Nekromanti Shibetsu [Panty Explosion]

thark

Hero
Re: OAV 2: Män i Svart! Äkta ninjor! 100 elefanter

Slutligen: Vill ni ha mer direkt involvering av ESPs agenter? Jag har hittills undvikit dem, för det är A, så slutgiltigt, B, så likt vår korta sidokampanjs slut och C, de har anledningar att vimsa runt och inte uträtta något vettigt, som jag gått in för tidigare. Men om ni (läs Krille, framförallt) vill ha mer dörrinsparkande SWAT-team, säg till!

Saker som står över rollpersonernas horisont att direkt hantera eller handskas med och inte blir mer än i bästa fall antingen gudar eller djävular ur maskinen är ju inte direkt vad vi behöver mer av. (Detta ur perspektivet "spelare som vill ha en ball ståry".)

Därför så är det ju också tacksamt att de framställts som inte riktigt 100% i nivå med Den Rökande Gubben & co vad gäller effektivitet, organisation och kompetens. Däremot vore det kanske ballt om vi stöter på dem tangentiellt, att de vilsnar förbi i full färd med något helt annat, eller bara rör om smeten i bakgrunden--men inte som direkta antagonister och/eller räddare.

Eller så är de nästa problem efter att väl räddat dagen men de fortfarande inte riktigt greppat helhetsbilden. :)

Storuggla

Champion
Re: OAV 2: Män i Svart! Äkta ninjor! 100 elefanter

"Jag har en obehaglig tendens att nämna grejer i förbifarten och anta att folk noterar dem, fastän det rör sig om åthelvete för subtila saker."

Det är en åkomma som är vanligt förekommande hos Call of Cthulhu-spelledare, WFRP-spelledare och även mig. Svettas det inte.

"Viktigt(?): Farfar Goto sa om Hanbeis skador att han inte sett värre "sedan kriget". Han menade alltså också typen av skador: han har sett många svårt skadade människor som civilist också, men ingen som blivit nästan dödad av en psykisk attack... sedan dess. Så nu vet ni att
han så sådant då också."

Noterade det och arkiverade det som "det där ska jag nog ställa frågor om så fort jag får tid. Med andra ord, nästa spelmöte (lämpligen kan man börja lite lätt med att fråga om gamle Goto saknar sin gokamrat Sowa eller så för att mjuk upp gubben).

"En sådan där obskyr sak till: Yuu hörde av Tara om Tara 2.0 och hennes planer, men hennes farfar har försäkrat henne om att de kloner som han kände till antingen tog ett helt liv att odla eller var värdelösa .
Så... hur hade Tara 2.0 och hennes posse tänkt lösa *det*? Kommer Yuu att tänka på saken?"

Jag lurade på det och har kommit fram till att elakingarna antingen har förfinat hela processen så att de nu kan göra vuxna kloner på direkten, eller så har de ingen aning om att det ligger till så och bara våfflar runt. I vilket fall som helst är det medicin och det kan man kanske fråga gubben om, om man inte bara BRÄNNER DE JÄVLA HEDNINGARNA.

"Slutligen: Vill ni ha mer direkt involvering av ESPs agenter?"

Nä.

Storuggla, de är den lokala kaoskulten ffs!

Nightowl

Champion
OAV 2: Kör till för det! Kärlekens isande smärta!

Så jag inte glömmer: veckans episod.

Faktum är att det var en innan, men, öh, ni glömde spela in den. Och ni hade föräldramöte just då... eller nåt.

Nä, i själva verket sket det sig enormt rent prakiskt när vi spelade det här - jag blev utkastad ur IRC stup i kvarten, vi startade för sent, folk höll på att somna av trötthet etc.

Det väsentligaste är kanske att Hazumi och hennes far misstänkta för delaktighet i mordet på Yurikas mor, syskon, och Yurika, samt anknutna händelser. Yurikas far försöker tydligen utnyttja situationen för att ta kontrollen över SHI!

Nå, åter till söndagens session som var mer fruktbar:

De övriga samlas och försöker få tag i Hazumi, men ingen svarar hemma hos henne - och vi pratar om ett hus fullt med tjänare - oddsen att ingen är hemma hos Shinoharas är noll. De ger sig dit för att kolla, men huset ser tomt ut, och det står en mystisk svart limo där. Några grobianer i svart vaktar stället.

Tara puttas fram för att låtsas ha läxböcker till Hazumi; argumentet är att hon har störst möjlighet att distrahera vakten. Hon lyckas och han släpper in henne i huset. Där hittar de hans kollega avsvimmad och blödande. Vakten blir nervös och precis som han ska ringa efter assistans börjar blodet forsa ur näsan på honom och han svimmar också.

Miss Thompson visar sig; hon är mycket illa däran och blöder svårt, underförstått från psykisk strid. Hon säger att Tara måste berätta för Mr Shinohara vad hon fått reda på: Rei och Ren Itos plan:
Ren Ito har alltid känt sig som en kvinna i en mans kropp*, så vad Tara 2.0 har lovat honom är en ny kropp... och han tänker ta en klon, en fungerande klon, av Hazumi.

När han blivit Hazumi blir "Hazumi" snart faderlös... och en av Japans rikaste och mäktigaste arvtagerskor.

Innan hon dör ber Thompson också att Tara ska säga till the Authorities att hon var den som dödade Yurikas familj och anlade branden (det var ju faktiskt Yurika som startade det... det är hennes "brott" hennes far anklagat Shinoharas för) och att hon gjorde det utan sin arbetsgivares vetskap.

Under tiden, efter långa, tröttsamma och överhoppade förhör, släpps Hazumi på grund av teknikaliteter. (Tara 2.0 kontrollerar - mittåt, hon är regeringsskurkarnas datasystem, och, karaktärerna men icke spelarna ovetande, håller hon på att sabotera för dem - för hon har ju lovat Ren att få ta över Hazumis liv, och det är ju meningslöst om Hazumi får sagda liv förstört). En av hennes fars advokater eskorterar henne till ett hotell och överlämnar ett meddelande från hennes far:
RED UT DET HÄR.
JAG LITAR PÅ DIG.

Hon får också skriva på ett dokument som, sådär teoretiskt sett, ger henne kontroll över pappas enorma resurser med han sitter häktad...

De samlas och diskuteras vad som ska göras, både IN och OFF; de kommer slutligen fram till att det är roligast att låta Tara 2.0 ta plats i en klon och sedan kutta den, men de vill inte vänta tills de lyckats göra en deal med dem, så de kommer helt enkelt att forcera det hela kommande natt - de antar att vad de behöver finns i SHIs forskningscentral i staden, Varvet.

Och nästa gång ger de sig ned/in där... och det blir antagligen den STORA FINALEN!

Whohoooooo!

Erik

*Fast Ren är en subversion; han ser inte särskilt kvinnlig ut och beter sig inte som en. Han är dock ganska skicklig på att klä ut sig till kvinna, men då blir det en robust tant.

Krille

Super Moderator
Upplösning

...och nu väntar vi spänt på upplösningen.

Och angående upplösning så är Yurika i sådant upplösningstillstånd att hon så att säga är så långt bortom upplösning att hon har kommit runt hela varvet och är beredd att göra näst intill vad som helst för att få slut på det här helvetet. Det kom en liten hint om det när Hazumi var hispig i vanlig ordning:

<Hazumi> "Möjligt. Men han verkar ha börjat det här." En anklagande blick mot Yurika. "Kunde du inte åtminstone ha avslutat vad du började istället för att röra till situationen med ogenomtänkta halvmesyrer?"
<Yurika-chan> "Hazumi. Snälla. Sluta. Ge mig inte skäl att anta Reis erbjudande."
Det blev tyst om saken efter det, så jag antog att det tog skruv. :gremgrin:

Nightowl

Champion
Utlösning

Själv är jag så nervis inför kvällens session (vi spelar ikväll om Gud, dvs Bredbandsbolaget, vill) att jag håller på att få permanenta skador. :gremfrown: Det får liksom verkligen inte sluta med en fjärt...

Erik

Nightowl

Champion
OAV 2: Slutet...?

• De hittar rummet. Där finns fyra klontuber. Två är tomma, de andra innehåller en Rei (fast med fungerande strupe) och en Tara (fast lite yngre, och med större bröst).
  • Tara försöker fiffla med datorn som styr det hela. Då dyker Tara 2.0 upp och varnar för diverse dödsfällor som finns i byggnaden, och som hon kan aktivera om de förstör hennes "flickrum".
  • Tara "slåss" via datorn med sin syster. De övriga plockar ut Tara 2.0's blivande kropp och monterar upp den i själsöverföringsapparaten som finns där.
  • Efter diverse tärningsslösande försöker Yurika överföra Tara 2.0 till klonen... men sjabblar till det och spolar över henne till sin egen hjärna.
  • Tara 2.0, som nu har kontroll över Yurikas kropp och därmed hennes mitoklorier eller vadfan det nu är, fullbordar processen och hamnar i klonen istället (hon vill fan inte vara kvar i någon annan).
  • Ungefär just då kommer herr Shinohara in och börjar domdera. Han har med sig Yurikas pappa också. Men... Hazumi är misstänksam! Hon tycker inte hennes far är
  • Det är han inte heller. Det är
  • Detta bekräftas när Hazumi kliver in och börjar domdera - dvs
  • Ren-Hazumi viftar först med Yurikas farsas tjänstepistol, som han var för korkad för att hålla reda på, och sedan sin egen, och motbevisar (vilket han själv noterar) sin egen tes om att han inte är nån jäkla TV-skurk - innan han tar livet av Hazumi vill han spöa henne i naginata - eller snarare, kvastskaft. (Don't ask). Han gör dock misstaget att först avliva Yurikas far så där i förbifarten... för Yurika har vaknat. Och för första gången i serien... exploderar ett huvud. Rei sjunker ihop, och gråter med Ren-Hazumi i famnen... och sedan spränger hon klonens huvud. Ridå...
  • ...och den riktige lord Shinohara gör entre, tillsammans med lite henchmen. Han beordrar dessa att hjälpa flickorna och säkra klonen - "hon är värd miljarder". Tara far ut i ilskna anklagelser mot honom, men han viftar bort dem (förutom att han är som han är är han mycket tagen av den avsvimmade Hazumi). Tara 2.0 babblar mest lyckligt, och de andra stoppar precis Tara från att slå ihjäl henne. Innan hejdukarna rullar ut britsen hon är fastspänd vid... visar hon att en del av Yurikas krafter måste "följt med".

Krille

Super Moderator
Tacktal

Tack själv! Jag tvekar inte heller att säga att det här var det bästa jag har spelat under typ femton år.

Jag vet fortfarande inte om det är bra eller dåligt att Sveriges enda Panty Explosion-spelare är så utspridda att vi måste spela över nätet. Å ena sidan så slipper vi ju se varandras allt annat än japanska skolflickor-aktiga kroppar och anleten, å andra sidan så har ju mediet sina brister som jag gärna hade försökt komma över genom att spela över bordet.

Men som sagt var, tack för en underbar kampanj, både till dig och medspelarna.

Fast Rulle tänker jag inte tacka! As!

Dr_Graevling

Veteran
Stort tack!

Jag vill också tacka alla i gruppen för detta. Helt suveränt har det varit. Trots att vi ibland haft våra svackor, och att tekniken ibland krånglat så har det varit en fröjd att få följa de fem flickorna samt deras familj och vänner genom detta äventyr.

Jag tycker att slutet blev riktigt bra, faktiskt. Ett rejält klimax, och utan att saker och ting blev "helt bra" eller "som vanligt" igen. Det lämnar en hel del öppet, samt att det var kul att bygga epilogen på att allt inte var helt finemang efteråt.

Så tack för en suverän kampanj. Det bästa jag spelat, tror jag.

thark

Hero
Re: OAV 2: Slutet...?

Rei sjunker ihop, och gråter med Ren-Hazumi i famnen... och sedan spränger hon klonens huvud. Ridå...

Värt att tilläggas att vi den här punkten har ingen av spelarna koll på att det faktiskt är en klon utan tror att det är den riktige Shinohara-fadern vars huvud hon just "fjärrsjälvmördat".

Varvid understående tappar hakan och stirrar i häpnad på skärmen. "HON GÖR VADÅ!?!?!?!?"

Den kändes.

Jösses.

Jag vet inte vad mer jag kan säga som inte den som bläddrar mot slutet av loggen redan fått nog av. :)

Jag får tacka så mycket för den bästa kampanj jag spelat på decennier. Eh, det var den första kampanj jag spelat på sisådär sju år, ok, men den var fortfarande mycket bra. Visserligen har det varit ett system som passat omständigheterna och en setting som tilltalat mig, men mycket av förtjänsten ligger naturligtvis hos det fantastiska spelgänget.

Jag ska inte säga att det var den bästa någonsin, för det är svårt att jämföra rättvist, men definitivt en av de bästa kampanjer jag deltagit i, och kan därmed instämma i det ömsesidiga ryggdunkandet.

(Sen var förtjänsten ligger är väl snarast ett fall av att A passade ihop med B som passade ihop med C.)

Och tack till rulle, förstås! Jag kommer att sakna dig mest av er alla...

Rulle dör aldrig!

Krille

Super Moderator
OAV 3: Beväpnade gorillor!

Nu har vi äntligen kommit igång med den tredje PE-kampanjen, och den här gången är det min tur att hålla i stafettpinnen. Jag var rätt nervös: dels är det bara andra gången jag leder Panty Explosion, dels är det första gången jag leder något online, och dels har Nattugglan lagt ribban så förbaskat högt rent kvalitetsmässigt.

Så jag gjorde som Raymond Chandler alltid sa: "When in doubt, have a man come through the door with a gun in his hand." Fast i mitt fall var de fyra stycken, och inte män utan kvinnor.

Men nu springer jag händelserna i förväg. Låt oss börja med att presentera våra huvudpersoner och deras arbetsplats:

Go Mai (Nightowl), en skum flicka med något aspberger-liknande syndrom. Hon är en småväxt musig meganekko och väldigt, väldigt skum.

Kobayashi Ryoko (thark) är en tonårsrebell med färgat rött hårsvall, vars största hobbies verkar vara att chocka föräldrarna, chocka alla andra och göra uppror mot etablissemanget, fast inte nödvändigtvis i den ordningen.

Ohta Aoi (Storuggla) är även hon en tyst och fåordig meganekko till bokmal vars föräldrar sköter det lokala badhuset.

Mizuno Ran (Dr Grävling) är extrem cosplaynörd som jobbar extra för att finansiera sin rätt dyra hobby.

Sasaki Sachiko (DeBracy) är bonddotter, före detta brottare och före detta tempelflicka.

Fluffy Bunny Maid Virtuous Café är stället där ovanstående extraknäcker på helger och kvällar. Det är ett maid-kafé, så de anställda får vara synnerligen artiga i piguniformer, men i övrigt pågår inte något ovanligt. Utöver Shibetsus lokala loligothare och en och annan förbipasserande tradarchaffis, så är det väl mest utlänningarna som jobbar på Shinohara Heavy Industries som frekventerar stället.

Kampanjen börjar ett par år efter den senaste PE-kampanjen. Det blev en hel del efterverkningar från den tiden - bland annat så försvann åtta tjejer bara sådär, och något rejält hände på Varvet, Shinohara Heavy Industries område. Men sedan lugnade det ner sig.

---

Så tillbaka till de beväpnade gorillorna, det vill säga vad som hände:

<ul type="square">[*]Det första som hände (utöver lite etablerande) var att gorillorna stormade maid-kaféet. Två poliser med hjälm, skyddsväst, huvor, svarta uniformer och k-pistar stormar in från köket. Två andra rusar in från huvudentrén, och de misshandlar och griper ägarens släkting Ito Susumu. In stövlar också Sowa Hanbei, den lokala motsvarigheten till Jack Bauer, och förhör Susumu kort om Ito Rei, den psykiska flickan som var skurk i förra kampanjen. När Susumu inte svarar så släpas han in i en svart omärkt skåpbil och körs iväg.

Gamla fans kände snabbt igen de maskerade poliserna - det var huvudpersonerna från Shibetsu Gaiden som gjorde en cameo, nu rekryterade till något hemligt och förmodligen inom ESP med Sowa Hanbei som boss. Undrar vad Kanzaki Ai skulle säga om att hennes man jobbar med fyra gunbunnies?
[*]Anyhoo, poliserna släpar iväg med Susumu, och strax därefter kommer de mindre begåvade lokala närpoliserna (som fick namnen Kling och Klang, inte för att de heter så, utan för att det passar så bra som etikett). De ställer några frågor och försvinner sedan de med.
[*]Mai hittar ett kort svärd/lång kniv som Susumu hade innanför kavajen men som tappades och sparkades iväg när han greps.
[*]Sachiko börjar smygröka hon också av chocken efter stormningen.
[*]Mai kommer ihåg vad Ito Rei var för en, eller snarare var hon hade antecknat informationen om Rei, i boken om den Underjordiska lotusens svarta fjärilar, den lokala loligoth-klubben.
[*]Töserna stänger kaféet när gästerna dräller iväg. Sachiko ser en gäst till som inte gått än, blir distraherad och vänder sig bort, och när hon vänder sig tillbaka är hon borta. Allt som är kvar är en blöt fläck och en pöl på golvet. Aoi berättar spökhistorier om smugglarligan som hade en hemlig grotta, kanske under det här huset. Chefen skrämmer skiten ur Sachiko.
[*]Nästa morgon pratas det om stormningen i skolan, och dödssiffrorna stiger långsamt under dagen. Vid juicemaskinen kommer det fram att rollpersonerna ju var där när det hände, och blir plötsligt centrum för all uppmärksamhet. Det kan inte skolans ärkepoppis Yamada Kana tolerera, så hon försöker misskreditera ståryn. Ryoko tar upp handsken, men Kana är en för slipad översittare. Men just som när Kana har segern i sin hand så rycks Kanas kjol ner till marken som av en osynlig hand och fattar eld! (Glömde vi nämna att Ryoko har psykiska krafter? Det har Mai och Sachiko också, förresten). Brandlarmet går och sprinklers gör lobbyn till en inpromptu Miss Wet T-shirt-tävling, och skolan evakueras i vanlig ordning. Eleverna uppfattar plötsligt att det inte är en övning när brandbilarna rullar upp och brandmän plötsligt börjar rulla ut slangar samt gå igenom skolan efter brandhärdar. En stund senare hittar de en chockad och lätt bränd Kana som gömt sig på en toalett, och en ambulans kommer för att hämta henne.
[*]Eftersom skolan är avstängd tills brandmännen gått igenom den så tidigarelägger man det månatliga simprovet med någon timme. Klipp till simhallen, med andra ord, där flickorna ska bevisa att de kan dyka ner i vattnet och simma 200 meter.
[*]Våra två meganekkos visar sig ha syn som en mullvad utan sina flaskbottnar. Simklubbens medlemmar stilar som vanligt. För resten går det sådär, men Sachiko går det mindre bra för. Hon har svårt att hitta upp till ytan efter idykandet och förvirras av en vit kimonoärm i ansiktet, och plötsligt är det en hård kall hand som drar henne i håret. Hon kommer upp till ytan men dras ner igen, och kämpar för att komma upp. Det bubblar och skvätter och det blir uppenbart för alla andra att något är jefligt fel. Hon dras ner ännu en gång...[/list]

...och där klippte vi för kvällen.

Det var en himla fart från början. Kanske berodde det på att vi var jäveltaggade, och kanske berodde det på de beväpnade gorillorna. I vilket fall som helst så var det fart och ös från första stund, och det var härligt. Gänget känns också lagom knas, och det tycker jag om - totalt disfunktionella och bänga i roten.

Det enda smolket är väl att gorillorna gjorde att jag fick lust att spela Shibetsu Gaiden 2 och före detta ockultismklubbens vidare äventyr som elitagenter för ESP. :gremgrin:

Loggen

Nightowl

Champion
Re: OAV 3: Beväpnade gorillor!

-Psychokinesis?
-Or just psycho?
Phantom Quest Corp

Det har Mai och Sachiko också...
Nä, Mai är inte psychic. Sachiko, däremot - hon verkar mest se dead people, medan Ryoko är psykokinetiker.

Återkommer med Mais egna kommentarer senare. Mycket mysig kampanjstart.

Erik

Storuggla

Champion

"Jag var rätt nervös: dels är det bara andra gången jag leder Panty Explosion, dels är det första gången jag leder något online, och dels har Nattugglan lagt ribban så förbaskat högt rent kvalitetsmässigt."

Så sött! Inte det där med Nightowls ribba utan det att du var nervös! Du klarade dig bra. Ett tips kan kanske vara att om du vet att du har en lång text att meddela skriva så kan du skriva den i förväg (om du planerat den m.a.o.) och bara klippaklistra, antar jag. Typ, beskrivningar av platser och folk. Eller något. Bara en tanke.

"Gamla fans kände snabbt igen de maskerade poliserna - det var huvudpersonerna från Shibetsu Gaiden"

Det missade jag helt! :gremblush:
Jag skyller på att jag var trötter.

Förutom att jag var trött av tharkianska mått så hade jag kul. Jag är lite orolig att de två glasögonormarna verkar ha någon suspekt slapstickrutin på gång i bakgrunden medan de andra har en seriös dialog närmast kameran (jag har inget mot det, jag är bara orolig för att jag för en gångs skulle är Dean Martin till någon annans Jerry Lewis).
Either way - fun!

Storuggla, hur berättar man spökhistorier utan ord

thark

Hero

Ett tips kan kanske vara att om du vet att du har en lång text att meddela skriva så kan du skriva den i förväg (om du planerat den m.a.o.) och bara klippaklistra, antar jag. Typ, beskrivningar av platser och folk. Eller något. Bara en tanke.

Jag är ärligt förvånad om detta inte redan var fallet med inledningsscenen (Hanbeis instormning).

Det missade jag helt!

Likaledes. De beskrevs väl heller inte närmare?

Storuggla

Champion

"Likaledes. De beskrevs väl heller inte närmare?"

Bara i längd och att en av dem hade en ögonlapp (jävla snåla MIB-agenturer som inte har råd med ett porslinsöga åt henne!).

Storuggla, it's like hinted at, like the girl-girl romance in Lucky Star :gremmad:

Nightowl

Champion

en av dem hade en ögonlapp
Ärligt talat väntade jag mig att de skulle göra en cameo såfort Krille antydde att det var kvinnliga soldater, och ögonlappen bekräftade det.

Själv missade jag att Ran spelade en av sina roller vid den första scenen och trodde hon svimmade på riktigt och inte för att hon var en Vek Ung Kvinna.

Erik, Victorian Romance Emma

Dr_Graevling

Veteran

Själv missade jag att Ran spelade en av sina roller vid den första scenen och trodde hon svimmade på riktigt och inte för att hon var en Vek Ung Kvinna.
Jag har insett att det lätt kan bli lite rörigt och missförstånd kan uppstå. Jag får försöka vara lite tydligare, kanske. Jag försökte smyga in några hints genom att säga att det inte var Rans normala tonfall, och att hon efteråt mumlade om att "finslipa karaktären" och lägga till med fler "katjufraasu"(catchphrases).

Storuggla

Champion

"Jag försökte smyga in några hints genom att säga att det inte var Rans normala tonfall, och att hon efteråt mumlade om att "finslipa karaktären" och lägga till med fler "katjufraasu"(catchphrases)."

Jag gissade mig till den slutsatsen efter det där med finslipningen. Men så höll jag truten med den insikten å andra sidan, för det vore mest korrekt (till skillnad från Mai som kanske skulle börjat diskutera den?).

Storuggla, vi väntar fortfarande på Godot