Okej, så reglerna sätter inga begränsningar på hur rollpersonernas värden får se ut? Det köper jag. Det jag har svårt att hänga med i är när man spelar ett spel som säger typ "Du har 50 poäng att köpa grundegenskaper för", och sedan förväntar sig att spelarna inte försöker utnyttja dessa begränsade resurser till bästa förmåga.
Jag tycker denna tråd har varit väldigt intressant för mig.
Jag börjar se bordsrollspel som ... fundamentalt paradoxala (säkert med undantag), ex.vis:
- SL spelar inte mot spelarna, fast gör det ändå
- Det är ett (strategi)spel, fast ändå inte
- SL avgör, fast, spelarna har visst mått av medbestämmande
- SL får inte fuska med tärningar, men bestämmer vilka regler som gäller i en viss situation
- Spelarna förväntas framför allt spela sin karaktär, men om karaktären är dålig så dör den
- Man spelar inte för att vinna eller förlora - men att dö för alltid, vad är det om inte förlora
- Metaspelande är fel, fast nödvändigt och oundvikligt
(om jag hade lagt en vecka på att formulera mig kunde det blivit bättre - försök förstå vad jag menar istället för att nagelfara varje punkt)
Jag tror detta gör bordsrollspel speciella. De är obalancerade och instabila - men det fungerar om gruppen fungerar. Om gruppen inte fungerar, så finns det inga regler som hjälper. Och om gruppen fungerar så behövs knappt några regler.
Jag tror (har jag fel?) att varje spelgrupp har regler - sociala kontrakt om ni vill - som är mer eller mindre uttalade. Jag vet att min grupp har det - och jag vet att vi har utmaningar kopplade just till det.
Det här behöver inte betyda att det är så svårt. Om man har roligt den mesta tiden så fungerar det. Alla grupper och kampanjer lever inte så länge som man önskat - men det gäller nästan vad som helst (folk slutar gå på gym eller spela bridge också).
Så din fråga, om att fördela 50p. Om en spelare tycker att 20,20,8,1,1 är ok, och en annan tycker att det är "löjligt och orealistiskt" då behöver man ha den diskussionen. Kanske vill de spelarna inte spela med varandra för de är ute efter olika saker. Kanske kan de mötas halva vägen. Kanske har SL husregler som alla kan enas runt.
Men OM någon gör en riddare med INT=1 (enl exemplet ovan) så blir det upp till SL att beakta eller bortse från det. Är han så dum så han inte kan knyta skorna så kanske han inte kan ta på sig sin rustning heller. Man kanske får införa en regel för "don armor". Spelaren kommer såklart gnälla som f*n. Men någonstans kan man inte både äta kakan och ha kvar den. Och om inte spelarnas karaktärer kommer med någon form av "trovärdighet" så faller mycket av spelet.
Det här med "gruppens regler och socialt kontrakt" - jag tror varje grupp har det. Och jag tror att både spelarna och spelledaren kommer att prova gränserna hela tiden. För att ständigt få till ett bättre spel (vad det nu är), precis som man ibland väljer att byta regelsystem eller kampanjvärld. Eller helt enkelt för att spelarna vill vinna (eller åtminstone inte vill förlora).
Belastningsregler är precis en sådan sak om att prova gränserna. Om alla är överens om vad det är rimligt och roligt att alla kan bära, så kan man bortse från reglerna - man kommer bortse från dem för de är onödiga och medför bara adminstration. Men om en spelare ständigt vill tänja på gränserna - så att det går ut över spelet på något vis - så behöver man de reglerna.