Ett annat sätt att se på det är ju att Keys är spelarens grej. Det är inte flaggor för bangs utan mer spelarens destillerade idé eller prioritering kring den större situationen. I spel bryr du som SL dig inte ett skvatt, eller ialf så himla mycket om Keys så mycket som situationen.. detta fungerade väldigt bra för oss när jag körde solar system för massa år sedan med Debby och Hans och lät situation nästan alltid ha företräde framför att slå på Keys, jag tänkte inte så noga på det då utan det var nog ett uppenbart sätt att hantera det på utifrån hur jag ser på ex. Burning Wheel och liknande. Idag är det dock tydligt att tar jag det till bordet idag så är det spelarna som äger sina Keys, de är inte mina att spela på, vill de spela dem så är det upp till dem att agera. Så nickar och håller med om din parallell till räls och precis så jag känt förr när jag försökte greppa keys/beliefs etc.
Ja, jättebra! Håller med jättemycket. När man som grupp hittar en bra interaktion mellan spelare och spelledare och utvecklar en gemensam fingertoppskänsla så blir det jättebra. Jag håller kanske inte helt med om att SL inte förhåller sig till keys dock... Möjligheter att kicka dem måste dyka upp och SL känner jag måste vara väl med på noterna så att säga. Men som sagt, med flow så blir det ofta bara så där bra som man vill att det skall vara!
Sedan tycker jag att det är synd att det tar tid att komma dit...! Det krävs att SL och spelare hittar/känner varandra. När man sedan därtill, som jag vill, vill röra sig i en stor och föränderlig värld så blir det mycket som behöver etableras och "sättas". Det är utmanade som fasiken och det är riktigt svårt att bra. Under hela min rollspelskarriär har jag kommit dit (för en större kampanj) kanske en handfull gånger. Visst, jag har sjukt höga krav, men när man varit där så vill man bara dit igen och allt annat blir lite bleka kopior.
Som ett kort side track så har jag märkt att jag tycker att SS är absolut bäst med två eller eventuellt tre spelare + SL, främst två faktiskt. Det blir liksom spretigt exponentiellt om man är fler. Vi spelade med 5+SL en tid och det var ganska rörigt och stonyn blev ganka meh...