Nekromanti Skapa rollspel för tjejer? (nytt namn, samma tråd)

Arfert

Facit
Titeln är missvisade. (..det är inte min titel.) Det handlar inte att skapa rollspel för tjejer. Den ska vara:

Hur ska man skriva rollspel för få fler tjejer än idag att börja spela?

Alltså spel som "alla" vill spela, oavsett kön, i samma utsträckning.
Eller: Hur gör man rollspel som inte är för nördar, kanske?

Relations-och historiedrivet spel, där man enkelt kan byta setting och huvudkaraktärer utan massa krångel...?Stor frihet för samberättande?

anth

Vetefan
Av vad jag vet räknas Call of Cthulhu som det första tjej-rollspelet.

De här trådarna känns så fåniga. Det känns som om vi snackar om utomjordingar när vi snackar tjejer.

Jag skulle säga mindre fokus på att bli bättre - vilket automatisk implicerar större fokus på andra saker. Kort sagt anti-koboldspel på svenska eller anti-munchkin-spel på engelska.

Jag säger inte att man ska ta bort möjligheten att bli bättre, jag säger bara att spelets fokus inte ska ligga där.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Arfert;n140435 said:
"Mer om relationship och karaktärerna, mindre fokus på äventyrande."
Um... för mig låter det där ju väldigt mycket som Svart av Kval, Vit av Lust, Utpost och Apocalypse World. Även om jag kanske där tycker att de första två framför allt handlar om förhållandena, och inte så mycket om karaktärerna.

Jag tänker dock att alla tre kan vara lämpliga att titta i och provspela.

Genesis

Ni dés ni maître
Arfert;n140435 said:

Har hon rätt? Och i så fall, hur skriver man ett sådant spel? System och genre.
Det där är väl typ grundbulten i större delen av alla samberättarspel? Utpost och Svart av kval är båda helt klart mer om relationer och mindre om äventyrande. Psychodrame är i princip 100% relationer. Det finns massor och åter massor av sådana spel. Och vi har konstaterat att det nog finns en större andel kvinnor inom indierörelsen (både bland spelare och bland spelskapare) än bland de traditionella spelen, så det ligger nog något i det.

Dock är dessa spel fortfarande en subkultur inom en subkultur och knappast något särskilt många kommer i kontakt med. De flesta som gör det kommer från mainstream-rollspelshobbyn, och där har då många kvinnor redan avvikit.

(När jag pratar om rollspel på jobbet är det dock bara en av mina kollegor som har sagt att hon är intresserad av att prova, men hon vill bara spela D&D, och det kan jag inte erbjuda, så hon kommer heller inte in i hobbyn.)

PAX

Jordisk Äventyrare
Back to Basic eller rättare sagt, Back to Drawingboard. Använd Sveroks resurser i form av de kvinnliga medlemmarna och fråga runt vad de skulle se som ett bra rollspel och så vidare. Skriv ett nytt rollspel med nytt system format efter förväntningarna. Att sitta här och rulla runt frågan bland oss "förståsigpårollspelsmakare" löser inte den frågan. Arfert nämnde djupintervjuer i en annan tråd såg jag. Välj ut 15-25 tjejer som tycker om rollspel och gör en sådan intervju. Där har ni svaren.Något annat är bara halvfuttigt arbete.

JJoghans

Regelknackare
Det har sagts att en anledning till att just Vampire tilltalar kvinnor, är att de inte blir inlåsta i de konventioner de är vana vid från det dagliga livet; d.v.s. de upplever det som "empowering". (Om det är så, så har jag även läst någonstans att Shadowrun är populärt inom amerikanska trans-communities av liknande anledningar.)

Jag tror system och genre inte spelar så stor roll. Vad gäller system så anser jag att ett enkelt system att föredra om spelet riktar sig till nya/ovana spelare. Vad gäller genre så är det sådant som kommer variera med tiden.

Harry S

Swordsman
Arfert;n140435 said:
Jag frågade min dotter, Lyra, 13 år, om ovanstående. Hon svarade direkt:

Din dotter förstår kvinnor lika bra som jag gör eller om det är tvärtom.

Har hon rätt? Och i så fall, hur skriver man ett sådant spel? System och genre.
Genre: Chick lit. System: Relationsresolution. Namn: Relationer!

.113

Swashbuckler
Arfert;n140473 said:
Rätt tänkt. Fast man ska nog fråga folk i närliggande hobbies varför de INTE spelar rollspel också.
Vilka närliggande Hobbies tänker du då?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
.113;n140489 said:
Vilka närliggande Hobbies tänker du då?
Lajv och brädspel, är de första jag kommer att tänka på. Nu är förvisso lajv rollspel i min bok, men jag tolkade det som att diskussionen handlade om bordsrollspel snarare än rollspel i allmänhet.

JJoghans

Regelknackare
Jag vill passa på att inflika (beträffande spörsmålet kring genre) att tjejer gillar fantastik precis lika mycket som killar. Ifall det hade ungått någon.

PAX

Jordisk Äventyrare
Arfert;n140473 said:
Rätt tänkt. Fast man ska nog fråga folk i närliggande hobbies varför de INTE spelar rollspel också.

Tänkte även ta med det. Varför drar lajv och PC-games fler tjejer (antagande) ?

Harry S

Swordsman
Arfert;n140459 said:
Ser Smallville framför mig.
Jag är seriöst intresserad av hur ett spel som Smallville har tagits emot av kvinnor i rollspelshobbyn. Eller Buffy the Vampire Slayer för den delen.

Jocke

Man med skägg
Om jag kollar på mina kompisar som är både tjejer och nördar* så gillar de i större utsträckning än mina kompisar som är killar och nördar (även om alla de här intressena finns representerade i båda grupperna):
Japan
Hantverk - allt från att snickra en stereobänk till att sy en synt till att bygga en kopia av en 70 år gammal frisyr.
fanfic och slashers
Lajv
Cosplay
Buffy & vampyrerna
Xena krigraprinsessan
Brädspel från Steven Jackson Games

Så om man ska skriva ett rollspel till de av mina vänner som är både tjejer och nördar så blir det alltså Munchkin the role playing game med anime och xena splatbooks och mycket pappersslöjd.

Jag tror inte att vi har lärt oss något av den här övningen.

*Jag utgår, såklart, från att rollspel inte slutar vara en nördhobby.

Kalil

Swordsman
Min fru gillar D&D 3.5 och Shadowrun 5 om det kan vara till nån hjälp. Tycker "tjejer gillar spel om känslor" är lite uttjatat och enligt min erfarenhet inte speciellt korrekt heller.

Harry S

Swordsman
PAX;n140493 said:
PC-games fler tjejer (antagande) ?
Killarna är väl i majoritet bland datorspelare också? Spelar tjejer och killar samma typ av datorspel eller är det väldigt ojämnt fördelat på olika typer av spel? Kan bordsrollspelen lära av datorspelen vad gäller att göra spel för olika målgrupper?

PAX

Jordisk Äventyrare
Harry S;n140499 said:
Killarna är väl i majoritet bland datorspelare också? Spelar tjejer och killar samma typ av datorspel eller är det väldigt ojämnt fördelat på olika typer av spel? Kan bordsrollspelen lära av datorspelen vad gäller att göra spel för olika målgrupper?

Du får fråga tjejerna i den gruppen helt enkelt. Och naturligtvis är killarna den stora majoriteten av "gamers", men mitt antagande bygger på att det är fler tjejer i den gruppen än vad det är uttalat rollspelande tjejer.

.113

Swashbuckler
Kalil;n140496 said:
Min fru gillar D&D 3.5 och Shadowrun 5 om det kan vara till nån hjälp. Tycker "tjejer gillar spel om känslor" är lite uttjatat och enligt min erfarenhet inte speciellt korrekt heller.

Å andra sidan skulle det ju hjälpa om inte alla tjejer jag spelat med visat sådana tendenser dock :p Som jag skrev i en annan post, de tjejer jag spelat med har förvisso gillat fantasy, vi körde mycket 3.5 d&d, men tjejerna körde betydligt mer på känslor och sådant än killarna i snitt (100% av tjejerna och typ.. 25-50% av killarna), alltså av de 5 tjejer jag spelat med har allihopa gillat fantasy, allihopa spelat betydande på sina roller samt haft med mycket med känslor, dock innebär det inte att de fjompar runt eller nåt, utan det kan lika gärna ha varit en barbar som springer med sin tvåhandsyxa och dödar med Känsla ;)

Av killarna, som jag spelat med (på seriösare nivå) som är ca.. 9-10st så är det ungefär 3-4 st som spelat med större fokus på karaktärens känslor och liknande. Nu har jag inte räknat med mig som också är så då, så på 10-11 blir det 4-5st.

Det säger ju egentligen ingenting om hur det ser ut i resten av världen, men det är tillräckligt för att åtminstone jag ska anse att det verkar som att kvinnor rent allmänt har mer fokus på känslor.

Sen tycker jag det är viktigt att känslor inte förknippas nödvändigtvis med att t.ex. tycka synd om allt och sköta om stackars blommor och klappa valpar osv, utan att det handlar om "vad känner min karaktär just nu" och "Varför gör jag som jag gör" och sedan spela efter det.

Jag tycker det vore en helt annan sak om jag aldrig spelat med någon kvinna och sedan bara antog att det var så, eller om jag aldrig spelat med män för att män alltid fokuserar på strid eller liknande.. Då blir det en annan sak tycker jag.

PS: Alla spelar PC spel också och där är det å andra sidan helt annars, 3 gillar World of Warcraft (dock osäker på hur de spelar där, om de är mer "ingame" eller bara dödar i grupp osv..), 1 gillar spel som t.ex. Sim City och Cities: Skylines (eller vad det nu heter) och Deponia, och den femte gillar spel som Left4Dead (för övrigt den bästa rollspelare jag träffat tror jag.. grymt kul spelleda med henne ) så där tycker jag inte man ser något "tema" istället. Ja, utom möjligen WoW då.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Fråga kvinnor vad de vill ha i stället för att spekulera utifrån stereotyper.

Cissi

Up to no good.
Okej, här kommer en liten ilsken rant.

Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Jag skulle aldrig kommit in i hobbyn om någon hade försökt värva mig med ett "tjejspel". Jag får utslag och slår bakut och blir skitförbannad rent ut sagt.
Recca har sagt att hon gillar att lira spel där stereotyperna inte är huggna i sten så att kön blir ovidkommande. Radioaktiv sa i nån tråd för länge sen att hon vissa dagar gillar att kötta monster andra dagar att lira drama, Åsa Roos har precis gett er flera inlägg ur en kvinnas synvinkel på hobbyn och hennes plats som kvinna i både hobbyn och forumet och RasmusL har länkat flera poster till bloggen "gaming as women" som W176 skriver!!!

VI är här! Vi försöker hela tiden säga vad vi gillar men ni lyssnar ju för helvete inte!
Vi är lika olika som ni män är! Vissa av oss gillar hack n slash, vissa av oss gillar relationsdramer, vissa av oss gillar allt i en ständig mix men det som förenar oss är att vi INTE vill bli exkluderade genom att spelskapare börjar försöka göra specialspel för oss! Vi vill bli inkluderade!
Vi vill kunna ta tag i ett rollspel och titta på det och inte direkt se en kvinna iklädd endast trosor på framsidan! Vi vill kunna hitta spel där alla kvinnliga karaktärer inte är objekt, offer som ska räddas eller prinsessan som ger uppdraget eller ska vinnas! Vi vill att spelskapare som är så himla regelkåta och jagar efter så mycket verklighetsanknytning som möjligt och i detalj beskriver trolls fortplantningssystem ska ta sig tid att läsa hur en fucking menstruation fungerar! Vi vill inte bli behandlade som en jävla bonusgrej som spelskapare använder för att plocka pluspoäng "höhö titta på min otypiska kvinnliga krigare"! Vi vill presenteras för ett spel som inte befäster kvinnliga stereotyper och fortsätter att leva på tanken att kvinnan är en mjuk och social varelse som bara gillar fjärilar och ponnies!

Sätt på den kvinnliga krigaren en ordentlig rustning! Skriv ett äventyr som inte går ut på att rädda prinsessan! Se över könsfördelningen mellan era NPCer! Ska ni pitcha ett spel på konvent så se till att det är hälften hälften män/kvinnor bland karaktärerna!

SLUTA DISKUTERA OSS SOM OM VI INTE VORE NÄRVARANDE!

Jag vet att jag inte kan tala för alla kvinnor på forumet och jag ber om ursäkt om jag blandar in någon i det här som inte känner sig träffad men min poäng är att även om vi inte är många så är vi här! Kvinnor från hobbyn. Vi skriver och vi delar och vi tänker men jag upplever att ni (den manliga delen av forumet) varken läser eller tar till er det vi säger! Jag ser i alla fall det forumets kvinnor skriver. Gör ni det!?

Slut rant.