Äntligen hemma, där jag kan skriva ordentligt. *visst fan, jobb klockan 6 imorgon, crap*
Låt mig utveckla lite tankar jag haft
För att ett traditionellt stunt-system, som i Exalted, ska fungera, tror jag att följande måste vara med:
1: Att gruppen köper att spelledaren har mer makt än övriga spelare.
2: Att man är bekväm med gruppen (egentligen samma sak som krävs för att köra rätt många indiespel, men egentligen något som ligger i grund för bra tradrollspel också)
3: Att man är ok med att vissa kommer få bonusar oftare än andra.
4: Att man håller sig till ansats/öppna stunts - alternativt gör några modifikationer där man får stuntbonus efter att resultatet givits. I Exalteds t ex fungerar essence-återhämtning efter slaget utan problem, men det tar lite mer jobb med tärningsbonus och stunt-motsvarande effekter. En tanke jag har haft är "betala det framåt", så att man får tärningar man kan slänga in i framtida slag, men det går emot Exalteds existerande mekanikkänsla en del.
5: Att SL lägger veto för dåliga/halvdana beskrivningar - inga belöningar för tio minuter långa utläggningar eller saker som inte tillför spelet något.
6: Att man förstår att spelbonusen inte är det viktiga - det viktiga är att det blir fler coola beskrivningar och rollspelande, vilket bör förhöja stämningen överlag.
7: Att bonusen som ges är lagom balanserad mellan uppmuntran av kreativitet och mindre kreativa spelare inte har för mycket skillnad mot de som belönas.
Tradrollspel är för övrigt orättvisa. Ofta har de onödigt krångliga system med brister optande spelare kan utnyttja. Men vad är roligast i spel - att någon har en lunar som gör 18 agg per slag eller att en pandalunar spinnkickar in en abyssal exalted in i en vägg så att gruset flyger? I-spel-baserade belöningar är inte i vakuum. De är en motbalans mot att fel saker premieras, såsom system mastery.
Själv överväger jag följande stuntmekanik, lite vagt, till PoMD:
1: Spelarna har en begränsad pöl boost som de kan ge till andra när dessa gör en cool beskrivning/gott rollspelande/etc. SL kan inte belöna. (Jag övervägde SL-veto men boosts är tänkta att vara en sällsynt resurs)
2: Fortune in the Middle, med tänder. Nästan alla sätt att undvika negativa effekter leder till collateral damage.
3: Andningspauser som de i Lady Blackbird.
(4: Nightryders (80-talsbikers med järnrör) vs Originals (totally-not-zoanoids-muterade människor))