattarna inte läser.

* minns piratdvärgen i Jarla *

"som inte tänker göra misstaget att nämna ej färdigskrivna idéer här på forumet i fortsättningen i risk för inspirationdränering och följande skrivkramp"

Det är en bra idé, speciellt inte om de personer som nappar på ämnet är avogt inställda till idén. Ta den diskussionen med likasinnade på mer privata fora istället.

Och vill du diskutera idéer som potentiellt kan tilltala mig så grabba en IRC-klient och prata med mig på ircnet #rpgonline.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Vem kan segla för utan vind?

"Ljusetsriddare - som inte tänker göra misstaget att nämna ej färdigskrivna idéer här på forumet i fortsättningen i risk för inspirationdränering och följande skrivkramp "

Det vore ju tråkigt för det är precis den typen av inlägg som det här forumet behöver. Det är inte din uppgift att försvara allting Neogames någonsin rört vid för övrigt så ta inte illa vid dig bara för att Krille jämt vill ha sista ordet. :gremwink:
Så ta lite lättare på saker och ting och häng inte upp dig på ett fåtal surpotter. När det handlar om kritik så gäller det att ta russinen ur kakan och inte haka upp sig på rena obetydligheter.

Big Marco

Läskig
Re: Den trasiga serinenaén

Ben, muskler och leder tål inte mer än 150 punds dragkraft

I verkligheten ja. De biotropiska fälten kanske är annorlunda. ,-)

Big Marco

Läskig
Re: Sund ro är sundare än oro - eller hur Sundelin?

som iallafall kommit till en fundering om huruvida skarpskyttarna bör ha en yrkesbeskrivning eller ej

Finns det ingen med kommer det att komma ett antal frågor till Neo eller hit där en yrkesbeskrivning efterfrågas.

Finns det "coola" grejer så vill man spela det. Många spelar rollspel för att det är coolt. Inte för att det är historiskt, en simulering, eller någon annan orsak än att det är cool verklighetsflykt. Hittills har många av Neos moduler skrivit med filosofin att det är bättre att ha med en beskrivning av X och inte använda den än tvärtom (reglerna för barnafödande eller supa är två ypperliga exempel på detta).

Jag tycker personligen absolut att du bör ha med en yrkenmall för skarpskyttarna (jag tycker det är en ball idé själv) - de som vill ha dem (och göra uber-RPer - so what, det är ju deras spel och upplevelse) blir glad. De som inte gillar det kan ignorera sidan.

Big Marco

Läskig
Re: Har man tatt fan i båten får man ro honom iland

Uppenbarligen håller inte alla med dig - en del har ju till exempel lämnat spelet bakom sig på grund av den effekten.

Säkert. "En del" (?) har säkert tillkommit av precis samma anledning. Underligt retoriskt knep...

DoD slutade med en detaljerad och osammanhängande fantasyvärld med massor med specialeffekter. Det känns som att Eon är på väg dit också, fast utan ankor, i synnerhet med Neos obenägenhet att fylla i de logiska luckor som kommit till på grund av okunnighet och entusiasm (serinenaé och den skeva befolkningsmängden i Soldarn och Drunok being the point in case).

Så Mundana är en "detaljerad och osammanhängande fantasyvärld med massor av specialeffekter" främst pga en stor alvbåge och två rikens befolkningsmängder? Jag kanske är trög, med jag ser inte den kopplingen?

Det jag tycker det känns som är att du gnäller (om jag får bruka det ordet) för att Eon inte är så som du vill ha det. Eller snarare, Neogames utgivna moduler inte är som du vill ha dem? Men menar du att det dödar din kreativa förmåga att skapa det Mundana/Eon som du vill ha?

(Frånsett att du heller spelar Västmark än allt annat då. ,-)

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Sund ro är sundare än oro - eller hur Sundelin?

"De som inte gillar det kan ignorera sidan. "

Bara ett inlägg angående det här argumentet som är ganska vanligt förekommande. De finns en gräns för hur mycket saker som folk orkar ignorera utan att byta rollspel oavsett vilket spel de spelar. Det känns som om de som vill ha saker som till exempel Skarpskyttarna får en massa gratis med övriga bara får ett antal sidor som de ändå aldrig kommer att använda. Om det enda råd jag får ifrån spelmakaren är "ignorera det du inte tycker om och gilla läget" så är risken rätt stor att jag struntar i spelet helt och hållet. Det går inte att bemöta folk på det sättet även om de heter Krille och är ökända gnällspikar. :gremsmile:
Varför lyssna mer på någon som säger "Jag vill ha feta axelskydd med spikar på som jag kan fästa fiendernas huvuden på" än någon som säger "Jag är rätt nöjd med de nuvarande läget och är egentligen inte alls intresserad av vassa axelskydd"? Genom att man tar bort det som lockade de nuvarande spelarna till att börja med i sin iver att locka nya spelare så kanske man slutar helt utan några spelare alls. Jag tycker i alla fall att Krille och övriga gnällare förtjänar att tas på större allvar än de faktiskt gör.