VILL vi överleva? Ja eller nej?Arfert said:men VILL vi köra den metoden?
Är det fint att dö medan man håller på sina ideal? Jag är tveksam, jag föredrar nog att leva.
VILL vi överleva? Ja eller nej?Arfert said:men VILL vi köra den metoden?
Det gör väl inte staten heller, eller för den delen folket, ety stater, folk och marknader är såna där statistiska konstruktioner som faktiskt inte skiljer på något eftersom de är siffror på papper.krank said:Problemet är väl att marknaden liksom inte skiljer på vad som är miljövänligt och det som bara verkar vara miljövänligt...
En drastiskt minskad befolkningstillväxt är nog det som välfärdsstaten hjälper till bäst med. En gång i tiden, när man mer oroade sig för atomvintrar och andra istider, hade Kina en miljard människor och Japan 127 miljoner. Nu har Kina 1,3 miljarder människor och Japan fortfarande 127 miljoner, trots centraliserad hård familjeplanering i det första fallet och trots kapitalism i det andra.krank said:som menar att det som behövs är en total nedmontering av det moderna sättet att ha samhällen, en drastiskt minskad befolkningstillväxt (helst en minskning av befolkningen öht) och andra grejer som han inte tror kapitalismen kan hjälpa oss med.
vaddå "gör det dyrare" - vem ska göra det dyrare? Företagen har intresse av att fortsätta som de kan (eller i varje fall inte göra några ändringar "just nu"...), och de har välbetald lobby; politiker som går i företagens ledband gör inga tillräckligt stora ingrepp. Om man som politiker försöker införa såpass stora förändringar av lagstiftning och skatter som krävs, hotar företagen med att sticka nån annanstans, till nåt ställe där inte samma begränsningar råder - som t.ex den kapitalistiska diktaturen kina, eller något tredjevärldenland där folk inte ser vad de pysslar med.Krille said:Sen tror jag nog att kapitalismen kan hjälpa till med att montera ner sättet vi bygger samhällen på också. Gör det bara för dyrt att fortsätta på det vanliga sättet. Sen kommer nån jävel på ett sätt att tjäna pengar på ett nytt sätt.
Vem har sagt att jag ska få leva?Arfert said:ja, men vilka ska bort för att du ska få leva?
Nu är du här och förenklar. Självklart är det en avvägning, men det är fortfarande genomförbart.krank said:vaddå "gör det dyrare" - vem ska göra det dyrare? Företagen har intresse av att fortsätta som de kan (eller i varje fall inte göra några ändringar "just nu"...), och de har välbetald lobby; politiker som går i företagens ledband gör inga tillräckligt stora ingrepp. Om man som politiker försöker införa såpass stora förändringar av lagstiftning och skatter som krävs, hotar företagen med att sticka nån annanstans, till nåt ställe där inte samma begränsningar råder - som t.ex den kapitalistiska diktaturen kina, eller något tredjevärldenland där folk inte ser vad de pysslar med.
Alltså, det är det väl ingen som påstått att det inte är? Det jag säger är att det går på tok för långsamt, eftersom marknaden helt saknar långtidstänkande.Krille said:Nu är du här och förenklar. Självklart är det en avvägning, men det är fortfarande genomförbart.
Om du inte ens tänker låtsas att du läser det jag skriver vet jag inte om jag orkar, egentligen. Jag har aldrig sagt att jag vill skjuta folk, faktum är att jag flera gånger skrivit att jag specifikt INTE vill skjuta folk. Och att jag vill "knuffa ut" någon på landet för att "odla mat för hand" är något du hittat på helt själv.Krille said:Så kommer det här "gör det dyrare" att funka bättre än att skjuta halva befolkningen och knuffa ut andra halvan på landet för att odla mat för hand? Jajjemen!
Om du inte ens tänker låtsas uppfatta att jag driver med dig så vet jag inte om jag orkar heller. Och kan du förenkla och demonisera den andra partens argument så kan jag.krank said:Om du inte ens tänker låtsas att du läser det jag skriver vet jag inte om jag orkar, egentligen. Jag har aldrig sagt att jag vill skjuta folk, faktum är att jag flera gånger skrivit att jag specifikt INTE vill skjuta folk. Och att jag vill "knuffa ut" någon på landet för att "odla mat för hand" är något du hittat på helt själv.
Ursäkta om jag skräpar ner diskussionen med ovidkomligheter, men jag tar mig friheten att utnyttja mitt forumredaktörskap till att ge mig själv tillåtelse.krank said:Om du inte ens tänker låtsas att du läser det jag skriver vet jag inte om jag orkar, egentligen. Jag har aldrig sagt att jag vill skjuta folk, faktum är att jag flera gånger skrivit att jag specifikt INTE vill skjuta folk. Och att jag vill "knuffa ut" någon på landet för att "odla mat för hand" är något du hittat på helt själv.
Jag tror att vi kan ta fasta på att vi överens om att det inte räcker med att västvärlden minskar sina utsläpp utan hela att hela välden måste det. Så det du tar upp är viktigt. Men jag tror ändå att det är vi i västvärlden som måste ta första steget och visa att man kan vara ett rikt land med höglevnadsstandard och ändå ha låga utsläpp. Jag tror faktiskt att utvecklingsländer som Kina och Indien är mycket väl medvetna om problematiken. Men det är vi som har pengarna som måste utveckla den nödvändiga tekniken och implementera den. Då kommer tillslut också utveklingsländer vilja införa en renare profuktion.Och så länge du fixar ordentlig kontroll, som även kollar Kina och andra ställen kapitalet flyttat produktionen till för att gömma den undan gemene man och media..
Det kan du ha rätt i.Krank, som menar att det som behövs är en total nedmontering av det moderna sättet att ha samhällen, en drastiskt minskad befolkningstillväxt (helst en minskning av befolkningen öht) och andra grejer som han inte tror kapitalismen kan hjälpa oss med.
Jag är inte så jävla säker på att det inte kommer göra det.walium said:Utsläppsrättigheter, bensinskatt, tullar, koldioxidkvoter med mera är ingenting som vårt kapitalistiska system kommer att trolla fram.
Det är lustigt. För femtio år sedan diskuterades det fortfarande hur framtidens samhälle skulle se ut: kapitalism, kommunism, fascism... Idag är det ingen som tvivlar: kapitalismen är här för att stanna, och varje idé om att ändra på det är en blåögd utopisk dröm.Den är betydligt mer förankrad i verkligheten än de försök från vänstern jag sett att hissa kapitalismens flagga på halvstång och förklara att den inte har någon framtid.