Nekromanti SL fular sig: kvinnor finns inte

Ymir

Liten kantbaron
På tal om det så har jag för mig att jag sett diskussion om hur Northstar plötsligt alltid skildrades som superduper-pride-regnbågs-queer-gay så fort hans homosexualitet blivit officiell... :gremsuck:

also, notera att han är fransos...typ... :gremwhistle:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
solvebring said:
Suveränt inlägg. Och det är precis det jag menar. Det är liksom det som blir komplext och förvirrande. Finns det någon mening med att jag göra något av läggning? Gör det någon skillnad om jag skriver homosexuell eller heterosexuell i beskrivningen? Förövrigt brukar jag aldrig skriva ned att karaktären är heterosexuell så varför skulle jag skriva homosexuell eller bisexuell?
Skriva och skriva... Jag tycker om att se till att valet av sexualitet på alla rollpersoner blir medvetet. Att jag inte bara defaultar, utan att jag faktiskt lägger en snabb tanke på "hmmm, är det killar eller tjejer eller båda, eller är hen asexuell måntro?"

Fast då är jag en sån som gillar att fundera på vilken musiksmak mina rollpersoner har också.

solvebring said:
Men om jag nu gör det, skapar en karaktär som jag bestämmer har en annan sexuell läggning än vad mina karaktärer brukar ha - vad gör det för skillnad om jag inte gestaltar det?
Din inre upplevelse av rollpersonen blir antagligen annorlunda... Och den inre upplevelsen ska inte bortses från =)

solvebring said:
Därav... Kan man göra det meningsfullt utan att göra en grej av det?
Klart man kan. Spela karaktären exakt som du skulle gjort om hen var hetero, utom i rent sexuella situationer eller där det ska flirtas och så. Beror på vad man menar med "meningsfullt", förvisso.

solvebring said:
Därmed, när blir det parodi och för uppenbart "nu vill jag göra skillnad" och inte?
Jag vill slå ett slag för att normalisera funderingarna och problematiseringarna kring en rollpersons sexualitet. En av de grupper jag spelat med har med en hel del sexuellt innehåll - vår superhjältekampanj skulle inte godkännas under Comics Code - och då har det varit supernaturligt och självklart att fundera på saker som t.ex vad som tänder rollpersonen...

Sexualitet är på många sätt en outforskad grej i rollspel. Det pratas för mycket om att ens rollperson fått sin by nerbränd av orcher, och för lite på att hon tänder på korta, tjocka och håriga killar som spelar musik.

En övning jag gillar är att fråga frågor om rollpersonerna mellan spelmötena. Saker som antagligen inte kommer upp i spel, men som förtjupar känslan och förståelsen för rollpersonen - vad de skulle tycka om de såg en viss film, vilka favoritband de har, hur deras lägenheter är möblerade, vilken första kärleken var, vilka barnprogram man såg på som barn... Och här passar det bra in att lägga annat som inte nödvändigtvis får superstort genomslag i spel alla gånger, som vilken sorts porr rollpersonen konsumerar, om någon, vad som tänder rollpersonen, när den förlorade oskulden...

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
krank said:
Vitulv said:
Beviset på att han har dålig kvinnosyn ska då vara att han är obekväm med att gestalta kvinnor.
Fast det är ju inte riktigt bara det. Tycker jag att det verkar som. Det är ju inte så enkelt som att killen inte gestaltar kvinnor.

Det är ju dessutom så att han:
1) inte verkar tycka eller vara intresserad av att se att det är ett problem för en del av spelarna (den nonshalanta attityden)
2) inte verkar vara intresserad av att diskutera/hitta lösningar.

Jag tycker, kort sagt, att du förenklar problematiseringen som gjorts på ett ganska tråkigt sätt när du reducerar den till att handla om att killen "har dålig kvinnosyn för att han är obekväm med att gestalta kvinnor".
Tja, du tycker att jag förenklar när jag försöker förstå det bakomliggande som leder till problemet, och jag tycker att du och Ymir gör förenklade och ytterst svartvita antaganden baserade på populistisk norm. Jag tror nog inte att vi kommer så mycket längre i så fall.

Assumption is, som jag många gånger citerat, the mother of all fuck-ups.

krank

Ymir said:
På tal om det så har jag för mig att jag sett diskussion om hur Northstar plötsligt alltid skildrades som superduper-pride-regnbågs-queer-gay så fort hans homosexualitet blivit officiell... :gremsuck:

also, notera att han är fransos...typ... :gremwhistle:
Ja, Northstar har vi diskuterat massor i den spelgruppen. Just för att notera hur jävla heteronormativt Marvels universum kan vara.

Antar att man ska vara glad att det ens finns homosexuella hjältar. Eller, öh, hjälte.

Nåja, de har en ganska ordentlig hoper starka kvinnor iaf.

krank

Jag har inget emot att konstatera att vi kanske inte kommer så mycket längre, men en liten rättning:

Vitulv said:
Tja, du tycker att jag förenklar när jag försöker förstå det bakomliggande som leder till problemet
Nej, det är inte alls det jag skriver. Jag tycker att du förenklar när du kommenterar min och Ymirs problematisering. Det du tycker om problemet i sig har jag inte sagt ett dugg om, eller åtminstone inte att jag tycker att du förenklar.

Jag känner bara inte alls igen mig i att det enda argument vi skulle ha till att spelledarens syn på genus skulle vara en del av problemet är att spelledaren har svårt att gestalta kvinnor. För det är inte det enda argumentet, eller ens (för min del iaf) det centrala argumentet.

Du får gärna låta bli att hålla med mig, men jag ser gärna att du förstår vad det är du inte håller med om, först.

solvebring

Superhero
Och det skulle inte ha med ens verkliga kvinnosyn att göra...?
Jo, säkerligen. Men vad jag menar är att det inte behöver vara utpräglat och medvetet. Han behöver ju liksom inte vara en kvinnohatare eller en patriarkatkåtis för det liksom. Han kanske helt enkelt är osäker på sig själv och inte riktigt vet sin relation till kvinnor. Jag menar, det kan trots allt kännas krystat att spela det andra könet just för att man aldrig har eller kommer vara i de skorna. Alltså känns det som en jättegrej och man törs liksom inte riktigt.

Alltså, jag menar det att det inte i direkt bemärkelse måste ha att göra med hans kvinnosyn. Det kanske snarare handlar om självförtroende och overthinking.

Den balansen är det alltid fel på. Liksom, jag har gjort gestaltandet av kvinnor till min specialitet eller nåt, jag har ansträngt mig på alla upptänkliga vis för att ha vettiga genusperspektiv i mina kampanjer, jag har -svårare- att hitta på intressanta manliga än kvinnliga slp:er...men det är fortfarande så att det finns en obalans, så till vida att kvinnor i åldersgruppen 35-65 or something like that är extremt underrepresenterade i mina kampanjer. Jag försöker ursäkta det med att det är svårt att få in kvinnor i den åldersgruppen i narrativet (i mina medeltidsfantasykampanjer) på grund av -spelvärldens- kvinnoförtryck, men det håller fan inte. På samma vis är snygga kvinnor extremt överrepresenterade. Jag försöker ursäkta det med att snygga män minsann också är extremt överrepresenterade, men det håller inte heller.
True. Den balansen är nog alltid lite off, åt det ena eller andra hållet. Själv vet jag med mig att mina kvinnliga SLP:s alltid ser bra ut, vilket jag försökt ändra på under senaste tiden, just för att jag vill ha det mer vardagligt - mer trovärdigt. Mina män är ju trots allt allt mellan korta, långa, beniga och feta, stiliga, snygga, fula - så varför inte kvinnorna? Ett tag var det verkligen stereotypt: Snygg och sexig ung kvinna, mogen och het kvinna och ful och rutten gammal kärring. Då är det verkligen så man vill ge sig själv en dumstrut när man upptäcker det, vilket jag nu gjort och tänker ändra på. Sure, jag är en heterosexuell man - fast samtidigt gillar jag inte den typen av generalisering. Jag tycker också att det blir mer trovärdigt om man försöker hålla världen så varierad och levande som möjligt - dvs att man försöker förhålla sig något så när till vad som bör vara brukligt.

Återigen, sådan osäkerhet tyder på problem i ens -verkliga- förhållande till kvinnor.
Sant, men det behöver ju inte betyda att man ser ned på kvinnor och har ett kasst genusperspektiv. Det kan likväl betyda att man är osäker på det andra könet eller för den delen på sig själv och sin egen förmåga att gestalta.

... Nu spekulerar jag bara, men detta är vad jag tror iaf.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
krank said:
Jag har inget emot att konstatera att vi kanske inte kommer så mycket längre, men en liten rättning:

Vitulv said:
Tja, du tycker att jag förenklar när jag försöker förstå det bakomliggande som leder till problemet
Nej, det är inte alls det jag skriver. Jag tycker att du förenklar när du kommenterar min och Ymirs problematisering. Det du tycker om problemet i sig har jag inte sagt ett dugg om, eller åtminstone inte att jag tycker att du förenklar.

Jag känner bara inte alls igen mig i att det enda argument vi skulle ha till att spelledarens syn på genus skulle vara en del av problemet är att spelledaren har svårt att gestalta kvinnor. För det är inte det enda argumentet, eller ens (för min del iaf) det centrala argumentet.

Du får gärna låta bli att hålla med mig, men jag ser gärna att du förstår vad det är du inte håller med om, först.
Jag kan möjligen ha blandat ihop dina och Ymirs argument i den här tråden (och för den delen ett par till skribenters). Ymir har dock tre gånger (tror jag) mycket tydligt påtalat att ovilja att spela eller gestalta kvinnor är ett direkt symtom av en problematisk kvinnosyn. Jag menar att hans analys är svartvit och felaktig.

Om du inte skriver under på det han säger så ber jag om ursäkt för att jag blandat ihop er (ni ser ju ut som tvillingar, för guds skull), men om du håller med honom så kvarstår mina invändingar mot din problemformulering.

krank

solvebring said:
Alltså, jag menar det att det inte i direkt bemärkelse måste ha att göra med hans kvinnosyn. Det kanske snarare handlar om självförtroende och overthinking.
Fråga: Betraktar vi "kvinnosyn" som enbart det som är medvetet?

Det här med "kvinnohatare eller en patriarkatkåtis" vetefasen om jag tycker att någon pratat om i tråden. Det allvarligaste jag hittar är typ att folk antyder att killen har en i sammanhanget problematisk kvinnosyn* och en ovilja att lösa problemet.

* Och "kvinnor är svåra att spela" är en kvinnosyn, som jag ser på saken. Eftersom det - antagligen omedvetet men ändå - bygger på den här "män är från mars, kvinnor från venus"- grejen. Som ju är en syn på genus, män, kvinnor, etc. Dvs, man tror att det på nåt odefinierbart sätt måste vara annorlunda att spela dem, än att spela män.

För hade man inte tyckt att det var någon skillnad, så hade väl problemet genast varit rätt mycket mindre. Eller?

krank

EDIT: Nä, nu ger jag upp. Är jag inte begriplig vid det här laget så blir jag aldrig begriplig.

EDIT 2: Och när man ger upp ska man inte fortsätta. Tog bort fortsättning.

solvebring

Superhero
krank said:
solvebring said:
Fråga: Betraktar vi "kvinnosyn" som enbart det som är medvetet?

Det här med "kvinnohatare eller en patriarkatkåtis" vetefasen om jag tycker att någon pratat om i tråden. Det allvarligaste jag hittar är typ att folk antyder att killen har en i sammanhanget problematisk kvinnosyn* och en ovilja att lösa problemet.

* Och "kvinnor är svåra att spela" är en kvinnosyn, som jag ser på saken. Eftersom det - antagligen omedvetet men ändå - bygger på den här "män är från mars, kvinnor från venus"- grejen. Som ju är en syn på genus, män, kvinnor, etc. Dvs, man tror att det på nåt odefinierbart sätt måste vara annorlunda att spela dem, än att spela män.

För hade man inte tyckt att det var någon skillnad, så hade väl problemet genast varit rätt mycket mindre. Eller?
Ah, true. Jag tänkte inte så långt. =)
Självklart kan det vara omedvetet likväl som medvetet. Fast jag sade också något annat, som jag ändå tror kan vara möjligt, och det är att han kanske har bigger issues med sig själv än med kvinnor. Det kopplar ju iof ihop med hur han i så fall ser på kvinnor, men det kanske ändå kan vara övervägande.

Anarchclown

Swashbuckler
Sjunde inseglet said:
Att thugs och annat pack domineras av män är inte så konstigt. Faktiskt. I ett post apoc spel har världen fallit tillbaka till en plats där det faktum att män är starkare gör att de kan dominera den typen av yrken. På samma sätt lär mänskligheten ha fallit tillbaka lite i gamla spår och vi har då samma sociala konstruktioner som vi har haft i tusentals år. Dvs män är starka och uthålliga, då får de kriga, jaga, bära tungt och jobba. Kvinnor är mindre och föder barnen. Då stannar de alltså även hemma och tar hand om barnen. Inget konstigt där (igen, säger inte att det är rätt, bara att det inte är konstigt). Så säga vad man vill om testosteron, men i en värld som har gått åt pipan känns det som att det kön som har lättast att bygga muskler och har lättare att ta till våld är sannolika kandidater till soldater och andra yrken där fysisk styrka är ett plus.
Postapokalyps innebär att det gamla samhället har gått under - alltså behöver invånarna i en postapokalyptisk värld inte ha samma värderingar som invånarna hade i världen förut.

Det är väl snarare så att man i en postapokalyptisk värld måste utnyttja all arbetskraft man har. Istället för att bygga arbetsrollerna på bortglömda könsstereotyper borde varje individ i kollektivet få en arbetsroll baserad på deras egenskaper och färdigheter. Att kvinnor skulle vara sämre krigare än män låter för mig konstigt. Visst kvinnor är kanske i allmänhet lite mindre än män men det finns inga belägg för att en kvinna med musköt är mindre farlig än en man med musköt.

Om vi dessutom tar hänsyn till Mutants spelvärld där majoriteten av alla invånare är muterade djur eller mutanter borde könsstereotyper spela ännu mindre roll. Det är många djurarter där honorna inte är svagare än hanarna. Djurens muterade motsvarigheter har utvecklat sina samhällen utan påverkan från människan och borde inte bry sig om dylika fånigheter överhuvudtaget. De här idéerna lär snarare ha dykt upp av den lilla arroganta minoritet av icke muterade människor som kröp ut ur enklaverna.

När det gäller mutanter spelar ju mutationerna större roll än könsorganet. Gör dina mutationer dig stark, snabb eller tålig passar du bra som krigare oavsett vad för kön du har. Inte fan låter man väl starka mutantkvinnor släpa på barnen i byn ifall de kan göra ett bättre jobb med att försvara mot marodörer och vidunder..?

[/quote]

Detta är mest som svar på att en kvinna med en musköt är lika bra som en man med musköt. I korthet så är svaret på det ”JA”... men... Krig på en lite större skala, bygger väldigt mycket på logistik och förmågan att bära 35-40 kilo utrustning. Det har det gjort mellan att de gamla grekerna mer eller mindre uppfann den totala krigföringen och den moderna jeepens uppfinnande och även nu bär soldater i strid ofta runt trettio kilo med grejer. Därför har det historiskt sett varit lättare för män än kvinnor att komma upp till nivån att de inte sinkar resten av krigståget när de ska röra sig i terrängen. Man behöver dock bara titta så långt som det TV-program som handlade om folk som ville prova brittiska SAS utbildning för att se att det verkligen inte är så att detta omöjliggör kvinnor som soldater. Särskilt inte då personer som är ”för” stora har en tendens att lättare gå sönder under förflyttning vilket är en extremt dålig egenskap för en soldat.

I Mutant UA borde dock mycket riktigt könsroller vara långt mycket mindre viktiga än att vissa varelser föds med en förmåga att bära hundra procent mer än andra. Vissa föds med reflexer som är så snabba att de i princip inte kan förlora i pingis etc. Hurvida det finns vissa muterade samhällen där kvinnor är större än män eller tvärt om är helt enkelt underställt huruvida en älgdrott är dubbelt så stor som alla andra och därför blir vansinnigt farlig på nära håll och mycket lätt att träffa på långt håll oavsett kön.

En väldigt viktig sak för mig när det gäller det är just att det finns massor med kvinnliga karaktärer som bryter mot våra nuvarande normer i Mutant UA. Man skall dock komma ihåg att samhället som helhet i spelet är skrivet med klar inspiration ifrån vårt eget artonhundratal och tidigt nittonhundratal och därför finns det ett visst behov av en del av de klassiska rollerna ifrån den tiden också. Fackpampar, stroppiga överklasslynglar, femme fatale etc hör ju hemma i estetiken runt spelet om man läser modulerna. Tycker personligen iofs väldigt mycket om att göra manliga femme fatales etc och på det sättet ”kasta om” könsrollerna. Men det är ju egentligen inte ett sundhetstecken att man fortfarande utgår ifrån en fördom och sedan vänder på den 180 grader. Den är ju fortfarande en fördom och alla vet ju fortfarande vad ursprunget är.

Personligen så gillar jag att ”go bananas” i Mutant. Varför skulle det inte finnas ”den trehövdade 24 bröstade kimerakonkubinen ifrån kosslebo” som har alla tre könen på en gång? Varför inte de mäktiga stråndarkrigarna ifrån Rosegrad (I den förbjudna sonen rund malmö om någon undrar) som springer runt och letar efter den legendomspunna ”himlens pistiller” för att garantera sin ras överlevnad. Totalt fixerade vid sin sexualitet och mycket aggressiva mot alla omkring dem. Varför inte slasktettingarna som förökar sig genom delning efter att kopplat upp sig själva mot gamla bilbatterier och fått stötar i 24 timmar och som ser på kön som någonting totalt främmande som de inte riktigt kan förstå relevansen av. Varför inte de konstant muterande munkarna i Raggeborg som kan ur sina formbara kroppar skapa inte mindre än 12 olika fortplantningsorgan på en gång och som anser att ju fler man har desto finare är man?

P.S. Har ingen aning om ifall detta hjälper OP men hoppas att det kan ge inspiration till att komma med kreativa idéer som utmanar spelledaren till att tänka om?

Doctor_Hell

Veteran
har nu läst en del inlägg där folk hävadar att könsroller omkullkastas i ett postapokalyptiskt samhälle och gängse könsnormer *om det nu finns några överhuvudtaget* inte längre råder ...

men vad är det som säger att det inte efter världsfallet och den nya ordningen tatt makten inte finns stereotypa könsroller och kvinnoförakt ..

det finns rasism och segragation och klara klassskillnader mellan fattig och rik i mutant så vad säger att den nya ordningen inte är feodal och starkt patriarkalisk

sen att folk är muterade djur tycker inte jag håller som argument att omkullkasta könsroller iom att djuren har fått en intelligens och skyller sig med kläder som är utryckt manliga och kvinnliga och sålunda blivit medvetna om sin könsidentitet dessutom efterapar dom i stort det mänskliga samhället och dom normer som råder där iaf i städerna ...

Petter42

Swordsman
Själv tror jag att det egentligen mest har med en osäkerhet att göra. Han har kanske inte gestaltat särskilt många kvinnor och han känner sig osäker nu när skulle behöva göra det inför kvinnor. Jämför på samma sätt om du skulle vara osäker när du gestaltar t.ex. Iranier om ni hade en iranier med i spelgruppen. För visst, som med sexualitet och kön behöver etnicitet inte vara en stor grej, men det är det ibland, och ofta är det en liten grej. Givetvis blir man nervös och osäker. Tänk om man spelar iraniern dåligt och den riktige iraniern tar illa upp. Tänk om SL bara kan gestalta stereotypiska bimboblondiner som kommer att slänga sig över mannen med högst styrka i gruppen.
Nåja, problemet i så fall är ju då hur man kommer över den här osäkerhet och svaret är som vanligt att man tar sig i kragen, men det finns saker som gör det lättare. Man kan öva in (som någon sa; be honom förbereda och lära sig några kvinnliga karaktärer och låt er möta dom, även om alla improviserade karaktärer fortsätter vara män(tills vidare) kommer det in några kvinnor och han får öva på att gestalta dessa) eller så kan man börja öva där man känner sig säker (i en mindre grupp (manliga kanske) nära vänner) eller så kan man "lura" sig själv (och alltså låta det komma smygande. Gör en manlig karaktär och precis innan man slänger ut den i spelvärlden byter man kön).

EDIT: Oj, vad ni skriver! Borde kollat på tråden igen innan jag postade den.

EDIT2: Nu idé(någon kanske sagt den också)! Du sade att du också spelleder och tycker att du gör det bättre än honom (i det här avseendet) så varför inte prata med din grupp och kolla om han får åskade en omgång eller två. Låt honom sitta med när du förbereder dig och byter kön på SLP:er och när du gör egna.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Doctor_Hell said:
har nu läst en del inlägg där folk hävadar att könsroller omkullkastas i ett postapokalyptiskt samhälle och gängse könsnormer *om det nu finns några överhuvudtaget* inte längre råder ...

men vad är det som säger att det inte efter världsfallet och den nya ordningen tatt makten inte finns stereotypa könsroller och kvinnoförakt ..

det finns rasism och segragation och klara klassskillnader mellan fattig och rik i mutant så vad säger att den nya ordningen inte är feodal och starkt patriarkalisk

sen att folk är muterade djur tycker inte jag håller som argument att omkullkasta könsroller iom att djuren har fått en intelligens och skyller sig med kläder som är utryckt manliga och kvinnliga och sålunda blivit medvetna om sin könsidentitet dessutom efterapar dom i stort det mänskliga samhället och dom normer som råder där iaf i städerna ...
Som sagt: diskutera lösningar på problemet, inte huruvida problemet existerar. Skriv inte mer i den här tråden om du inte accepterar premisserna. Detta är en varning.

Doctor_Hell

Veteran
sen varför skulle som somliga verkar vilja få det till en ovilja att gestalta kvinnor bottna i nått dolt kvinnoförakt varför ska somliga sitta här och leka hobby psykologer endast sl själv i det här fallet kan ju svara på saken det är inte upp till oss att komma med egna troligen felaktiga annalyser av situationen ...

jag personligen gestaltar hellre män av den enkla anledning att jag är man och det är vad som känns bekvämmt normalt och tryggt för mig , jag har svårt att gestalta kvinnor bra och har en tendens att överdriva när jag gestaltar kvinnor ...

sen har dom flesta spelgrupper jag spelat i genom åren tyvärr till största delen bestått av endast män så det har aldrig varit någon efterfrågan på slps eller antagonister skall vara kvinnor eftersom dom varit nöjda som det är och aldrig höjt rösten i den här frågan

men inget av det här betyder på något vis att jag är nån kvinnohatare 2 av de personer jag älskar mest på jorden min mor och min syster är ju uppenbart kvinnor

ochams razor med andra ord det enklaste svaret är oftast det bästa , prata med sl och om han inte är villig att göra förändringar för att gruppen skall trivas så bytt helt enkelt sl ..

Caravisi

Veteran
Så som Doctor Hell skriver så finns det inga belägg för att anta ett kvinnoförakt för att spelledaren inte vill gestalta en kvinna.

Faktum är att varja skådespelare har en form av "comfort zone" som utgörs av de roller han/hon är bekväm i att spela. Att spela någon av det andra könet bör då rimligtvis ligga långt utanför den här zonen för de flesta, liksom spela en annan etnicitet eller en av avgjort högre ålder. Om man inte har någon tidigare erfarenhet av rollen så blir det väldigt svårt att sätta sig in i den utan att ta till en stereotyp och jag tror de flesta vill undvika stereotypiska karaktärer.
Själv så är jag väldigt medveten om att jag gestaltar spelledarpersoner som tenderar till att vara torra och sardoniska, samt att jag har svårt att distinktifiera ålder och klass så som ena spelarens tonåriga lärling som är son till en thalasisk medborgare, den äldre asharinske bokhandlaren och den medelålders Daakpräst som drar omkring på spelarna.
De har i stort sett samma personlighet och samma sätt att tala och det är för att det faller innanför min egna "comfort zone".

Min poäng är att kvinnor inte är de enda karaktärer som en (i detta fallet manlig) SL lär ha svårt att gestalta. De sticker bara ut mer eftersom de utgör en så stor del av populationen.

/Caravisi som råkade babbla lite för mycket om sig själv.

krank

Caravisi said:
Så som Doctor Hell skriver så finns det inga belägg för att anta ett kvinnoförakt för att spelledaren inte vill gestalta en kvinna.
Men för i....

Finns det nån som skrivit att det finns det?

"Har problem med kvinnosyn" är INTE samma sak som "föraktar kvinnor". Ni läser inlägg som fan läser bibeln. De enda som gaggar om "kvinnoförakt" i den här tråden är ni som påstår att vi anklagar Radioaktivs spelledare för att vara det. Det gör vi inte. Gör gärna en sökning i tråden på "kvinnoförakt" eller för all del bara "förakt".

Sluta slåss mot halmdockor.

Doctor_Hell

Veteran
ok bockar och bugar och ber om ursäkt ingen har rimlighets vis nämnt nått om förakt så där står jag med byxorna nere och skäms lite ...

uttrycker mig såhär ist vad enda in i hela h-vete är det som säger bara för att man har problem med att gestalta kvinnor så har man problem med sin kvinnosyn.

kan det inte bara vara så att det helt enkelt ligger utanför den här sl`s comfort zone att spela kvinnor för att han inte känner sig tillräckligt trygg i sin förmåga att gestalta kvinnor och därigenom är rädd att förarga dom kvinnor som deltar i spelgruppen genom att göra ett dåligt jobb och sålunnda göra en stereotyp förlöjling av kvinnor ...

säg tex att jag skulle ha haft en färgad person med i min spelgrupp då skulle jag som sl ha ganska svårt att spela en slp som va gangsta ghetto nigga iom att jag skulle vara rädd att förarga den färgade killen/tjejen

men betyder det per automatik att jag har en felaktig människosyn för att jag inte är bekväm med att spela en färgad gangsta kille

jag kanske slåss mot halmdockor men somliga i den här disskusionen är pojken som ropade varg

w176

Förlorad dotter
Doctor_Hell said:
uttrycker mig såhär ist vad enda in i hela h-vete är det som säger bara för att man har problem med att gestalta kvinnor så har man problem med sin kvinnosyn.

kan det inte bara vara så att det helt enkelt ligger utanför den här sl`s comfort zone att spela kvinnor för att han inte känner sig tillräckligt trygg i sin förmåga att gestalta kvinnor och därigenom är rädd att förarga dom kvinnor som deltar i spelgruppen genom att göra ett dåligt jobb och sålunnda göra en stereotyp förlöjling av kvinnor ...

säg tex att jag skulle ha haft en färgad person med i min spelgrupp då skulle jag som sl ha ganska svårt att spela en slp som va gangsta ghetto nigga iom att jag skulle vara rädd att förarga den färgade killen/tjejen

men betyder det per automatik att jag har en felaktig människosyn för att jag inte är bekväm med att spela en färgad gangsta kille

jag kanske slåss mot halmdockor men somliga i den här disskusionen är pojken som ropade varg
Alltså, det är inget fel med att ha en problem att gestalta en roll. Eller en typ av roller.

Men när man inte ens är beredd att förska, inte ens är bredd att diskutera det, inte ens beredd att röra i frågan... Ja, då kanske det är möjligt att det beror på problem med ens kvinnosyn.

Edit: Som spelledare. När man är ansvarig för andras upplevelse. När en spelare har tagit upp det. När man bara är ansvarig för sin egen upplevelse är det en annan grej.

Även om det kanske beror på något helt annat. Folk kanske skrattat år honom när han spelat kvinna. Vad vet jag.