Om friform och artikeltolkningar
Jag tror inte heller att speciellt många friformare skulle känna igen sig i din beskrivning av begreppet. Det behöver inte alls vara enbart internt (enligt din definition av internt) och det kan visst finnas tydliga mål för rollpersonerna och spelaren vill uppnå de målen.
/tobias, är inte friformare, men är ovän av oordning.
Jag tycker att du verkar ha läst den där artikeln rätt så slarvigt. Artikelns syfte är att utreda huruvida rollspel är spel eller inte, inte att definiera vad som ska räknas som rollspel. Det du påstår är en definition på rollspel är egentligen en definition på spel, och artikelförfattaren konstaterar att rollspel passar in i denna definition. Artikeln inkluderar helt uppenbart friform i begreppet rollspel, den nämner det till och med flera gånger.Ola Jannson sammanfattar att rollspel alltså inte är teater med tärningar eller ett slags strukturerat berättande.
Alltså är inte improvisationsteater rollspel och personligen anser jag inte att friform är det heller. Isåfall är ju även filmmakande rollspel, liksom teater.
Jag tror inte heller att speciellt många friformare skulle känna igen sig i din beskrivning av begreppet. Det behöver inte alls vara enbart internt (enligt din definition av internt) och det kan visst finnas tydliga mål för rollpersonerna och spelaren vill uppnå de målen.
/tobias, är inte friformare, men är ovän av oordning.