Nekromanti Teenage Mutant Ninja Turtles (Varuvlsspel)

Xyas

Swashbuckler
Re: 7

Cassius said:
Jag vill att vi går vidare med namnoutninar eller för en seriös diskussion om hur vi ska gå vidare ifall vi väljer att inte namn outa.
Jag hävdar bestämt att det finns en risk med namn-outande. Jag är inte rädd för att power-roller ska kunna identifieras, jag är rädd för att det finns insta-win-conditions som träder i kraft om någon/några specifika åker ut.

Varför tror jag det då? För det första så indikerar mitt rykte att så skulle kunna vara fallet. För det andra så har vi det här med Liv vilket ger mig en känsla av att det finns ett mer komplext system att bli av med spelare utöver att rösta ut dem. Varför skulle vi annars ha x antal liv?

Jag tycker istället vi ska fokusera på ryktena, och kanske gärna input om vad andra tror om liv-grejen.

Recca

Femme Fatale
Re: Första up-listan

Det lu-khaaz skriver om namn passar väl in med mitt rykte, som alltså gör gällande att ulvarnas namn inte kan användas för att hitta dem.
*Antecknar.*
Så det var jättedumt att outa namn? Då är det ju jättedumt att inte outa att det är jättedumt att outa namn. Hur kom det sig att du inte outade innan en tredjedel outat sina namn?

Med det sagt så tycker jag att du verkar greenish med den här outningen Laowai.

Cissi

Up to no good.

Först, jag har all förståelse för att det här är en lek där alla kommer bli on edge och målet är att stressa varandra att göra misstag. Det jag motsatte mig var tonen som en del hade i spelets inledning. Men nog om det nu, ni får väl härda mig.

Anledningen till att jag tidigt misstänkliggjorde Recca var just för att hur hon med aggressiv ton och snabba vändingar verkade lite osammanhängande. Först nominerade hon Vimes till ordförande för att senare lägga en röst på honom som ulv. Hon var hela vägen fram till sin outning av sitt namn otydlig med vad hon menare och slingrade sig för att sedan helt kapitulera med en stor suck. Nu är hon betydligt mer samlad.

Jag tyckte det var intressant att se hur Lukaz, Möller och Larsson följde med mig i detta och sa att hon var ulv. Så vitt jag kommer ihåg sa jag aldrig att hon var det, bara att hon spelade ulvigt och för mig säger det mycket även om de som hängde med i drevet. Dessutom spred Vimes ett rött skimmer över Recca genom sina hintar genom spelet så långt.
För mig kan det betyda lite olika saker. En tanke jag har är att någon/några av de som jag nämnt är ulvar och passade på att försöka röda ner Recca ordentligt för att hon är en duktig och erfaren spelare och hon är ett hot så länge hon är i spel. Larsson backade senare ur det här men med det överhängande hotet om att han fortfarande har ögonen på henne. Larsson har dessutom tidigt i spelet tagit ställning för en försiktighet med outningarna men ändra sig sedan genom att bli en av de första som outar efter att KK har lagt uppmaningen. Inkonsekvent således. Både i sitt ”drev” och i sitt spel. Det är lite rödande för mig.

Brynolf faller in i det här och rödar Recca också och outar sedan att han är Barney Stockman. Lite efterforskningar visar att detta inte är en direkt fiende till sköldisarna och snarare var han lite ovän med sin fluga till bror Baxter som jobbade med Krang. Här någonstans fick Xyas panik och drog i nödbromsen och sa att vi måste hejda oss och att det finns information i ryktena som är till nackdel för folk om alla namn kommer fram. Xyas har också under hela dagen varit vag med vad han vill göra. Han vill inte dreva, han vill inte outa och utbrister att den som inte har ett rykte måste vara ulv. I mina ögon så var det ett sätt att påminna ev ulvpolare om att ni måste outa rykte! Dessutom så har Xyas och !Paxen varit i luven på varandra, !Paxen, som var den enda som tydligt ifrågasatte rödandet av Recca.

På grund av det här beteendet så pingar både Brynolf och Xyas för mig. Brynolf känns som ulven som klantade till sin outning och Xyas som den som försöker släta över detta genom att ge sig på andra spelare och flytta fokus.

Just nu finns det inga gröna i min bok, förutom mig själv, men jag måste säga att Brynolf och Xyas är bra mycket rödare än Recca även om hon fortfarande skimrar. Larssons inkonsekvens blinkar lite rött och alla andra har jag ingen aning om. De enda som har lite gröna nyanser är Basse och w179.

Ordföranderöst: w179

Laowai

Hero

Recca said:
Det lu-khaaz skriver om namn passar väl in med mitt rykte, som alltså gör gällande att ulvarnas namn inte kan användas för att hitta dem.
*Antecknar.*
Så det var jättedumt att outa namn? Då är det ju jättedumt att inte outa att det är jättedumt att outa namn. Hur kom det sig att du inte outade innan en tredjedel outat sina namn?

Med det sagt så tycker jag att du verkar greenish med den här outningen Laowai.
För att jag tänkte tvärtom och kände att det kunde göra det lättare för ulvarna att gömma sig.
Som sagt, jag är ny på det här. My bad :gremfrown:

Möller

Hubert Hortlax

Tyr said:
Så vad tycker du att vi som inte outat namn ska göra? Är det värt att göra någon halvoutning eller tycker du att vi ska hålla på namnen tills ett läge uppenbarar sig eller att vi tvingas till det?

Vad skulle vi göra om du fick bestämma? Dreva mot någon? Vem?
Självklart ska vi som inte outat namn inte bara slänga ut våra namn =) Håll på namnen tills vi drevas, och skriv en motivering om varför man outar namn istället för något annat då.

Ja, jag tycker vi ska dreva mot någon. Tyvärr är jag inte alls 100% med i dethär spelet (heck, jag är bara med för att grupptrycket krävde mig för att nå 18 spelare!), så min misstanke-lista är kort. Och konstig jämfört med vad jag sett andra har (bortsett från Recca, men henne vill jag som sagt inte dreva, det blir kontraproduktivt).

Röst: Cassius
Som sagt, andra hyllar Cassius så något drev lär dethär väl inte bli. Och jag kan inte argumentera för mer än att han pingar lite grann för mig.

Möller

Hubert Hortlax

Tjavva said:
I mina ögon så var det ett sätt att påminna ev ulvpolare om att ni måste outa rykte!
Normalt så får ulvarna kommunicera utanför tråden, t.ex. via mail. Du är (väl?) ny så jag tänkte bara påminna om det.

I övrigt håller jag dock med om analysen om xyas som skum.

Brynolf

Dum fan

xyas said:
Jag hävdar bestämt att det finns en risk med namn-outande. Jag är inte rädd för att power-roller ska kunna identifieras, jag är rädd för att det finns insta-win-conditions som träder i kraft om någon/några specifika åker ut.
Det låter ju ännu mer extremt än vad mitt och andra rykten har varit, och då verkar många rykten vara osannolikt extrema, särskilt i kombination. Men jag kan se hur du tänker. Om mitt rykte visar sig stämma har vi problem, men om ditt stämmer är det ju livsfara redan från start.

Varför tror jag det då? För det första så indikerar mitt rykte att så skulle kunna vara fallet. För det andra så har vi det här med Liv vilket ger mig en känsla av att det finns ett mer komplext system att bli av med spelare utöver att rösta ut dem. Varför skulle vi annars ha x antal liv?

Jag tycker istället vi ska fokusera på ryktena, och kanske gärna input om vad andra tror om liv-grejen.
Det kan vi absolut göra (jag har inget konkret emot att man fortsätter med namnoutandet samtidigt dock). Det enda jag kan säga om liven är det jag sagt tidigare. Nattmord och eventuella andra mord-förmågor är det enda jag kan tänka mig att de används till. Att kunna överleva en utröstning verkar helt bizarrt.
---
På tal om ingenting, och det här är inget vi bör börja jiddra om i dagsläget, men i ett spel med så många spelare är sannolikheten för att vi har en tredje fraktion större än vanligt. Och även liven talar för det, då vigilantmördare rimligen passar bra som DTF.

Recca

Femme Fatale
Re: Må bäste fotsoldat vinna! :D

xyas said:
Cassius said:
Ifall du nu har gått igenom mina inlägg hade det varit trevligt om du ville kommentera att Xyas skriver att "om man säger att man inte har något rykte så är man ulv", hur ogenomtänkt är inte de på en skala, Xyas har dessutom valt att inte kommentera detta.
Fast jag kan väl ha fel eller hur? Alla har kanske inte rykten. Men det är en teori jag tror hårt på och röstar gärna ut den som påstår sig inte ha ett rykte. Vidare så tror jag inte ulvarna har några rykten, så då tvingas de ljuga och hitta på rykten nu vilket gör dem lättare att hitta.

Du drar ganska stora växlar på det här, men det är okej.
Jag har också tänkt så. Problemet är att ulvarna vet att vissa av ryktena är fejk. Synd att Spidde inte insåg att ulvarna antagligen behöver ljuga om sina rykten.

Men då måste vi ju outa ryktena för att det ska vara värdefullt.

Problemet med att outa ryktena är att vissa rykten kanske är beroende av information i rollerna för att vara värdefulla. Som t.ex. Spiddes rykte. Det är värdo att outa det tidigt men bra att outa sent. Så att köra purgatorisk outning av rykten kan vara jättedåligt också.

Brynolf

Dum fan

Tjavva said:
Brynolf känns som ulven som klantade till sin outning
Hur menar du då? Jag var den som föreslog att vi skulle outa namn, och sedan gick jag ut med namn utan press. Om jag vore ulv skulle jag rimligen ha fått namnet i mitt roll-PM för att göra en sån grej. Hur menar du att jag skulle ha klantat till det?

w176

Förlorad dotter

Möller said:
För att inte slösa på inlägg svarar jag på senaste istället för individuella inlägg jag citerar ur. Så ni vet.

Jag hängde upp mig på dethär:
Arvidos MC said:
Såsom varulvsspel traditionellt funkar får alla lägga en röst (+1) på någon de misstänker, och den med flest röster blir hängd. Roller med en extra röster lägger till +2 istället för +1 på den de vill hänga. Jag är ganska säker att det är så Vicotnik menar i det här spelet också.
Säkert inget stort, men jag är lite misstänksam mot Arvidos här ändå. Inte har väl Vico pratat om att folk har extra röster?
Det där pingade lite för mig med, men av andra anledningar.

Jag tror inte extraröster skulle beskrivit som manipulation. Manipulation innebär att man manipulerar/modiferar/förändrar något, ofta någon annan.

Om ryktet är sant tror jag alltså de handlar om att fucka upp andras röster på något sätt. Men Arvidos har inga bra argument för varför just hans teori skulle vara sann.

Men främst pingade rätt för mig på grund av ett annat citat:

Arvidos MC said:
Det gör ju det extra viktigt att vi är noga med att skriva vem vi röstar på här i tråden. Om Vico publicerar röstresultaten kan vi spåra lögnare (ulvar) därigenom, och om inte så är det iaf lättare att schabbla till det när man argumenterar för en lögn.
För det första skulle röstningen vara dold om Vico sedan skulle publicera röstresultaten? Det tror jag inte. Det skulle vara skum speldesign.

Jag tror det enda resultat av röstningen vi kommer se är vem som åker ut och möjligen vem som är ordförande.

Däremot, vore det här läget fördelatigt för ulvarna att ha insyn i hur folk tänkter rösta. Antingen om de man manipulera rösterna, eller för att de bättre kan lägga upp planer för hur de inte ska bli utröstade.

Jag vet inte om det finns andra bra argument varför alla bybor skall publicera sina röster. Den frågan ställer jag mig neutral till i nuläget.

Men jag ville bara lyfta fram mitt resonemang varför Arvidos verkar röd för mig.

---

Tack förresten för att ni vill ha mig till ordförande. Jag vet ännu inte vem jag tänker rösta på, och om jag kommer publisera vem jag tänker rösta på innan omröstningen.

Jag är beredd att outa mig om det behövs, men eftersom folk verkar vara emot massoutningar väntar jag tills folk vill att jag ska outas.

!Paxen

Swashbuckler

Laowai said:
Paxen: För att han i min mening blev oproportionerligt stött av det cassius skrev. Typ försöker vända uppmärksamheten mot cassius istället med att slå ifrån sig och säga "Nej vet du vad!"
Anledningen till varför jag blev "stött" har jag redan förklarat.

Spammandet fortsätter!

!Paxen

Swashbuckler

Tjavva said:
Dessutom så har Xyas och !Paxen varit i luven på varandra, !Paxen, som var den enda som tydligt ifrågasatte rödandet av Recca.
Jag har knappt ens nämnt xyas (omjag ens har gjort det). Jag tror att du blandar ihop xyas med Cassius.

I övrigt håller jag med ang att w176 bör bli ordförande hellre än dom andra som har kommit på tal.

Möller

Hubert Hortlax

w176 said:
Däremot, vore det här läget fördelatigt för ulvarna att ha insyn i hur folk tänkter rösta. Antingen om de man manipulera rösterna, eller för att de bättre kan lägga upp planer för hur de inte ska bli utröstade.

Jag vet inte om det finns andra bra argument varför alla bybor skall publicera sina röster. Den frågan ställer jag mig neutral till i nuläget.
Vi har, borträknat eventuella manipulationer, antagligen 14 bybo-röster och 4 ulv-röster.

Ulvarna kan koordinera sitt röstande (förutsatt att de som vanligt får snacka med varandra). Visst, fyra röster är inte jättemycket. Men kan inte byborna koordinera sitt röstande så kanske vi delar upp rösterna på 2-3 ulvkandidater. Då kan ulvarnas röster snabbt bli väldigt avgörande. Det vill vi inte.

Xyas

Swashbuckler

!Paxen said:
Tjavva said:
Dessutom så har Xyas och !Paxen varit i luven på varandra, !Paxen, som var den enda som tydligt ifrågasatte rödandet av Recca.
Jag har knappt ens nämnt xyas (omjag ens har gjort det). Jag tror att du blandar ihop xyas med Cassius.
Jag tycker inte jag varit i luven med någon alls.

Och helt orelaterat, om min teori om att det finns folk som vill ha ut specifika andra roller så kastar det ju ett intressant ljus på de som propsade på rask namn-outning. Tyvärr så har det ju varit lite standard så det är svårt att misstänkliggöra det på ett vettig sätt.

Cissi

Up to no good.

Brynolf said:
Tjavva said:
Brynolf känns som ulven som klantade till sin outning
Hur menar du då? Jag var den som föreslog att vi skulle outa namn, och sedan gick jag ut med namn utan press. Om jag vore ulv skulle jag rimligen ha fått namnet i mitt roll-PM för att göra en sån grej. Hur menar du att jag skulle ha klantat till det?
Anledningen är att än så länge är det för mig mer rödande än grönande att vilja outa då de som aggresivt förespråkat outning är ganska röda i min bok.
Du, KK, Vimes, Cassius, Recca är de som jag tydligt har kunnat se har sagt något som kan tydas som pro-outning medn majoriteten varit ganska försiktiga även om både Larsson, w179 och !Paxen hoppade på tåget tidigt och outade.
Det var efter det outningarna som Xyas påpekade att han anade att outning kan vara negativt och började förespråka återhållsamhet.
Och då ditt namn är en person som inte står på skurkarnas sida per se så rödade det dig lite till och Xyas följde med dig.

Cissi

Up to no good.

xyas said:
!Paxen said:
Tjavva said:
Jag tycker inte jag varit i luven med någon alls.

Och helt orelaterat, om min teori om att det finns folk som vill ha ut specifika andra roller så kastar det ju ett intressant ljus på de som propsade på rask namn-outning. Tyvärr så har det ju varit lite standard så det är svårt att misstänkliggöra det på ett vettig sätt.
Förlåt, det var Cassius som bråkade med !Paxen. Det gör mitt case svagare men jag står fast vid mina misstankar för tillfället.

Nässe

Myrmidon
Ah, vad det drar iväg fort!!!

Jag är med och ska läsa igenom nu!

Tror på outning av info. Siare brukar ändå inte spela någon roll.

Nässe

Cissi

Up to no good.

w176 said:
Möller said:
För att inte slösa på inlägg svarar jag på senaste istället för individuella inlägg jag citerar ur. Så ni vet.

Jag hängde upp mig på dethär:
Arvidos MC said:
Såsom varulvsspel traditionellt funkar får alla lägga en röst (+1) på någon de misstänker, och den med flest röster blir hängd. Roller med en extra röster lägger till +2 istället för +1 på den de vill hänga. Jag är ganska säker att det är så Vicotnik menar i det här spelet också.
Säkert inget stort, men jag är lite misstänksam mot Arvidos här ändå. Inte har väl Vico pratat om att folk har extra röster?
Det där pingade lite för mig med, men av andra anledningar.

Jag tror inte extraröster skulle beskrivit som manipulation. Manipulation innebär att man manipulerar/modiferar/förändrar något, ofta någon annan.

Om ryktet är sant tror jag alltså de handlar om att fucka upp andras röster på något sätt. Men Arvidos har inga bra argument för varför just hans teori skulle vara sann.

Men främst pingade rätt för mig på grund av ett annat citat:

Arvidos MC said:
Det gör ju det extra viktigt att vi är noga med att skriva vem vi röstar på här i tråden. Om Vico publicerar röstresultaten kan vi spåra lögnare (ulvar) därigenom, och om inte så är det iaf lättare att schabbla till det när man argumenterar för en lögn.
För det första skulle röstningen vara dold om Vico sedan skulle publicera röstresultaten? Det tror jag inte. Det skulle vara skum speldesign.

Jag tror det enda resultat av röstningen vi kommer se är vem som åker ut och möjligen vem som är ordförande.

Men jag ville bara lyfta fram mitt resonemang varför Arvidos verkar röd för mig.

---

Tack förresten för att ni vill ha mig till ordförande. Jag vet ännu inte vem jag tänker rösta på, och om jag kommer publisera vem jag tänker rösta på innan omröstningen.

Jag är beredd att outa mig om det behövs, men eftersom folk verkar vara emot massoutningar väntar jag tills folk vill att jag ska outas.
Fast visst har Vico nämnt extra röster? I första inlägget, ordföranden kommer ha en extra röst. Är det inte det som Arvidos syftar på? Röstmanipulationen handlar nog om (om det går att röstmanipulera) att ulvarna ska ha en chans att motverka ordförandens extraröst.
Arvidos pingar inte alls för mig än. Men jag litar inte på någon just nu.

Nässe

Myrmidon
Håller med Yxas om att namn kan vara bra att hålla på i detta läge, så man kan pressa folk. Mitt rykte är att titlar är viktiga, fast jag fattar inte vad det betyder????

Efter att ha skummat tråden känns Vimes rätt att rösta ut, och är han grön tar vi Recca nästa runda. Brynolf känns skum, dock osäker på varför det känns så.

Låtsas-bråk första rundan är alltid skumt???

Xyas

Swashbuckler

Tjavva said:
Förlåt, det var Cassius som bråkade med !Paxen. Det gör mitt case svagare men jag står fast vid mina misstankar för tillfället.
Ja och det har varit lite av ett problem överhuvudtaget i varulvspelen vi haft här på wrnu. Att man slår på de som sticker ut, oavsett hur, istället för att slå på ulvighet. Så jag kör återigen på mitt mantra:

scum tell, scum tell, scum tell