Kalil;n173098 said:
Är gamers i grupo mer benägna att trakassera kvinnor än andra män? Jag är benägen att svara ja på den frågan. Rollspel och datorspel har en lång tradition av att oförläget avbilda kvinnor i objektifierande situationer i bild och text. Detta i kombination med att många gamers har ett komplicerat förhållande till kvinnor/tjejer sedan tidiga tonåren gör nog dessvärre gaming communitien till en utmärkt grogrund för kvinnohat, kvinnoförakt och allmänt rövhattande.
Kan ju inte igentligen påstå att jag kan särskilt mycket om sådant här igentligen. Men det känns lite fel att säga att gamers skulle vara mer benägna till att ge sig på kvinnor, jämfört med andra grupper av människor. Jag tror att den procentuella mängden som gör det är samma bland gamers som inom andra grupperingar av människor.
Vad jag tror är skillnaden är att det är långt mycket mer synligt bland gamers, än bland många andra grupperingar av människor. Mycket pga att jag tror att just "nörd kulturen" har en så pass långt mycket större närvara på t.ex nätet än vad andra grupper av människor har. Vilket gör att det är långt mycket enklare att syna med förstoringsglas vad som faktiskt pågår. Vilket mer pekar åt att mörkertalen antagligen är mindre jämfört med andra grupper, just för att det är så pass mycket enklare att peka ut bland gamers och nerd grupper när sådant här händer.
Samtidigt så är där en annan typ av... vet inte vad jag ska kalla det... ok... Ta sport som exempel. Där är ytterst få sporter där män och kvinnor faktiskt spelar/tävlar tillsammans och/eller mot varandra. Den absoluta majoriteten av alla sporterna på denna jorden separerar männen och kvinnorna från varandra... där männen bara spelar/tävlar med/mot andra män... och där kvinnor bara spelar/tävlar med/mot andra kvinnor. Medan i "gamer världen" så är det tänkt i alla fall att alla ska kunna spela/tävla med/mot varandra oavsätt kön (sen är det ju visserligen inte alltid som det har varit eller är så). Så där vi kanske inte hör samma mängd av saker från "sportens värld" om sådant här, så hör vi mer om det från "gamer världen"... just för att dynamiken är så pass mycket annorlunda. Jag skulle inte vara förvånad om vi hade börjat se/höra liknande procentuella tal från sport världen om man började slå ihop män och kvinnor tillsammans inom fler sporter.
Inget av detta betyder ju på något sätt att man ska låta gamers, som håller på med sådant här, komma undan med det. Det är oacceptabelt att hålla på så... oavsätt bland vilka, eller hur ofta, det händer... punkt. Det enda som jag invänder mig mot är påståendet att gamers som grupp skulle vara mer, eller mindre, benägna till sådant här beteende mot kvinnor än vad andra grupper av människor skulle vara.
Jag kan visserligen ha helt fel i vad jag säger, jag är som sagt inte helt insatt i allt detta. Det känns bara lite fel att påstå att t.ex gamers skulle vara mer benägna till det. Bl.a pga att det känns mer logiskt att procenttalen skulle vara liknande bland nästan alla grupper av människor. Men även för att det kan göra en redan utsatt grupp av människor mer utsatta, för att det ger mer bränsle och validering till de som ger sig på dessa människor redan.