Shibetsu OAV 2: HazYuu: Secret Origins!
Dagens citat:
Engelskalärare going postal:
Han slår ned nävarna i katedern, flåsar högljutt.
Sedan griper han tag i katedern och kastar ut den genom fönstret.
"JAG HATAR DEN HÄR JÄVLA SKOLAN! JAG HATAR MITT JOBB!"
Sedan hoppar han efter katedern.
Hazumi är diplomatisk:
"Yuu som ordförande? Nä, det går ju inte alls! Den här
klubben är redan förstockad och konservativ nog som det är! Det behövs NYTT BLOD!!!" Pinsam tystnad därefter.
Nu vet ni varför Akamatsu Gen är som han är - det är Hazumis fel, som vanligt.
Kvasten i sig är inte så läskig för den unge pojken
Akamatsu, men elden i glasögonormens ögon och hennes röst... pojken ryggar undan och försöker rädda sin heder med att påpeka att "Jag minsann ska gå och klättra i ett träd - och det får inte flickor göra! Nyaa!" och sen flyr han.
För Yuu och Yurika är europeisk geografi något som händer andra människor:
Yuu: "Väderkvarnar och tulpaner, va?"
Yurika: "Nä, det är Finland."
Vi börjar med det sedan länge ångestframkallande engelskaprovet. Eller inte.
För de prov som delas ut visar sig vara fullständigt tomma - provet har försvunnit. Det är tydligen droppen för klassens engelskalärare - som får någon sorts psykbryt och, som beskrivs ovan, begår självmord genom att hoppa ut genom fönstret från tredje våningen. Aj.
Sedan skiftar vi till en mer alldaglig miljö, men en nästan lika kuslig stämning. Naginata-klubben ska ha möte för att planera inför turneringen i helgen. Ordföranden släpper en bomb (?) om att hon vill Yuu ska efterträda henne när hon tar studenten. Hazumi, som själv fikar efter den där posten, startar en, låt oss kalla det diskussion. Därvid råkar hon haspla ur sig ovanstående kommentar om Yuu - som till synes lugnt och artigt lämnar rummet. (Yuu har god självkontroll och är positivt inställd till det mesta, så att hon tar så illa vid sig kräver ganska mycket.) Yurika, som har med sig ett Mystiskt Brev (som innehåller hennes ansökan om att få lämna klubben*), släpper det och skyndar efter Yuu. Tonen blir hetsigare och Hazumi drar. Pinsam tystnad råder.
Yurika får tag på Yuu vid juiceautomaten och de har ett litet samtal där Yurika som vanligt när hon är pressad tror att allt är hennes fel och ber om ursäkt för sin existens. Hon frågar om hur Yuu och Hazumi möttes... och vi får en flashback till sandlådan på lekis, där Hazumi försvarade Yuu mot en elak pojke som sabbade hennes sandslott**.
Me like. Me like verry much, sirrah.
Yuu fäller sedan en kommentar som borde varit med bland citaten ovan, men ni får det nu istället:
Jag... jag ville att Hazumi och jag skulle bli kära. Samtidigt. Så kunde vi dela det med varandra, du förstår?
Skvallra om våra pojkvänner. Dubbeldejter. Allt sådant. Men det... blev visst inte så.
Nävisst, för de blev ju kära i samme man.
Så helskönt, asså!
Tempobyte: Nästa engelskalektion... och de har fått en ny lärare, förstås. Ett utländskt fruntimmer, Miss Thompson***, som vill bli kallad för förnamn, inte använder några japanska artighetsfraser, handgripligen kör ut sin chef och agerar virvelvind i största allmänhet.
Det är ju märkligt i sig... men när Hazumi lämnar in sina papper passar hon på att hälsa till Hazumis pappa. En paket som hon lämnar som tack "råkar" gå upp, och de finner dels presenten (en enorm huggtand som brevet påstår vara "en genuin trolltand från ett jobb i Norge"), dels ett kort tackbrev som mer eller mindre rent ut säger att hon är anställd av herr Shinohara som Hazumis livvakt.
Ett förvirrat samtal efter provet (det verkar gått bra för alla utom Yuu, som hatar bokstaven L), och vi slutar... utan att ha hunnit dejten mellan Hideki och Tara, som ju skulle vara huvudpunkt. Fanafanafaaan! Jag suger!
Gomennasai, eller vad det heter!
Å, just one more thing, som Columbo brukade säga - Yurikas sjätteplus sinnen avslöjar att Angelica Thompson uppenbarligen har samma sorts krafter som henne - och "Angie" vet att Yurika vet.
Erik
*Hon anser att hon bara kan prestera något på grund av sina psykiska krafter, och det är ju fusk! Eller... kan det vara så att Yurika är rädd för krafterna, och vet att utan dem kommer hon bara att misslyckas i klubben, och hon vill inte misslyckas?
**Egentligen Yasukuni-templet i sand, med kottar som föreställer krigsförbrytare. Ett injoke om Yuus absurda politiska inställning.
***"Miss Thompson is my
mother" Tänk över den meningen en gång till...
Edit: Glömde ju
loggen från detta spelmöte