Skriva och skriva... Jag tycker om att se till att valet av sexualitet på alla rollpersoner blir medvetet. Att jag inte bara defaultar, utan att jag faktiskt lägger en snabb tanke på "hmmm, är det killar eller tjejer eller båda, eller är hen asexuell måntro?"solvebring said:Suveränt inlägg. Och det är precis det jag menar. Det är liksom det som blir komplext och förvirrande. Finns det någon mening med att jag göra något av läggning? Gör det någon skillnad om jag skriver homosexuell eller heterosexuell i beskrivningen? Förövrigt brukar jag aldrig skriva ned att karaktären är heterosexuell så varför skulle jag skriva homosexuell eller bisexuell?
Din inre upplevelse av rollpersonen blir antagligen annorlunda... Och den inre upplevelsen ska inte bortses från =)solvebring said:Men om jag nu gör det, skapar en karaktär som jag bestämmer har en annan sexuell läggning än vad mina karaktärer brukar ha - vad gör det för skillnad om jag inte gestaltar det?
Klart man kan. Spela karaktären exakt som du skulle gjort om hen var hetero, utom i rent sexuella situationer eller där det ska flirtas och så. Beror på vad man menar med "meningsfullt", förvisso.solvebring said:Därav... Kan man göra det meningsfullt utan att göra en grej av det?
Jag vill slå ett slag för att normalisera funderingarna och problematiseringarna kring en rollpersons sexualitet. En av de grupper jag spelat med har med en hel del sexuellt innehåll - vår superhjältekampanj skulle inte godkännas under Comics Code - och då har det varit supernaturligt och självklart att fundera på saker som t.ex vad som tänder rollpersonen...solvebring said:Därmed, när blir det parodi och för uppenbart "nu vill jag göra skillnad" och inte?
Tja, du tycker att jag förenklar när jag försöker förstå det bakomliggande som leder till problemet, och jag tycker att du och Ymir gör förenklade och ytterst svartvita antaganden baserade på populistisk norm. Jag tror nog inte att vi kommer så mycket längre i så fall.krank said:Fast det är ju inte riktigt bara det. Tycker jag att det verkar som. Det är ju inte så enkelt som att killen inte gestaltar kvinnor.Vitulv said:Beviset på att han har dålig kvinnosyn ska då vara att han är obekväm med att gestalta kvinnor.
Det är ju dessutom så att han:
1) inte verkar tycka eller vara intresserad av att se att det är ett problem för en del av spelarna (den nonshalanta attityden)
2) inte verkar vara intresserad av att diskutera/hitta lösningar.
Jag tycker, kort sagt, att du förenklar problematiseringen som gjorts på ett ganska tråkigt sätt när du reducerar den till att handla om att killen "har dålig kvinnosyn för att han är obekväm med att gestalta kvinnor".
Ja, Northstar har vi diskuterat massor i den spelgruppen. Just för att notera hur jävla heteronormativt Marvels universum kan vara.Ymir said:På tal om det så har jag för mig att jag sett diskussion om hur Northstar plötsligt alltid skildrades som superduper-pride-regnbågs-queer-gay så fort hans homosexualitet blivit officiell...
also, notera att han är fransos...typ...
Nej, det är inte alls det jag skriver. Jag tycker att du förenklar när du kommenterar min och Ymirs problematisering. Det du tycker om problemet i sig har jag inte sagt ett dugg om, eller åtminstone inte att jag tycker att du förenklar.Vitulv said:Tja, du tycker att jag förenklar när jag försöker förstå det bakomliggande som leder till problemet
Jo, säkerligen. Men vad jag menar är att det inte behöver vara utpräglat och medvetet. Han behöver ju liksom inte vara en kvinnohatare eller en patriarkatkåtis för det liksom. Han kanske helt enkelt är osäker på sig själv och inte riktigt vet sin relation till kvinnor. Jag menar, det kan trots allt kännas krystat att spela det andra könet just för att man aldrig har eller kommer vara i de skorna. Alltså känns det som en jättegrej och man törs liksom inte riktigt.Och det skulle inte ha med ens verkliga kvinnosyn att göra...?
True. Den balansen är nog alltid lite off, åt det ena eller andra hållet. Själv vet jag med mig att mina kvinnliga SLP:s alltid ser bra ut, vilket jag försökt ändra på under senaste tiden, just för att jag vill ha det mer vardagligt - mer trovärdigt. Mina män är ju trots allt allt mellan korta, långa, beniga och feta, stiliga, snygga, fula - så varför inte kvinnorna? Ett tag var det verkligen stereotypt: Snygg och sexig ung kvinna, mogen och het kvinna och ful och rutten gammal kärring. Då är det verkligen så man vill ge sig själv en dumstrut när man upptäcker det, vilket jag nu gjort och tänker ändra på. Sure, jag är en heterosexuell man - fast samtidigt gillar jag inte den typen av generalisering. Jag tycker också att det blir mer trovärdigt om man försöker hålla världen så varierad och levande som möjligt - dvs att man försöker förhålla sig något så när till vad som bör vara brukligt.Den balansen är det alltid fel på. Liksom, jag har gjort gestaltandet av kvinnor till min specialitet eller nåt, jag har ansträngt mig på alla upptänkliga vis för att ha vettiga genusperspektiv i mina kampanjer, jag har -svårare- att hitta på intressanta manliga än kvinnliga slp:er...men det är fortfarande så att det finns en obalans, så till vida att kvinnor i åldersgruppen 35-65 or something like that är extremt underrepresenterade i mina kampanjer. Jag försöker ursäkta det med att det är svårt att få in kvinnor i den åldersgruppen i narrativet (i mina medeltidsfantasykampanjer) på grund av -spelvärldens- kvinnoförtryck, men det håller fan inte. På samma vis är snygga kvinnor extremt överrepresenterade. Jag försöker ursäkta det med att snygga män minsann också är extremt överrepresenterade, men det håller inte heller.
Sant, men det behöver ju inte betyda att man ser ned på kvinnor och har ett kasst genusperspektiv. Det kan likväl betyda att man är osäker på det andra könet eller för den delen på sig själv och sin egen förmåga att gestalta.Återigen, sådan osäkerhet tyder på problem i ens -verkliga- förhållande till kvinnor.
Jag kan möjligen ha blandat ihop dina och Ymirs argument i den här tråden (och för den delen ett par till skribenters). Ymir har dock tre gånger (tror jag) mycket tydligt påtalat att ovilja att spela eller gestalta kvinnor är ett direkt symtom av en problematisk kvinnosyn. Jag menar att hans analys är svartvit och felaktig.krank said:Jag har inget emot att konstatera att vi kanske inte kommer så mycket längre, men en liten rättning:
Nej, det är inte alls det jag skriver. Jag tycker att du förenklar när du kommenterar min och Ymirs problematisering. Det du tycker om problemet i sig har jag inte sagt ett dugg om, eller åtminstone inte att jag tycker att du förenklar.Vitulv said:Tja, du tycker att jag förenklar när jag försöker förstå det bakomliggande som leder till problemet
Jag känner bara inte alls igen mig i att det enda argument vi skulle ha till att spelledarens syn på genus skulle vara en del av problemet är att spelledaren har svårt att gestalta kvinnor. För det är inte det enda argumentet, eller ens (för min del iaf) det centrala argumentet.
Du får gärna låta bli att hålla med mig, men jag ser gärna att du förstår vad det är du inte håller med om, först.
Fråga: Betraktar vi "kvinnosyn" som enbart det som är medvetet?solvebring said:Alltså, jag menar det att det inte i direkt bemärkelse måste ha att göra med hans kvinnosyn. Det kanske snarare handlar om självförtroende och overthinking.
Ah, true. Jag tänkte inte så långt. =)krank said:Fråga: Betraktar vi "kvinnosyn" som enbart det som är medvetet?solvebring said:Alltså, jag menar det att det inte i direkt bemärkelse måste ha att göra med hans kvinnosyn. Det kanske snarare handlar om självförtroende och overthinking.
Det här med "kvinnohatare eller en patriarkatkåtis" vetefasen om jag tycker att någon pratat om i tråden. Det allvarligaste jag hittar är typ att folk antyder att killen har en i sammanhanget problematisk kvinnosyn* och en ovilja att lösa problemet.
* Och "kvinnor är svåra att spela" är en kvinnosyn, som jag ser på saken. Eftersom det - antagligen omedvetet men ändå - bygger på den här "män är från mars, kvinnor från venus"- grejen. Som ju är en syn på genus, män, kvinnor, etc. Dvs, man tror att det på nåt odefinierbart sätt måste vara annorlunda att spela dem, än att spela män.
För hade man inte tyckt att det var någon skillnad, så hade väl problemet genast varit rätt mycket mindre. Eller?
Postapokalyps innebär att det gamla samhället har gått under - alltså behöver invånarna i en postapokalyptisk värld inte ha samma värderingar som invånarna hade i världen förut.Sjunde inseglet said:Att thugs och annat pack domineras av män är inte så konstigt. Faktiskt. I ett post apoc spel har världen fallit tillbaka till en plats där det faktum att män är starkare gör att de kan dominera den typen av yrken. På samma sätt lär mänskligheten ha fallit tillbaka lite i gamla spår och vi har då samma sociala konstruktioner som vi har haft i tusentals år. Dvs män är starka och uthålliga, då får de kriga, jaga, bära tungt och jobba. Kvinnor är mindre och föder barnen. Då stannar de alltså även hemma och tar hand om barnen. Inget konstigt där (igen, säger inte att det är rätt, bara att det inte är konstigt). Så säga vad man vill om testosteron, men i en värld som har gått åt pipan känns det som att det kön som har lättast att bygga muskler och har lättare att ta till våld är sannolika kandidater till soldater och andra yrken där fysisk styrka är ett plus.
Som sagt: diskutera lösningar på problemet, inte huruvida problemet existerar. Skriv inte mer i den här tråden om du inte accepterar premisserna. Detta är en varning.Doctor_Hell said:har nu läst en del inlägg där folk hävadar att könsroller omkullkastas i ett postapokalyptiskt samhälle och gängse könsnormer *om det nu finns några överhuvudtaget* inte längre råder ...
men vad är det som säger att det inte efter världsfallet och den nya ordningen tatt makten inte finns stereotypa könsroller och kvinnoförakt ..
det finns rasism och segragation och klara klassskillnader mellan fattig och rik i mutant så vad säger att den nya ordningen inte är feodal och starkt patriarkalisk
sen att folk är muterade djur tycker inte jag håller som argument att omkullkasta könsroller iom att djuren har fått en intelligens och skyller sig med kläder som är utryckt manliga och kvinnliga och sålunda blivit medvetna om sin könsidentitet dessutom efterapar dom i stort det mänskliga samhället och dom normer som råder där iaf i städerna ...
Men för i....Caravisi said:Så som Doctor Hell skriver så finns det inga belägg för att anta ett kvinnoförakt för att spelledaren inte vill gestalta en kvinna.
Alltså, det är inget fel med att ha en problem att gestalta en roll. Eller en typ av roller.Doctor_Hell said:uttrycker mig såhär ist vad enda in i hela h-vete är det som säger bara för att man har problem med att gestalta kvinnor så har man problem med sin kvinnosyn.
kan det inte bara vara så att det helt enkelt ligger utanför den här sl`s comfort zone att spela kvinnor för att han inte känner sig tillräckligt trygg i sin förmåga att gestalta kvinnor och därigenom är rädd att förarga dom kvinnor som deltar i spelgruppen genom att göra ett dåligt jobb och sålunnda göra en stereotyp förlöjling av kvinnor ...
säg tex att jag skulle ha haft en färgad person med i min spelgrupp då skulle jag som sl ha ganska svårt att spela en slp som va gangsta ghetto nigga iom att jag skulle vara rädd att förarga den färgade killen/tjejen
men betyder det per automatik att jag har en felaktig människosyn för att jag inte är bekväm med att spela en färgad gangsta kille
jag kanske slåss mot halmdockor men somliga i den här disskusionen är pojken som ropade varg