Mer kommentarer
1. Eon är otroligt down-to-earth. Men det är helt induviduelt i vilken nivå man vill spela. Det finns olika faktorer i Mundana (spelvärlden) som kan spela in på kampanjen och göra den till ett mer eller mindre spektakel. Länderna känns otroligt seriösa, det finns allt till små kungariken till enorma länder som Jargiska Kejsardömet eller magikratin Thalamur. Allt är dock genomsyrat av realism. Det finns inga gröna orcher men däremot en mer människoliknande varelse med lite mer muskler, hår och underbett än människor som kallas Tiraker.. egentligen människor men mer ocivilliserade... det är ett bra exempel på hur Eon känns mer seriöst och eget. Väldigt lite påtagligt är "Usch nej! Vad var det där!"
2. Spelvärlden Mundana är vid första inblicken väldigt low. Som medeltiden med inslag av annorlunda folkslag och raser... men under ytan kan det dölja sig saker som jag skulle beskriva som HIIIIIIGHHH!!!... Eon är på ytan LOW... men egentligen HIGH!... men spelkampanjerna bör ha en låg prägel så kör vi i alla fall.
Det finns en del konstigheter i Mundana som spelledaren bör se upp med om han är ute efter realism, framförallt befolkningsmängderna. Flera av länderna bör ha 5-10 ggr större befolkningsmängd en vad de har i böckerna.
De politiska situationerna är också lite skumma ibland (framförallt Asharien - Soldarn. En rådsrepublik med fria bönder bredvid en feodalstat med livegna bönder? Utan konflikter???).
Precis hur utvecklat samhället är är också lite otydligt. Själv tycker jag de flesta länderna verkar ligga närmare 16-17-hundratalet än medeltiden.
Världen är iaf. betydligt mindre hjälteinriktad än D&D:s världar. Även om man kan spela för att rädda världen så är det snarare genom list än makt man gör det - inga 10D6 Fireballs här inte!
Däremot finns det en sak där reglerna och världen inte hänger ihop: det är lätt att lära sig lite "hushållsmagi" (tar några veckor om man är någorlunda smart), men ändå beskrivs magi som "mycket ovanligt". Med utgångspunkt från reglerna borde bortåt var tionde person man möter på kunna kasta lite magi (även om de flesta spelare kanske inte är så intresserade av att korna ska mjölka bättre /images/icons/grin.gif) och de flesta byar borde ha minst en person som kan lite helande magi.
3. Om reglerna är bra? Svar: Ja!
Reglerna är otroligt smidiga måste jag få säga! Det är en enkel regelprincip som efterföljs genom hela spelet. Alla regler är en och samma så det är inte svårt att missförstå. Dock är det många som avskräcks av mängden regler! Eon är uppbyggd efter den avancerade principen: det finns om man VILL regler för i princip allt. Men det finns en grundläggande regelmotor för tex. strid som inte alls är svår och som sedan kan byggas ut för att ge mer realism. Jag älskar Eons regler och kan dom nog alla.
Jag håller med, men måste lägga in en varning: Se till att alla lär sig grunderna i reglerna, annars kan det strula till sig ordentligt. Framförallt initiativreglerna i strid är viktiga (om man inte spelar helt utan strider).
Kommentarer om kommentarerna om böckerna (det jag inte kommenterar har jag inte läst):
Spelarens handbok: Liten och onödig, kanske inte för spelarna, dock är rollpersonsgenereringen inkomplett, DÅLIGA ILLUSTRATIONER! WARNING - STÄMNINGSDÖDARE - +3
Men den kan vara användbar för spelare som inte har reglerna. Utrustningslistor, namnförslag och sådant.
Spelledarskärm: Out Of Date - Köp INTE +2
Om man inte är lika konstig som jag är, och föredrar de gamla skadetabellerna framför de nya. /images/icons/clever.gif
Att ha listorna med mynt, måttenheter och liknande lätt tillgängliga kan också vara bekvämt. Köp den om du hittar den billigt.
Mundana: Beskriver Mundana mycket bra, en riktigt inspirationskälla, gillar bilderna! +9
Håller med, men se kommentarerna ovan.
Monster & Varelser: Bli inte rädd! Det är inte arkiv X utan Eon... Monstrena kan vara lite skumma i Mundana vid första anblicken men de är riktigt coola när man får reda på deras ursprung och historia... Ett nödvändigt köp +6
Många tycker dock att M&V är den sämsta boken till Eon. Själv saknar jag bara lite mer bakgrundsinformation om varelserna (det ökända Hyggelmonstret skulle kunna ha en plats i världen med en bra förklaring - nu känns det mer som en billig D&D-kopia).
Alver: Mycket bra modul, lagom tjock. Ett måste +8
Om man gillar alver. För mycket "Alver är coola, så de måste vara bra!" för min smak.
Jarla: Skitbra modul! Beskriver staden Jarla i Mundana, den är i mindre skala alltså... Ger en inblick hur en viktig del av världen är! Bra grund för andra städer, intressanta SLP:s... Äventyret är hyfsat också. Bra modul om man vill dyka djupare i Mundana +7
Jag har inte läst den själv, men av vad jag hört så fattas 90% av befolkningen i Jarla. Det finns nästan inget vanligt folk i stan.
Men det är ju lätt att fixa, bara att skala upp allt litegrann (göra alla kvarter större) och fylla på med "svenssons".
Mystik&Magi: Magireglerna är bättre än moderna fysiken +10
Beror på vad man tycker om fysik /images/icons/grin.gif. Det är en riktigt bra bok hur som helst. Ett nödvändigt köp om man vill ha med magiker.
Dvärgar: Bra modul, lagom tjock, bra motpol till Alver +7.
Samma problem som alvboken.
Asharien & Soldarn: Bra modul om man vill dyka ner i länderna som samhällen och liknande. Ger en detaljerad bild av dessa två intressanta platser... Warning för illustrationer dock. (Asharien +7, Soldarn +8)
Bra bok, men se ovan för den skumma situationen.
Religioner: En viktigt bok men dock en stämningsdödare när det gäller illustrationer... har svårt för att läsa den på grund av bilderna... En bra modul har gått lite om intet... +6
Mycket information om de stora religionerna, men lite väl fattig när det gäller de mindre. Bra att han om man vill spela i Jargien.
Krigarens Väg: Bra modul. Krigar yrken. En massa vapen och framförallt: Stridskonster! Härliga regler! Fältslagsregler också! +7
Flera kul yrken, och fältslagsreglerna verkar fungera bra, men jag kan inte ge mycket för stridskonsterna (det bästa sättet som finns att bli en bra krigare är att hitta en skum eremit i bergen - efter ett par år kan du spöa vilken erfaren krigare som helst, inklusiva elitsoldater med tiotals års erfarenhet). En del av de nya vapnen har också problem med "Häftigt/coolt = bra" (utom "vapnet" liten tirak som är mycket sämre än det borde vara).
Tiraker: En riktigt klockren modul! Texten är skitbra och berättar mer än bara om Tiraker... även ön eller landet Takalorr står med något liknande saknade jag i tex. Alver. +8
Utan tvekan den bästa rasmodulen!
Consaber: Om landet Consaber. Bra modul på samma nivå som Asharien & Soldarn, saknar dock mer om förhållandet Consaber - Thalamur +7
Jupp, Thalamur vill vi ha mer om. Sen så har vi den stora "konstigheten" som en av mina polare påpekade: Consaber är en feodalstat...med ett valt parlament???
Drakväktartrilogin: Även om du inte köper Eon så måste du köpa dessa böcker... Bland de bästa jag läst, om inte DE bästa!
Tja, smaken varierar ju. Jag kan inte säga att jag skulle läsa om dem igen, det finns mycket på engelska som IMHO är mycket bättre. Att han sedan inte klarade av att följa Eons regler i en Eonbok är lite svagt.
/Henrik