Nekromanti Telefonförsäljare [utbruten tråd]

krank

Går ondskans ärenden
Re: En inblick

Även telefonförsäljare.
Telefonförsäljare är inte medmänniskor. De är motmänniskor. De har som yrke att göra världen till en sämre plats att leva på.

Gordeg

Hero
Frestande...

Låt luren ligga av och ignorera samtalet.
Ooohh, jag blev frestad att göra det när jag blev uppringd av en privatperson för ett antal år sedan.

Bakgrund: Jag hade nyss flyttat till Värmland till en av landstingets personallägenheter. Telefon- och TV-abonemang var inbakat i hyran.

Telefonen ringer.
-Hej, det är Micke.
Bestämd mansröst:
-Hej, jag vill prata med Björn.
-Det bor ingen som heter Björn här. Du har nog slagit fel nummer.
Avfärdande tonfall:
-Det tror jag inte.

Jag lyckades efter en stund övertala vem fan det nu var i andra änden att han hade ringt hem till mig och inte till sin kompis Björn (som jag gissar hade bott där tidigare).
Ååhh vad frestad jag var att säga "ett ögonblick så ska jag hämta Björn", och låta luren ligga kvar på bordet.

Gordeg

ostro

Veteran

Aldrig träffat en telefonförsäljare som faktiskt velat jobba som telefonförsäljare. Det brukar oftast vara av ren nöd man arbetar på sådana platser. Så fort man hittar något bättre sticker man så snabbt att kontorsstolen inte hunnit kallna innan man sitter på det nya jobbet.

Det är fan psykiskt påfrestande att vara telefonförsäljare.

Det enda man lyckas med med den taktiken är att se till att den specifika telefon försäljare man pratar med hinner ringa färre nummer och därför prata med färre personer som faktiskt vill köpa vad denne nu har att erbjuda. Eftersom den personen säljer mindre än alla andra får denne sparken på grund av dåliga säljsiffror och ersätts av en ny som liktförbannat kommer att ringa upp dig och och försöka sälja samma grej eftersom du satt och pratade så länge med den som var innan.

Ett enkelt nej tack funkar bäst. Det spelar inte så stor roll att du avbryter säljsnacket. De flesta lägger inte ner energin det tar att försöka övertala en person som helt klart har sagt nej redan från böjan. Får du inte uppmärksamheten från personen kan man med gott samvete lägga på.

G

Guest

Guest
Som vanligt har jag bästa förslaget.

Alltid när det ringer en försäljare så ska man göra följande...

1. Lyssna några sekunder tills du är säker på av han eller hon säljer.
2. När du är säker så säger du lite snabbt: "Jo men det har jag tackat ja till, ni ringde ju igår, då sa jag ja tack"
3. till 99% säger säljaren "Oj då, det måste blivit fel på vårat system då, ursäkta att jag störde"
4. Klart! Tar ca 10 sekunder.

krank

Går ondskans ärenden

Eftersom den personen säljer mindre än alla andra får denne sparken på grund av dåliga säljsiffror och ersätts av en ny som liktförbannat kommer att ringa upp dig och och försöka sälja samma grej eftersom du satt och pratade så länge med den som var innan.
One down, fifteen thousand to go...

Mitt mål är att skapa så stor förlust som möjligt för de där vedervärdiga företagen. Om jag då bidrar till att en individ klarar sig från skiten till förmån för något annat, desto bättre.

Att arbeta som telefonförsäljare är lite som att gå med i ett nazistiskt parti. Jag förstår varför folk ibland tycker sig tvingade till det, och varför det känns lockande, men det är fan inget jag tänker stödja. Faktum är att det snarare är något jag tänker motarbeta. Se det som mitt bidrag till mänsklighetens förbättrande.

ostro

Veteran

....och bönder som odlar cocabuskar förtjänar nackskott.....eller något.

ostro

Veteran

Men oftast så förlorar inte företagen på att du sitter och gör livet jävligt för försäljaren. Många telefonförsäljare jobbar på provision vilket innebär att den enda som förlorar nämnvärda pengar är just försäljaren.

Att jävlas med själva försäljaren petar inte ens företaget i ryggen.

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Som Gordeg antyder så är de bästa av alla nej-sägare dem som klart och tydligt säger nej direkt. Jag kan avsluta, ringa vidare, och hoppas på någon mer mottaglig person. Jättebra! Det är en omöjlighet att påverka alla, bättre då att lägga energi på någon som låter sig. Då blir man mer irriterad på en individ som tragglar sig igenom hela samtalet bara för att avsluta med: "Jo, det där låter ju jättebra hörredu, men av princip köper jag aldrig något över telefon" - klick. Den typen har just slösat både min och sin egen tid. Ett raskt "inte intresserad" är ingenting man som telefonförsäljare blir irriterad på."

Någon sådan vänlig telefonförsäljare har jag då sällan stött på. Oftast börjar samtalet med att de så snabbt som möjligt försöker trycka av sina standardfraser innan jag ens hinner svara. När jag därefter säger nej till deras erbjudande så brukar de närmast bli förnärmade och fortsätta tjata, särskilt om de tycker att de har ett lysande erbjudande (vilket de verkar tycka nästan oavsett vad det är).

Telefonförsäljare: Bla, bla, bla, bla, prenumerera på billiga kalsonger, bla, bla, bla, introduktionserbjudande, bla, bla, bla.
Jag: Nej, jag vill inte prenumerera på kalsonger.
Telefonförsäljare (förnärmad): Men du får ju ett par kalsonger helt gratis!
Jag (trött): Det kanske stämmer men jag vill inte prenumerera på nya varje månad.
Telefonförsäljare (upphetsad): Men du får ju ett par kalsonger helt gratis!! Dessutom är det lätt att avbeställa om du inte vill ha dem någon månad!
Jag: Nej, jag vill verkligen inte ha några kalsonger oavsett hur lätt det är att avbeställa dem.

Fast vidrigare är ändå de jävla mobilabonnemangskrämarna som överfaller en på stan. Just nu har en hop satt upp ett näste precis utanför entrén till vår livsmedelbutik. Varje gång som man ska handla något så måste man ta sig förbi ett halvdussin entusiastiska och falska 20-åringar som nästan kastar sig över en. Usch och fy!

Däremot kan jag sympatisera med de stackars satar som i ur och skur står och delar ut gratistidningar som Metro och Extra. Jag brukar alltid vara vänlig och ta en tidning även om jag inte värderar de där gratisblaskorna särskilt högt.

Bunny

Crazy like a fool
Re: Hehe

"De som ringer och vill sälja telefonabonnemang: 'Nej, jag har ingen telefon.'. Älskar den kommentaren, det finns liksom ingen väg för försäljaren att rädda det samtalet."

Liknande fyndigheter stöter man på ibland. Jag har dock utvecklat tekniker som påfalladne ofta lyckas vända dem till min fördel. Det har alltså skett mer än en gång att jag sålt till en "trobergare" (de kallas så...). (Förresten, det är inte av en händelse så att du letar efter en ny bilförsäkring? Ge mig ditt nummer så ska jag hooka upp dig med någonting riktigt prisvärt... :gremcool:)

Min teknik återknyter till kalas-modellen, närmare bestämt dess kontaktfas. Det kanske framgår att mycket av försäljningstekniken handlar om att behålla initiativet, att styra samtalet dit man vill. Svarar någon som i citatet ovan är det ett försök av kunden att ta initiativ över samtalet, och det vänds till min fördel när jag bemöter det på ett sätt som etablerar mig själv som alfa-hanne och att jag menar allvar. Det kan se ut på flera olika sätt, här följer ett exempel: "Jasså! - *smittsamt och kamratligt skratt* - försöker du driva med mig eller?" - "Hehe, nejnej..." - "Okej, men allvarligt - jag har faktiskt någonting bra att erbjuda här, det tar bara någon minut" - "okej...". Få klarar av att värja sig om man plötsligt går så rakt på sak. Dessutom, att få möjligheten att skratta och skämta med kunden är ett jättebra sätt att skapa sig en positiv relation med denne - denna positiva feedback ger sedan en push ända från K till S. Sedan är du såld, min vän.

Ytterligare en nackdel är att du behöver vara jäkligt fyndig. Som försäljare med 2000 samtal bakom sig på projektet har man högt troligtvis redan hört de flesta varianter av dessa, och blir så att säga inte tagen på sängen.

"Motormännen (i gårkväll, faktiskt): 'Nej, ni äger 5% av Bilprovningens aktier, och jag kan inte stötta någon som stöttar en sådan organisation. Dessutom låter Motormännen sexistiskt. Är där inga kvinnor? Och motor syftar ju uppenbart på heta pistonger som pumpar i väloljade cylindrar, direktinsprutning, stötstänger och cranking the shaft. För att inte snacka om avgassystem...'. Det dödade det samtalet rätt så bra. En annan bra mot dem är 'Nej, jag tycker faktiskt att bensinen är prisvärd.'."

Förutom snacket om pistonger och pumpar, är det här två jättebra sätt att ända en försäljning. Speciellt nummer två, faktiskt. Lyckas du visa dig mer insatt och kritisk än försäljaren, underminerar du hans ställning, och ger honom ett veritabelt helvete att lyckas övertyga dig om något som helst. Förde någon fram betungande information, som du gjorde med aktieinnehav och liknande, brukade jag ändå föra samtalet till sitt klimax. Inte av förhoppningen att få sälja, men för att lära mig bra motargument och hur man kan tas med dem.

I ditt exempel nummer två, "Nej, jag tycker faktiskt att bensinen är prisvärd", gör att ridån går ner direkt. Finito, eftertexter, slut. Ett exempel var när jag sålde medlemsskap i Villaägarnas Riksförbund (häng med i de olika riksförbunden nu...), och någon slog undan benen genom att säga: "Men jag tycker att fastighetsskatten är jättebra!" Det var en riktig case-closer.

"Föräldraföreningen mot narkotika:
'Så ni är helt mot narkotika i alla former?'
'Ja.'
'Då kan jag inte stötta er, jag har själv sett folk som inte skulle haft ett drägligt liv om inte sjukvården kunde tillhandahålla morfin till dem. Innan morfin uppfanns så fanns det hela avdelningar på sjukhusen med folk som bokstavligt talat skrek sig till döds av smärta.'
'Jo, men alltså, jag menade ju inte så...'
'Sorry, du sa uttryckligen att ni var emot all narkotika. Nu har du blåst all din trovärdighet. Adjö.'"

De här försöken blir allt för lätt tarvliga. Det är oftast lätt att se igenom en uppenbar fälla som: "Så ni är helt mot narkotika i alla former?" Det resulterar i att man enkelt garderar sig genom att inte ge ett enkelt "ja", utan ett utförligare "ja, vårt mål är att få bort all olaglig narkotika från våra gator" - Då har du gått igenom all tankemöda i onödan.

"Länsförsäkringar: 'Driver du med mig? Efter den omgången ni gav mig så har ni mage att ringa mig?'"

Yes, tidigare medlemmar kan ofta vara riktigt hårda nötter att knäcka. Inte mycket att göra, dock, det avspeglar på företaget jag företräder och inte på mig som försäljare.

"Div välgörenheter: 'Jag har jobbat två år åt SIDA. Jag skänker gärna till välgörenhet, och har skänkt rätt stora summor till olika Amnesty, Hamas, Barncancerfonden, Läkare utan gränser och andra välgörenheter. Jag är inte främmande för välgörenhet, men jag söker själv upp de jag vill ge till och jag ger inte till de som ringer mig.'."

Det där blir lite för långt. Är det en uppraggning på stan brukar jag säga att jag redan är medlem - oavsett om jag är det eller ej. Då får man dessutom glada tillrop, vilket är kul.

"Har ett visst underhållningsvärde, men de brukar försöka igen inom ett halvår eller så. Det borde finnas ett kodord för 'Nej, inte intresserad, kapa samtalet nu så sparar vi båda tid och ring mig aldrig igen'."

Som Organ säger - du behöver inte sminka det där.

ostro

Veteran
Det jobbiga är när man jobbar på ett ställe som inte säljer något, inte tigger pengar utan bara ska ge lite information eller dubbelkolla om något som personen man ringer redan har beställt och människan i fråga säger: "Tack, jag ska inte ha något!" och lägger på luren.

Om någon ringer från Relacom så säljer de inte saker. De kollar bara om informationen som de har fått från telias felanmälan stämmer överens med det du har gett uppgifter om. Det är nämligen det företaget som sköter all service åt telia. Annars kan man bli tvungen att vänta ytterligare några dagar(läs veckor) på att en tekniker kommer och åtgärdar problemet. Anledningen är att uppdraget måste skickas tillbaka till telia om det finns uppgifter som inte stämmer eller saknas.

Tyvärr låter namnet som ett jädra telemarketing företag....

Bunny

Crazy like a fool
Re: En inblick ANT

"Problemet är att om man är lite artigt försynt och inte vill avbryta och verka otrevlig så får man oftast chans att säga att man inte är intresserad först när säljaren dragit hela sin pitch. Det är därför jag personligen försöker avbryta så vänligt jag bara kan på ett tidigt stadium, just för att minimera tidsslösandet för båda."

Precis. Du har en bra ambition. Gör ditt bästa. :gremsmile:

Bunny

Crazy like a fool
"Som vanligt har jag bästa förslaget.

Alltid när det ringer en försäljare så ska man göra följande...

1. Lyssna några sekunder tills du är säker på av han eller hon säljer.
2. När du är säker så säger du lite snabbt: 'Jo men det har jag tackat ja till, ni ringde ju igår, då sa jag ja tack'
3. till 99% säger säljaren 'Oj då, det måste blivit fel på vårat system då, ursäkta att jag störde'
4. Klart! Tar ca 10 sekunder."

Väldigt effektivt. Sådana missar sker hela tiden. Otroligt svårt att se igenom en sådan bluff också, än svårare att bemöta den.

Det där samtalet verkar så geniunt att min första impuls var att det måste vara jag själv som ringt dig - men dig skulle jag nog komma ihåg, Tomasz. :gremsmile:

Ackerfors

Alas, your rapids!
Man ska uppehålla dem

"Har du något bra förslag på hur man blir av med en sådan försäljare med ett minimum av snack utan att behöva bli otrevlig?"

Eftersom telefonförsäljare är utsända av satan så ska man se till så att ingen vill vara telefonförsäljare. Hur gör man då det? Man stryper deras provision, för vad jag har hört (vilket förstås inte behöver stämma) är det många ställen som har låg grundlön och hög provision. Man ska därför uppehålla telefonförsäljarna så länge som möjligt. Helst hela deras arbetsdag. Och när man tror att personen vill gå hem så tackar man nej. Man kan dessutom vara väldigt trevlig, fråga hur de mår, kanske låta intresserad av det de säljer. En alltigenom social och trevlig lösning som dessutom fyller ett gott syfte.

När jag blir rik ska jag starta ett företag vars enda syfte är att lägga krokben för telefonförsäljare.

ripperdoc

Myrmidon
Det enda man behöver göra, om man inte vill driva med dem, är att lägga av luren direkt och gå och göra något annat. Sedan kan man lägga på den några minuter senare. Förr eller senare lär de tröttna :gremsmile:

Bunny

Crazy like a fool

"Med andra ord, om man är sådan att man tycker att telefonförsäljare borde utrotas som företeelse och koncept, och inte har något som helst intresse av att hålla de djävlarna glada, så är det bästa man kan göra med andra ord att spela intresserad i minst en kvart, så att man verkligen slösar på det ondsinta och vedervärdiga företagets pengar, och med lite tur bidrar till att försäljaren antingen får sparken eller slutar självmant för att med lite tur skaffa sig ett jobb som faktiskt är värt att göras?"

Är det din ambition så, absolut. Ännu värre vore om du lyssnade igenom hela samtalet, ställer frågor, låter det ta tid, och sedan tacka ja. När sedan Beställningen kommer hem till dig så utnyttjar du din konsumenträtt att returnera det hela och avböja. Du har då slösat försäljarens tid, förhindrat att han får betalt för det, sett till att denne får en sämre lyckat/returnerat-sälj-ratio (stiger den över 80/20 finns skäl för uppsägning), utnyttjat telemarketingföretagets resurser, osv. Tyvärr skulle din påverkan på branchen vara ytterst minimal.

Dessutom skulle det göra dig till ett svin.

Jag har ytterst lite påverkan på hur arbetsmarknaden ser ut i Sverige. När jag sökte mig till telefonförsäljningen var jag desperat - jag levde på en matbudget på under 100:- i månaden (vilket är extra anmärkningsvärt med tanke på vilket matvrak jag är), jag lånade pengar till hyra och uppehälle av goda vänner, jag fick ta apostlahästarna vart än jag skulle. Marknaden bestämmer vart och hur jag kan tjäna mitt uppehälle, och anledningen till att jag är en sådan relativist när det gäller vad jag sålde och hur är för att marknaden säger att arbetsgivaren även sätter alla förutsättningar. Dina moraliska spörsmål får du ta upp med dem. Du kan gott återkomma med din kritik den dagen jag faktiskt hade ett val. Tills dess ger jag inte mycket för vare sig din aversion eller dina påtänkta metoder.

Bli politiker istället, vetja - det vill säga om du faktiskt är ute efter att göra en skillnad.

Dessutom är du disskvalificerad från all fortsatt diskussion sedan du drog in nazisterna i det hela, ty så lyder regeln.

solvebring

Superhero
Jag svarar, hör när de presenterar sig och säger sedan:
"Nej tack, men jag är inte intresserad, Hej!"
Jag säger allt detta med vänlig ton och lägger direkt på efter "Hej" så att de inte hinner svara.
Jag är inte otrevlig och jag lägger inte på luren i örat på dem, för jag säger ju hej då - och du har man inte "slängt på luren". Och mening "Nej tack jag är inte intresserad" är allt annat än otrevligt, istället artig, man säger tack och allt. :gremgrin:

Saxifrage

Hero

Fast vidrigare är ändå de jävla mobilabonnemangskrämarna som överfaller en på stan.

Word! Jag bytte precis abonnemang, enbart för att jag blev förbannad på de där säljarna. Kanske något som fler borde göra?

/sax, konsumentmakt

Troberg

Sinister eater

Det funkar nog bra. Personligen skulle jag dock aldrig använda det då jag är en snäll kille och alltid försöker undvika att bete mig som ett arsle mot mina medmänniskor. Även telefonförsäljare.
Hey, diskriminera inte mig för att jag är ett jävla rövhål!

Troberg

Sinister eater
Re: Hehe

Ett exempel var när jag sålde medlemsskap i Villaägarnas Riksförbund (häng med i de olika riksförbunden nu...), och någon slog undan benen genom att säga: "Men jag tycker att fastighetsskatten är jättebra!" Det var en riktig case-closer.
Det kan faktiskt ha varit jag.

De här försöken blir allt för lätt tarvliga. Det är oftast lätt att se igenom en uppenbar fälla som: "Så ni är helt mot narkotika i alla former?" Det resulterar i att man enkelt garderar sig genom att inte ge ett enkelt "ja", utan ett utförligare "ja, vårt mål är att få bort all olaglig narkotika från våra gator" - Då har du gått igenom all tankemöda i onödan.
Detta då under förutsättning att man ger dem chansen att fortsätta prata efter "Ja...". För mig slök de i alla fall betet med hull och hår.