Kalil;n140496 said:
Min fru gillar D&D 3.5 och Shadowrun 5 om det kan vara till nån hjälp. Tycker "tjejer gillar spel om känslor" är lite uttjatat och enligt min erfarenhet inte speciellt korrekt heller.
Å andra sidan skulle det ju hjälpa om inte alla tjejer jag spelat med visat sådana tendenser dock
Som jag skrev i en annan post, de tjejer jag spelat med har förvisso gillat fantasy, vi körde mycket 3.5 d&d, men tjejerna körde betydligt mer på känslor och sådant än killarna i snitt (100% av tjejerna och typ.. 25-50% av killarna), alltså av de 5 tjejer jag spelat med har allihopa gillat fantasy, allihopa spelat betydande på sina roller samt haft med mycket med känslor, dock innebär det inte att de fjompar runt eller nåt, utan det kan lika gärna ha varit en barbar som springer med sin tvåhandsyxa och dödar med
Känsla
Av killarna, som jag spelat med (på seriösare nivå) som är ca.. 9-10st så är det ungefär 3-4 st som spelat med större fokus på karaktärens känslor och liknande. Nu har jag inte räknat med mig som också är så då, så på 10-11 blir det 4-5st.
Det säger ju egentligen ingenting om hur det ser ut i resten av världen, men det är tillräckligt för att åtminstone jag ska anse att det verkar som att kvinnor rent allmänt har mer fokus på känslor.
Sen tycker jag det är viktigt att känslor inte förknippas nödvändigtvis med att t.ex. tycka synd om allt och sköta om stackars blommor och klappa valpar osv, utan att det handlar om "vad känner min karaktär just nu" och "Varför gör jag som jag gör" och sedan spela efter det.
Jag tycker det vore en helt annan sak om jag aldrig spelat med någon kvinna och sedan bara antog att det var så, eller om jag aldrig spelat med män för att män alltid fokuserar på strid eller liknande.. Då blir det en annan sak tycker jag.
PS: Alla spelar PC spel också och där är det å andra sidan helt annars, 3 gillar World of Warcraft (dock osäker på hur de spelar där, om de är mer "ingame" eller bara dödar i grupp osv..), 1 gillar spel som t.ex. Sim City och Cities: Skylines (eller vad det nu heter) och Deponia, och den femte gillar spel som Left4Dead (för övrigt den bästa rollspelare jag träffat tror jag.. grymt kul spelleda med henne ) så där tycker jag inte man ser något "tema" istället. Ja, utom möjligen WoW då.