Sjunde inseglet said:
Att thugs och annat pack domineras av män är inte så konstigt. Faktiskt. I ett post apoc spel har världen fallit tillbaka till en plats där det faktum att män är starkare gör att de kan dominera den typen av yrken. På samma sätt lär mänskligheten ha fallit tillbaka lite i gamla spår och vi har då samma sociala konstruktioner som vi har haft i tusentals år. Dvs män är starka och uthålliga, då får de kriga, jaga, bära tungt och jobba. Kvinnor är mindre och föder barnen. Då stannar de alltså även hemma och tar hand om barnen. Inget konstigt där (igen, säger inte att det är rätt, bara att det inte är konstigt). Så säga vad man vill om testosteron, men i en värld som har gått åt pipan känns det som att det kön som har lättast att bygga muskler och har lättare att ta till våld är sannolika kandidater till soldater och andra yrken där fysisk styrka är ett plus.
Postapokalyps innebär att det gamla samhället har gått under - alltså behöver invånarna i en postapokalyptisk värld
inte ha samma värderingar som invånarna hade i världen förut.
Det är väl snarare så att man i en postapokalyptisk värld måste utnyttja all arbetskraft man har. Istället för att bygga arbetsrollerna på bortglömda könsstereotyper borde varje individ i kollektivet få en arbetsroll baserad på deras egenskaper och färdigheter. Att kvinnor skulle vara sämre krigare än män låter för mig konstigt. Visst kvinnor är kanske i allmänhet lite mindre än män men det finns inga belägg för att en kvinna med musköt är mindre farlig än en man med musköt.
Om vi dessutom tar hänsyn till Mutants spelvärld där majoriteten av alla invånare är muterade djur eller mutanter borde könsstereotyper spela ännu mindre roll. Det är många djurarter där honorna inte är svagare än hanarna. Djurens muterade motsvarigheter har utvecklat sina samhällen utan påverkan från människan och borde inte bry sig om dylika fånigheter överhuvudtaget. De här idéerna lär snarare ha dykt upp av den lilla arroganta minoritet av icke muterade människor som kröp ut ur enklaverna.
När det gäller mutanter spelar ju mutationerna större roll än könsorganet. Gör dina mutationer dig stark, snabb eller tålig passar du bra som krigare oavsett vad för kön du har. Inte fan låter man väl starka mutantkvinnor släpa på barnen i byn ifall de kan göra ett bättre jobb med att försvara mot marodörer och vidunder..?
[/quote]
Detta är mest som svar på att en kvinna med en musköt är lika bra som en man med musköt. I korthet så är svaret på det ”JA”... men... Krig på en lite större skala, bygger väldigt mycket på logistik och förmågan att bära 35-40 kilo utrustning. Det har det gjort mellan att de gamla grekerna mer eller mindre uppfann den totala krigföringen och den moderna jeepens uppfinnande och även nu bär soldater i strid ofta runt trettio kilo med grejer. Därför har det historiskt sett varit lättare för män än kvinnor att komma upp till nivån att de inte sinkar resten av krigståget när de ska röra sig i terrängen. Man behöver dock bara titta så långt som det TV-program som handlade om folk som ville prova brittiska SAS utbildning för att se att det verkligen inte är så att detta omöjliggör kvinnor som soldater. Särskilt inte då personer som är ”för” stora har en tendens att lättare gå sönder under förflyttning vilket är en extremt dålig egenskap för en soldat.
I Mutant UA borde dock mycket riktigt könsroller vara långt mycket mindre viktiga än att vissa varelser föds med en förmåga att bära hundra procent mer än andra. Vissa föds med reflexer som är så snabba att de i princip inte kan förlora i pingis etc. Hurvida det finns vissa muterade samhällen där kvinnor är större än män eller tvärt om är helt enkelt underställt huruvida en älgdrott är dubbelt så stor som alla andra och därför blir vansinnigt farlig på nära håll och mycket lätt att träffa på långt håll oavsett kön.
En väldigt viktig sak för mig när det gäller det är just att det finns massor med kvinnliga karaktärer som bryter mot våra nuvarande normer i Mutant UA. Man skall dock komma ihåg att samhället som helhet i spelet är skrivet med klar inspiration ifrån vårt eget artonhundratal och tidigt nittonhundratal och därför finns det ett visst behov av en del av de klassiska rollerna ifrån den tiden också. Fackpampar, stroppiga överklasslynglar, femme fatale etc hör ju hemma i estetiken runt spelet om man läser modulerna. Tycker personligen iofs väldigt mycket om att göra manliga femme fatales etc och på det sättet ”kasta om” könsrollerna. Men det är ju egentligen inte ett sundhetstecken att man fortfarande utgår ifrån en fördom och sedan vänder på den 180 grader. Den är ju fortfarande en fördom och alla vet ju fortfarande vad ursprunget är.
Personligen så gillar jag att ”go bananas” i Mutant. Varför skulle det inte finnas ”den trehövdade 24 bröstade kimerakonkubinen ifrån kosslebo” som har alla tre könen på en gång? Varför inte de mäktiga stråndarkrigarna ifrån Rosegrad (I den förbjudna sonen rund malmö om någon undrar) som springer runt och letar efter den legendomspunna ”himlens pistiller” för att garantera sin ras överlevnad. Totalt fixerade vid sin sexualitet och mycket aggressiva mot alla omkring dem. Varför inte slasktettingarna som förökar sig genom delning efter att kopplat upp sig själva mot gamla bilbatterier och fått stötar i 24 timmar och som ser på kön som någonting totalt främmande som de inte riktigt kan förstå relevansen av. Varför inte de konstant muterande munkarna i Raggeborg som kan ur sina formbara kroppar skapa inte mindre än 12 olika fortplantningsorgan på en gång och som anser att ju fler man har desto finare är man?
P.S. Har ingen aning om ifall detta hjälper OP men hoppas att det kan ge inspiration till att komma med kreativa idéer som utmanar spelledaren till att tänka om?