OAV 2: Män i Svart! Äkta ninjor! 100 elefanter!
Till och börja med, den här sessionens citat:
Angelica Thompson, psychic mercenary och engelskalärare: "Dessutom, i vår bransch är man inget innan man sprängt skallen på minst två släktingar!"
Hazumi, befäster running gags: "Uuuuh. Det har skett en... uhm. Olycka. Med en... Uh... Rulltrappa."
Hazumi, husets herre... fru... fröken: *panikstirra* "Sjukhus!
Ambulans! Första hjälpen! Sjöräddningen!"
Hazumi, I'm mad as hell and I'm not gonna take this anymore: "Okej. Jag börjar verkligen få nog av folk som leker runt med mitt--och mina vänners--liv som om det vore tuggleksaker i rosa hårdplast."
OK - kom ihåg att sitta på betryggande avstånd från dataskärmen och ha lyset tänt - här är nästa sesssion av Shibetsu Explosion!
Vi började där vi slutade... nej förresten. Vi började med att
Storuggla insåg att vi glömt bort en regel. Tablå!
En som spelar psioniker kan aldrig bli "mest populär". Därför får man aldrig rösta på vederbörande som mest populär. Det har vi tillåtit folk att göra i alla fall. Hm. Vi har bara kört med en svagare variant som gjort att en psi alltid förlorar om det väger jämt om vem som är minst eller mest poppis.
Någon som tycker det gör något? Om inte säger vi att det är en husregel att vi struntar i den regeln. Vi gjorde det den här sessionen i alla fall (egalt, eftersom INGEN hade fått mer röster eller mindre röster än någon annan, utom Hazumi som ingen sagt vare sig bu eller bä om).
*Sedan* börjar vi på riktigt. Yurika är på rymmen sedan hennes far försökt ha ihjäl henne och hon verkar haft ihjäl honom (och satt eld på huset i förbifarten). Just utanför huset möts hon av Ito Rei i en bil som undrar om hon behöver lift. Hon ber att få skjuts till Nanamis hus och det får hon. I bilen berättar hon för Rei vad som hänt. Rei säger att hon har full förståelse för vad hon gjort med tanke på sin egen bakgrund. Hon säger också att hon kan behöva Yurikas hjälp och vice versa. (Specifikt: efter idag kan Yurika behöva ett nytt ansikte, dvs byta till en annan persons kropp). Hos Nanami
berättar Yurika vad som hänt...
...och nästa dag är ingen av dem i skolan (Yurika är på rymmen och Nanami är orolig för henne - jag såg ingen annan anledning till att hon inte skulle kunna gå dit, det är till och med farligt för henne att inte gå. Vad säger spelarna?). Tara har inte sovit och är mer än lovligt disträ. Hon berättar för de andra om vad hon fått veta om sin "syster",
det självständiga dataprogrammet, och hur det är ute efter att få en egen kropp - en kopia av Taras, eftersom de ju är "syskon". Allmän bestörtning och förvirring råder. Hazumi spekulerar i att branden i Yurikas hus (som blivit känd) är Yurikas fel. Tara ringer Yurikas mobil och trots diverse försiktighetsbluffande kommer de överens om att mötas
på kvällen.
Vid mötet snackar de ihop sig och utbyter trauman. Tara förklarar att hon vill stoppa och helst förstöra "Tara 2.0". Yurika förklarar att hon känner sig stå i skuld till Rei och vill hjälpa åtminstone henne (som vill använda kloningsprocessen att bota sitt handikapp). (Härvid
säger de sig att kloner inte är riktiga människor. Det är tur att
Hazumi, som ju just fått bekräftat att hon är en klon, inte är där... jag tyckte känslan var så hellyckad!
) Tara är så trött att hon bokstavligen stupar, så de bäddar ned henne i Nanamis säng. Taras presumptiva pojkvän ringer och är orolig för hennes välbefinnande (på deras första och senaste dejt blev de, som bekant, anfallna av
ninjor, vilket liksom enbart inte är djupt oroande för att det är så befängt) vilket spelarna (om än inte rollpersonerna) på något sätt
får till att han är orolig för hennes, öh, moral. På något sätt leder detta till kvällens obligatoriska genomgående snuskskämt om "smyglesbiska ninjor". Go figure...
Hemma hos Hazumi blir ungefär samtidigt Hanbei inkastad genom fönstret - på telekinetisk väg, för just efter honom kommer Hazumis psioniska "livvakt" (inhyrd av pappa utan Hazumis medgivande) Angie Thompson inleviterande. Hazumi hindrar henne precis att döda Hanbei (fast hon
erbjuder sig att göra det utomhus för att de ska slippa tvätta mattan). Medicinsk hjälp tillkallas och de har ett snack. Den skojfriska psykopaten Thompson är precis fel person för Hazumi att ha att göra med, men hon får i alla fall veta att det råder full cirkus i staden, både ockult och världsligt, och ESP tror att Hazumis pappa ligger bakom mordbranden hemma hos Yurika. Hanbei? Han försökte smyga in i huset och
var uppenbarligen en ESP-agent, så Thompson tog i med hårdhandskarna. (thark: " -- ahaha, MYYYYSKAOS!") Hazumi mer eller mindre bussar Thompson på Yurika. Smart drag? Vi får se...
Den medicinska hjälpen anländer - och husan som hastade iväg för att skaffa sådan ringde helt diskret Yuus farfar, som ju är Läkaren på orten. Yuu följer med för att hjälpa till och hittar alltså en sönderslagen Hanbei i i Hazumis säng... Det hela blir ganska pinsamt (isynnerhet som Hazumi vidhåller att allt är Yurikas (!) fel) men Hazumi lyckas på något sätt förklara sig. (Det var här Hazumi förklarade Hanbeis tillstånd som en rulltrappsolycka.
Farfar Goto trodde först
att Hanbei "tagit sig friheter" och att Hazumi spöat upp honom... men kom på andra tankar.) Yuu får också äntligen ur sig att hon vill att hon och Hazumi... nej, hon säger egentligen inte rent ut att de ska bli vänner, men de lyckas uppnå någon sorts reconciliation ändå.
Slutligen - Yurika kontaktar - efter en tidigare uppmaning - Rei på telepatisk väg under natten. (Det var visst första gången hon lekte Professor X, eller hur är det?) Rei klargör diverse fakta och upprepar sitt erbjudande, men Yurika lovar inget bestämt. Vi lär oss att:
*Rei kan kontrollera flera "B-kloner" - den där sorten som åldras blixtsnabbt och saknar eget ego, "hor-Hazumi" - på en gång - men att de är effektivare om hon låter Ren "rida" en av dem.
*B-klonerna är inget att spara, utan de nya kropparna de funderar på är en förbättrad variant (jag tänker säga rent ut: som Hazumi) som man har Yuus farfar att tacka för.
*Rei behöver Yurikas hjälp för att flytta *sig själv* till en ny kropp - "man kan inte lyfta sig själv i håret".
*Tara vill träffa Rei, och att Tara 2.0 har avslöjat sig för Tara.
Eller ja, det visste ju vi redan, men inte Rei och Ren.
*Hazumis privata psioniker har slagit Hanbei halvt ihjäl... dvs det visste ju inte Yurika än, och det är ju inte so Rei framställer det, att det var på Hazumis *order*...
Och där bryter vi för idag.
Jag har nog inga direkta funderingar, faktiskt. Jag tycker det gick bra om än inte lika lysande som förra gången. Lite sega spelare och mitt jävla ADSL kickade ur ett par gånger... grrrrah! Dock inget allvarligt som jag ser det, och jag tycker vi vi etablerade en hel del värdefullt utan att det blev sådär expositionstyngt och hade en del trevliga scener.
Några småsaker, dock:
Jag har en obehaglig tendens att nämna grejer i förbifarten och anta att folk noterar dem, fastän det rör sig om åthelvete för subtila saker.
Så, en oviktig och en viktig sådan grej:
Oviktigt: Ren pratar om att det kommer att svärma av "tengu" efter branden hos Yurika. Det är alltså slang hos De Som Är Insatta för männen i svart och/eller deras svarta helikoptrar - Ren menade inte bokstavliga fågelmänniskor som i sagan.
Viktigt(?): Farfar Goto sa om Hanbeis skador att han inte sett värre "sedan kriget". Han menade alltså också typen av skador: han har sett många svårt skadade människor som civilist också, men ingen som blivit nästan dödad av en psykisk attack... sedan dess. Så nu vet ni att
han så sådant då också.
En sådan där obskyr sak till: Yuu hörde av Tara om Tara 2.0 och hennes planer, men hennes farfar har försäkrat henne om att de kloner som han kände till antingen tog ett helt liv att odla eller var värdelösa .
Så... hur hade Tara 2.0 och hennes posse tänkt lösa *det*? Kommer Yuu att tänka på saken?
Slutligen: Vill ni ha mer direkt involvering av ESPs agenter? Jag har hittills undvikit dem, för det är A, så slutgiltigt, B, så likt vår korta sidokampanjs slut och C, de har anledningar att vimsa runt och inte uträtta något vettigt, som jag gått in för tidigare. Men om ni (läs Krille, framförallt) vill ha mer dörrinsparkande SWAT-team, säg till!
Jaja. Allt för idag.
Erik