Oscar Silferstjerna
Doktor Snuggles urmakare
Vad jag vid närmare eftertanke är ute efter är två saker:
1. Genre är grundläggande för att en berättelse ska kännas genuin. Genre är ett beprövat koncept som visat sig fungera många gånger tidigare (dramaturgiskt alltså, alltså inte nödvändigtvis i rollspel). Hur påverkar detta komponerandet av ett rollspelsäventyr? Hur mycket kan man pressa in i spelet utan att spelarna/SL känner att hela handlingen ligger fast?
2. Ett rollspel med en tydlig setting, till exempel Mutant, är kanske en egen genre. Vissa saker mer eller mindre måste ske för att det ska kännas "rätt". Skulle man inte kunna schematisera sådant tydligare? Jag menar alltså generiskt för alla spel. Burning Wheel har ju scheman för settingar och miljöer, borde man inte också kunna gå direkt på en genres dramaturgi på samma sätt? Eller blir det bara samma frågor?
1. Genre är grundläggande för att en berättelse ska kännas genuin. Genre är ett beprövat koncept som visat sig fungera många gånger tidigare (dramaturgiskt alltså, alltså inte nödvändigtvis i rollspel). Hur påverkar detta komponerandet av ett rollspelsäventyr? Hur mycket kan man pressa in i spelet utan att spelarna/SL känner att hela handlingen ligger fast?
2. Ett rollspel med en tydlig setting, till exempel Mutant, är kanske en egen genre. Vissa saker mer eller mindre måste ske för att det ska kännas "rätt". Skulle man inte kunna schematisera sådant tydligare? Jag menar alltså generiskt för alla spel. Burning Wheel har ju scheman för settingar och miljöer, borde man inte också kunna gå direkt på en genres dramaturgi på samma sätt? Eller blir det bara samma frågor?