Nekromanti -Splatter- vs. -All Flesh Must Be Eaten-

ett tredje en militäroperation som handlade om att hitta orsaken till en konstig farsot och så vidare.
Utspelade det sig 1943 i Tyskland, i ett koncentrationsläger?

/Black Dwarf, som bara vill se ifall hans SL i Chill har stulit idéer från nätet.

Troberg

Sinister eater
Re: Universalt

Oj då!!! det hade jag ingen aning om!!!

Det låter läckert, om man ska tänka så kan det inte finnas många system som är universala!
Ska jag vara helt ärlig så är det naturligtvis enklare att använda avsett system, men det är inte svårt att anpassa.

Ett typsikt GURPS-supplement har 10-15 sidor i början med de regler som hör till GURPS. Där kan man exempelvis hitta supplementspecifika färdigheter, advantages och disadvantages (mest i de mer udda prylarna som riverworld), yrkesbeskrivningar enligt GURPS format (som iofs är rätt systemlöst) och annat sånt.

Resten av boken är sedan en rätt så ren beskrivning av världen/scenariot/kampanjen/prylarna/whatever, utan egentligt regelspecifika bitar (förutom någon enstaka NPC med GURPS-värden).

Jag bläddrade genom GURPS Swashbucklers igår, så jag exemplifierar med den. Där finns i regelsidorna lite listor på de vapen man hade då, regler för att svinga sig i takkronor, master och annat, vad som kan ge låg social status och hur mycket (religion, ras etc), vad legal enforcement powers kan innebära i den eran osv. Här finns också tillägg för att göra spelet mer filmatiskt (det är trots allt Swashbucklers!).

I resten av boken finns sedan olika kapitel för det typiska swashbucklingkampanjerna: pirater i västindien/karibien, highwaymen i england, musketörer i frankrike (tror det var någon mer, men kommer inte ihåg nu). Dessa kapitel beskriver historia, samhälle, lagar, geografi, viktiga personer osv för respektive miljö. Man diskuterar seder (först dödskalleflaggan, sedan röd flagg... :gremsmile:), skillnader mellan verklighet och fiktion, hur skeppen funkade osv.

Även om man inte spelar GURPS så rekommenderar jag att man testar något supplement, de är förbaskat välgjorda och mycket seriösare än de flesta andra spel. Det gäller speciellt de supplement som har verklighetsbakgrund (historiska settings framför allt), men även om man vill köra lite mer udda kampanjer som Riverworld eller Prisoner (som båda troligen är out of print, men ändå...). De är också genomtänkta. Saker och ting hänger ihop och man har tänkt genom vilka effekter magi/cybernetik/bioteknik/aliens/whatever får på samhället så att de inte bara känns som påhäng.

Krille

Super Moderator

"Ett typsikt GURPS-supplement har 10-15 sidor i början med de regler som hör till GURPS. Där kan man exempelvis hitta supplementspecifika färdigheter, advantages och disadvantages (mest i de mer udda prylarna som riverworld), yrkesbeskrivningar enligt GURPS format (som iofs är rätt systemlöst) och annat sånt."

Och den biten ställer inte till några större problem, iom att GURPS Lite finns att ladda ner från Evil Stevies hemsida, och där förklaras regeltermerna i GURPS så att man kan använda (eller i alla fall förstå) regelbiten i de flesta modulerna mer eller mindre rätt av.

Troberg

Sinister eater

Och den biten ställer inte till några större problem, iom att GURPS Lite finns att ladda ner från Evil Stevies hemsida, och där förklaras regeltermerna i GURPS så att man kan använda (eller i alla fall förstå) regelbiten i de flesta modulerna mer eller mindre rätt av.
Om jag dessutom ska vara ärlig så använder jag inte så mycket av reglerna så egentligen skulle nog GURPS Lite räcka fint för mig...

Jag har funderat över att använda den som ett slags Players Handbook, för att undvika fältslag om vem som ska ha regelboken när de gör karaktärer...

Rising

Vila i frid
Symbolik skapas av betraktaren.

"Zombie filmernas anfader, White Zombie, skapades 1932, mao innan kalla kriget och innan den stora epoken kommunistskräck. Konceptet var dock mer eller mindre detsamma. "

Vad jag anser att du gör fel i det här resonemanget är att du menar att symboliken skall skapas av berättaren och att den symboliken sedan står fast för alltid. Jag menar att symboliken kan förändras med tidens gång och i slutskedet alltid bestäms av betraktaren. Många hippies tog till sig "Sagan om ringen" och tyckte den handlade om nedrustning. Tolkien sade att det inte var så han hade tänkt sig, men symboliken tillhör alltid i slutskedet betraktarna. När jag var liten trodde jag "liten är fin" (sagan om draken som får nya huvuden) handlade om mobbing, men den ursprungliga tanken var att draken symboliserade miljöförstöring.

Så det är måhända bara jag som fortfarande ser zombies som ett utslag av kommunistskräck, men jag tycker det ska vara upp till var och en att själv reflektera över symboliska verk och dra sina egna slutsatser. Den ena tolkningen utesluter inte den andra, utan alla som verkar rimliga är rätt. Jag läste någon som såg Aliens som en feministfilm då Ripley är den tuffa, självständiga kvinnan som räddar tafatta karlar och filmens antagonist är förstås alienmodern som snällt sitter still och bara föder upp en massa ungar. Det är inte vad jag tänkte första gången jag såg filmen, men visst, det är ju ingen slump att det är så. Det är en helt korrekt tolkning på sitt sätt.

Nå, den här typen av diskussioner mår bra av lite nyansering, så dina alternativa tolkningar är mer än välkomna.

/Riz

Rising

Vila i frid
Re: Ang. genrer... [ANT]

"Ungefär som att säga att bröd, kött, grönsaker och dressing inte går att kalla hamburgare?"

Njaeee, det där är ju komponenter som skapar en helhet. Jag pratar om skillnaden mellan en utgångspunkt och den slutgiltiga produkten. En tennisplan är inte en tennismatch. En skog är inte en skogspromenad. En gata är inte en biljakt.

Gatan kan inte vara spännande, precis som ett rollspel inte kan vara läskigt. Biljakten är det enda som kan vara läskigt, precis som en vampirespelsession kan vara det.

/Rising

Rising

Vila i frid
Re: Ang. genrer... [NT]

"Så du menar att om jag sätter upp en rubrik: "D&D vs. Västmark" och säger, precis som plutonium, att jag har funderat över detta, och vill ha era åsikter, så kommer du återigen att börja babbla om att man inte kan jämföra spelen?"

Lita på det!

/Rising
värmer upp inför ett nytt utbrott

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: Symbolik skapas av betraktaren.

Om symbolik skapas av betraktaren, så varför använder du en grovgeneralisering? Varelsen "zombie" är så mycket mer än bara ett 60-70-tals fenomen i en Amerikansk förort. Det var det jag syftade till att markera.

Rising

Vila i frid
Tjatter skapas av betraktaren.

"Om symbolik skapas av betraktaren, så varför använder du en grovgeneralisering?"

För att tydliggöra. Jag tjattrar tillräckligt på det här forumet (någon som skriver genomsnittligt längre inlägg än jag? Seraphim, förstås, men förutom honom?) och tycker det är skönt att vara kortfattad ibland.

/Rising

Balderk

Swashbuckler
Re: Tjatter skapas av betraktaren.

Kan förstå det! Jag fattar inte om jag ska vara ärlig hur du kan skriva så långa inlägg och inte bli tött på det, och skriva så många som du gör per dag! Själv brukar jag väl ofta skriva ganska långa inlägg (skriver iaf inte de kortaste, har sett folk som skriver max två rader i sina inlägg, det kan jag inte förstå heller...)

Vad är ditt knep? Har du helt enkelt mycket att säga om mycket eller? Och en inte allt för oväsentlig fråga: Hur lång tid tar det för dig att skriva ett av dina genomsnittliga inlägg?

/Jonas, fundersam

Ghoulz

Swordsman
Zombies och kommunism

Den moderna zombiefilmen är snarare en kritik mot konsumtionssamhället. Utomjordingsskräck var snarare kommunistskräcken - ta t.ex. Invasion of the Body Snatchers (originalet).

Sodivra

Champion
Åh, mums!

Hurra, detta kan bli en riktig symbolikdiskussion! Sånt älskar jag, jag är en riktig metamänniska själv.. :gremwink: *Tar fram popcorn*

Hmm.. Vad ska jag bidra med? Ööh.. Aliens är ju dom okända, främmande.. Öh. Kanske inte en så värst häftig analys.. :gremwink: Men ändå så är ju aliens okända, och allt annat som ska vara läskigt också för den delen. Men nu verkar vi trampa in i "Skräckkunskap 50 Poäng" istället för "Symbolik 50 Poäng", här på forumitetet.. :gremwink:

Hmmm.. Aliens, a la greys, är ju fasansfullt analytiska och kyliga också.. Kanske det är hur folk såg kommunismen också? Det måste ju finnas något "skräckmoment" med i kommunismen, annars hade man ju inte haft en sådan fruktansvärd paranoja för det under kalla kriget, i USA.. Äsch. Det handlar ju om krigshot och propaganda.. Hmm.. Jag får väl fundera lite mer och återkomma.. Hoppas jag gav diskussionen en knuff iallafall..

Ghoulz

Swordsman
Greys och andra

Är inte Greys ett senare påfund än 50-talet? I alla fall i sf-litteraturen? Jag ser den utomjordiska faran i tre vågor:

1. Kolonialismen. ett mycket centralt tema i hela myten om aliens är kolonisationen. Den idén lever visserligen vidare i Arkiv X t.ex., men den uttrycktes först av HG Wells i "Världarnas krig" som kan läsas som en antikolonialistisk kritik av Storbritanniens imperialism.

2. Kommunism. Utomjordingarna vill förinta individualismen och krossa amerikanska värderingar. 50-talsskräcken finns här. Man kanske t.om. kan räkna in "Them!" med de muterade jättemyrorna i denna klunga av skräck. Ursprungliga versionen av "Invasion of the Body Snatchers" är ett prima exempel på denna form av skräck.

3. New Age. Den andra filmatiseringen av "Invasion of the body snatchers" sägs hamna här. Utomjordingarna är något främmande och nytt. Samtidigt vänder den här formen av skräck sig mot upplysningens humanistiska idéer och infogar sig därmed i en postmodern radikal kritik av modernismen. Denna idé föder den gode utomjordingen som inte bara kan ses i ET utan även i Whitley Striebers idéer om de onda myndigheterna, myterna kring Area 51 etc. Arkiv X elaka utomjordingar i maskopi med människor med makt är ännu ett praktexempel.

Ett ytligt rätt ogrundat försök. Men ändock ett försök.

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Re: ...jag var trött på fyra stjärnor... [OT]

"Zombie filmernas anfader, White Zombie, skapades 1932"...

Har för mig att jag har hört det namnet förut. Är den sevärd?

Förresten så är Homepage of the Dead en ganska schysst zombiesida med inriktning på Romero.

Insignia

Swashbuckler
White Zombie

"Har för mig att jag har hört det namnet förut."

Annars så är White Zombie ett skumt hårdrocksband också :gremgrin:

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Re: White Zombie

"Annars så är White Zombie ett skumt hårdrocksband också :gremgrin:"

Inte från '32 va? :gremwink:

Är de bra då?

*vet aldrig när jag ska använda "de" eller "dem" - känner mig som en dyslektiker*