Shibets OAV 2: Horiga ninjakloner
Om alla är förvånade över att ni tydligen missat ett avsnitt... var inte det. Det tredje avsnittet sändes nämligen aldrig... dvs jag har inte skrivit en spelrapport. Än. Fastän vi haft nästa spelmöte.
I alla fall...
...nej, jag har ingen anledning varför jag gör det här först istället för de redan överhoppade rapporterna. Fråga inte så dumt!
...vi börjar i det sedvanliga hemklassrummet medan folk äter lunch. Yuu har föresatt sig att övertala Tara om Hideki Kobayashis förträfflighet som pojkvän, så att Tara ska sluta flörta med Hanbei, vilket alla utom Yuu vet att hon inte gör. Är ni med?
Detta blir naturligtvis en konflikt... och jag var naturligtvis spänd på om man kan spela så att man faktiskt förändrar en annan karaktär. (Rent speltekniskt, visst, men jag ville se hur det gick i praktiken.) Yuu börjar med att framhäva Hidekis goda sidor, och Tara måste hålla med om att *lite* Johnny Depp är han i alla fall. (Kvalitetsmässigt, alltså. Jag vet inte vad Hideki har gemensamt med Johnny i övrigt.) Men... han är ju så stel!
Här lägger sig Hazumi i och tycker Hideki lika gärna kan vara med om de ska skvallra om honom, så hon "ber" några klasskamrater hämta honom. Han dyker upp och slår knut på tungan som vanligt eftersom Tara är i samma fylke som han. Samtidigt börjar Tara övertala om inte de andra så sig själv om att Hideki är en vansinnigt trist typ, i alla fall.
Yuu går till mothugg, men hennes påstående om att han i alla fall är "patriotisk" (vilket är en komplimang eftersom det är Yuu som säger det, men ändå) går inte riktigt hem. När Nanami lägger sig i konflikten är det därför framför allt för att uppmuntra stackars Hideki, som börjar bli riktigt nervös - han hör ju vad som sägs, åtminstone det han vill höra (dvs att han inte duger). Nanami menar att han väl bara behöver slappna av lite, så vore han ju riktigt bra... och Hideki tar mod till sig! Yeah!
Sedan lägger sig Hazumi i, pressar honom så han ska ta nåt initiativ, och fulmissar totalt. Det enda konstiga är att hon inte *avser* att krossa hans bräckliga självförtroende. Hideki flyr till herrtoaletten för att de åtminstone ska slippa se honom gråta, och att alla flickorna i klassen gapskrattar precis när han gör sin sorti gör inte saken bättre. Hazumi försöker få Tara att skämmas med måttligt resultat... i alla fall, för att göra en lång historia kort: Yuu och Yurika försöker uppmuntra honom genom toalettdörren och lyckas till slut lite i alla fall iom att Yurika öppnar sig själv. Under tiden startas i klassrummet en diskussion om Tara hållit någon i handen och huruvida man kan bli gravid av att hålla varandra i handen*.
Scenklipp: Som avslöjades i förra episoden... som ni inte sett än nej... men i alla fall, Tara hittade en person på snusksajten hon fått från Dataklubben som mer eller mindre påstår sig vara Hazumi och vill "dejta" folk (dvs. en eufemism för internetprostitution, i princip). Hon stämde träff med "Hazumi" under namnet av en av sina lakejer i Dataklubben och beger sig nu med Nanami för att utspissa denne - på stadens splitternya meidu-kafe**.
Tara-Nana sitter alltså där i ett hörn och lurar... när den *riktiga* Hazumi kommer in. Hon är där av... ja, vi hade ett svepskäl, men mest för att blanda in alla spelare***. De startar ett samtal, och snart kommer Ful-Hazumi (som hon snart döptes till) in - en exakt tvilling till Hazumi, fast... inte så propert klädd, ska vi säga.
Innan Tara hinner dra Nanas uppmärksamhet till Ful-Hazumi dyker Yurika upp... eller snarare hennes bror dyker upp med flickvän och syster. (Uppenbarligen hade det pervot tänkt titta in själv, hans flickvän/sambo märkte det, och Hanbei drog med sig sin syster som alibi för att slippa få mer stryk.) Deras samtal med... *bägge* Hazumi får Ful-Hazumi att upptäcka den riktiga Hazumi, alla upptäcker henne, och hon panikar mot dörren.
Efter att ha misslyckats effektivt med diverse ninjatrick (!) och fångats av Yurikas instinktivt nymornade psi-krafter... dör hon, genom att bryta nacken av sig själv (!!). Bara Yurika ser hur *något* flyr ur den döende Hazumi-kopian, som snart därpå spontant självantänder och exploderar. Hanbei ägnar sig mest om att ta hand om sin kollapsade syster men fäller några kryptiska kommentarer - däribland "Fråga din far om Gilgamesh, Inc!" till Hazumi.
Efteråt... på den lokala läkarkliniken samlas man dagen därpå. Yuu är i tjänst som sjukbiträde, Nana äter upp kakorna hon hade med sig till Yurika, Yurika och Hazumi käbblar, och Tara presenterar vad hon kommit fram till so far om "hor-ninja-klonen" (vars handväska visar sig ha ett fullständigt ninja-kit i sig, förutom en rosa Hello Kitty-telefon och en parfym som enligt Yuu är "alldeles för horig för att Hazumi skulle använda den"). En mycket ofullständig krigsplan formuleras som i stort sett går ut på att de alltid ska vistas minst två och två, eftersom vad det nu var som styrde Ful-Hazumi å vet den/det/dom att flickorna vet, och de vet inte om de kan bli utbytta mot fler, uh, horninjakloner.
Jag körde runt min italienska minibil**** fullt öppet under kvällen (fast inte lika mycket som förra gången, ni vet den som ni inte vet vad som hände), och avslutade med en av mina eländiga cliffhangers: en av Tara lakejer ringer och avslöjar att han fått veta att XXX, han som dog sådär mystiskt nyligen (här, i Shibetsu Gaiden), var "monkeyking62", och också, uppenbarligen, en av Apklubben, en märklig konspiration av *professionella mobbare*, en inofficiell hobbyförening som har pennalism som hobby. Och... det ser ut som om han ägt mobiltelefonen som Ful-Hazumi bar. Men när de mötte henne dagen innan... hade han varit död i en vecka.
Plotten tjocknar som gröt som kokar över. I morgon onsdag... får vi se om vi får veta mer.
Jag har absolut inga kommentarer annat än att det gick bra, förutom att jag, Krille, DeBracy och Dok Grävling ALLA hade minst ett Internetstrul under kvällen där vi piskades ur IRC, vilket gjorde det nog så svårt att spela... :/ Jag känner att jag gått åt helvete för långsamt fram hittills, men nu börjar vi få upp farten. Jag kanske ska köra lite mer Fiat? Eller?
Erik
*Jag var skittrött, OK? thark: "Vafan, är det här en shojomanga från 1950-talet?
"
**Don't ask. Men ärligt, var skulle NI plocka upp tonåriga prostituerade?
***Som vi ska se dök Yurika upp, och det var meningen vi skulle blandat in Yuu och stackars Hideki också, men det gick inte så långt.
**** "GM Fiat", geddit?
Edit: jag kan ju göra en Elin och lägga in citaten från våra sparade citatlistor här också...
Yuu försöker ge Hideki så bra komplimanger som möjligt:"Precis! Han kanske verkar lite stel på utsidan, men innuti är han en varm och patriotisk själ!"
Yuu och Nanami lever inte riktigt i samma värld:
Nanami : "Äsch, odlar han bara på sig lite skäggstubb och låter håret växa så kanske han blir riktigt cool till och med. Lite vild ronin sådär."
Yuu: "Vild ronin?" Medan Nanami mentala vild är en biker med cig och solbrillor och spikigt hår så får Yuu den mentala bilden av en man i kimono, med en katana i handen och träsandaler. "... kanske det ja..."
Storuggla beskriver tharks försök att avleda uppmärksamheten från sitt sexliv:
Eleverna tittar uppmanade på Hazumi, tills de komer på att de minsann inte hållit handen med någon. Men Tara har tydligen. Omedelbums omringas hon av skolflickor som insisterar på att hon ska berätta på hur det känns och om man inte får ont i handen efteråt.
Nanami om meidu-kafet: "Jajaja, det är bara snusk - men det är ÄRLIGT!"
Yuu - OK, skurken var en ninja, men 100% japan!
"Fotanglar? Så... traditionellt." Yuu nickar mot sin vilja gillande
Nanami sammanfattar:"Ninjor i Shibetsu... klonninjor... horiga klonninjor...." mumlar Nanami medan hon plockar upp kakburken från golvet för att ha som fat.
Edit edit:
Här är länken till loggen - fyyffaaaaan vad jag suger!