OAV 3: Beväpnade gorillor!
Nu har vi äntligen kommit igång med den tredje PE-kampanjen, och den här gången är det min tur att hålla i stafettpinnen. Jag var rätt nervös: dels är det bara andra gången jag leder Panty Explosion, dels är det första gången jag leder något online, och dels har Nattugglan lagt ribban så förbaskat högt rent kvalitetsmässigt.
Så jag gjorde som Raymond Chandler alltid sa: "When in doubt, have a man come through the door with a gun in his hand." Fast i mitt fall var de fyra stycken, och inte män utan kvinnor.
Men nu springer jag händelserna i förväg. Låt oss börja med att presentera våra huvudpersoner och deras arbetsplats:
Go Mai (Nightowl), en skum flicka med något aspberger-liknande syndrom. Hon är en småväxt musig meganekko och väldigt, väldigt skum.
Kobayashi Ryoko (thark) är en tonårsrebell med färgat rött hårsvall, vars största hobbies verkar vara att chocka föräldrarna, chocka alla andra och göra uppror mot etablissemanget, fast inte nödvändigtvis i den ordningen.
Ohta Aoi (Storuggla) är även hon en tyst och fåordig meganekko till bokmal vars föräldrar sköter det lokala badhuset.
Mizuno Ran (Dr Grävling) är extrem cosplaynörd som jobbar extra för att finansiera sin rätt dyra hobby.
Sasaki Sachiko (DeBracy) är bonddotter, före detta brottare och före detta tempelflicka.
Fluffy Bunny Maid Virtuous Café är stället där ovanstående extraknäcker på helger och kvällar. Det är ett maid-kafé, så de anställda får vara synnerligen artiga i piguniformer, men i övrigt pågår inte något ovanligt. Utöver Shibetsus lokala loligothare och en och annan förbipasserande tradarchaffis, så är det väl mest utlänningarna som jobbar på Shinohara Heavy Industries som frekventerar stället.
Kampanjen börjar ett par år efter den senaste PE-kampanjen. Det blev en hel del efterverkningar från den tiden - bland annat så försvann åtta tjejer bara sådär, och något rejält hände på Varvet, Shinohara Heavy Industries område. Men sedan lugnade det ner sig.
---
Så tillbaka till de beväpnade gorillorna, det vill säga vad som hände:
<ul type="square">[*]Det första som hände (utöver lite etablerande) var att gorillorna stormade maid-kaféet. Två poliser med hjälm, skyddsväst, huvor, svarta uniformer och k-pistar stormar in från köket. Två andra rusar in från huvudentrén, och de misshandlar och griper ägarens släkting Ito Susumu. In stövlar också Sowa Hanbei, den lokala motsvarigheten till Jack Bauer, och förhör Susumu kort om Ito Rei, den psykiska flickan som var skurk i förra kampanjen. När Susumu inte svarar så släpas han in i en svart omärkt skåpbil och körs iväg.
Gamla fans kände snabbt igen de maskerade poliserna - det var huvudpersonerna från Shibetsu Gaiden som gjorde en cameo, nu rekryterade till något hemligt och förmodligen inom ESP med Sowa Hanbei som boss. Undrar vad Kanzaki Ai skulle säga om att hennes man jobbar med fyra gunbunnies?
[*]Anyhoo, poliserna släpar iväg med Susumu, och strax därefter kommer de mindre begåvade lokala närpoliserna (som fick namnen Kling och Klang, inte för att de heter så, utan för att det passar så bra som etikett). De ställer några frågor och försvinner sedan de med.
[*]Mai hittar ett kort svärd/lång kniv som Susumu hade innanför kavajen men som tappades och sparkades iväg när han greps.
[*]Sachiko börjar smygröka hon också av chocken efter stormningen.
[*]Mai kommer ihåg vad Ito Rei var för en, eller snarare var hon hade antecknat informationen om Rei, i boken om den Underjordiska lotusens svarta fjärilar, den lokala loligoth-klubben.
[*]Töserna stänger kaféet när gästerna dräller iväg. Sachiko ser en gäst till som inte gått än, blir distraherad och vänder sig bort, och när hon vänder sig tillbaka är hon borta. Allt som är kvar är en blöt fläck och en pöl på golvet. Aoi berättar spökhistorier om smugglarligan som hade en hemlig grotta, kanske under det här huset. Chefen skrämmer skiten ur Sachiko.
[*]Nästa morgon pratas det om stormningen i skolan, och dödssiffrorna stiger långsamt under dagen. Vid juicemaskinen kommer det fram att rollpersonerna ju var där när det hände, och blir plötsligt centrum för all uppmärksamhet. Det kan inte skolans ärkepoppis Yamada Kana tolerera, så hon försöker misskreditera ståryn. Ryoko tar upp handsken, men Kana är en för slipad översittare. Men just som när Kana har segern i sin hand så rycks Kanas kjol ner till marken som av en osynlig hand och fattar eld! (Glömde vi nämna att Ryoko har psykiska krafter? Det har Mai och Sachiko också, förresten). Brandlarmet går och sprinklers gör lobbyn till en inpromptu Miss Wet T-shirt-tävling, och skolan evakueras i vanlig ordning. Eleverna uppfattar plötsligt att det inte är en övning när brandbilarna rullar upp och brandmän plötsligt börjar rulla ut slangar samt gå igenom skolan efter brandhärdar. En stund senare hittar de en chockad och lätt bränd Kana som gömt sig på en toalett, och en ambulans kommer för att hämta henne.
[*]Eftersom skolan är avstängd tills brandmännen gått igenom den så tidigarelägger man det månatliga simprovet med någon timme. Klipp till simhallen, med andra ord, där flickorna ska bevisa att de kan dyka ner i vattnet och simma 200 meter.
[*]Våra två meganekkos visar sig ha syn som en mullvad utan sina flaskbottnar. Simklubbens medlemmar stilar som vanligt. För resten går det sådär, men Sachiko går det mindre bra för. Hon har svårt att hitta upp till ytan efter idykandet och förvirras av en vit kimonoärm i ansiktet, och plötsligt är det en hård kall hand som drar henne i håret. Hon kommer upp till ytan men dras ner igen, och kämpar för att komma upp. Det bubblar och skvätter och det blir uppenbart för alla andra att något är jefligt fel. Hon dras ner ännu en gång...[/list]
...och där klippte vi för kvällen.
Det var en himla fart från början. Kanske berodde det på att vi var jäveltaggade, och kanske berodde det på de beväpnade gorillorna. I vilket fall som helst så var det fart och ös från första stund, och det var härligt. Gänget känns också lagom knas, och det tycker jag om - totalt disfunktionella och bänga i roten.
Det enda smolket är väl att gorillorna gjorde att jag fick lust att spela Shibetsu Gaiden 2 och före detta ockultismklubbens vidare äventyr som elitagenter för ESP.
Loggen