Nekromanti Shibetsu [Panty Explosion]

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Re: Del 3: Panting and Explosion

Stämningen som jag fick under spelmötet var till stor del samma som i Thelma&Louise - så desperat, så olycksaligt, så det enda man kan göra är typ att hålla fast så hårt som möjligt i ens kamrater och hoppas att man inte kastas av i farten.
Samma här, iaf i efterhand... och det är jag jäkligt glad för. Det är ingen känsla som jag uppfattar som lätt att plocka fram och en som jag sucktat lite efter i rollspel under det senaste året. Det kan liksom finnas nån slags vemodig skönhet i det på nåt sätt... och jag är en sucker för vemodig skönhet. ^^ Toppen helt enkelt!

Vad Katya egentligen känner för Yumiko är ju dock osäkert.
Lika bra det! Blir ju bara mer spännande för mig. Jag måste säga att det kom som en förvåning att scenen avlöpte som den gjorde. Jag hade nästan tippat på konflikt. Bara trevligt med överraskningar och... ja, än finns det ju grejer att vänta på att få upptäcka. :gremsmile:

Sammanfattningsvis så kan jag som bara hålla med dig och alla andra... det har varit (och är!) grymt kul att spela. En kombination av spelsystemet och människorna inblandade har fått mig att måsta omvärdera min syn på mediet; det är flera flera år sen sist jag spelade via IRC och jag trodde inte jag skulle göra det igen. Istället upptäcker jag att det funkar skitbra och är riktigt kul. Fantastiskt. :gremsmile:

Nightowl

Champion
Shibets OAV 2: Horiga ninjakloner

Om alla är förvånade över att ni tydligen missat ett avsnitt... var inte det. Det tredje avsnittet sändes nämligen aldrig... dvs jag har inte skrivit en spelrapport. Än. Fastän vi haft nästa spelmöte. :gremfrown:

I alla fall...

...nej, jag har ingen anledning varför jag gör det här först istället för de redan överhoppade rapporterna. Fråga inte så dumt!

...vi börjar i det sedvanliga hemklassrummet medan folk äter lunch. Yuu har föresatt sig att övertala Tara om Hideki Kobayashis förträfflighet som pojkvän, så att Tara ska sluta flörta med Hanbei, vilket alla utom Yuu vet att hon inte gör. Är ni med?

Detta blir naturligtvis en konflikt... och jag var naturligtvis spänd på om man kan spela så att man faktiskt förändrar en annan karaktär. (Rent speltekniskt, visst, men jag ville se hur det gick i praktiken.) Yuu börjar med att framhäva Hidekis goda sidor, och Tara måste hålla med om att *lite* Johnny Depp är han i alla fall. (Kvalitetsmässigt, alltså. Jag vet inte vad Hideki har gemensamt med Johnny i övrigt.) Men... han är ju så stel!

Här lägger sig Hazumi i och tycker Hideki lika gärna kan vara med om de ska skvallra om honom, så hon "ber" några klasskamrater hämta honom. Han dyker upp och slår knut på tungan som vanligt eftersom Tara är i samma fylke som han. Samtidigt börjar Tara övertala om inte de andra så sig själv om att Hideki är en vansinnigt trist typ, i alla fall.

Yuu går till mothugg, men hennes påstående om att han i alla fall är "patriotisk" (vilket är en komplimang eftersom det är Yuu som säger det, men ändå) går inte riktigt hem. När Nanami lägger sig i konflikten är det därför framför allt för att uppmuntra stackars Hideki, som börjar bli riktigt nervös - han hör ju vad som sägs, åtminstone det han vill höra (dvs att han inte duger). Nanami menar att han väl bara behöver slappna av lite, så vore han ju riktigt bra... och Hideki tar mod till sig! Yeah!

Sedan lägger sig Hazumi i, pressar honom så han ska ta nåt initiativ, och fulmissar totalt. Det enda konstiga är att hon inte *avser* att krossa hans bräckliga självförtroende. Hideki flyr till herrtoaletten för att de åtminstone ska slippa se honom gråta, och att alla flickorna i klassen gapskrattar precis när han gör sin sorti gör inte saken bättre. Hazumi försöker få Tara att skämmas med måttligt resultat... i alla fall, för att göra en lång historia kort: Yuu och Yurika försöker uppmuntra honom genom toalettdörren och lyckas till slut lite i alla fall iom att Yurika öppnar sig själv. Under tiden startas i klassrummet en diskussion om Tara hållit någon i handen och huruvida man kan bli gravid av att hålla varandra i handen*.

Scenklipp: Som avslöjades i förra episoden... som ni inte sett än nej... men i alla fall, Tara hittade en person på snusksajten hon fått från Dataklubben som mer eller mindre påstår sig vara Hazumi och vill "dejta" folk (dvs. en eufemism för internetprostitution, i princip). Hon stämde träff med "Hazumi" under namnet av en av sina lakejer i Dataklubben och beger sig nu med Nanami för att utspissa denne - på stadens splitternya meidu-kafe**.

Tara-Nana sitter alltså där i ett hörn och lurar... när den *riktiga* Hazumi kommer in. Hon är där av... ja, vi hade ett svepskäl, men mest för att blanda in alla spelare***. De startar ett samtal, och snart kommer Ful-Hazumi (som hon snart döptes till) in - en exakt tvilling till Hazumi, fast... inte så propert klädd, ska vi säga.

Innan Tara hinner dra Nanas uppmärksamhet till Ful-Hazumi dyker Yurika upp... eller snarare hennes bror dyker upp med flickvän och syster. (Uppenbarligen hade det pervot tänkt titta in själv, hans flickvän/sambo märkte det, och Hanbei drog med sig sin syster som alibi för att slippa få mer stryk.) Deras samtal med... *bägge* Hazumi får Ful-Hazumi att upptäcka den riktiga Hazumi, alla upptäcker henne, och hon panikar mot dörren.

Efter att ha misslyckats effektivt med diverse ninjatrick (!) och fångats av Yurikas instinktivt nymornade psi-krafter... dör hon, genom att bryta nacken av sig själv (!!). Bara Yurika ser hur *något* flyr ur den döende Hazumi-kopian, som snart därpå spontant självantänder och exploderar. Hanbei ägnar sig mest om att ta hand om sin kollapsade syster men fäller några kryptiska kommentarer - däribland "Fråga din far om Gilgamesh, Inc!" till Hazumi.

Efteråt... på den lokala läkarkliniken samlas man dagen därpå. Yuu är i tjänst som sjukbiträde, Nana äter upp kakorna hon hade med sig till Yurika, Yurika och Hazumi käbblar, och Tara presenterar vad hon kommit fram till so far om "hor-ninja-klonen" (vars handväska visar sig ha ett fullständigt ninja-kit i sig, förutom en rosa Hello Kitty-telefon och en parfym som enligt Yuu är "alldeles för horig för att Hazumi skulle använda den"). En mycket ofullständig krigsplan formuleras som i stort sett går ut på att de alltid ska vistas minst två och två, eftersom vad det nu var som styrde Ful-Hazumi å vet den/det/dom att flickorna vet, och de vet inte om de kan bli utbytta mot fler, uh, horninjakloner.

Jag körde runt min italienska minibil**** fullt öppet under kvällen (fast inte lika mycket som förra gången, ni vet den som ni inte vet vad som hände), och avslutade med en av mina eländiga cliffhangers: en av Tara lakejer ringer och avslöjar att han fått veta att XXX, han som dog sådär mystiskt nyligen (här, i Shibetsu Gaiden), var "monkeyking62", och också, uppenbarligen, en av Apklubben, en märklig konspiration av *professionella mobbare*, en inofficiell hobbyförening som har pennalism som hobby. Och... det ser ut som om han ägt mobiltelefonen som Ful-Hazumi bar. Men när de mötte henne dagen innan... hade han varit död i en vecka.

Plotten tjocknar som gröt som kokar över. I morgon onsdag... får vi se om vi får veta mer.

Jag har absolut inga kommentarer annat än att det gick bra, förutom att jag, Krille, DeBracy och Dok Grävling ALLA hade minst ett Internetstrul under kvällen där vi piskades ur IRC, vilket gjorde det nog så svårt att spela... :/ Jag känner att jag gått åt helvete för långsamt fram hittills, men nu börjar vi få upp farten. Jag kanske ska köra lite mer Fiat? Eller?

Erik

*Jag var skittrött, OK? thark: "Vafan, är det här en shojomanga från 1950-talet? :gremlaugh:"
**Don't ask. Men ärligt, var skulle NI plocka upp tonåriga prostituerade?
***Som vi ska se dök Yurika upp, och det var meningen vi skulle blandat in Yuu och stackars Hideki också, men det gick inte så långt.
**** "GM Fiat", geddit?

Edit: jag kan ju göra en Elin och lägga in citaten från våra sparade citatlistor här också...

Yuu försöker ge Hideki så bra komplimanger som möjligt:"Precis! Han kanske verkar lite stel på utsidan, men innuti är han en varm och patriotisk själ!"

Yuu och Nanami lever inte riktigt i samma värld:
Nanami : "Äsch, odlar han bara på sig lite skäggstubb och låter håret växa så kanske han blir riktigt cool till och med. Lite vild ronin sådär."
Yuu: "Vild ronin?" Medan Nanami mentala vild är en biker med cig och solbrillor och spikigt hår så får Yuu den mentala bilden av en man i kimono, med en katana i handen och träsandaler. "... kanske det ja..."

Storuggla beskriver tharks försök att avleda uppmärksamheten från sitt sexliv:
Eleverna tittar uppmanade på Hazumi, tills de komer på att de minsann inte hållit handen med någon. Men Tara har tydligen. Omedelbums omringas hon av skolflickor som insisterar på att hon ska berätta på hur det känns och om man inte får ont i handen efteråt.

Nanami om meidu-kafet: "Jajaja, det är bara snusk - men det är ÄRLIGT!"

Yuu - OK, skurken var en ninja, men 100% japan!
"Fotanglar? Så... traditionellt." Yuu nickar mot sin vilja gillande

Nanami sammanfattar:"Ninjor i Shibetsu... klonninjor... horiga klonninjor...." mumlar Nanami medan hon plockar upp kakburken från golvet för att ha som fat.

Edit edit: Här är länken till loggen - fyyffaaaaan vad jag suger! :gremmad:

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Re: Shibets OAV 2: Horiga ninjakloner

Jag har absolut inga kommentarer annat än att det gick bra, förutom att jag, Krille, DeBracy och Dok Grävling ALLA hade minst ett Internetstrul under kvällen där vi piskades ur IRC, vilket gjorde det nog så svårt att spela... :/ Jag känner att jag gått åt helvete för långsamt fram hittills, men nu börjar vi få upp farten. Jag kanske ska köra lite mer Fiat? Eller?
Ja, det tekniska var inte på min sida. För min del handlade det om att jag inte åtgärdat orsaken till att min dator spontant startar om lite då och då... :gremblush:

Annars så känns det lite som att vi har lite rutin på det här nu. De senaste två gångerna har jag varit rätt seg när vi satt oss för att spela men liksom vaknat till så fort vi kommit igång. Det är ju helt klart ett tecken på att vi gör nåt rätt. :gremsmile:

F.ö. så användes (IMO) helt rätt metod av Ugglan i redan i början av spelmötet, fram med tärningen. Vips så kommer det hända saker. Med den italienska småbilens tuta i öronen så går det ännu fortare. :gremgrin: Den var inget jag störde mig på iaf. Det har kännts lite som att vi inte riktigt haft riktigt en skvätt här i mitten så det är bra få lite fart igen och knata iväg längs plotspåret en bit. Vi mår bara bra av'et.

F.ö. har jag äntligen upptäckt att jag måste kosta på mig att delge en lite syfte med varför jag rullar. Ofta har jag lite halvspecifika hemliga önskningar (som ju inte spelar nån störrer roll egentligen, det är ju inte jag som ska beskriva!) så det kan ju vara bra att manipulera in liiite av dem... :gremwink:

Kickass som vanligt iaf. Vi rockar.

Nightowl

Champion
Shibetsu OAV 2: King-Kong på besök

Detta är alltså vad som hände i episoden innan den som det här inlägget svarar på... :gremsuck: Jag suger.

Eftersom Elin gjort så, så kan jag ju börja med några citat:
Nanamis teknofoba pappa, om att betala via Internet: "Men... visst kan man luska ut någons kreditkortsnummer med sådana här baciller? Och sedan är det bara att ta ut alla pengarna och köpa knark för dem?"

Yuu, vid mötet vid sin presumptive utländske fästman, Herr Doktor Baron Alfred Theophrastus Nikolas Von Silberruck:"J-javisst?" svarar Yuu, lite skrämd av denna enorma invasionsförtrupp.

von Silberruck:"Jag är... låt oss kalla det läkare. Jag försöker hitta botemedlet mot en av mänsklighetens värsta sjukdomar."
Tara: "Åh! HIV?"
Herr Doktor: "Det har krävt studier i medicin, biokemi och psykologi... nej, ett äldre hot. Dumhet."

Yuu har problem: "Han var adlig, trevlig, charmig och hade inte sönder möblemanget. Nu måste jag bara lista ut hur jag ska undvika att förlova mig med honom."
Yurika: "Du kan byta namn och fly till Amerika?"
Nanami:"Bli nunna?"

Nanami om Yurikas brorsas flickväm, och risken att han retar henne för mycket: "Bäst för honom det... hon är ju häftig... vore ju värsta slöseriet om han klantade bort det. I så fall tar jag henne själv!"

SL flummar: Hanbei försöker distrahera henne genom att citera hennes första arbete, barn-tv-serien "Det lilla tufftufftåget på prärien", där hon spelade indianprinsessan Lilla Hinden. Kanzaki *hatar* den där taffliga serien - hon var nio - och Hanbei har lärt sig alla repliker utantill.

Ai Kanzaki, som inte vet att hennes pojkvän är en Man in Black "*Ryska* effektivitetskonsulter?! Oooh, så *ruskigt*!"

Yurika till sin bror om von Silberruck, international man of mystery: "Tja, han såg ju inte ut som en terrorist. Han såg mer ut som... nåt som Gojira brukar stampa på. Innan han stampar, alltså."

Polis: "Det har varit en rånare i huset. Han skrämde upp er mor men hon är inte skadad... vi vet inte om något är stulet än..."
Yuu, heeeelt utan fördomar:"Har ni kontrollerat var traktens utlänningar befinner sig?"

Vi börjar där vi slutade - Tara är hemma hos Nanami för att plugga engelska och vara hennes stöd i livet eftersom Nanamis extraengelska i engelska är Ito Rei, Queen of Creepy. Nanami försöker övertala sin pappa om att hon ska få ett VISA-kort... och han säger till slut att det kan hon få - om hon klarar engelskaprovet!*

Innan vi klipper avslöjar Nanamis lillebror att han sett Ito lyfta sin penna från golvet utan att röra den - mao, hon är en psioniker... *dumdum-duum!*

Yuu får ett besök från sina drömmars prins! Yahhooo... eller? Nä, han är ute efter... hennes tilltänkte fästman. Hanbei förklarar att han hört talas om en "Alfred von Silberruck" och Alfred von Silberruck är ett amoraliskt vetenskapligt geni. Vi misstänker att han säljer förbjudna teknologier till kriminella element som ägnar sig åt stadsomstörtande verksamhet.. Wtf? Hanbei vill bara att Yuu ska spionera på Alfred - och lämnar till och med över en mapp (!)

Över till Tara - hon börjar snoka runt om monkeyking62, den person från Shibetsu som verkar ta smygbilder på folk och lägga upp på nätet med hjälp av... Hazumi?! Kan inte vara möjligt. Apkungen visar sig vara värsta flamewarsmongot, men eftersom han förser sajten med en massa material har han inte blivit kickad. Några vidare ledtrådar finns inte, men en del "medlemmar" är uppenbarligen tjejer som säljer sex (under förevändningen att de söker en dejt) - och en av dem kallar sig... Hazumi Shinohara! Och har en bild av en ytterst lättklädd Hazumi upplagd... Tara tar kontakt med "Hazumi" under namnet på en av killarna i dataklubben, och stämmer träff, eh, nästa spelmöte. Och ni vet ju hur det gick?

Hazumi försöker under tiden utmana lagkaptenen, Fukuda Ayano, och få henne att stiga ned "för sitt eget och lagets bästa". De grälar lite smått men det kommer ingen vart, och till slut säger Fukuda att hon planerat att Hazumi skulle bli hennes efterträdare, men att hon nu funderar på en kvalificerad atlet. Som Yuu...

Gänget står utanför skolan och skvallrar när en man försiktigt kliver in på skolgården. Han är en gaijin, så stor att han ser ut som doktor Frankstein byggt honom av andra gaijin, typ sex stycken. Jo, det är Herr Doktor etc.

För att göra en lång historia kort (jag slösade för lång tid på snacket med honom). Alfred är nästan överdrivet artig och välartikulerad. Han är här för att prata med Yuu. Eller ja, han är här i Shibetsu eftersom hans morfar tvingade hit honom. Han har inget som helst intresse av att gifta sig med någon - Alfred har ett groteskt komplex för sitt utseende, ser sig själv som ett monster och är livrädd för att behöva komma nära någon, vilket han erkänner helt öppet. Han vill mer eller mindre konspirera med Yuu för att sabotera omiaien, så de bägge ska slippa. Tyvärr kan han inte ärligt hitta något fel med Yuu - och halar fram en enorm dossier som i oerhörd detalj beskriver Yuu, skapad av hennes farfar... och antyder att om han inte "var ett monster" skulle han inte vara ovillig. Det slutar med en halvfärdig plan om att peka på Yuus "dåliga" skolresultat (i själva verket är hon ganska bra i skolan, men Alfred är ett bonafide geni - en av världens tio smartaste människor - och tänker överdriva skillnaden).
(Samtalet sker för övrigt på ett kafe med resten av tjejerna som "en hel garderob med förkläden".)

Yurika och Ai, hennes brors flickvän, tvingar brodern att städa. Samtalet glider in på Herr Doktor etc - och när Yurika bekräftar att ja, deras familjer vill faktiskt att de ska gifta sig, och, händelsevis: Alfred nämnde att han jobbat åt Hazumis pappa (dvs Japans Lex Luthor, inofficiellt förstås) tillsammans med Taras pappa (ett annat bona fide geni och om inte galen så åtminstone excentrisk vetenskapsman)... då blir Hanbei skraj och måste plötsligt springa ett ärende i jobbet.

När Yuu kommer hem har det hänt något ruskigt: En person har brutit sig in i deras hus! Han skrämde hennes mamma (han gjorde henne inte illa, men låste in henne i en garderob). När farfar kommer hem uppdagas det att det enda som är stulet är en av hans nyckelknippor - och när farfar hör detta får han en attack av något slag och tuppar av! Under tiden vill mamma absolut säga något till Yuu... något hon inte sagt till någon annan... hon såg vem inbrottstjuven var. Hazumi Shinohara.

För lite konflikt, för mycket exposition (min stora svaghet, jag MÅSTE jobba på det där) och för trögt i största allmänhet - men det lättade ju upp sig till nästa gång... som ni redan läst om, juh. :gremblush:

Erik

*Jag fegade ur och nu kan DeBracy fixa två agendor i en smäll, eftersom Nanamis agendor var "klara engelskan" och "få ett VISA-kort". Åas är det just en sådan där irrelevant fegning som föräldrar gör... nä, jag är inte bitter... :gremwink:

Edit: Här är länken, förresten.

Nightowl

Champion
Tärningar ftw!

F.ö. så användes (IMO) helt rätt metod av Ugglan i redan i början av spelmötet, fram med tärningen. Vips så kommer det hända saker.
Jag är för rädd att använda den själv, tyvärr. :gremsuck: "Striden" mot Ful-Hazumi blev intressant just genom att jag inte visste vad som skulle hända... detsamma gäller ju ännu mer sociala sammanhang.

Det är symptomatiskt att folk oombedda börjar slå slag för självkontroll efter att de A, sett Hazumis perfekta dubbelgångare och B, hennes groteska slut. Precis som folk i standardgrottröjsspel vill slå intitiativ och börja slåss vill ni slå Water och bryta samman. :gremgrin:

Erik

Sodivra

Champion

De startar ett samtal, och snart kommer Ful-Hazumi (som hon snart döptes till) in - en exakt tvilling till Hazumi, fast... inte så propert klädd, ska vi säga.

Bahahaha :gremlaugh:

ZING! Bonuspoäng!

thark

Hero

Detta blir naturligtvis en konflikt... och jag var naturligtvis spänd på om man kan spela så att man faktiskt förändrar en annan karaktär. (Rent speltekniskt, visst, men jag ville se hur det gick i praktiken.)

Inte helt problemfritt, och jag har några observationer allt eftersom på den punkten som jag tycker delvis bekräftades.

Dels är det en fråga om att släppa instinkten att "min rollperson är min rollperson", dels att hålla i åtanke att "lagt kort ligger" vad gäller narrationen, och båda dessa punkter är ju pga gamla invanda rollspelsmönster svårare i sociala konflikter än t ex fysiska sådana.

Vad jag menar med detta är ju att om beskrivningen av en handling blir "och du övertalas", ja, då har du övertalats. Spela på det istället för att försöka orma ur det i uppföljningarna. Delvis också en fråga om att folk fegar ut lite och ger resultat som "och hon måste ju erkänna att jo, det låter ju vettigt" som är "lättare" att orma sig ur eller vifta bort.

(Till viss del kräver det förstås en del finkänslighet att avgöra när det är okej att beskriva "du blir övertalad" vs när det skulle bli frustrerande; för egen del är jag väldigt öppen för att få min rollperson skriven på näsan och välkomnar snarast när det händer.)

Så, för att sådana här konflikter ska fungera och inte bara bli lökigt mjäkande fram och tillbaka som inte leder någonstans, krävs dels att man inte är rädd att i resultatnarrationen köra över andra rollpersoner och tilldela dem åsikter, dels att man som mottagare faktiskt spelar vidare på sådana överkörningar.

(Obs, jag menar inte att jag själv skulle vara bättre på detta än någon annan.)

Yuu och Yurika försöker uppmuntra honom genom toalettdörren och lyckas till slut lite i alla fall iom att Yurika öppnar sig själv.

Jag måste säga att jag tyckte Yurikas pseudo-monolog här var jävligt snygg och satt som en smäck. Fanmail!

Det enda konstiga är att hon inte *avser* att krossa hans bräckliga självförtroende.

Hazumi är inte alls så elak som hon beskylls att vara. Hon är bara lite, ehm, okänslig. Och aggressiv. Och har kort stubin.

Bitvis—och jag tänker speciellt på interaktionerna med Fukuda—har det blivit lite för manipulativt, och jag har fallit lite i de gamla hjulspåren av min interna "lismande manipulatör"-stereotyp (ett drag som jag dessutom är dålig på att framställa som något annat än inkompetent och uppenbart); Hazumi är inte avsedd att vara en lismande manipulatör, så mycket som att hon helt ärligt tror sig veta vad som är bäst för andra.

(Att hon är taggig, störig och skapar bråk—det är avsiktligt...)

Jag känner att jag gått åt helvete för långsamt fram hittills, men nu börjar vi få upp farten.

Förra speltillfället var ju, jag ska inte säga dåligt för det var det inte, men bland de segare dittills. Och varför? Jo, förmodligen för att det var mycket som bara engagerade enskilda spelare. (Min egen scen med Hazumi & Fukuda är väl förmodligen det främsta exemplet.) Så, antingen försöker man dra in folks g0bar i själva handlingen, eller så drar man till med en konflikt tidigt så det blir lite aktion (som DeBracy nämner).

Men visst är det bra att den "övergripande" handlingen slog oss lite i ansiktet också; problemet tidigare var ju mycket att den legat så långt i bakgrunden att vi inte riktigt sett några möjligheter att engagera med den, utöver enskilda spelare.

För min egen del behöver jag mest hitta en färsk spin på konflikten Hazumi/Fukuda som faktiskt involverar folk direkt, om jag ska fortsätta på spåret.

Jag körde runt min italienska minibil

Så farligt tycker jag inte det var och information måste ju faktiskt komma fram för att ha ett värde och kunna spelas på. Det enda jag är orolig för är risken att vi hamnar i "Dirty Hanbei Räddar Dagen"-fällan igen.

Nightowl

Champion
Det är nog Krille som ska ha poängen [ANT]

Det var han som kom på termen - jag är, likt Major Göring, som en papegoja, som imiterar som jag har förstånd...

Erik

Nightowl

Champion
Håriga ninjakloner

Så, för att sådana här konflikter ska fungera och inte bara bli lökigt mjäkande fram och tillbaka som inte leder någonstans, krävs dels att man inte är rädd att i resultatnarrationen köra över andra rollpersoner och tilldela dem åsikter, dels att man som mottagare faktiskt spelar vidare på sådana överkörningar.
Jo... men...
Om vi tar ett banalt exempel - strid - är det ju helt okej för alla inblandade att dra till med resultat som "du dör!". Det händer liksom när folk börjar slå varandra.

Men... man gör bara det (enligt spelets tysta överenskommelse) när det är någorlunda rimligt. Detsamma måste gälla övertalningar som gäller ganska avgörande saker - eftersom Tara varit fullständigt ointresserad av Hideki hittills, så tycker jag att det vore extremt osannolikt att hon skulle bli övertalad att bli hans flickvän genom, tja, ett lyckat slag för Water, eller ens en hel konflikt. Folk förändras inte så snabbt - så även om man rent tekniskt kan ge ett sådant resultat, så är det inte ett vettigt resultat.

Fast jag tror att det återigen hänger på defintionen av ens mål (jmf Debbies kommentar om sina problem med definitioner). Om man säger "Jag vill få Tara att i alla fall ge Hideki en chans" då talar vi om något som faktiskt inte bryter min suspension of disbelief. (Sedan ska man få Hideki att t.ex. bjuda henne på glass, men det skulle inte heller bryta min s.o.d.)

Dvs - även om lagt kort ligger, så bör man inte försöka lägga vilka kort som helst - fastän man kan lägga dem rent regelmässigt. Och man ska vara rak med vilka kort man försöker lägga, så att de andra kan tolka dem.

Hazumi är inte alls så elak som hon beskylls att vara. Hon är bara lite, ehm, okänslig. Och aggressiv. Och har kort stubin.
Hazumi är inte grym, men en hel del av hennes beteende är vad jag klassar som "elakt". :gremsmirk: Däremot är Hazumi inte en översittare - hon hamnar i själva verket mycket lätt i underläge, delvis genom sitt temperament, och är den som folk är elaka mot. Hennes auktoritet - som klasschef, rikemansdotter, etc - är inte ens huddjup, tyvärr. Jag tycker faktiskt mer synd om Hazumi än om Yurika, som vi aldrig får se råka illa ut (vilket inte är hennes spelares fel, egentligen).

För min egen del behöver jag mest hitta en färsk spin på konflikten Hazumi/Fukuda som faktiskt involverar folk direkt, om jag ska fortsätta på spåret.
Jag tycker du ska köra ihop den med hela frågan om turneringen, som borde involvera Yurika och Yuu också. (Och nej, Fukuda ljuger inte - hon hade tänkt nådigt överlåta makten på dig, och Hazumi har faktiskt skjutit sig sjäkv i foten.)

Det enda jag är orolig för är risken att vi hamnar i "Dirty Hanbei Räddar Dagen"-fällan igen.
Jag kan - eftersom vi samberättar en del - på en gång säga att King-Kong är en röd strömming - för SLP! Det är inte det enda syftet med honom, men anledningen till att vare sig Dirty Hanbei eller Hazumis pappas välbetalda corporate ninjas kommer att rädda er är att de förtvivlat springer runt efter stackars Alfred, som bara vill ta varma bad för sin ledvärk och försöka undvika att Yuus morfar häller i honom sake. Så mycket att de inte kommer att ha tid att göra jobbet åt er om ni inte uttryckligen ber dem. :gremelak:

Erik

thark

Hero
Re: Håriga ninjakloner

Men... man gör bara det (enligt spelets tysta överenskommelse) när det är någorlunda rimligt. Detsamma måste gälla övertalningar som gäller ganska avgörande saker (...) Folk förändras inte så snabbt - så även om man rent tekniskt kan ge ett sådant resultat, så är det inte ett vettigt resultat.

Ja, väldigt sant, och därav min parantes kring finkänslighet. Jag tycker dock trots allt att vi har varit lite för konservativa på denna punkt—men det får ses mot bakgrund av att jag gillar väldigt plötsliga och dramatiska skiftningar och det är inte nödvändigtvis universellt delat.

Fast jag tror att det återigen hänger på defintionen av ens mål (jmf Debbies kommentar om sina problem med definitioner). Om man säger "Jag vill få Tara att i alla fall ge Hideki en chans" då talar vi om något som faktiskt inte bryter min suspension of disbelief.

Absolut. Och det är ju också bättre att protestera och redigera när man befinner sig i det skedet, än att gå in i efterhand.

Jag försöker för det mesta ange mål med mina handlingar när det inte är fullkomligt självklart. Öht så är det ju målet med handlingen som är det viktiga; beskrivning av hur man gör det eller vilka ord som används kan lika gärna (och ofta hellre) följa av resultatnarrationen.

Hennes auktoritet - som klasschef, rikemansdotter, etc - är inte ens huddjup, tyvärr.

Dessa eviga t6or gör ju inte saken bättre. :-D

(Men jag tror jag sagt det tidigare—det som räddar Hazumi som sympatisk figur är just det faktum att hon misslyckas konstant. Hade hon framgångsrikt satt sig på folk konstant så hade hon blivit outhärdlig.)

Jag tycker du ska köra ihop den med hela frågan om turneringen, som borde involvera Yurika och Yuu också.

Det är ungefär i den riktningen mina tankar gått, vilket jag tror jag nämnde sist.

Nightowl

Champion

Ja, väldigt sant, och därav min parantes kring finkänslighet.
Jo, men min issue har mindre att göra med respekt för andra spelares, öh, kreativa integritet (vilket "finkänslig" antyder) utan respekt för berättelsens rimlighet - hur hanterar man att en annan spelare vill förändra en annan rollperson radikalt?

Jag försöker för det mesta ange mål med mina handlingar när det inte är fullkomligt självklart.
Och det tackar vi för. :gremsmile: Som SL är jag oftast medveten om målet för SLPs handlingar men säger inget - vilket jag borde göra trots att ingen tolkar mina handlingsresultat mer än jag själv, just för att det är en del av klarheten i systemet.

Det är ungefär i den riktningen mina tankar gått, vilket jag tror jag nämnde sist.
Jo - och jag betonade då att jag bara blir glad om ni gör specifika "vanliga" saker när ni inte ska scoobdooa er, eftersom det då finns en bakgrund mot vilken ninjor kan anfalla och demoner manifesteras. :gremsmirk: I nuläger hindrar inte era personliga agendor huvudplotten, för det har kommit till ett stadium där grejer händer oavsett ni gör något eller inte.

Erik

thark

Hero

Jo, men min issue har mindre att göra med respekt för andra spelares, öh, kreativa integritet (vilket "finkänslig" antyder) utan respekt för berättelsens rimlighet

Semantik. Jag skulle kunna se det som finkänslighet relaterande berättelsens rimlighet. Men whatever. :)

Som SL är jag oftast medveten om målet för SLPs handlingar men säger inget - vilket jag borde göra trots att ingen tolkar mina handlingsresultat mer än jag själv, just för att det är en del av klarheten i systemet.

Det har jag tänkt kommentera men kommer aldrig ihåg, så kan bara säga, ja tack. Det känns lätt lite som "SL slår lite skumma tärningar och ingen vet vad det betyder". Inte så att jag tror att du fuskar, men det bidrar ju ändå lite till flödet i spelet att man först säger vad man försöker, SEN slår tärningar inför spelarnas spända blickar, och SEN beskriver resultatet. (Även om detta moment i irc-fallet bara består av ögonblicket mellan att läsa första och andra raden text...)

Nightowl

Champion
Shibetsu OAV 2: Kloner, klägg och pyjamasparty

Kvällens citat:

Goto Yuu om sina mordbrännarplaner: "Lämpligen så består fröken Yurikas, Hazumis och min roll i
det hela att ropa att det brinner, ety vi har utvecklat starka lungor genom våra stridsrop i naginataträningen."

Storuggla, säkra före det osäkra:Visa av den förra expotitionen har vi nog ficklampor, antikrabbspray och mörka kläder

Klonen var en exakt kopia (?):
Yurika har lust att säga "Men hon fick ju skrattet rätt..." och försöker låta bli.
"Men hon fick ju skrattet rätt," påpekar Yuu.
(Poängen här är att Krille och Storuggla skrev sina kommentarer precis samtidigt... :gremgrin:)

Dok Grävling, token snusko:Och vi sitter alla iförda pyjamas, hoppas jag. Det är viktigt!

Yuus associationer är antagligen superdeformerade:
Yurika: Kan du inte hacka den? Du kan ju sånt.
Yuu ser framför sig en bild på Tara utspökad till gruvarbetare, med smuts och allt, hackandes på en dator med en hacka

Iallafall: vi öppnar med ett pyamasparty, för att tillfredsställa mina små fetischister till spelare. :gremmad: Eller, egentligen håller tjejerna sig i närheten av varandra eftersom de är nervösa att de ska bli "utbytta" och de gick så långt att de sov över hemma hos Nanami, och sedan urartade det, sas.

Damerna diskuterar situationen: de vet inte mycket mer om monkeyking annat än att han tydligen hade fullt med bevakningsutrustning hemma; han var en hightech-voyeur som spionerade överallt, tydligen. Det finns inga direkta ledtrådar till resten av "apklubben", hans (troliga) medbrottslingar. Hans dator är nedpackad i hans föräldrars källare; dess hårddisk kan innehålla matnyttiga saker, men det krävs liksom inbrott för att komma åt den.

Här får Yuu kvällens flippade idé: Fulhazumi efterlämnade några rökbomber, och om de kan fejka en brand genom att langa in en av dem genom fönstret hemma hos "Apkungens" familj kan någon smita in när de springer ut ur huset och sno datorn. Yuus plan koncentrerar sig dock på att Nanatara ska slänga bomben respektive springa in och sno saker. Nanami låter sig övertalas, medan Tara inte är så hemskt omedgörlig när hon väl inser var datorn står.

De vill dock också smita ned i skolans källare och se vad som finns där, mest eftersom Apkungen angav skolans adress när han skaffade ett mobilabonnemang åt Fulhazumi. De bestämmer sig för att göra detta innan de kastar saker som kan vålla brand eller annan skada.

Å just ja: Hazumi har snokat lite och fick veta att Gilgamesh, Inc. var ett företag som forskade efter en metod för evig ungdom och ville att hennes pappa miljonären skulle investera i dem. De lovade investerare att få VIP-platser i kön för deras behandling, vad den nu gick ut på.

Nå, scenbyte och de smiter ned i källaren. Här segade jag för mycket och klippte för lite, men till slut kom de fram till det mest förbjudna: ett hemligt labb dolt i en gammal grotta under skolan, som man kan nå från ett stort skyddsrum därnere.

Labbet är så lagom trevligt, och innehåller förutom ruskig rekvisita två intressanta saker:
För det första finns det sex stora tubformade glaskar, varav tre är tomma och tre visar sig innheålla inerta kloner av Hazumi i olika utvecklingsstadier.
För det andra hänger en märklig hjälm, hemmasnickrad av tejp, ståltråd och elektroniska komponenter, från taket; nedanför den står en sunkig fåtölj.

Folk har svårt att behålla maten och en del misslyckas när de inser vad karen innehåller (i synnerhet som deras metod att tömma ett av dem händelsevis gör att klonbabyn som hänger där lossnar från de slemmiga prylar den är fast i och drattar ned på karets golv med ett slafs). Hazumi går bärsärk på alla karen med ett järnrör, och Yurikas telekinesi fullbordar det, manifesterande hennes avsky genom att krossa dem till ett moln av glassplitter, klonvävnad och slem.

Yurika drabbas av sedan av en psykometrisk vision. Den visar (till en börja med något otydligt) att Apkungen - för det var han - kunde använda hjälmen för att "besätta" en klon och styra den - de har inget eget medvetande, utan är bara tomma skal. Han fann det hela perverst angenämt, och hela visionen är äcklande och skrämmande... men den visar också hur han i klonens kropp kontaktar en potentiell allierad: Ito Rei.

Klonen... går fram till någon.
Fröken Ito Rei.
-Oh... fröken Shinohara?
-Oh-ho-ho-hoo! Inte... direkt *elakt fnitter*
*Rei kisar* -Nej... jag... ser det.
-Ni vill ha professor Gotos gamla kloncentral? Jag HAR professor Gotos gamla kloncentral.
-Jag vill bara ha ert... samarbete. Oh-ho-ho-ho!
Han skrattar hysteriskt ensam i fåtöljen i ett svart rum medan fem halvfärdiga kloner stirrar själslöst ned på honom.
-Er uppdragsgivare... hon måste ge mig... allt hon vet. Jag vill ha hennes *blueprints*. Jag vill bygga en kopia... så ska jag hjälpa henne att få en kropp. Och er också! Oh-ho-ho-ho-ho-ho...

Yurika upprepar sin vision som i trans... och än mer äcklade och skräckslagna bestämmer flickorna sig för att ta sig fan ut ur Ducka.

Efteråt sitter de och tvättar av sig hemma hos Yuu (som har FF, säger vi). Stämningen är måttligt balanserad till att börja med, men Nanami undslipper att hon gissat att Ito har psykiska krafter... eller snarare "samma missfosterkrafter som Yurika". Ett psykbryt och efterföljande diskussion senare (med högkvalitativt agerande/berättande från hela laget) slutar det i allmän misär, misförstånd, misstroende och annat som börjar på "mis-".

Snyggt som vanligt. Komisk höjdpunkt på pyamaskrigsrådet, kuslig höjdpunkt i skräcklabbet, dramatisk höjdpunkt efteråt. Jävligt segt i starten, men det skyller jag mest på mig själv.

Slutligen:
[20:43] <Hazumi> Jag har väl bett fröken exposition (dvs Tara)
googla<tm> på företaget också, om det nu finns något att hitta.

Det här missade jag faktiskt under spelmötet, så vi tar det väl nu: Gilgamesh, Inc. var ett subsidiarium till SHI fram till ungefär tolv år sedan, då det lades ned och upptogs i SHI. Detta återfanns i ett par CV till några biokemister som var anställda där; de hade skrivit av varandra och det sägs inte vad Gilgamesh pysslade med.

Här finns loggen.

Erik

Krille

Super Moderator
Re: Shibetsu OAV 2: How to not do things

En sak som slår mig är att vi oftast försöker låta bli att göra saker. Vi försöker låta bli att få psykbryt, vi försöker låta bli att ge efter för nyfikenheten etc. Det är en rätt intressant handlingsresolution som radikalt skiljer sig från den vanliga när man försöker göra något.

Jag kommer nästan garanterat bygga om relationerna inför nästa tillfälle. Aldrig i helvete att jag kommer att stå ut med Hazumis trakasserier längre!

Nightowl

Champion

Det är en handlingsresolution som klart skulle passa i andra spelsammanhang. Call of Cthulhu-liknande grejer, eller splatter-skräck...

Erik

thark

Hero

Jag har en känsla av att det var jag som började den trenden, minns inte om jag kommenterat det tidigare i den här trådan eller om jag bara tänkt göra det men aldrig orkade.

Hursomhelst, för mig handlar det ofta om att jag sitter och funderar på "hur sjutton ska jag reagera på det här? vad är rimligast och är intressantast?" och konstaterar "okej, jag kan inte bestämma mig, jag lämnar det upp till rulle och till rival/vän".

På något sätt så sätter det ju också en större dramatisk tyngd på det att säga "jag slår för att undvika psykbryt" än att bara rakt ut bestämma att "okej, jag psykbryter", känns det som (i allmänhet föreslår man ju inte ett sådant slag om man inte är lite småsugen).

Lysande exempel är slutet på senaste speltillfället:
[23:56] <Hazumi> Now we're talking. Ge mig ett ögonblick att fundera ut min respons.
[23:57] <Hazumi> Eller äsch, when in doubt, go to the dice.
[23:57] <Hazumi> (Aka "nån annan jävel får hitta på")
[23:59] <Hazumi> Mål: Besvara det hela rationellt och kontrollerat och inte få spatt.
[23:59] <Hazumi> !pe 1d8 water
[23:59] <[rulle]> Hazumi rolls 1d8 (6): 1 success (-> Goto_Yuu) (e3 w1 f5 a1 v4)
[00:01] <Goto_Yuu> "Du ett monster? Men du hade i alla fall ingen framtid!" mässar Hazumi överlägset, "Jag däremot hade framtidsplaner och ett anseende att ta hand om, och nu hände det här? Förstår du ens sådant?"

Här bröt jag inte—vad som i ett traditionellt rollspel hade blivit ett ganska ointressant "grattis, inget hände"-resultat—men narrationsdistributionen i PE gjorde att resultatet hamnade i Storugglas händer och därav spetsade till och ökade dramatiken.

Nightowl

Champion
Reflektioner

Jag kommer ihåg Ars Magica 2nd ed - det hade "personality traits" som egenskaper i spelet, och även om jag sett Pendragon var det det första spel jag ägt och spelat som hade det.

Nå, i argumentationen varför och hur man ska använda dessa, påpekade boken att "riktiga människor överraskar oss hela tiden". En rollperson med ett värde för hur feg han är kan faktiskt vara modig ibland, precis som en riktig människa, medan en rollperson med noten "feg" tenderar att vara feg jämt - han blir lätt en klichéfigur.

Må vara hur som helst med det, men grejen med PE är att, på ett liknande sätt, så överraskar ens karaktär en hela tiden. Att man bollar rollspelande mellan varandra gör på något sätt det hela... fräschare. Man äger fortfarande sin karaktär, men andra är med och utvecklar den.

Och att låta tärningen bestämma ökar den faktorn.

Eller så är ni bara lata, era drögar! :gremgrin:

Erik

thark

Hero
Re: Reflektioner

Eller så är ni bara lata, era drögar!

All of the above. Jag kan ju inte förneka att jag är lat. :)

Men, anledningen till att jag kommenterar:

En rollperson med ett värde för hur feg han är kan faktiskt vara modig ibland, precis som en riktig människa, medan en rollperson med noten "feg" tenderar att vara feg jämt - han blir lätt en klichéfigur.

QFT!

Storuggla

Champion

"Jag kommer nästan garanterat bygga om relationerna inför nästa tillfälle. Aldrig i helvete att jag kommer att stå ut med Hazumis trakasserier längre!"

Tja, vem står ut med Hazumi egentligen? :gremgrin:

Storuggla, barndomstrauma

Nightowl

Champion
OAV 2: Apor, orientering och samtal från hjärtat

Den här omgångens citat...

Doc slår tärning för att misslyckas:
thark: Förvirrad. Vad slog Tara för?
Storuggla: För att gömma sig under sin bänk och inte visa trosorna för någon, tror jag :gremsmile:
Doc: Hade varit roligare med ett misslyckande, men men...
Jag: ...bara i PE...

Om det här vore ett "riktigt" rollspel...
SL: Ito försvinner in i skogen. Hon verkar ha blivit joinad av sin kult.
Storuggla: Är kulten stor?
SL:*läser innantill i äventyret* "Det finns lika många kultister som Studenter"*
thark:"Om det går för bra för stundenterna kan du ge dem några extra tärningar i eld."
SL:Har du LÄST äventyret?! :O

Vi börjar med lite meta... I PE är det högst väsentligt hur populär man är - den minst populära studenten slår lägst tärning, den mest populära högst.

Det gar väldigt ofta varit så att Hazumi varit minst populär (för att folk tycker hon är beskäftig) eller Yurika (för att hon är utböling) men den här gången blev det... Nanami. Ni vet, hon som var så... elak förra gången? Sticks and stones may break your bones but worda will give you only d6s to roll next episode!

I alla fall... vi börjar under lunchen. Nanami och Yurika sluter fred via SMS (skitgulligt - de sitter vid samma bord och Nanami ber om ursäkt via sin mobil! :gremlaugh:) Hazumi snäser åt dem och får hela klassen på sin sida... men tycker nog att hon gått för långt, även om det kanske inte sitter så djupt... än. Tara sitter i penseer och funderar på Mysteriet, och blir förvirrad nog för att bokstavligen ramla av stolen, varvid fanservice. Yurika rusar ut - Nanami kommer efter och tröstar henne.

Det är halv friluftsdag och folk ska ut och orientera. SL bryr sig inte om huruvida sådant händer i japanska gymnasieskolor, och gör det inte det har rektorn varit på studieresa till Sverige. Yuu är inställd på att spåra upp den mystiska Ito Rei och ställa henne mot, öh, trädet (ont om väggar i skogen), men Rei råkar ha sin ofrivilliga (?) kult med sig.

HazYuuMi stöter ihop med Yurika och NanaTara ute i orienteringsspåret, helt oförhappandes. Hazumi och Yuu har ju planerat att söka upp Rei... men innan någon egentligen hinner mer än att stämpla sina Fåniga Lappar (tm) blir de överfallna av apor. Apor som kan kung fu och försöker sno Yuus byxor.

...

Iallafall - efter en del tjafs försöker Yurika bryta den uppenbart övernaturliga kontroll Någon har över aporna. Det går För Bra och hon spränger apornas skallar och deras ögon trillar ut. (Hon uppnår ju syftet... kontrollen bröts.)

De fortsätter minst sagt skärrade och stöter på Rei... som ligger medvetslös omgiven av förskräckta kultister just som ambulansen kommer. Hennes kusin Ren är också där (han var ditmobilad...) och säger något om svimningsanfall. Nana tar Mori, den enda av "kultisterna" hon känner litegrann, avsides, och har ett allvarligt samtal där hon får reda på att Rei kollapsat. Mori är ganska hysterisk men Nana lugnar henne.

Efteråt: Rei ligger på den lokala kliniken - där ju Yuu arbetar. Hon ser till att Yurika kan prata ostört med Rei. Det blir ett stämningsfyllt och förvånansvärt frispråkigt samtal. Yurika får reda på vad Rei vill henne för ont (ingenting; hon vill åt Yurikas kompisar, Yurika är bara ivägen); hon får reda på vad Rei vill ha (en ny strupe istället för hennes förstörda; dessutom har hon svurit att hjälpa Någon som hon kryptiskt påstår är Tara (!)); och hon får reda på Reis origin story - hennes mor försökte döda henne genom att skära av henne strupen efter att Rei på psykiskt väg fått sin far att begå självmord, eftersom han gjorde saker "en far inte ska göra med sin dotter". Rei försöker också ge en del "råd" till Yurika angående saikick paoes, men hennes syn på saken är minst sagt amoralisk.

Det hela gick skitfint, och förvånansvärt nog var inga tärningsslag för att misslyckas involverade. :gremwink:

Helgen går. Yuu har sin omiai mellan scenerna. Efteråt har hon ett samtal med sin farfar. Frispråkighet ligger i luften idag - han berättar om hur jo, han och hans enhet arbetade med klonforskning under kriget. Doktor Goto ville skapa ett sätt att ge krigsinvalider nya ben, armar och dylikt, medan hans överordnade ville klona fram arméer. Doktorn protesterade inte av etiska skäl, utan för att kloning hade problem som gjorde detta extremt opraktiskt: en klon tar precis lika lång tid att växa upp som vilken människa som helst, om den ska vara något att ha, och kräver precis lika mycket träning och indoktrination som en vanlig soldat. Man kan accelerera kloners tillväxt, men de åldras då proportionerligt snabbare - deras kroppar t.o.m. ruttnar snabbare - så om man fick en klon att växa till vuxen ålder på en dag, så kanske den lever i en vecka, och när den dör av ålder efter några dagar så ruttnar den på några timmar. Dessutom är sagda klon lika självmedveten som ett foster, ungefär, och kan varken tala, röra sig eller ens tänka själv - fullständigt bortkastat. Vi får också veta att den där kloncentralen rollpersonerna fann borde ha monterats ned för länge sedan, att de mystiska Männen i Svart är medlemmar i ESP - Esoteriska SäkerhetsPolisen (om någon undrade om "ESPME" som nämnts tidigare, står ME för Marina Enheten) - samt att Yurikas farmor var doktorns assistent innan hon gifte sig, och att Yurikas farfar var ansvarig för projektets säkerhet.

Efter heavy exposition släpper Yuu en bomb om att hon vill gifta sig med Hanbei. Jag reagerade inte tillräckligt mycket på den, sorry. :gremfrown: Det får bli nästa gång.

Vidare: Tara bjuder ut stackars Hideki på dejt. Jag slår inte för att han ska vare sig lyckas eller misslyckas, men han får, lite fumligt, tacka ja, men han vägrar bli bjuden på bio av en kvinna (vilket han ber om ursäkt för). (Han är tydligen också bekant med Yamashita från dataklubben - hm.) Hur det går får vi se nästa gång...

Och slutligen - folk funderar och summerar. Hazumi avslöjar att hon är adopterad och ber om ursäkt för att hon är den hon är (!). Alla är mycket mystifierade ("fortfarande förvirrade, men på ett högre plan" som en av mina föreläsare brukade beskriva hur man kände sig efter hans föreläsningar). Yurika föreslår att Ful-Hazumisarna är kloner av hennes farmor, för Hazumi (se allra första avsnittet - juni i år!) är ju så lik henne. Tara börjar i sina hemliga mysterieanteckningar undra om inte Hazumi är en klon hon med, fast än fullt fungerande sådan... men visar dem inte för någon.

Flera snygga scener, men lååååååångsamt.

Jag ångrar egentligen bara att jag inte körde scenen mellan farfar och Yuu annorlunda, men vafan.

Till nästa gång har jag bett folk om att berätta vad de vill uppnå i nästa avsnitt. Hittills har jag fått flera förslag. Jag funderar allvarligt att ägna hela avsnittet åt sidoplotterna - i synnerhet som den enda Skurken de är säker på är nere för räkning ett tag. (OK, de är säker på två Skurkar, men hursomhelst är den förste väldigt död!)

Här är länken till loggen.

Erik