...jag var trött på fyra stjärnor... [OT]
"Det här var det ilsknaste inlägg jag någonsin läst från din sida Rising? Eller är det samma sorts svårtydda men belönande ironi som exempelvis Nöjesguiden brukar använda sig av?"
Tja, lite ironisk var jag allt, men framförallt ville jag skämtsamt provocera i min gamla hjärtefråga om yta resp. innehåll. Jag har tidigare retat upp mig på folk som inte insett att "Magnificent Seven" och "De Sju Samurajerna" är samma film (samma innehåll, olika yta) och här sker det åt andra hållet. Då är det på många sätt ännu dummare, för vad har yta egentligen för relevans i rollspel? Rollspel är innehåll. Om monstret är långsamt, oresonligt, outtröttligt, sömngångaraktigt och kan göra dig till en av sina egna, ja då är innehållet klart: Det är en kamp mellan oss (de kulturella och resonliga individerna) och dem (det hjärndöda, maskinella kollektivet), urgammal kommunistskräck.
Om fienden sedan är borg's eller zombies, det är ju bara kosmetiska skillnader. Denna kosmetik har en väldigt underordnad roll i rollspel, nästintill obefintlig. Därför hävdar jag att det är helt fel att gruppera rollspel beroende på dessa kosmetiska, obefintliga attribut. Okej, både Splatter och AFMBE har zombies, men många fler likheter har de inte i min mening. Både "Blazing Saddles" och "Magnificent Seven" har cowboys, men ingen grupperar de två. Det exemplet är tämligen idiotiskt, men vad jag menar är att det ena spelet inte automatiskt ser till att det andra blir överflödigt. De konkurrerar inte riktigt om en och samma publik.
/Riz
som kan vara ärlig också och erkänna att han ville se om hans betyg skulle påverkas av att han fick ett utbrott. (och det gjorde det!) Om jag postar en del roliga bildmanipulationer, kommer mitt betyg att gå upp igen?