Spelets vara plus realismens vara.
Precis som Simon konstaterat så är det viktigt i de flesta spel med en "suspension of disbelief", en värld där trovärdigheten, och därmed inte inlevelsen bryts i ett "Vaf.."
Trovärdighet är dock något annat än realism. Realism är i konsekvens med vår värld. Trovärdighet är i konsekvens med den fantasivärld vi spelar i. När spelarna inte tycker något passar in, antingen något opassande som ET:s i en fantasyvärld, eller något inkonsekvent som att alla i världen är rädda för höga höjder, fastän fallskador är nästan obefintliga, så drabbas trovärdigheten. Vår fantasivärld spricker. Realism kan öka känslan av trovärdighet.
Realism i rollspel är ofta, som Krille snuddade vid, egentligen detaljism, dvs en massa regler (Som rent utav kan göra spelet mindre realistiskt ibland - I de fall då sunt förnuft säger något annat än reglerna. Jag tänker på träfftabeller, och att ha regler för alla manövrar i rollspelsstrid, istället för att abstrahera det)
Detaljism behöver dock inte vara dåligt!
Ifall man inte är en stridsexpert så ger detaljism ändå
en känsla av realism, vilket ger trovärdighet. Detaljism kan också vara kul i sig: Mer regler -> mer valmöjligheter -> mer varierande resultat när man använder reglerna.
Gillar man
spelmässighet (ledsen, GNS-hatare!) så är utmanande, engagerande och kul regler ett bra sätt att roa sig på. Detaljerade regler kan vara ett sätt att uppnå detta på.
Så med andra ord så ser jag inte mycket spel = mycket realism, utan jag ser dessa två punkter som yttringar för två andra punkter i en underbar triangelmodell, tralala..
Jag tycker inte heller att realism och detaljism är samma sak, men jag tycker att bägge ändå har ett värde.
Du ställde ju faktiskt en fråga också, som jag får ta och svara på.
Jag gillar regler som är kul och som har målet att arbeta för spelvärldens stämning eller spelmötets handling (narrativa regler som
det här exemplet ) snarare än realism. Jag gillar snabba och intuitiva regler snarare än detaljerade. Dock så skriver jag själv alltid regler med en lätt realismfixering, och som är rätt detaljerade och krångliga i regelkärnan.. Men jag kanske kan komma till balans mellan dessa två punkter någon dag.