Nekromanti Shibetsu [Panty Explosion]

Storuggla

Champion
Re: Shibetsu OAV 2: HazYuu: Secret Origins!

"Jag har försökt fundera över vart jag vill ta Hazumi framöver, scener att föreslå till nästa avsnitt, och jag kommer verkligen inte på ett jämrans smack."

Äh, det är ju nu som hennes riktiga storyarc börjar! The Redemption of Shinohara Hazumi, typ :gremsmile:

Storuggla, dvdboxen talar

thark

Hero

En sak jag tänkt kommentera vad gäller diskussionen mot slutet kring humor osv, förresten:

Det kan bitvis synas som jag konstant pushar för MER EMO! ALL ANGST, ALL THE TIME! ZOMG PAIN!

(Dvs, när jag inte är för upptagen med att deraila med med offtopic-humor.)

Detta skall inte tolkas som att jag egentligen är ute efter något renodlat "åh ljuva smärta"-spel, tvärtom tycker jag tonen som vi har nu balanserar ganska mitt i prick; snarare ser jag det som det finns tillräckligt som drar åt andra hållet och om jag drar åt detta så uppstår just den balansen i mitten.

Nightowl

Champion

Jag tror inte det är någon som har ett problem med den saken. :gremlaugh: Det känns nästan som du skulle kämpa lite mer för din sak - don't give up that easy.

Erik

Krille

Super Moderator

Detta skall inte tolkas som att jag egentligen är ute efter något renodlat "åh ljuva smärta"-spel, tvärtom tycker jag tonen som vi har nu balanserar ganska mitt i prick; snarare ser jag det som det finns tillräckligt som drar åt andra hållet och om jag drar åt detta så uppstår just den balansen i mitten.
Å andra sidan finns ju risken att vi andra blir mer hysteriska bara för att balansera ditt angst, så att du måste bli mer emo, så att vi måste bli ännu mer hysteriska...

thark

Hero

Terrorbalans är ju hyfsat ångestfyllt, så varför inte... :)

Storuggla

Champion

Terrorbalans i alla ära, men till sist blir det bara absurt.

Storuggla, clownansikten i ketchup

thark

Hero

Det var ingen vit flagg. Att jag uttalat att målet är att hålla repknuten kvar i mitten innebär ju inte att jag kan sluta dra i min ände. :)

Jag ville klargöra mina motiv, för det är fanken aldrig bra för rollspel när man håller inne med saker.

Storuggla

Champion

Jo, du behöver ju inte sluta dra, men du behöver inte heller skaffa sumobrottare som drar åt dig, om du förstår vad jag menar. Förresten, jag tycker det vore "kul" att få se Hazumi visa en mjukare sida någon gång (och med mjuk menar jag inte "Buhu!" följt av att fly från platsen! :gremtongue:). Så att man har något att peka på när man sitter och funderar "Varför i helvete polar vi med den här bruden egentligen?"...

Storuggla, because she's quite, uh, thorny

thark

Hero

Jag försöker. Men det ska, hm, kännas rätt också.

Det är ju lite så att det är en outtalad agenda just nu att sluta vara så jämra taggig, och det känns för billigt om det kommer gratis.

Nightowl

Champion
Shibetsu OAV 2: (sätt in vitsig titel här)

Jag känner att sista spelmötet var det sämsta sedan vi började.

Detta betyder inte att det var dåligt - det sämsta av något mycket bra är ju inte dåligt - men jag kände mig besviken ändå, man har blivit bortskämd.

Men nå, vad hände då?
<ul type="square">[*]Tara hade sin dejt med Hideki Kobayashi. Den gick... bra för att vara Hideki (han fick röra vid Taras hand, typ), tills dess att de blev anfallna av ninjor*, och en mystisk städtant dök upp och körde in en rövstor injektionsspruta i Taras arm...[*]Folk besökte Tara när hon låg på kliniken och återhämtade sig från chocken. Tara var rädd för att nån förgiftat henne... men en av Yurikas psykometriska visioner** ger vid handen att någon stal ett blodprov, eftersom det prov på Taras hår de hade inte fungerade.
[*]Nanami Pollyannar Yurika att inte smyga ur naginataklubben, utan åtminstone ställa upp i turneringen.Snygg scen![*]Yuu försöker förklara för Hazumi att hon gått ur klubben eftersom... ja, strängt taget eftersom hon inte vill stå i vägen för Hazumi. Detta tilltag får naturligtvis Hazumi att må ännu sämre över sitt beteende och känna sig ännu mer som en liten lort.[*]Hazumi försöker... kommunicera, åtminstone, med Ayano, få någon sorts closure, som jag ser det, genom att säga upp sig ur klubben - men inte be om ursäkt för sitt beteende, vilket jag tycker säger en hel del om Hazumi. Snygg liten scen det med.[*]Kort cut-scene 1 från SL: Hideki muttrar över sin olycka (Kobyashi-turen?) i telefon med en bekant, som är en av Taras slemmiga dataklubbare. Det visar sig att Hideki försökt börja syssla något Tara kunde vara intresserad av... men det närmaste han kom sina egna intressen som rör datorer, Taras stora fäbless, var att spela dataspel, och således blev han bekant med nörd-trion.[*]Kort cut-scene från SL 2: En enkel bifigur, Ito Ren (kusin till den kusliga psionikern Ito Rei) visar sig vara någon sorts agent för Dem; han smyger in på SHI förklädd till städtant, och utnyttjar deras laboratorier där.[/list]

Efter hade vi ett ganska långt snack. Jag känner att jag lämnat så lite vettiga ledtrådar att det är svårt för spelarna att vara riktigt proaktiva, och samtidigt hotar det min suspense of disbelief lite att *skurkarna* skulle göra mycket mer utan att mer tid passerat - tid som det känns som jag inte kan snabbspola utan att krossa det normala privatliv som gör spelet så intressant.

En roande grej är att jag var nervös över att det där ninjaanfallet skulle vara för cheesy, men den enda som hade en invändning var thark, och han tyckte den jäkla dejten innan dess var för seg, det var problemet! :gremlaugh: Det blev tvärtom mot vad jag hade trott, jag trodde folk skulle sörja att jag avbröt ett ögonblick av lätt patetisk romantik med en litet genrebrott.

Nå; tills next time har folk än mer redig undersökande agenda. Det är ikväll, så vi får se hur det går.

Här är loggen.

Håll tillgodo!

Erik

*Det är svårt att förklara för den som bara läser de här rapporterna... men i kampanjen tycker jag det framställs som så pass verklighetsförankrat att när det händer saker som är så konstiga att de blir löjliga, så förstår karaktärerna vad som händer, sas.
**Jag har en stark känsla av att det här på något sätt är utanför ramarna för vad man egentligen kan göra med psikrafter enligt spelreglerna, men det verkar inte fucka upp något så jag bryr mig inte.

thark

Hero
Re: Shibetsu OAV 2: (sätt in vitsig titel här)

Detta betyder inte att det var dåligt - det sämsta av något mycket bra är ju inte dåligt - men jag kände mig besviken ändå, man har blivit bortskämd.

Jag håller med om att det känns som att det inte riktigt nådde ända fram, men jag vet inte om jag kan peka på något konkret underliggande detta. Tja, ibland klickar det inte, helt enkelt; kanske var det inte mer än så.

Inte direkt relaterat till detta, utan mer av en allmän grej, är att jag hoppas vi strävar mot att ha någon slags slutpunkt i berättelsen (även om det förmodligen ligger en bra bit in i framtiden i detta stadium), och inte försöker hålla igång någon slags evig såpopera av det hela.

Hazumi försöker... kommunicera, åtminstone, med Ayano, få någon sorts closure, som jag ser det, genom att säga upp sig ur klubben - men inte be om ursäkt för sitt beteende, vilket jag tycker säger en hel del om Hazumi.

Hm. Jag vet inte om jag var ute efter closure så mycket som att lämna dörren öppen för att faktiskt låta Hazumi kvarstå som klubbmedlem (oansvarig som jag är lämpar jag förstås över det på en slp). Jag funderade ju som jag sa sist på om inte nästa steg i berättelsen borde vara strävan mot återförenandet av klubben och reparationen av de inbördes relationerna.

men den enda som hade en invändning var thark, och han tyckte den jäkla dejten innan dess var för seg, det var problemet!

Det säger förmodligen mer om min smak än om något annat. Gullig romans som det faktiskt går bra för är inte dramatiskt eller intressant, liksom. :)

Jag har en stark känsla av att det här på något sätt är utanför ramarna för vad man egentligen kan göra med psikrafter enligt spelreglerna, men det verkar inte fucka upp något så jag bryr mig inte.

Äh, jag vet inte. Lämnar inte reglerna rätt vilt fritt för tolkning? Bara en frågan om vad man ser som genremässigt.

Nightowl

Champion

Inte direkt relaterat till detta, utan mer av en allmän grej, är att jag hoppas vi strävar mot att ha någon slags slutpunkt i berättelsen (även om det förmodligen ligger en bra bit in i framtiden i detta stadium), och inte försöker hålla igång någon slags evig såpopera av det hela.
Jag vet inte om jag direkt strävar hit eller dit, men rollpersonernas antagonister har mål som gör att de flesta rollpersonerns liv blir om inte totalt förstörda så totalt förändrade, och de jobbar fortfarande mot dem. Och även om de misslyckas kommer det att Hända Mycket.

Jag skulle hemskt gärna vilja ha en Major Reveal där, och blottlägga plotten om inte annat OOC. Och efter det vet jag inte hur man ska fortsätta spela samma figurer, om det är intressant över huvud taget.

Så jag strävar väl inte efter en såpa. Mera efter en soppa. :gremsmile: Men jag vet inte om jag har en plan för direkt avslutning heller.

Jag vet inte om jag var ute efter closure så mycket som att lämna dörren öppen för att faktiskt låta Hazumi kvarstå som klubbmedlem
Klart fall av "tur att du sa det", för det känns självklart *nu* när du säger det, att det är så man ska tolka ditt överlämnande av brevet, men det var inte så jag tolkade det när jag var där!

Erik

thark

Hero

Jag vet inte om jag direkt strävar hit eller dit, men rollpersonernas antagonister har mål som gör att de flesta rollpersonerns liv blir om inte totalt förstörda så totalt förändrade, och de jobbar fortfarande mot dem. Och även om de misslyckas kommer det att Hända Mycket.

Jag skulle hemskt gärna vilja ha en Major Reveal där, och blottlägga plotten om inte annat OOC. Och efter det vet jag inte hur man ska fortsätta spela samma figurer, om det är intressant över huvud taget.

Så jag strävar väl inte efter en såpa. Mera efter en soppa. Men jag vet inte om jag har en plan för direkt avslutning heller.

Jag menar ju inte att man måste ha en konkret förplan för en avslutning--tvärtom!--så mycket som att man dels inte når ett naturligt avslut men tvingar fram ursäkter för att kunna fortsätta ändå, dels att om man står inför "här skulle man kunna få till ett bra avslut om man pushade lite åt X riktning" så gör man faktiskt den pushen. (Kanske framförallt det senare.)

Som du säger, med Stora Planer I Görningen kommer det lätt en punkt där saker har förändras så dramatiskt att det blir en naturligt slutpunkt och/eller det känns onaturligt att fortsätta. I den traditionella "TEH GAME MUST GO ON!#¤"#¤"-kampanjen försöker man här tvångsmässigt vrida det så det går att luska vidare på tomgång ändå. Nu är jag inte i praktiken orolig för det för jag vet att vi är bättre än så. :)

Krille

Super Moderator
Re: Shibetsu OAV 2: Bowling for Columbine

Jag har en stark känsla av att det här på något sätt är utanför ramarna för vad man egentligen kan göra med psikrafter enligt spelreglerna, men det verkar inte fucka upp något så jag bryr mig inte.
Det finns ju knappt några regler kring det, utom att levitera och spränga huvuden. Resten är ju helt och hållet upp till effektbudgeten, ehrm, spelarnas beskrivning.

Från början så fick jag intrycket att psi-krafter antingen hade mer med shinto-magi att göra, eller var ren psykokinesi och telepati och jag tänkte mig Yurika varande nästan helt psykokinetisk men rejält mycket av det, men sen kom ju thark och beskrev som fäen med specialeffekter som var så over the top, men ändå funkade på något perverst sätt.

Men Panty Explosion är så beroende av att spelarna har något med sig i bagaget och bygger på att man lämnar över kontrollen till någon annan. Så man får köpa att olika spelare har olika synvinklar. Det finns ändå ingenting gelémässigt som hindrar en normal skolflicka att göra en Columbine med en brandyxa utom tärningspölarna, och det lär nog gälla även psi-krafter.

Nightowl

Champion

Tja, jag har i stort sett tolkat det som (och jag gillade den tolkningen) att förutom att flyga och döda folk hoff poff, så kunde en psyko göra precis samma som andra i spelet - varken mer eller mindre - det var bara att hon A, gjorde det bättre (i synnerhet som hon lär vara mer impopulär än de andra, och att plötsligt få rulla t10 är hawt stuff) samt B, det kommer Alltid Skit Efter.

Alltså, man kan göra vad man vill med sina psikrafter som man kunde göra annars i spelet, men på ett annat sätt. Du kan mesmerisera nån att gå ut med dig för en annan karaktär kunde ha förfört honom, du kan levitera ett bord i skallen på någon för en annan karaktär kunde slagit honom i skallen, och du kan (fast det känns tematiskt fel) rädda livet på någon som är döende för nån annan kunde ha kört läge-andning-blödning-chock och gjort detsamma.

Jag såg mest psykokinesi, men kan köpa nästan vad som helst också.

Yurika använder mycket sina krafter för att ha psykometriska visioner av saker de andra möjligtvis kunde upptäcka om de var med i CSI: Shibetsu. Det är inte något som stör mig annat än på ett mycket vagt teoretiskt plan; det stör inte spelets maktbalans och det stör inte spelets tema.

(Och Mihos försök att sätta tillbaka sin egen tumme är ett än mer flagrant exempel på grejer man "egentligen" inte ska kunna göra, men som funkar bra ändå.)

Erik

Storuggla

Champion
Lefty

"(Och Mihos försök att sätta tillbaka sin egen tumme är ett än mer flagrant exempel på grejer man "egentligen" inte ska kunna göra, men som funkar bra ändå.)"

För den blev ond!

Storuggla, redrum?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.

Hear hear, ett bra slut är bra saker.

thark

Hero

(Och Mihos försök att sätta tillbaka sin egen tumme är ett än mer flagrant exempel på grejer man "egentligen" inte ska kunna göra, men som funkar bra ändå.)

Min reaktion var: "Daaah! Sätta tillbaka tummen? Och därmed trivialisera resultatet av föregående handling? Ska inte lagt kort få ligga längre? Okej, dammit... öööh... TUMMEN BLIR OND!" :)