Bifur
Veteran
- Joined
- 28 Dec 2015
- Messages
- 5,669
Jag slår nästan alltid tärning om det finns flera RP som rimliga val.Om ni som SL inte fuskar med tärningarna - hur avgör ni vilken rollfigur monster väljer att anfalla?
Jag slår nästan alltid tärning om det finns flera RP som rimliga val.Om ni som SL inte fuskar med tärningarna - hur avgör ni vilken rollfigur monster väljer att anfalla?
Instämmer med allt Bifur säger, det stämmer in på mig med skrämmande exakthet. Inklusive återkomsten till regelbundet spelande 2013 och Symbaroums påverkan med att spelarna slår alla slag.Det här blir något slag utlåtande över hur jag försökt agera sedan jag började spelleda regelbundet igen runt 2013, perioden innan dess vågar jag inte riktigt svara för.
Min princip är låta tärningarnas resultat vara och inte heller ändra i äventyret under spelets gång (om jag spelar ett färdigskrivet scenario, eget eller någon annans). Jag slår alla slag öppet (fast när det gäller vissa slumputfall och SLP-reaktioner kanske jag inte alltid berättar vad det gäller, räknas det som att slå dolt?). Som SL tar jag dock ganska sällan initiativ till tärningsslag och låter även RPna lyckas för det mesta om det verkar rimligt att de gör det. Jag måste säga att Symbaroum, där SL inte heller i systemet behöver slå, också påverkat en hel del hur jag även hanterar andra spel.
Det sagt gör jag några undantag från denna princip, främst:
- Jag försöker anpassa svårighetsgraden på äventyr innan vi börjar efter vilka RPna är eller vilka RP spelarna vill spela. (Precis som jag förväntar mig att de också anpassar sina RP till inriktningen på kampanjen.) Är färdigheten Historia absolut nödvändig på någon punkt och ingen RP har det och det inom fiktionen inte är rimligt att de kan be om hjälp? Då byter jag det till någon annan rimlig färdighet eller låter helt enkelt RPna få fram vad de behöver ändå på annat vis. Innehåller ett avsnitt mer strid än vad som är kul att spela (givet system och spelgruppens preferenser)? Då plockar jag bort en del. Finns det något slags oundvikligt stämningshöjande actionmoment som sannolikt skulle leda till TPK för de har RPna? Då försöker jag balansera om eller ta bort det.
- Om jag (eller vi, för vi gör det ofta gemensamt) gör en bedömning/ruling som leder till ett utfall som vi inte kalkylerade med kan vi ibland backa och säga "ok, den mekaniken funkade inte som vi hade tänkt, vi kanske måste fundera lite mer på detta?".
Till sist skulle jag säga att mitt Slande i allmänhet präglas av en slags försiktighetsprincip. I trad har SL trots allt stor makt och därmed ett ansvar för att inte slänga in effekter i spelet som kullkastar förutsättningarna för det, utan att för den skull ändra de givna premisserna. Spelarna har trots allt inte samma möjlighet som SL att ha insyn i spelvärlden och kan därmed inte alltid dra de relevanta slutsatserna fullt ut. Jag har utifrån det inga problem att ha ganska långtgående diskussioner med spelarna om deras handlingars möjliga konsekvenser innan de genomförts, utifrån hur jag som SL/vi som spelgrupp tänker att spelvärlden är beskaffad och vad RPna kan tänkas veta eller ana.
Oftast genom tärningsslag. Ibland med rimlighetsbedömning, som att monstret slår mot den som nyss slagit mot monstret.Om ni som SL inte fuskar med tärningarna - hur avgör ni vilken rollfigur monster väljer att anfalla?
Ptja, det är inte så mycket extra prepp. Om vi fortsätter med goblinsarna som exempel skulle något i stil med "bor i snårskogen, kräver tull vid vägen, har bågskyttar gömda i träden, kan luras med krimskrams, flyr en strid om de inte tror sig kunna vinna" vara tillräckligt.Mmm.. du är tillbaka på att preppa, istället för att improvisera. Det funkar såklart!
Om det inte går att bedöma vad som är rimligt (den som är närmst, den som går att nå, den som verkar farligast) så slumpar jag.Om ni som SL inte fuskar med tärningarna - hur avgör ni vilken rollfigur monster väljer att anfalla?
Försöker lista ut vad som är rimligast för dem att göra.Om ni som SL inte fuskar med tärningarna - hur avgör ni vilken rollfigur monster väljer att anfalla?
Jag fuskar inte med tärningarna någonsin. Om jag tror att resultatet blir dåligt så får det bli dåligt, och sedan kanske vi ändrar reglerna eller byter spel eller något - om de andra ens tycker att det var dåligt. Jag vill inte ha ansvar för berättelsen som SL, jag vill preppa eller improvisera på min sida det som är mitt ansvar och sedan spelar vi och så ser vi vad som händer.Så kortfattat eller utförligt som du själv vill göra det, vart ligger du på skalan, vart har de andra spelledarna du spelat med legat?
Jag kan absolut "manipulera" saker som motståndare, utmaningars svårighet etc. men aldrig oärligt. Aldrig för att tvinga spelarna att göra någonting eller tvinga berättelsen i en viss riktning. Men skulle det visa sig orimligt i spelvärlden att tornet vaktas av 5 goblins, så lägger jag till en hög till. Kommer jag på att dvärgportens lås borde ha svårighetsgrad 78 i att dyrkas upp istället för 55 så ändrar jag. Mer troligt, jag har glömt (eller helt enkelt struntat i) att sätta ut en svårighetsgrad på låset, så då får jag göra det när RP kommer på att de ska dyrka det. Det viktiga är att jag gör det ärligt mot spelvärlden. Men jag vill inte ha ansvar för berättelsen.Men spelledaren som opartisk domare ser jag som att man aldrig fuskar med tärningars utfall utan resultatet är alltid resultatet. Jag antar också att man inte heller manipulerar saker som mängden motståndare, utmaningars svårighet med mera under spelets gång.
Nej, sådant är bestämt i förväg eller via tabell. Om jag fuskar med tärningarna eller sådant så fuskar jag. Jag ändrar inte tärningsslag av samma anledning som jag inte flytar pjäser på sätt de inte får flyttas i schack. Om du fuskar med tärningarna, ens en enda gång, är det inte ett spel längre.Du fattar ju som GM ändå för rollfigurerna livs/döds-avgörande beslut.
Säg att de möter 10 goblins. Du kan spela dem jättetaktiskt, så att rollfigurerna kanske dör. Eller spela dem lite klantigt, så det blir lättare för rollfigurerna. Så oavsett hur du väljer att spela dina goblins, kanske du vill kompensera för din egen taktik med att fuska med tärningarna?`
men jag har en head canon om hurdan spelvärlden är, och den fuskar jag inte med.
känns det lite som dataspel [...] Den aspekten är diskuterbar. Initialt är jag personligen mest intresserad av hur fördelningen ser ut mellan strikt och ostrikt tärningsresultatsanvändning. Och jag tycker det är intressant med motiveringarna.
Vad jag finner intressant med denna diskussion är att jag plötsligt befinner mig på andra sidan jämfört med förra gången jag hade den. Då diskuterade jag med någon som tyckte att rollspel är "improvisationsteater" (min aningen nedlåtande benämning) och inget spel. Jag tyckte att det är ett spel, i meningen att spelarna kan misslyckas och lyckas (förlora och vinna om du vill), av olika skäl, bland annat slump.Om du fuskar med tärningarna, ens en enda gång, är det inte ett spel längre.
Som SL spelar jag inte mot mina spelare.Det enda det gör är att du har mer makt än dina spelare vid bordet, vilket du har ändå du behöver absolut inte öka den.
Även om det inte är den enda skalan som påverkar, så är den en rätt bra indikation. Själv ligger jag på 3-5 på den skalan beroende på vad som spelas, men mest 4.Men det känns som man kan se det vi håller på med som
1) SPEL --blurb
2) (ROLL)SPEL
3) ROLLSPEL
4) ROLL(SPEL)
5) ROLL --improvisationteater
Jag väljer nog att lägga mig i mitten, och jag förstår att andra föredrar mer ROLL eller mer SPEL.
Försöker du säga att maktförhållandet vid bordet är en icke sak?Som SL spelar jag inte mot mina spelare.
Men jag uppskattar dina tänkvärda synpunkter!