Nekromanti Svenska reviderade rollspel

Rickard

Urverk speldesign
Andy said:
Vilka helt nya svenska rollspel kommer vi att få se under 2009/2010?

Och, kanske ännu viktigare, vilka typ av svenska rollspel vill vi se (och köpa)?
Tyvärr så kommer vi att få en massa spel som tar inspiration från en massa gamla spel, vilket gör att man bara får ta del av gammal skåpmat. Jag är så trött på rollspel som framställer saker på precis samma sätt. Rollspel som bara har indelningen rollpersonen (regler) och spelledaren (världen). Rollspel där spelmakarna skapar designfilosofier baserade på vad andra rollspel brukar ha med. Jag är så trött på att läsa rollspel, spelleda rollspel och skriva rollspel.

Det jag vill se är lite spännande nytänkande (Forge är inte nytänkande längre). Vi har haft Oktoberlandet som framställde världen på ett annorlunda sätt. Det jag vill göra med Ljus och lykta är att visa annorlunda sätt att framställa en värld, men framförallt ett rollspel. En del rollspel brukar nu för tiden skriva "Såhär spelar du rollspelet", men få brukar främja att man direkt kan komma på vad man ska spela med rollspelet. Att skriva "Ni ska vara stormsoldater" är inte för mig nog med information. Att ge äventyrsförslag är inte nog. Jag vill komma in i rätt tankesätt för att skriva ett vettigt scenario. För många rollspel inriktar sig på FAKTA!

Jämför med namnlistor i rollspel (något som är helt värdelöst för mig). Namnlistor består av förslag, medan jag vill ha hur man ska tänka för att skapa namnen. Världen är bara en lista på saker. Regler är bara en lista på saker. Och det viktigaste i rollspel - vad som ska hända är helt utelämnat (därför är inte Oktoberlandet bra). På sin höjd finns det en lista på saker som kan hända (äventyrsförslag), och du förstår nog vad jag tycker om sådant.

Annars vill jag göra om Chronopia. Matiné (EDoD) skulle passa som handen i handsken till den världen, för att få en mer swashbucklingstämning. När jag gjorde min sista totalrevision av systemet, så skrev jag regelsystemet med åtanke för Chronopia.

/Han som återupprepade sig där i nästsista stycket

claes

Swordsman
Nyheten är dock daterad 2004-08-07. Och det verkar ju inte som att Rävspel ägnar sig mycket åt varken Khelataar eller Wastelands. Ändock har de ju rätten att ge ut spelen så det kanske kommer något.

NilsK

Ligist
Jag håller med dig om att Coriolis kunde berättat mer om världen och ge bättre uppslag, men i ärlighetens namn, sååå svårt är det inte att komma igång. Det har gått alldeles utmärkt för min grupp hur som helst.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Raevspelagaenget har haft extremt mycket annat att syssla med sedan 2004, som att faa barn eller drabbas av allvarlig sjukdomar i familjen.

Andy

Vila i frid
Jag håller inte med dig Han.

Jag vill att ett rollspel ska innehålla ett kapitel om Karaktären (med regler) och en Kampanjdel (med värld för SL och spelare).

Däremot vill jag se enkla system men som ändå följer en tradition. Det gör inget om det finns grundegenskaper, kroppspoäng eller färdigheter. Det gör inget om Kampanjdelen är instruerade och beskrivande.

Så länge allt görs bra, välskrivet och att det märks att rollspelsmakaren har tänkte efter och tänkt till. Det ska inte finnas obalans, buggar eller generella stavfel (ett och annat är svårt att undgå).

Kalla mig traditionslist men det står jag för.

Rollspel enligt mig är inte dåliga för att de följer samma struktur, tankar och idéer som många gamla rollspel, bara det finns en önskan att utvecklas och lite nya godbitar.

Nightowl

Champion
Clanlands

claes said:
Nyheten är dock daterad 2004-08-07. Och det verkar ju inte som att Rävspel ägnar sig mycket åt varken Khelataar eller Wastelands. Ändock har de ju rätten att ge ut spelen så det kanske kommer något.
En faktiskt nyutgåva ligger på andra sidan horisonten just nu.

Det ska tilläggas att även om vi (för "Rävspel" betyder i stort sett "Åke Rosenius och hans boy wonder sidekick, Erik Sieurin") har *rätt* att ge ut ditt och datt, har vi inga datafiler eller dylikt. (Vi fick en del filer av Anders Blixt, varav en del var mer eller mindre inlåsta i en gammal hårddisk som inte funkade eller så...) Det är scanning eller skriva in ord-för-ord som gäller. Även att bara trycka en ny upplaga utan att ändra jack är alltså jobbigare än vad man tror.

Eftersom, vilket Mekanurg säger, Rävspel är en hobby och vi liksom haft annat att tänka på, i synnerhet Åke "Daddy" Rosenius, har det legat nere, men jag vet att arbetet med att framställa en fil/kopia med all text till Wastelands framskridit med stomsteg under sommaren. Jag ska hojta på Åke så han kan förklara själv, för jag har typ glömt hälften.

Erik

Krille

Super Moderator
...och en gång i tiden kunde man spela DoD med bara en grotta full med svartalfer och troll och en överbliven landmanet.

Vad jag vill ha sagt är att det är en viss skillnad när spelet drar igång spelarna, och när spelledaren gör det. Coriolis är definitivt av den senare sorten. Och handen på levern, lite längre än så borde väl den svenska rollspelshobbyn ha utvecklats på 26 år?

Rickard

Urverk speldesign
Andy said:
Jag vill att ett rollspel ska innehålla ett kapitel om Karaktären (med regler) och en Kampanjdel (med värld för SL och spelare).
Skulle du kunna motivera varför du vill ha den indelningen?

Sedan bytte du ut "värld" (som jag skrev") mot "kampanjdel", vilket förvirrade mig lite. För det jag vill ha av ett rollspel är inte regler + värld, utan endast en kampanjdel som är en sammansmält degel av värld och regler och... någonting mer, vilket jag nämnde i förra inlägget. Kan du samtidigt som motiveringen förklara vad du menar med kampanjdel.

Däremot vill jag se enkla system men som ändå följer en tradition. Det gör inget om det finns grundegenskaper, kroppspoäng eller färdigheter.
Det har jag inte sagt något om...

Det ska inte finnas obalans, buggar eller generella stavfel (ett och annat är svårt att undgå).
...däremot kan jag anta att vi har olika bedömningsgrunder, då jag förutsätter att det du skriver ska vara lägstakravet, och därmed inte ett krav utan en förutsättning. Jag har höjt mina krav väsentligt och om jag får tag på ännu ett fantasyrollspel, så vill jag känna att just det fantasyrollspelet särskiljer sig väsentligt i spelupplevelse (framställning som mekanik) mot andra fantasyspel.

Det gör inget om Kampanjdelen är instruerade och beskrivande. /.../ Så länge allt görs bra, välskrivet och att det märks att rollspelsmakaren har tänkte efter och tänkt till.
..."instruerande", "beskrivande", "bra", "välskrivet", "tänkt till". Allt det där är luddigt.

På vilket sätt ska spelmakaren instruera? Att vapnet gör 1T8+2 i skada och att man ska dra av det på kroppspoängen eller att en hög skada symboliserar antingen flera träffar, att motståndaren knuffats in i något hårt, att det träffar en känslig kroppsdel eller att personen ger sig? Det ena är mekaniska regler och det andra är hur en strid kan gå tillväga.

Vad lägger du i "beskrivande" och "välskrivet"? En lång skönlitterär form i utsökt språkbruk om en stad där du själv får sålla ut informationen eller korta punkter där du kan bygga ihop fraktioner och på så sätt få händelser? Det enda är fakta som man sedan måste omtolka till sin egen spelledarstil medan det andra är medel för att skapa scenarion.

Kalla mig traditionslist men det står jag för.
Jag kallar inte dig någonting (möjligtvis kallar jag mig själv något), men jag tycker det är synd att när någon kommer med nya idéer och infallsvinklar så svarar folk med "Nä, det gillar jag inte. Det ska vara som »vanligt«", vilket din första mening i inlägget gav intrycket av (därav mina frågeformuleringar i början av detta inlägg).

/Han som vill vara förklarande

Ram

Skev
Krille said:
...och en gång i tiden kunde man spela DoD med bara en grotta full med svartalfer och troll och en överbliven landmanet.

Vad jag vill ha sagt är att det är en viss skillnad när spelet drar igång spelarna, och när spelledaren gör det. Coriolis är definitivt av den senare sorten. Och handen på levern, lite längre än så borde väl den svenska rollspelshobbyn ha utvecklats på 26 år?
Hey, nu inseminerar du att speledarigångdragna grejjor inte är nå't. Det har faktiskt funkat och vi har haft rätt kul med det i 26 år också. :gremwink:

Krille

Super Moderator
Ram said:
Hey, nu inseminerar du att speledarigångdragna grejjor inte är nå't. Det har faktiskt funkat och vi har haft rätt kul med det i 26 år också. :gremwink:
Här insemineras ingenting! Du kan fortfarande spelledarigångdra saker på samma sätt som du gjort i 26 år, även om spelet har en dragkrok. Men du kan inte få ett dragkrokslöst spel att speligångdra saker som ett modernt spel.

Med dragkrok har du ett val. Då kan du dra igång lasset själv om du vill. Utan dragkrok har du det inte. Då måste du dra igång lasset själv.

NilsK

Ligist
Absolut, därför höll jag med dig om att strukturen kunde vara bättre.

Det jag reagerar på är att dina inlägg får det att låta som att det är omöjligt att spela eftersom spelet inte talar om vad man ska göra. Riktigt så dramatiskt är det inte tycker jag.

NilsK

Ligist
Re: 2089

För min del tycker jag att Berlin fick till en schysst europeisk cyberpunkkänsla som övriga mutantböcker inte kom i närheten av. Det plus att det fullkomligen kryllade av äventyrsuppslag och olika grupperingar. Sen gillade jag estetiken med en massa risiga lok och biobetong osv.

Det kändes helt enkelt genomarbetat och äventyrsvänligt.

Andy

Vila i frid
Jag erkänner att jag använder luddiga formuleringar men det gör jag med flit.

Jag orkar inte gå in i en detaljdiskussion och jag får be om ursäkt om mitt svar på ditt inlägg var otydligt.

Det är klart att jag, precis som du (om jag har uppfattat dig rätt), vill ha nya saker och inte gammal skåpmat. Men nya saker behöver inte innebära så stora förändringar i vare sig regler, disposition eller rollspelstexternas uppbyggnad.

Jag vet inte riktigt var våra åsikter går isär, jag har svårt att sätt fingret på det.

/ Anders, som inte är så bra på forumdiskussion

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
2089

Berlin 2089 laater som naagot jag borde ha laest, men missat. Jag ska om jag kan hitta ett ex naer jag kommer aater till Sverige naesta aar.

Rickard

Urverk speldesign
Andy said:
Men nya saker behöver inte innebära så stora förändringar i vare sig regler, disposition eller rollspelstexternas uppbyggnad.

Jag vet inte riktigt var våra åsikter går isär, jag har svårt att sätt fingret på det.
Våra åsikter går nog isär just där i vad du skriver här ovan. Som jag skrev så har jag tröttnat på hur rollspel läggs upp. Faktum är att jag fick en överraskning när jag nu läste Stjärnornas Krig för första gången. De satsade på att förklara hur spelledaren skulle förmedla stämningen, snarare än att förklara världen som spelledaren i sin tur ska förmedla till spelarna (nu har jag inte läst Galactica-boxen). Det känns väldigt fräscht för mig att läsa sådant och gör att jag vill slänga nyinköpta Unknown Armies och HeroWars ut genom fönstret.

Grejen är att jag har alltid velat spelleda Star Wars (med Feng shui-systemet) - jag kan världen men jag kan inte förmedla den. Nu när jag har läst Stjärnornas Krig-spelet så känner jag för första gången att jag kan hantera det.

/Han som tycker det är synd att han inte fick svar på vad "kampanjdel" innebar

Andy

Vila i frid
Kampanjdel för mig är ett kapitel som beskriver världen (kartor, länder, raser, fraktioner, teknologi) och har ett introäventyr med. Om jag ska ge rollspelet ett + i kanten så finns det även med ett stycke i kampanjdelen som förklarar om rollspelet är tänkt att vara samberättande, linjärt, om det ska handla om grottröj, intrigspel eller lösa gåtan. Helt enkelt lite tips från författaren hur spelet är tänkt att spelas.

Blasphemy

Swashbuckler
Gemini
Ja det hade varit trevligt att se en ny version av detta spel. Uppdaterat och tillfixat.

Eon
Uppfixat regelmässigt, tilltrixat världsmässigt och mer enhetligt då det gäller illustrationerna.

Kult
Ett helt nytt regelsystem.
En uppdaterad värld - få den att kännas mer 2008 än 1992.

Andy

Vila i frid
Jag läste D6 Fantasy i somras (på en strand vid medelhavet) och jag blev förvånad över att systemet var så bra. Enkelt, strömlinjeformat och många tips på hur reglerna skulle användas och beskrivas i spel.

Sedan fanns det ganska många extra regler som krånglade till systemet men författarna är väldigt tydliga med att det är just "extraregler".

Jag har tyvärr inte hunnit speltesta dom än (jag skriver på mina egna regler).

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Önskelistan

Vilka helt nya svenska rollspel kommer vi att få se under 2009/2010?

Jag svarar samma som Ackerfors.

Och, kanske ännu viktigare, vilka typ av svenska rollspel vill vi se (och köpa)?

Jag vill se rollspel som det går fort att sätt sig in i, som är enkla att spela och som erbjuder något nytt. Jag vill även se speliga rollspel. Vad jag absolut inte vill se är tjocka rollspel med jättemycket regler och jättemycket världsbeskrivning. Det perfekta rollspelet har ett koncept jag inte sett förut, regler som jag kan lära mig på lika lång tid som det tar mig att lära mig reglerna för ett genomsnittligt tyskt brädspel och ett upplägg som gör att man kan komma igång snabbt, utan att behöva läsa en världsbok, skriva ett äventyr och beskriva sin rollpersons frukostvanor, sjukdomsjournal och älsklingsfärg.

/tobias

CapnZapp

Myrmidon
Re: Önskelistan

Jag vill ha ny skåpmat som speligångdragare!

Och jag vill se rejält rostiga dragkrokar som drar isär Hjältarna!

(Jag gillar nysvenskan i denna tråd :gremlaugh: )