Nekromanti Tabletop gaming has a white male terrorism problem

Tsianphiel

Swordsman
Starcrow;n173009 said:

Det kvittar om han har varit med om upplevelser som "bevisar" att Inte Alla Män ™ beter sig på ett sätt som inte är accepterat, eller bör accepteras. Det Desborough säger är att i hans kretsar förekommer det att kvinnor blir trakasserade, men att det finns män som inte är rövhattar också. Wow, grattis liksom! Empati på hög nivå att bete sig som en, typ, människa!

Problemet är att Desborough med sitt inlägg säger att det är okej att det förekommer, eftersom det finns (andra) stora starka män där att skydda de stackars kvinnorna. För min del hade jag hellre sett att det inte hände till att börja med.

Dessutom - ja, Desborough är både en känd GamerGateare och en uttalad "anti-SJW", Han har gjort spel som är baserade på GamerGate och på att håna de som blivit utsatta för trakasserier på sociala medier. Inte direkt en opartisk källa.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
RasmusL;n173034 said:
Du fokuserar på fel grej. Om du helt ärligt tycker att "språkets urvattnande" är ett allvarligare brott än "sexuella övergrepp på spelkonvent" så fine, men tycker du verkligen det?
MODERERING

Det finns redan två modererande inlägg som säger att det inte är språket som ska diskuteras i den här tråden. Eftersom du dessutom verkar försöka mucka gräl om frågan så stänger jag av dig 48 timmar.

w176

Förlorad dotter
Jag postar det här med angånde att saker händer på svenska konvent med:

Saker händer på konvent. Jag tror att det generellt är lite bättre i sverige, men saker händer. Här är lite exempel på saker som hänt på svenska konvent som jag hört om i första person även om de inte hänt mig.
  • Lägger sig och sover på en soffa mellan pass, vaknar av att någon smeker henne på låret.
  • Får erbjudande om att sova över hos någon, antingen i hotellrummet eller hemma hos någon. Personen ä tydligt med att de handlar om "på golvet eller extra säng", slutar med att killen sedan kryper ner bredvid i samma säng och antingen försker våldta tjejen, tafsa eller tjatsex.
  • Att någon ingående under rollspelspass på konvent beskriver hur monstret slickar den kvinnliga rollspersonens kön på jag starkt misstänke inte skulle hänt en manlig spelare eller manlig rollperson. Den kvinnliga spelaren (jag) var i detta fal typ 16. Speppedaren nästan dubbla min ålder.
  • Person är på samma konvent som sitt ex. Exet blir aggressivt, förföljer personen och kallar henne hora när han inser att hon är där med en manlig vän. På natten försker han hota och med våld få öpp dörren till rummer där hon sover.
  • Spelledare som har ständing ögonkontakt.... Med ens bröst.
  • Osv
Läs även;

http://spelkult.se/vittnesmal/

Det gäller svenska lajv, men eftersom kvinnor är färre inom rollspelshobbyn är vi generellt än mer utsatta där.

Bolongo

Herr Doktor
Oavsett Desboroughs personliga trovärdighet eller brist på sådan, eller för den delen relevansen i hans anekdoter, så är hans screencaps från Wyrd Games' uttalanden äkta.

Men även om personen ifråga gjort ett eller flera falska/överdrivna påståenden, betyder inte detta automatiskt att hon ljuger om allt. Sanningen kan ligga någonstans mellan svart och vitt.

Och inget av allt detta förändrar faktumet att många andra kommit fram och berättat om liknande upplevelser. Det är massan av vittnesmål som är det graverande, inte någon enstaka artikel.

w176

Förlorad dotter
Något som också är värt att tänka på är hur man förhåller sig till våld i nära relationer och rykten om våld i nära relationer. Även i rollspelssammahang.

Rollspelare och lajvare är ofta ihop med andra rollspelare och lajvare. Våld i nära relationer är något som förkommer i alla slags relationer och grupper. Även bland rollspelare.

Jag har haft manliga bekanta jag lajvat och haft kul med, som det senare kommit fram har misshandlad och våldtagit tidigare partners. I vissa fall med fällande dommar. I andra fall med dokumentera skador och polisanmälingar som inte ledde till fällande dommar. I andra fall bara genom vad vänner berättat.

När det kommer upp till ytan är det för det flesta bekvämar med att tro "hans ex är psyko och ljuger för att hon är sur" (eller "alla hans ex ljuger" när det handlar om en rad med kvinnor som alla berättat om samma sak). Och tar hans sida. (Jag skriver Han för det har varit han i alla de tre fall jag personligen varit med om)

Eller att folk som "inte vill ta ställning" och fortsätter umgås med honom som vanligt.

Bägge valen inne bär att tjejen inte vågar delta i föreningsaktiviteter eller fara på konvent, förlorar de gemensamma vännerna och blir utestängd från hobbyn.

I domstol gäller "att alla är oskyldiga till dess att motsatsen bevisas" för det är rimligt krav att ställa innan staten gör ett enormt inkränkt på ens personliga fri- och rättigheter och sätter en i fängelse.

Beviskraven för när man personligen väljer att inte umgås med någon mer bestämmer man däremot själv. Lika så har en förening all möjlighet att stänga av någon som de tror betett sig illa mot en annan deltagare eller gör andra deltagare otrygga. (Det är ingen mänsklig rättighet att få spela rollspel på ett visst konvent och ett visst sammanhang. Man får stänga av någon som man tror gjort någon annan medlem illa oavsett eller gör andra deltagare otrygga.)

Du behöver inte bestämma dig hur du ska hantera en sån situation redan nu.

Men tänk efter. Om det kom fram att någon rollspelare du känner behandlat sin partner illa, tex fysiskt eller psykisk misshandel, eller sexuella övergrepp. Troligtvis kommer du inte till 100% säkerhet veta om det stämmer eller inte, men du får höra att det har hänt. Hur vill du agera då?

Tänk igenom den situationen lite grann innan du hamnar i den. För förr eller senare, oavsett om de handlar om rollspel eller sällskaplivet i övrigt, så är det mycket möjligt att du kommer hamna i den situationen.

Lightshy

Hero
En sak som har kommit fram på den här tråden är att dess saker faktiskt händer i rollspels Sverige.
Därför tror jag att ett bra verktyg är att man gör sig mentalt förberedd på att man själv på något vis kan hamna i en sådan situation. Antingen som offer eller bisittare (jag vägrar tro att någon här är en förövare).
Spela ut några scenarion i huvudet (ska inte vara ett problem bland rollspelare) och fundera på hur du skulle gå till väga om så blir fallet.
Då minskar nog chansen att man blir överaskad och inte reagerar på vad som sker innan det är för sent.

Kalil

Swordsman
Lightshy;n173096 said:
En sak som har kommit fram på den här tråden är att dess saker faktiskt händer i rollspels Sverige.
Därför tror jag att ett bra verktyg är att man gör sig mentalt förberedd på att man själv på något vis kan hamna i en sådan situation. Antingen som offer eller bisittare (jag vägrar tro att någon här är en förövare).
Spela ut några scenarion i huvudet (ska inte vara ett problem bland rollspelare) och fundera på hur du skulle gå till väga om så blir fallet.
Då minskar nog chansen att man blir överaskad och inte reagerar på vad som sker innan det är för sent.
Att det händer saker i rollspelssverige kan ju knappast komma som en överaskning för någon. Att män bär sig illa åt mot kvinnor förekommer dessvärre överallt. Att fundera på vad man ska göra om man blir vittne till nått sånt är en bra grej. "Hjälpa till med polisanmälan" är troligen mer konstruktivt än "stenhårt kroppsslag mot solar plexus", även om det senare hade känts mer tillfredställande.

Sen är det ju det där med gamergate också... Är gamers i grupo mer benägna att trakassera kvinnor än andra män? Jag är benägen att svara ja på den frågan. Rollspel och datorspel har en lång tradition av att oförläget avbilda kvinnor i objektifierande situationer i bild och text. Detta i kombination med att många gamers har ett komplicerat förhållande till kvinnor/tjejer sedan tidiga tonåren gör nog dessvärre gaming communitien till en utmärkt grogrund för kvinnohat, kvinnoförakt och allmänt rövhattande.

Min take-away: Tänk på vad du gör, tänk på vad du säger, var inte rädd att säga ifrån. Var en del av en bättre morgondag. Jag vill ändå tro att vi är på rätt väg.

Magnamund

Warrior
w176;n173080 said:
Jag postar det här med angånde att saker händer på svenska konvent med:

Saker händer på konvent. Jag tror att det generellt är lite bättre i sverige, men saker händer. Här är lite exempel på saker som hänt på svenska konvent som jag hört om i första person även om de inte hänt mig.
  • Lägger sig och sover på en soffa mellan pass, vaknar av att någon smeker henne på låret.
  • Får erbjudande om att sova över hos någon, antingen i hotellrummet eller hemma hos någon. Personen ä tydligt med att de handlar om "på golvet eller extra säng", slutar med att killen sedan kryper ner bredvid i samma säng och antingen försker våldta tjejen, tafsa eller tjatsex.
  • Att någon ingående under rollspelspass på konvent beskriver hur monstret slickar den kvinnliga rollspersonens kön på jag starkt misstänke inte skulle hänt en manlig spelare eller manlig rollperson. Den kvinnliga spelaren (jag) var i detta fal typ 16. Speppedaren nästan dubbla min ålder.
  • Person är på samma konvent som sitt ex. Exet blir aggressivt, förföljer personen och kallar henne hora när han inser att hon är där med en manlig vän. På natten försker han hota och med våld få öpp dörren till rummer där hon sover.
  • Spelledare som har ständing ögonkontakt.... Med ens bröst.
  • Osv
Läs även;

http://spelkult.se/vittnesmal/

Det gäller svenska lajv, men eftersom kvinnor är färre inom rollspelshobbyn är vi generellt än mer utsatta där.
Svinigt beteende. Var det ingen som sa ifrån när han förföljde ex-flickvännen och vräkte ur sig oförskämdheter?

Lightshy

Hero
Fast det verkar på tråden som att några faktiskt blivit överaskade. Jag kan själv säga att jag till viss del blivit överaskad. Den verbala biten har ju alltid funnits där, så den är jag fullt medveten om. Men att det skulle vara så mycket fysiska påhopp överaskade mig. Speciellt de riktigt grova.

w176

Förlorad dotter
Magnamund;n173100 said:
Svinigt beteende. Var det ingen som sa ifrån när han förföljde ex-flickvännen och vräkte ur sig oförskämdheter?
Jo. Men att någon säger ifrån räcker inte alltid för att någon ska avbryta beteendet.

w176

Förlorad dotter
Lightshy;n173096 said:
Antingen som offer eller bisittare (jag vägrar tro att någon här är en förövare).
Statiskt sett finns der här förövare och//eller personer som har varit det vid något tillfälle. Att man vägrar tro att någon man känner och tycker om kan ha gjort fel ät sånt som får folk att hellre tro att offret ljög. För det är sjukt jobbigt att tro att någon som betett sig bra mot en själv kan betett sig mycket illa mot någon annan.

Alla känner något offer för våld och trakasserier men ingen vill känna en förövare. När sanningen är att med största sannolikhet har du också förrövare i din kompiskrets.

Så något som mab kan vara mentalt redo för är

"Vad gör jag om det kommer fram att en nära vän har gjort något hemskt?"

Tänka över det här med att de flesta förrövare har vänner som vem som helst och någon du är vän med mycket väl kan gjort något hemskt du inte känner till. Tex hagamannen hade en bunt vänner som inte misstänkt att han Sveriges värsta serievåldtäcksman under 10 år.

zonk

muterad
w176;n173105 said:
"Vad gör jag om det kommer fram att en nära vän har gjort något hemskt?"

Tänka över det här med att de flesta förrövare har vänner som vem som helst och någon du är vän med mycket väl kan gjort något hemskt du inte känner till. Tex hagamannen hade en bunt vänner som inte misstänkt att han Sveriges värsta serievåldtäcksman under 10 år.
Jävla trist, men dessvärre är det nog så att det är mycket möjligt att man känner nån som svinar. Man har ju sett det för mer banala ting - att en snubbe man tycker är kul, tycker ens kompisar är dum i huvet - så det lär väl tyvärr stämma lika väl för de mer jävliga sakerna. Man kan nog inte räkna med att samtliga som svinar öppet vädrar en massa misogyna åsikter, det finns nog de som flyger under radarn med.

Lightshy

Hero
Jag har gått separata vägar med flera vänner som haft väldigt kassa åsikter kring hur man beter sig mot andra eller begått brottsliga handlingar (dock ingen som kan jämföras med Hagamannen så vitt jag vet).
Det som jag själv reflekterat över, liksom någon annan i tråden tidigare är att jag brutit med dessa personer ett tag innan det gick käpprätt åt fanders i skallen på dem. Skulle de kunna gjort någon skillnad kanske inte för dem i långa loppet (för de är nog obotliga) men för de som hamnade i andra änden av de dåliga personernas olika utlopp?

w176

Förlorad dotter
Lightshy;n173112 said:
Jag har gått separata vägar med flera vänner som haft väldigt kassa åsikter kring hur man beter sig mot andra eller begått brottsliga handlingar (dock ingen som kan jämföras med Hagamannen så vitt jag vet).
Det som jag själv reflekterat över, liksom någon annan i tråden tidigare är att jag brutit med dessa personer ett tag innan det gick käpprätt åt fanders i skallen på dem. Skulle de kunna gjort någon skillnad kanske inte för dem i långa loppet (för de är nog obotliga) men för de som hamnade i andra änden av de dåliga personernas olika utlopp?
Det här är svårt. En del väljer att umgås med folk som gjort fel, men det gäller det att inte ursäkta och minimera deras beteende. Inte låtsas som inget har hänt utan vara tydlig med att vännen gjort något oacceptabelt, och att vännen bör söka hjälp och gå i terappi så att det inte händer igen. Ta avstånd från och markera tydligt mot beteendet och hälpa vännen söka hjälp.

Sen får man se över hur man påverkar tredje part. Man kanske umgås med personen privat, men utstänger den från föreningslokalen, på grund av vad den gjort och för att den gör andra otrygga. Lika så att vara ärlig mot bekanta om varför och att man medveten om vad som hänt ch hur man stäler sig till det.

Rhodryn

Hero
Kalil;n173098 said:
Är gamers i grupo mer benägna att trakassera kvinnor än andra män? Jag är benägen att svara ja på den frågan. Rollspel och datorspel har en lång tradition av att oförläget avbilda kvinnor i objektifierande situationer i bild och text. Detta i kombination med att många gamers har ett komplicerat förhållande till kvinnor/tjejer sedan tidiga tonåren gör nog dessvärre gaming communitien till en utmärkt grogrund för kvinnohat, kvinnoförakt och allmänt rövhattande.
Kan ju inte igentligen påstå att jag kan särskilt mycket om sådant här igentligen. Men det känns lite fel att säga att gamers skulle vara mer benägna till att ge sig på kvinnor, jämfört med andra grupper av människor. Jag tror att den procentuella mängden som gör det är samma bland gamers som inom andra grupperingar av människor.

Vad jag tror är skillnaden är att det är långt mycket mer synligt bland gamers, än bland många andra grupperingar av människor. Mycket pga att jag tror att just "nörd kulturen" har en så pass långt mycket större närvara på t.ex nätet än vad andra grupper av människor har. Vilket gör att det är långt mycket enklare att syna med förstoringsglas vad som faktiskt pågår. Vilket mer pekar åt att mörkertalen antagligen är mindre jämfört med andra grupper, just för att det är så pass mycket enklare att peka ut bland gamers och nerd grupper när sådant här händer.

Samtidigt så är där en annan typ av... vet inte vad jag ska kalla det... ok... Ta sport som exempel. Där är ytterst få sporter där män och kvinnor faktiskt spelar/tävlar tillsammans och/eller mot varandra. Den absoluta majoriteten av alla sporterna på denna jorden separerar männen och kvinnorna från varandra... där männen bara spelar/tävlar med/mot andra män... och där kvinnor bara spelar/tävlar med/mot andra kvinnor. Medan i "gamer världen" så är det tänkt i alla fall att alla ska kunna spela/tävla med/mot varandra oavsätt kön (sen är det ju visserligen inte alltid som det har varit eller är så). Så där vi kanske inte hör samma mängd av saker från "sportens värld" om sådant här, så hör vi mer om det från "gamer världen"... just för att dynamiken är så pass mycket annorlunda. Jag skulle inte vara förvånad om vi hade börjat se/höra liknande procentuella tal från sport världen om man började slå ihop män och kvinnor tillsammans inom fler sporter.

Inget av detta betyder ju på något sätt att man ska låta gamers, som håller på med sådant här, komma undan med det. Det är oacceptabelt att hålla på så... oavsätt bland vilka, eller hur ofta, det händer... punkt. Det enda som jag invänder mig mot är påståendet att gamers som grupp skulle vara mer, eller mindre, benägna till sådant här beteende mot kvinnor än vad andra grupper av människor skulle vara.

Jag kan visserligen ha helt fel i vad jag säger, jag är som sagt inte helt insatt i allt detta. Det känns bara lite fel att påstå att t.ex gamers skulle vara mer benägna till det. Bl.a pga att det känns mer logiskt att procenttalen skulle vara liknande bland nästan alla grupper av människor. Men även för att det kan göra en redan utsatt grupp av människor mer utsatta, för att det ger mer bränsle och validering till de som ger sig på dessa människor redan.

Lightshy

Hero
Min tanke med att vara med på tråden är att här kan jag faktiskt direktpåverka min egen omgivnig eftersom jag själv rör mig i rollspelskretsar. Till skillnad mot säg Gothia Cup,som jag nämnt tidigare, där säkert samma saker pågår men jag inte påverkar direkt eftersom jag inte deltar.

Kalil

Swordsman
Du tänker lite som hur den totala synligheten på exempelvis flashback får folk som postar där att vara genomgående respektfulla och inkluderande?

Sorry för visst mått av sarkasm ovan, men jag begriper verkligen inte hur du tänker. Internet->anonymitet->svinaktigt beteende.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Rhodryn;n173130 said:
Så där vi kanske inte hör samma mängd av saker från "sportens värld" om sådant här, så hör vi mer om det från "gamer världen"...
Inom sporten finns problematiken att många av ledarna är män, även för kvinnliga sportutövare. Så även om utövarna är könsuppdelade, så är inte sportvärlden uppdelad. Jag själv har läst och hört talas om många fler övergrepp inom idrottsvärlden än inom rollspelsvärlden, men det är troligen mest för att de får större uppmärksamhet (notera att jag inte säger "mycket uppmärksamhet", bara "större"). Dessa övergrepp drabbar mest kvinnor tror jag, men även män är utsatta i och med att de är "underordnade" ledarna och därmed kan råka väldigt, väldigt illa ut.

Jag tror inte att någon sfär är materiellt annorlunda än de andra. Jag har läst om övergrepp inom i stort sett alla olika fandoms jag intresserar mig för, jag har hört om övergrepp inom det militära, det civila, idrotten, teatern, ja överallt där människor är människor. Kyrkan, för den delen.

Jag har störst möjlighet att påverka rollspelshobbyn, så därför är den diskussionen mig närmast. Men jag tror att om vi tittar på statistik så är det samma lika överallt.

/Magnus

Lightshy

Hero
Kalil;n173133 said:
Du tänker lite som hur den totala synligheten på exempelvis flashback får folk som postar där att vara genomgående respektfulla och inkluderande?

Sorry för visst mått av sarkasm ovan, men jag begriper verkligen inte hur du tänker. Internet->anonymitet->svinaktigt beteende.
Flashback är en plats för folk som har svårt för att ge uttryck för vad de tänker utan skydd av anonymitet.
På det här forumet träffas många ansikte mot ansikte med jämna mellanrum, på konvent och privat. Så påverkan jag gör här gentemot om jag skulle försöka göra samma sak på flashback går inte att jämföra.

Dessutom handlar inte tråden om hur vi ska komma åt internettroll, utan hur vi kan göra för att kvinnor och andra utsatta grupper ska kunna besöka och delta i konvent utan att själva eller närstående ska behöva oro sig för dem.