Nekromanti stort inlägg OM Eon

Jaak

Warrior
Joined
17 Aug 2001
Messages
281
Location
sthlm
här är en lista på lite saker jag undrar (ska kanske köpa Eon):

1.är det ett realistiskt spel?har spela dnd och tycker realismen är för låg speciellet på högre levlar..

2.hur mycket låg fantasy är Eon/Mudana?hur vanliga är t.ex trollkarlar?vad kan de?

3.är reglerna bra utformade?blir det en bra känsla?fungerar systemet?

4.vilka böcker är bra?vad kostar dom?sidantal (ca)?vad handlar dom om?
 

The_shadow

Warrior
Joined
13 Mar 2002
Messages
330
Location
Lidköping, Västergötland
hmm. Jag har visserligen inget att jämföra med. men jag tycker såhär.

1: det är ett väldigt realistiskt spel.

2: det är ganska rimlig Fantasy nivå (för att vara ett realistiskt fantasy RPG). Magiker är ganska vanliga och kan ganska mycket (Jag kan inte så mycket om magiker så den frågan överlåter jag åt någon annan.)

3: det kan vara lite för mycket regler ibland men de flesta är frivilliga (dessutom så anser Neogames att man kan modifiera som man själv tycker känns bra).

4: Grundboken (drygt 300 sid som handlar om det mesta man behöver veta), mundana (handlar om världen 112 sid), Dvärgar 96 sid), Alver (80sid), Tiraker (96 sid), krigarens väg (128 sid handlar om krigare och flertalet vapen). och kanske Mystik och Magi ( Hela 144 sid) de handlar om vad de heter helt enkelt. kostar ca 200 kr utom Grudboken som kostar ca 300.
/images/icons/dragon.gif
 

Martin Eriksson

Veteran
Joined
13 Jan 2002
Messages
128
Location
Karlskoga
1. Ja, det mest realistiska av dem alla enligt många

2. Eon är mest lågfantasy, beror på hur man spelar. Trollkarlar är relativt ovanliga, de kan göra en del häftiga grejor men de är inte alls oövervinnliga i sttrid, tvärt om.

3. Reglerna är väldigt bra utformade, lätta att lära sig. Striderna blir dock rätt långsamma, tills att alla har lärt sig alla regler flytande.

4. Lär recensioner på mäster johans boning.....de kostar ca 180 kr styck tror jag....de minsta kostar runt 120....
 

Aeon

Warrior
Joined
10 Apr 2002
Messages
207
Location
Ekerö, Stockholm
Oj oj oj, grabben det här kommer du att få ångra!

1. Eon är otroligt down-to-earth. Men det är helt induviduelt i vilken nivå man vill spela. Det finns olika faktorer i Mundana (spelvärlden) som kan spela in på kampanjen och göra den till ett mer eller mindre spektakel. Länderna känns otroligt seriösa, det finns allt till små kungariken till enorma länder som Jargiska Kejsardömet eller magikratin Thalamur. Allt är dock genomsyrat av realism. Det finns inga gröna orcher men däremot en mer människoliknande varelse med lite mer muskler, hår och underbett än människor som kallas Tiraker.. egentligen människor men mer ocivilliserade... det är ett bra exempel på hur Eon känns mer seriöst och eget. Väldigt lite påtagligt är "Usch nej! Vad var det där!"

2. Spelvärlden Mundana är vid första inblicken väldigt low. Som medeltiden med inslag av annorlunda folkslag och raser... men under ytan kan det dölja sig saker som jag skulle beskriva som HIIIIIIGHHH!!!... Eon är på ytan LOW... men egentligen HIGH!... men spelkampanjerna bör ha en låg prägel så kör vi i alla fall.

3. Om reglerna är bra? Svar: Ja!
Reglerna är otroligt smidiga måste jag få säga! Det är en enkel regelprincip som efterföljs genom hela spelet. Alla regler är en och samma så det är inte svårt att missförstå. Dock är det många som avskräcks av mängden regler! Eon är uppbyggd efter den avancerade principen: det finns om man VILL regler för i princip allt. Men det finns en grundläggande regelmotor för tex. strid som inte alls är svår och som sedan kan byggas ut för att ge mer realism. Jag älskar Eons regler och kan dom nog alla.

4. Våran spelgrupp har alla böcker och vi tycker de flesta är bra. Dock är spelarens handbok ganska onödig och illustrationerna är i den boken är inte att leka med... (Är det någon som reagerar om jag säger bönderna i rishattar och högafflar?) Annars är böckerna hyfsade...

En liten review:

Spelarens handbok: Liten och onödig, kanske inte för spelarna, dock är rollpersonsgenereringen inkomplett, DÅLIGA ILLUSTRATIONER! WARNING - STÄMNINGSDÖDARE - +3

Spelledarskärm: Out Of Date - Köp INTE +2

Mundana: Beskriver Mundana mycket bra, en riktigt inspirationskälla, gillar bilderna! +9

Monster & Varelser: Bli inte rädd! Det är inte arkiv X utan Eon... Monstrena kan vara lite skumma i Mundana vid första anblicken men de är riktigt coola när man får reda på deras ursprung och historia... Ett nödvändigt köp +6

Alver: Mycket bra modul, lagom tjock. Ett måste +8

Sorgernas Brunn: Tråkigt äventyr, har inte spelat hela dock bara läst.. +4.5

Jarla: Skitbra modul! Beskriver staden Jarla i Mundana, den är i mindre skala alltså... Ger en inblick hur en viktig del av världen är! Bra grund för andra städer, intressanta SLP:s... Äventyret är hyfsat också. Bra modul om man vill dyka djupare i Mundana +7

Mystik&Magi: Magireglerna är bättre än moderna fysiken +10

Dvärgar: Bra modul, lagom tjock, bra motpol till Alver +7.

Asharien & Soldarn: Bra modul om man vill dyka ner i länderna som samhällen och liknande. Ger en detaljerad bild av dessa två intressanta platser... Warning för illustrationer dock. (Asharien +7, Soldarn +8)

Religioner: En viktigt bok men dock en stämningsdödare när det gäller illustrationer... har svårt för att läsa den på grund av bilderna... En bra modul har gått lite om intet... +6

Krigarens Väg: Bra modul. Krigar yrken. En massa vapen och framförallt: Stridskonster! Härliga regler! Fältslagsregler också! +7

Tiraker: En riktigt klockren modul! Texten är skitbra och berättar mer än bara om Tiraker... även ön eller landet Takalorr står med något liknande saknade jag i tex. Alver. +8

De fördömdas sista hopp: Hur är det tänkt att Eon skall spelas? Spela detta så får du veta! Otroligt roligt äventyr! +8

Consaber: Om landet Consaber. Bra modul på samma nivå som Asharien & Soldarn, saknar dock mer om förhållandet Consaber - Thalamur +7

Legender & Hemligheter: Information om denna bok är konfidentiell... men otroligt bra .... +10

Regnsynd: Har inte läst igenom verkar dock lovande!

Drakväktartrilogin: Även om du inte köper Eon så måste du köpa dessa böcker... Bland de bästa jag läst, om inte DE bästa!

Svärdspel i Hardarlon: Sägs vara en besvikelse, har blivit rådd att inte läsa den.
 

Aeon

Warrior
Joined
10 Apr 2002
Messages
207
Location
Ekerö, Stockholm
Om Magiker

Jag skulle inte vilja säga att magiker är ovanliga i Mundana.

Trots allt är Thalamur en magikrat... alltså ett land styrt av magiker med en befolkningsmängd på 4 miljoner människor (de är dock bönder inte magiker).

Ebhron är också en magikrat och har en befolkning på 9 miljoner... största landet i Eons kända presenterade värld men ingen har sagt att det finns länder bortom dessa.

Magikern är Mundanas naturvetare och forskare... i vissa länder har de politiska ansvar... i andra styr tex. kyrkan och alla magiker är bannlysta. Staden Sung är vägledd av sungmästarna, skickliga magiker som har en helt unik filosofi som är ökänd runt om i världen.

Magikerna har en otroligt seriös plats i Mundana... faktum är att naturvetenskapen är ersatt av magiteorin... Magin är Mundanas fysik... så som Antikens magi var Fysiken.

En annan grej är också att magisystemet är otroligt invecklat och tar tid att lära sig rakt igenom... Besvärjelser är enkla... man slår de tärningar som anges och effekten blir som önskat. Men sedan kan man forma magin själv... Göra egna ritualer och besvärljser vars styrka och effekt man bestämmer själv... det GÅR i Mundana att prestera magi som spränger hela borgar eller skyddar en stad några hundra meter bred från i princip allt... men det är otroligt svårt och krävs otroliga resurser, färdigheter och in-game speltid... men det går.

Vi brukar prata om att 'freaka' reglerna... tex. har vi kommit på några företeelser som 'Thalaskiska handgranater' eller 'Kristallordens demonbomb' och liknande... något oseriösa ideér som i princip går att göra med magisystemet men det beror kanske lite på spelledarens tolkning... min tolkning alltså! =)

Magi i Eon kan jag lova är något speciellt!

Aeon sa det igen!
 

Jaak

Warrior
Joined
17 Aug 2001
Messages
281
Location
sthlm
och så

...hur fungerar det när man blir bättre inom yrken som jag tror det heter här?skriv gärna lite längre i alla fall i halv sida... å tack för dina inlägg Aeon....
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,233
Location
Göteborg
Färdigheter

Det finns inga levlar i EON, tack och lov.
Spelet är istället uppbyggt av färdigheter. Efter att man använt en färdighet (tränat, blivit undervisad, erfarenhet m.m.) så får man ett antal förbättringsslag. Ju högre värde man har i sin färdighet ju svårare är det att höja.
Att höja från 10 till 11 tar i genomsnitt två slag, från 15 till 16 cirka sju slag. Men du vet väl hur tärningar är. Man kan alltså höja hur mycket som helst, men det är inte så troligt att man kommer särskilt högt.

(Ju högre värde man har i sin färdighet ju bättre är man)

Fattar du inte så skriv!
 

Kalim

Veteran
Joined
2 Mar 2002
Messages
22
Man blir bättre genom att...

För att höja sina färdigheter slår man så kallade "förbättringsslag", dessa slag fås om man slår perfekt i en färdighet, eller spelledaren belönar rollpersonerna för något bra. För att höja sin färdighet med ett förbättringslag måste man slå lika eller över med Ob3T6 ( Ob4T6 om man är lättlärd i någon färdighet). Effekten av detta är att man har det lätt att höja något man är dålig på och svårare att höja det som man redan är bra på. Precis som i verkligheten. Man kan också höja vissa av sina attributer, detta sker genom träning (tex, styrka). Detta är dock svårare än att höja färdigheter. Annars händer inte så mycket regel mässigt med en rollperson under äventyrens gång. Men självklart så utvecklas rollpersonernas personligheter och erfarenhet under tiden också, vem vet kanske hittar rollpersonerna några fina föremål om dom har tur. Om man jämför detta med DnD så är det inte mycket som händer, i DnD kan man ju om man är LvL 20 äta fiende armer och "skita" städer...
Hoppas detta har gett dig lite klarhet.
Självklart så kan ju spelledaren modifiera, men detta är den grunläggande tanken och spelsättet med Eon.

"Kalim den Eviga vandraren" /images/icons/smile.gif
 

Jaak

Warrior
Joined
17 Aug 2001
Messages
281
Location
sthlm
Re: Man blir bättre genom att...

men är det inte så att man kan till exempel kan bli en bättre svärdskämpe utan att höja sin styrka någonsorts "base-attack" typ finns inte det? å vem bestämer vad jag får höja?osv....... lite bättre beskrivning gärna och jämför gärna med DnD...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Att bli bättre

"men är det inte så att man kan till exempel kan bli en bättre svärdskämpe utan att höja sin styrka någonsorts "base-attack" typ finns inte det? å vem bestämer vad jag får höja?osv....... lite bättre beskrivning gärna och jämför gärna med DnD..."

Okej, vi börjar med jämförelsen med D&D: Eon och D&D har båda färdigheter (skills i D&D). Ju bättre man är desto högre siffra.

Här kommer skillnaden: du har ingen base attack bonus och ingen defence bonus. Allt detta ersätts av fler färdigheter, så kallade vapenfärdigheter. En vapenfärdighet fungerar precis som en vanlig färdighet, fast man använder den för att dräpa någon eller för att försvara sig. I grunden finns det en vapenfärdighet för svärd, en för knivar, en för klubbor, en för yxor et cetera.

Antag att krigaren Murkel i D&D skulle ha en base attack på +8 och en Feat som gör att han är jävelbra på att hantera svärd. Det skulle han inte ha i Eon, utan han skulle ha en vapenfärdighet för Svärd istället, till exempel Svärd FC 12. När han försöker dräpa någon så slår Murkels spelare ett slag för färdigheten Svärd. När Murkel försöker spela luta så slår han ett slag för färdigheten Spela Luta. I båda fallen fungerar det som färdigheter: lyckas han med Spela Luta får han kryssa för den och slå ett förbättringsslag senare. Lyckas han med Svärd så får han slå skada i syfte att dräpa motståndaren. Dessutom får han kryssa för den och slå förbättringsslag så småningom.

Nästa runda så kommer Murkels ärkefiende Ärkel och slår tillbaka. Murkel slår då för Svärd igen för att parera. Lyckas han mår Murkel bra. Misslyckas han är risken stor att Murkel mår dåligt. Han får inte kryssa för Svärd igen, eftersom han redan kryssat för den sedan tidigare.
 

cernael

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
250
Location
Ystad, Sverige
Re: Om Magiker

Vi brukar prata om att 'freaka' reglerna... tex. har vi kommit på några företeelser som 'Thalaskiska handgranater' eller 'Kristallordens demonbomb' och liknande... något oseriösa ideér som i princip går att göra med magisystemet men det beror kanske lite på spelledarens tolkning... min tolkning alltså! =)
Det skulle vara trevligt att ta del av dessa...missfoster (?) till besvärjelser...bara för att se vad som SKULLE kunna göras...

RhiHaoEn
/Cernael san
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
*host* magiker ?

Jaha ja...

/.../ Magiker är ganska vanliga /.../

Hur menar du nu? Skulle magiker vara vanliga!?
I magikratin Thalamur som man kan antaga har en av de högsta magiker per capita värdena i Mundana, har enligt utsago 300 goda magiker bland landets 4 miljoner invånare. Detta lämnar oss med ett värde på 0,075 ‰ (promille).

Exakt hur menar du att detta skulle innebära att magiker är 'vanliga' ?
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Mer kommentarer

1. Eon är otroligt down-to-earth. Men det är helt induviduelt i vilken nivå man vill spela. Det finns olika faktorer i Mundana (spelvärlden) som kan spela in på kampanjen och göra den till ett mer eller mindre spektakel. Länderna känns otroligt seriösa, det finns allt till små kungariken till enorma länder som Jargiska Kejsardömet eller magikratin Thalamur. Allt är dock genomsyrat av realism. Det finns inga gröna orcher men däremot en mer människoliknande varelse med lite mer muskler, hår och underbett än människor som kallas Tiraker.. egentligen människor men mer ocivilliserade... det är ett bra exempel på hur Eon känns mer seriöst och eget. Väldigt lite påtagligt är "Usch nej! Vad var det där!"

2. Spelvärlden Mundana är vid första inblicken väldigt low. Som medeltiden med inslag av annorlunda folkslag och raser... men under ytan kan det dölja sig saker som jag skulle beskriva som HIIIIIIGHHH!!!... Eon är på ytan LOW... men egentligen HIGH!... men spelkampanjerna bör ha en låg prägel så kör vi i alla fall.


Det finns en del konstigheter i Mundana som spelledaren bör se upp med om han är ute efter realism, framförallt befolkningsmängderna. Flera av länderna bör ha 5-10 ggr större befolkningsmängd en vad de har i böckerna.

De politiska situationerna är också lite skumma ibland (framförallt Asharien - Soldarn. En rådsrepublik med fria bönder bredvid en feodalstat med livegna bönder? Utan konflikter???).

Precis hur utvecklat samhället är är också lite otydligt. Själv tycker jag de flesta länderna verkar ligga närmare 16-17-hundratalet än medeltiden.

Världen är iaf. betydligt mindre hjälteinriktad än D&D:s världar. Även om man kan spela för att rädda världen så är det snarare genom list än makt man gör det - inga 10D6 Fireballs här inte!

Däremot finns det en sak där reglerna och världen inte hänger ihop: det är lätt att lära sig lite "hushållsmagi" (tar några veckor om man är någorlunda smart), men ändå beskrivs magi som "mycket ovanligt". Med utgångspunkt från reglerna borde bortåt var tionde person man möter på kunna kasta lite magi (även om de flesta spelare kanske inte är så intresserade av att korna ska mjölka bättre /images/icons/grin.gif) och de flesta byar borde ha minst en person som kan lite helande magi.

3. Om reglerna är bra? Svar: Ja!
Reglerna är otroligt smidiga måste jag få säga! Det är en enkel regelprincip som efterföljs genom hela spelet. Alla regler är en och samma så det är inte svårt att missförstå. Dock är det många som avskräcks av mängden regler! Eon är uppbyggd efter den avancerade principen: det finns om man VILL regler för i princip allt. Men det finns en grundläggande regelmotor för tex. strid som inte alls är svår och som sedan kan byggas ut för att ge mer realism. Jag älskar Eons regler och kan dom nog alla.


Jag håller med, men måste lägga in en varning: Se till att alla lär sig grunderna i reglerna, annars kan det strula till sig ordentligt. Framförallt initiativreglerna i strid är viktiga (om man inte spelar helt utan strider).

Kommentarer om kommentarerna om böckerna (det jag inte kommenterar har jag inte läst):

Spelarens handbok: Liten och onödig, kanske inte för spelarna, dock är rollpersonsgenereringen inkomplett, DÅLIGA ILLUSTRATIONER! WARNING - STÄMNINGSDÖDARE - +3

Men den kan vara användbar för spelare som inte har reglerna. Utrustningslistor, namnförslag och sådant.

Spelledarskärm: Out Of Date - Köp INTE +2

Om man inte är lika konstig som jag är, och föredrar de gamla skadetabellerna framför de nya. /images/icons/clever.gif
Att ha listorna med mynt, måttenheter och liknande lätt tillgängliga kan också vara bekvämt. Köp den om du hittar den billigt.

Mundana: Beskriver Mundana mycket bra, en riktigt inspirationskälla, gillar bilderna! +9

Håller med, men se kommentarerna ovan.

Monster & Varelser: Bli inte rädd! Det är inte arkiv X utan Eon... Monstrena kan vara lite skumma i Mundana vid första anblicken men de är riktigt coola när man får reda på deras ursprung och historia... Ett nödvändigt köp +6

Många tycker dock att M&V är den sämsta boken till Eon. Själv saknar jag bara lite mer bakgrundsinformation om varelserna (det ökända Hyggelmonstret skulle kunna ha en plats i världen med en bra förklaring - nu känns det mer som en billig D&D-kopia).

Alver: Mycket bra modul, lagom tjock. Ett måste +8

Om man gillar alver. För mycket "Alver är coola, så de måste vara bra!" för min smak.

Jarla: Skitbra modul! Beskriver staden Jarla i Mundana, den är i mindre skala alltså... Ger en inblick hur en viktig del av världen är! Bra grund för andra städer, intressanta SLP:s... Äventyret är hyfsat också. Bra modul om man vill dyka djupare i Mundana +7

Jag har inte läst den själv, men av vad jag hört så fattas 90% av befolkningen i Jarla. Det finns nästan inget vanligt folk i stan.

Men det är ju lätt att fixa, bara att skala upp allt litegrann (göra alla kvarter större) och fylla på med "svenssons".

Mystik&Magi: Magireglerna är bättre än moderna fysiken +10

Beror på vad man tycker om fysik /images/icons/grin.gif. Det är en riktigt bra bok hur som helst. Ett nödvändigt köp om man vill ha med magiker.

Dvärgar: Bra modul, lagom tjock, bra motpol till Alver +7.

Samma problem som alvboken.

Asharien & Soldarn: Bra modul om man vill dyka ner i länderna som samhällen och liknande. Ger en detaljerad bild av dessa två intressanta platser... Warning för illustrationer dock. (Asharien +7, Soldarn +8)

Bra bok, men se ovan för den skumma situationen.

Religioner: En viktigt bok men dock en stämningsdödare när det gäller illustrationer... har svårt för att läsa den på grund av bilderna... En bra modul har gått lite om intet... +6

Mycket information om de stora religionerna, men lite väl fattig när det gäller de mindre. Bra att han om man vill spela i Jargien.

Krigarens Väg: Bra modul. Krigar yrken. En massa vapen och framförallt: Stridskonster! Härliga regler! Fältslagsregler också! +7

Flera kul yrken, och fältslagsreglerna verkar fungera bra, men jag kan inte ge mycket för stridskonsterna (det bästa sättet som finns att bli en bra krigare är att hitta en skum eremit i bergen - efter ett par år kan du spöa vilken erfaren krigare som helst, inklusiva elitsoldater med tiotals års erfarenhet). En del av de nya vapnen har också problem med "Häftigt/coolt = bra" (utom "vapnet" liten tirak som är mycket sämre än det borde vara).

Tiraker: En riktigt klockren modul! Texten är skitbra och berättar mer än bara om Tiraker... även ön eller landet Takalorr står med något liknande saknade jag i tex. Alver. +8

Utan tvekan den bästa rasmodulen!

Consaber: Om landet Consaber. Bra modul på samma nivå som Asharien & Soldarn, saknar dock mer om förhållandet Consaber - Thalamur +7

Jupp, Thalamur vill vi ha mer om. Sen så har vi den stora "konstigheten" som en av mina polare påpekade: Consaber är en feodalstat...med ett valt parlament???

Drakväktartrilogin: Även om du inte köper Eon så måste du köpa dessa böcker... Bland de bästa jag läst, om inte DE bästa!

Tja, smaken varierar ju. Jag kan inte säga att jag skulle läsa om dem igen, det finns mycket på engelska som IMHO är mycket bättre. Att han sedan inte klarade av att följa Eons regler i en Eonbok är lite svagt.

/Henrik
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Re: *host* magiker ?

I magikratin Thalamur som man kan antaga har en av de högsta magiker per capita värdena i Mundana, har enligt utsago 300 goda magiker bland landets 4 miljoner invånare. Detta lämnar oss med ett värde på 0,075 ‰ (promille).

Utgår man från reglerna borde det snarare finnas några hundra tusen "magiker" (folk som kan kasta minst en besvärjelse) i Thalamur. Bygger man vidare på det så borde det finnas tusentals riktiga magiker där.

Thalamur är ju dock speciellt eftersom det är en "diktatur" (hmm... borde faktiskt vara den korrekta betydelsen: "ledarskap genom ordergivning"). "Vanligt" folk får knappast lära sig magi där, vilket drar ner antalet "fritidsmagiker". Flest magikunniga finns nog i friare länder som Alarinn, Asharien, Cirefalien och (möjligen) Consaber.

/Henrik
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Re: FC 12???

Snarare 18+.

...om han är bäst i landet, ja


Knappast bäst i landet. Nästan oavsett vilka regler man använder för att få kryss på färdigheterna så kommer skickliga krigare nå upp över 18 på en ordentlig kampanj. Jag skulle säga att FC 18 kan motsvara level 4-5, ungefär. "Bäst i landet" ligger nog snarare runt 25 för de flesta kampanjer (motsvarande level 15, ungefär).

Allt beroende på vilken typ av kamanj det gäller och hur snål/generös SL är med erfarenhet förstås.

/Henrik
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,978
Location
Barcelona
Re: Mer kommentarer

(framförallt Asharien - Soldarn. En rådsrepublik med fria bönder bredvid en feodalstat med livegna bönder? Utan konflikter???).

Kom ihåg att Asharien fortfarande inte är någon demokrati. De ashariska böndernas eventuella solidaritet med sina yrkesbröder på andra sidan gränsen kan mycket väl uppvägas av de styrande klassernas agendor.

Consaber är en feodalstat...med ett valt parlament???

Varför inte. Frankrike hade ett före revolutionen. Sverige har haft ett långt innan demokrati ens omtalades av andra än de som forskade om det antika Grekland. Att man har ett parlament betyder inte att man har demokrati, vilket uppdelningen i en regentförsamling (adelsmännen) och en plebejförsamling (valda representanter från de olika områdena, PLUS representanter för magikerhusen, PLUS representanter för de stora gillena, PLUS representanter från de tre misslebyarna) tydligt demonstrerar
 

Attack Bosse

Veteran
Joined
5 Jun 2000
Messages
100
Location
Göteborg
Re: FC 12???

Kolla lite på OBT6:ans statisikvärden, skall man vara bra i EON så måste man ha höga värden. Inte ens med FV 20 kan man känna sig riktigt säker. Medelvärdet på OB3T6 är 11,25 och absolut ingenting annat, om ni nu trodde det.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Nej, Attack Bonus plus Feat

"Menar du att FC 12 är jävelbra?"

Nej, jag menar att Attack Bonus +8 samt en Feat i stil med Weapon Specialisation: Sword (fritt översatt: "jävelbra med svärd jämfört med andra vapen") i D&D kanske skulle motsvara Svärd FC 12 i Eon.

Siffrorna i exemplet är inte intressanta. Vad som är intressant är vilka värden som motsvarar vilka andra värden.
 
Top