Politik och ideologier är alltid svåra att diskutera eftersom de är avsedda att beröra, att förklara, att profetera. De väcker känslor, både av avsmak och förståelse. Och det är väl inget fel med detta, men om man inte ens anstränger sig för att distansera sig utan bara argumenterar utifrån magkänslan så får man inte heller en särskilt fruktbar diskussion. Det man får är antingen ett skyttegravskrig mellan olika magkänslor eller en lång serie verbala ryggdunkningar och medhåll. Ämnet har diskuterats åtskilliga gånger tidigare av samma krets engagerade personer med ungefär samma resultat. Inget tyder på att någon har ändrat åsikt eller att gammalt groll är glömt. Tonen har dock varit hyfsat civiliserad än så länge och jag hoppas att det även kommer att bli så i fortsättningen.
Jag vet nog ungefär lika lite om Sovjet, Östblocket och kommunismen som alla andra men det finns vissa totalitära drag redan hos Lenin som han dessutom delar med många andra otrevliga härskartyper världen över. Tanken på att ett avantgarde, en förtrupp, en elitgrupp skulle modernisera det agrara och efterblivna Ryssland tilltalade säkert många (då som nu). Särskilt de som var potentiella medlemmar i denna grupp. Och fort skulle de gå, delvis stick i stäv med Marx egna teorier. Drivna av ren djärvhet skulle de åstadkomma vad inte generationer av saktmodiga föregångare hade klarat. Och inledningsvis gick det hyfsat men vi vet ju alla hur det slutade. Men Lenin är inte den första politiker som har haft orealistiska förhoppningar och inte kunnat hålla vad han lovat och ryssarna är sannerligen inte de första som offrat frihet och medbestämmande för trygghet och vaga löften om framtida lycka. Det märkliga är väl snarast att de höll så länge som det gjorde, särskilt om man med efterklokhetens glasögon tycker att det var döfött ifrån början (genom att tänka så tycker jag att man har diskvalificerat sig ifrån alla seriösa historiska och samhällsvetenskapliga diskussioner). Det hade varit intressant med någon form av idéhistorisk undersökning av Sovjet et al, varför kommunismen fick fäste där av alla platser och hur den kunde överleva.