Rickard
Urverk speldesign
Tyvärr så kommer vi att få en massa spel som tar inspiration från en massa gamla spel, vilket gör att man bara får ta del av gammal skåpmat. Jag är så trött på rollspel som framställer saker på precis samma sätt. Rollspel som bara har indelningen rollpersonen (regler) och spelledaren (världen). Rollspel där spelmakarna skapar designfilosofier baserade på vad andra rollspel brukar ha med. Jag är så trött på att läsa rollspel, spelleda rollspel och skriva rollspel.Andy said:Vilka helt nya svenska rollspel kommer vi att få se under 2009/2010?
Och, kanske ännu viktigare, vilka typ av svenska rollspel vill vi se (och köpa)?
Det jag vill se är lite spännande nytänkande (Forge är inte nytänkande längre). Vi har haft Oktoberlandet som framställde världen på ett annorlunda sätt. Det jag vill göra med Ljus och lykta är att visa annorlunda sätt att framställa en värld, men framförallt ett rollspel. En del rollspel brukar nu för tiden skriva "Såhär spelar du rollspelet", men få brukar främja att man direkt kan komma på vad man ska spela med rollspelet. Att skriva "Ni ska vara stormsoldater" är inte för mig nog med information. Att ge äventyrsförslag är inte nog. Jag vill komma in i rätt tankesätt för att skriva ett vettigt scenario. För många rollspel inriktar sig på FAKTA!
Jämför med namnlistor i rollspel (något som är helt värdelöst för mig). Namnlistor består av förslag, medan jag vill ha hur man ska tänka för att skapa namnen. Världen är bara en lista på saker. Regler är bara en lista på saker. Och det viktigaste i rollspel - vad som ska hända är helt utelämnat (därför är inte Oktoberlandet bra). På sin höjd finns det en lista på saker som kan hända (äventyrsförslag), och du förstår nog vad jag tycker om sådant.
Annars vill jag göra om Chronopia. Matiné (EDoD) skulle passa som handen i handsken till den världen, för att få en mer swashbucklingstämning. När jag gjorde min sista totalrevision av systemet, så skrev jag regelsystemet med åtanke för Chronopia.
/Han som återupprepade sig där i nästsista stycket