Re: Universalt
Oj då!!! det hade jag ingen aning om!!!
Det låter läckert, om man ska tänka så kan det inte finnas många system som är universala!
Ska jag vara helt ärlig så är det naturligtvis enklare att använda avsett system, men det är inte svårt att anpassa.
Ett typsikt GURPS-supplement har 10-15 sidor i början med de regler som hör till GURPS. Där kan man exempelvis hitta supplementspecifika färdigheter, advantages och disadvantages (mest i de mer udda prylarna som riverworld), yrkesbeskrivningar enligt GURPS format (som iofs är rätt systemlöst) och annat sånt.
Resten av boken är sedan en rätt så ren beskrivning av världen/scenariot/kampanjen/prylarna/whatever, utan egentligt regelspecifika bitar (förutom någon enstaka NPC med GURPS-värden).
Jag bläddrade genom GURPS Swashbucklers igår, så jag exemplifierar med den. Där finns i regelsidorna lite listor på de vapen man hade då, regler för att svinga sig i takkronor, master och annat, vad som kan ge låg social status och hur mycket (religion, ras etc), vad legal enforcement powers kan innebära i den eran osv. Här finns också tillägg för att göra spelet mer filmatiskt (det är trots allt Swashbucklers!).
I resten av boken finns sedan olika kapitel för det typiska swashbucklingkampanjerna: pirater i västindien/karibien, highwaymen i england, musketörer i frankrike (tror det var någon mer, men kommer inte ihåg nu). Dessa kapitel beskriver historia, samhälle, lagar, geografi, viktiga personer osv för respektive miljö. Man diskuterar seder (först dödskalleflaggan, sedan röd flagg...
), skillnader mellan verklighet och fiktion, hur skeppen funkade osv.
Även om man inte spelar GURPS så rekommenderar jag att man testar något supplement, de är förbaskat välgjorda och mycket seriösare än de flesta andra spel. Det gäller speciellt de supplement som har verklighetsbakgrund (historiska settings framför allt), men även om man vill köra lite mer udda kampanjer som Riverworld eller Prisoner (som båda troligen är out of print, men ändå...). De är också genomtänkta. Saker och ting hänger ihop och man har tänkt genom vilka effekter magi/cybernetik/bioteknik/aliens/whatever får på samhället så att de inte bara känns som påhäng.