Re: Sexregler
Men om vi åsidosätter detta så förstår jag att du efterlyser spelmekanik för sex, om sex är viktigt i spelvärlden?
Det är något jag välkomnar, men man ska ju vara väldigt försiktig i designandet av sådana regler. Det är lätt att det blir väldigt dåligt...
Absolut. Och även om rollspelare oftast inte har några problem med detaljistiska beskrivningar hur kulor spränger huvuden eller svärd kapar armar så vill de flesta inte beskriva detaljerna under sexscenen. Möjligen kan väl en attityd följa med, då det ger grund till karaktärsbyggande och personlighet - "En natt av passion", "En natt med kärlek", "En natt full av förnedring", etc.
Därför bör reglerna kring det hela kopplas till vad effekten är tänkt att vara. I Eon finns regler för effekten "barn" och födseln. I Noir finns regler kring hur förförelsen kan användas för att attrahera personer och locka dem till passion. Dessa regler är ganska enkla och innehåller inte detaljer om hur det går till.
En sak till - om sex finns med som ett viktigt begrepp i spelvärlden tycker jag också att kärlek skall finnas. I Noir finns det med, som en oerhört enkel regel men som betyder jättemycket i spelet. Om man är kär eller förälskad i någon annan person så är sannolikheten mycket högre att man återhämtar sitt Välmående snabbare - man finner hopp och trygghet i kärleken. Då det finns regelåterkopplingar för både sex och kärlek vågar man också använda dem, och belöningen ges redan i regelverket - något jag gillar.
Dessutom ger det möjligheten att som spelare säga "Jag är kär i honom" eller "Jag vill ha sex med henne", utan vidare detaljer och låta regelverket fånga upp det hela, utan pinsamheter eller utlämnande beskrivningar.
Så jag ser den klassiska spelledarmotfrågan "Hur?" till en spelare som vill ha sex som något komplex.
Det jag absolut inte vill ha är slumptabeller om hur länge samlaget håller på baserat på ens Uthållighet, att det speciella med den här mannen är att han vill ha ett finger i röven eller att den här kvinnan har ett tatuerat venusberg. Allt sådant gör hela grejen fjantig, ansträngd och "höhö"-benägen.
Så om regler finns, se till effekten som är önskvärd i spelvärlden och regelverket.
(och ja, jag tycker att sex har en självklar roll i de flesta rollspelsberättelser)
Men om vi åsidosätter detta så förstår jag att du efterlyser spelmekanik för sex, om sex är viktigt i spelvärlden?
Det är något jag välkomnar, men man ska ju vara väldigt försiktig i designandet av sådana regler. Det är lätt att det blir väldigt dåligt...
Absolut. Och även om rollspelare oftast inte har några problem med detaljistiska beskrivningar hur kulor spränger huvuden eller svärd kapar armar så vill de flesta inte beskriva detaljerna under sexscenen. Möjligen kan väl en attityd följa med, då det ger grund till karaktärsbyggande och personlighet - "En natt av passion", "En natt med kärlek", "En natt full av förnedring", etc.
Därför bör reglerna kring det hela kopplas till vad effekten är tänkt att vara. I Eon finns regler för effekten "barn" och födseln. I Noir finns regler kring hur förförelsen kan användas för att attrahera personer och locka dem till passion. Dessa regler är ganska enkla och innehåller inte detaljer om hur det går till.
En sak till - om sex finns med som ett viktigt begrepp i spelvärlden tycker jag också att kärlek skall finnas. I Noir finns det med, som en oerhört enkel regel men som betyder jättemycket i spelet. Om man är kär eller förälskad i någon annan person så är sannolikheten mycket högre att man återhämtar sitt Välmående snabbare - man finner hopp och trygghet i kärleken. Då det finns regelåterkopplingar för både sex och kärlek vågar man också använda dem, och belöningen ges redan i regelverket - något jag gillar.
Dessutom ger det möjligheten att som spelare säga "Jag är kär i honom" eller "Jag vill ha sex med henne", utan vidare detaljer och låta regelverket fånga upp det hela, utan pinsamheter eller utlämnande beskrivningar.
Så jag ser den klassiska spelledarmotfrågan "Hur?" till en spelare som vill ha sex som något komplex.
Det jag absolut inte vill ha är slumptabeller om hur länge samlaget håller på baserat på ens Uthållighet, att det speciella med den här mannen är att han vill ha ett finger i röven eller att den här kvinnan har ett tatuerat venusberg. Allt sådant gör hela grejen fjantig, ansträngd och "höhö"-benägen.
Så om regler finns, se till effekten som är önskvärd i spelvärlden och regelverket.
(och ja, jag tycker att sex har en självklar roll i de flesta rollspelsberättelser)