Nekromanti Terminologi ni är trötta på

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
Indiespel (eller vad det vill kallas för stunden) är det bästa exemplet efter WoD på hur man försöker framställa sin stil som något alldeles särskilt genom att krångla med ord.
Jag kan gå med på att indiespel är en missvisande term, och kanske behövs ingen term för att beskriva "indiespel", men det finns spel som idag kallas indie/forge/whatevs som behöver en annan begreppsapparat än t ex DnD för att alls kunna fungera som de är tänkta. Och jag tycker att det är väldigt stor skillnad mellan Drakar och Demoner och t ex Utpost eller Svart av kval. I vissa fall handlar det om att skapa en annan känsla och mer subtila riktlinjer för hur spelen är tänkta att spelas, men i andra fall kan det handla om tydliga och "hårda" regler för att skapa andra sätt att spela på. Det som möjligtvis gör att termen "indie" kan vara onödig är för att alla rollspel ändå är unika och står för sig själva, men jag tror att det har krävts en distansiering till de mer allmänt accepterade rollspelen och sätten att spela rollspel på för att kunna producera en ny typ av rollspel på. Jag tycker inte att det är konstigt att de nya sätten att spela rollspel på får en egen term. Men om den behövs längre är jag mer osäker på. Jag tycker, av diskussionerna på rollspel.nu att döma, att jag ofta har behövt redogöra för hur spelet är tänkt att spelas, annars får jag kommentarer och idéuppslag som bara blir applicerbart på vanligt traditionellt rollspelande. Så avsaknaden av en term, eller att termen "rollspel" är så bred är inte direkt bara av godo.
 

Mukwa

Swashbuckler
Joined
17 Aug 2006
Messages
2,677
Location
Indieland
anth said:
Mukwa said:
Men allt från vad spelet heter, till illustrationer i regelboken till rubriksättning till regeltermer ger en bild av vad det är för spel, och jag har svårt att tro att du är oemottaglig för layout.
Helt riktigt så är jag mottaglig för olika layout - men jag har antagligen en helt annan syn på layout än du har.
Som exempel kan jag säga att jag anser att White Wolfs WoD-är några av de sämst layoutade böckerna som finns, medan GURPS har några av de bäst layoutade. :gremsmile:
Av vad jag förstått så är det inte så många som har samma syn på layout i rollspel som jag har. :gremlaugh:
Ja, vad du eller jag anser är bra layout eller intressant layout är förstås subjektiva uppfattningar. Och att vi gillar olika spel är bara coolt, för då kommer det finnas fler spel att stjäla idéer ifrån och det breddar allas potentiella spelupplevelse ju fler olika spel det finns i omlopp. Men det jag vänder mig emot är att du vänder dig emot nyttan med att ersätta/skriva om befintliga termer. I de spel du spelar kan ju kroppspoäng vara det bästa, men det måste ju inte vara så i andra. Som någon skrev i tråden så blev allt Rymdhamster läste in i Kroppspoäng för mycket för ordet Kroppspoäng, och då fick Rymdhamster rådet att bryta ur olika grejer ur Kroppspoäng, men jag tycker att Rymdhamster lika gärna kan döpa om Kroppspoäng till "rosa fluff", för att det dels blir mer vad Rymdhamsters spel handlar om och dels för att det inte är DnDs Hit Points eller DoDs Kroppspoäng längre.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Ymir said:
'Hack'. Vad var det för fel på 'modd'? 'Hack' för tankarna till digital verksamhet och dautaspel, något jag inte alls förknippar rollspelsskapande med.

"Ras"....vad fan kallar vi det för "fantasyras" för, srsly? Kan inte "folkslag" eller dylikt fungera?
Men, modd är ju inte alls en etablerad term inom rollspelsvärlden, vad jag vet. Det är ju snarare den som för tankarna till datorspel!

Hack är ju någotsånär etablerat inom vissa rollspelskretsar.

För mig skulle modd inte riktigt funka, just genom kopplingarna till datorspelen. En modd kan förvisso vara riktigt omskapande, ge ett helt nytt spel nästan. Men ibland, rätt ofta hos »mina« datorspel, är en modd en skitliten ändring. En omskinnad enhet, en balanserad resurs eller en ny knapp i interfacet. Det vi skulle kalla en husregel i rollspel.

Ett hack däremot är ju en större förändring, det är nästan ett helt nytt spel. Och att då använda en term som för tankarna till småändringar är inte för mig =)
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Indeed and agreed. De kan måhända få en bonuspoäng för att ha gjort ett förarbete inför vettigare beteckningar, men nog har de överlevt alldeles för länge nu. Mouse Guard är inte Sorcerer. Pendragon är inte Vampire.
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,864
Location
Värnhem, Malmö
anth said:
Jag är trött på att folk ska hitta på nya namn på saker som redan har fungerande namn.
Det blir inte coolare, eller ballare, eller häftigare, eller nyare - bara för att man kommer på nya namn. Det är fortfarande samma skit idag som det var för 40 år sedan.

På svenska heter det: rollspel, spelledare, spelare, rollperson, spelledarperson, grundegenskap, färdighet, nackdel, fördel,...
Japp, för det mesta håller jag med om det här. Vi har utvecklat en terminologi för att prata om spel som sträcker sig utanför de enskilda spelen, då är det onödigt att inte använda den om det inte finns tvingande skäl till det.
 

Kräkla

Veteran
Joined
23 Dec 2009
Messages
137
Jo också: "rollperson" gillar inte jag och framföralltinte "karaktär". Rollfigur eller figur heterdet! "Referee" är bättre namn än spelledare också men, det vetjag inte någon bra översättning på svenska.
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Tomatalven said:
slanf*n said:
Vitulv said:
Hans E Magnusson said:
Rollspel är så kasst, det borde heta äventyrsspel.
Jag håller med. Rollspel är ett skitord för att beskriva vår hobby.
Ja, det borde heta: Fantasilek med tärningar för alla åldrar och intressen.
+1
Eller: Rules for( några ord som passar genren) campaigns playable with paper and pencil and (...)
"Gå med i Flottan - det är mera än ett jobb, det är ett äventyr", för att översätta halvkryckigt. En kompis ville att vi skulle kalla det för poker, då omgivningen hade bristande förståelse för rollspel...
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,274
Location
Göteborg
anth said:
Som exempel kan jag säga att jag anser att White Wolfs WoD-är några av de sämst layoutade böckerna som finns, medan GURPS har några av de bäst layoutade. :gremsmile:
Av vad jag förstått så är det inte så många som har samma syn på layout i rollspel som jag har. :gremlaugh:
Har ingen stor insyn i GURPS, men håller med dig om WW.
Jag vet inget annat förlag som så glatt lägger svart text över gråmurrig bildbakgrund eller guldtext på vit bakgrund...
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,365
Location
Stockholm
anth said:
Helt riktigt så är jag mottaglig för olika layout - men jag har antagligen en helt annan syn på layout än du har.
Som exempel kan jag säga att jag anser att White Wolfs WoD-är några av de sämst layoutade böckerna som finns, medan GURPS har några av de bäst layoutade. :gremsmile:
Av vad jag förstått så är det inte så många som har samma syn på layout i rollspel som jag har. :gremlaugh:
Som stor fan av WoD kan jag ändå till fullo skriva under på att layouten i de böckerna rätt ofta suger. Gurps däremot är upplagt som läroböcker, vilket gör det lätt att ta till sig informationen, men däremot inspirerar den inte för fem öre IMO.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,365
Location
Stockholm
Mukwa said:
Som någon skrev i tråden så blev allt Rymdhamster läste in i Kroppspoäng för mycket för ordet Kroppspoäng, och då fick Rymdhamster rådet att bryta ur olika grejer ur Kroppspoäng, men jag tycker att Rymdhamster lika gärna kan döpa om Kroppspoäng till "rosa fluff", för att det dels blir mer vad Rymdhamsters spel handlar om och dels för att det inte är DnDs Hit Points eller DoDs Kroppspoäng längre.
Nej nej. Hit points är ett utmärkt ord. Problemet är vad det borde heta på engelska. Hit points som term beskriver just precis en blandning av tur, skicklighet och tålighet utan att värdera vad som är vad.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Har för mig att det var Krille som fick mig att skippa förkortningar för länge sen. Men var det inte inflation i förkortningar på 80-talet? Det var väl coolt med 100 förkortningar av 100 termer så man fick ha en ordlista för det som i (har jag för mig) Mutant 2.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,346
Location
Malmö
Mukwa said:
Negerboll är det uppenbart dåliga, eftersom det bottnar i en terminologi om människor med mörk hudfärg.
Hade för mig att det kom av spanskan - negro - och inte hade något med mörk hudfärg att göra. Däremot är det något som lätt kan kopplas ihop med bl a amerikansk rasism på grund av nigger som har samma ursprung.

Har jag för mig då. :gremsmile:
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,346
Location
Malmö
Anarchclown said:
anth said:
Helt riktigt så är jag mottaglig för olika layout - men jag har antagligen en helt annan syn på layout än du har.
Som exempel kan jag säga att jag anser att White Wolfs WoD-är några av de sämst layoutade böckerna som finns, medan GURPS har några av de bäst layoutade. :gremsmile:
Av vad jag förstått så är det inte så många som har samma syn på layout i rollspel som jag har. :gremlaugh:
Som stor fan av WoD kan jag ändå till fullo skriva under på att layouten i de böckerna rätt ofta suger. Gurps däremot är upplagt som läroböcker, vilket gör det lätt att ta till sig informationen, men däremot inspirerar den inte för fem öre IMO.
Jag gillade WWs struktur* för Trinityverse-böckerna: IC-grejer (artiklar, fakta, etc) placerade först, oftast ungefär halva boken, i regel i färg. Andra halvan - spel-grejer (regler, stats, "vad som egentligen pågår", äventyr o s v). Som sidospår. :gremsmile:


*edit för klarhet.
 

Higa

Veteran
Joined
7 Nov 2013
Messages
41
Intressant diskussion. Har man varit med så länge som vi alla här verkar ha varit, så är man nog "fast" i en viss grundläggande terminologi. Allting som mäter skada är Kroppspoäng eller Hit Points. När vi ser något annat som beskriver detta tänker vi: "Ok, det är alltså Kroppspoängen i DETTA spelet." Eller: "Aha, "Muskler" är alltså "Styrka" i DETTA spelet."

Som om grunden är lagd och inte går att komma ifrån.

Jag personligen gillar att det FINNS en grundstomme för oss rollspelare, ett språk vi kan tala som vi alla förstår. Utan ett sådant språk skulle våra diskussioner bli mycket längre och krångligare.

Med det sagt gillar jag även när man i vissa spel frångår grundterminologin OM det finns en poäng med det. Ibland kan förändringar av exempelvis Grundegenskapsnamn kännas som om det är bara för att.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,182
Location
Rissne
Max Raven said:
Jag gillade WWs layout för Trinityverse-böckerna: IC-grejer (artiklar, fakta, etc) placerade först, oftast ungefär halva boken, i regel i färg. Andra halvan - spel-grejer (regler, stats, "vad som egentligen pågår", äventyr o s v). Som sidospår. :gremsmile:
Jag gillades deras struktur (som du beskriver), men både Aberrant och Trinity har ju gräsligt ful layout (framför allt pga de kitchiga och fula designelementen som är runt texten. Undantaget är Adventure! som är lättläst, sparsmakat och snyggt)...
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,965
Location
Stockholm
Ond bråd död said:
Indiespel (eller vad det vill kallas för stunden) är det bästa exemplet efter WoD på hur man försöker framställa sin stil som något alldeles särskilt genom att krångla med ord.
+1
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,599
Location
Ludvika
Stresspoäng? Skulle kunna funka kanske, med det har lite samma problem som character/karaktär.

Ansträngningspoäng skulle vara ett bra namn för hur jag anser att de borde användas, men det är en riktig munfull.

Dock ska sägas att jag är helt nöjd med hur vanliga kroppspoäng fungerar (i alla fall de som inte är kroppsdelsspecifika). Det är bara hur man ser på dem, och i vissa spel hur snabbt man får tillbaka dem som jag tycker borde ändras, och därmed också namnet.

Funktionen tycker jag är ypperlig.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,965
Location
Stockholm
Mukwa said:
Indiespel (eller vad det vill kallas för stunden) är det bästa exemplet efter WoD på hur man försöker framställa sin stil som något alldeles särskilt genom att krångla med ord.
Jag kan gå med på att indiespel är en missvisande term, och kanske behövs ingen term för att beskriva "indiespel", men det finns spel som idag kallas indie/forge/whatevs som behöver en annan begreppsapparat än t ex DnD för att alls kunna fungera som de är tänkta. Och jag tycker att det är väldigt stor skillnad mellan Drakar och Demoner och t ex Utpost eller Svart av kval. I vissa fall handlar det om att skapa en annan känsla och mer subtila riktlinjer för hur spelen är tänkta att spelas, men i andra fall kan det handla om tydliga och "hårda" regler för att skapa andra sätt att spela på. Det som möjligtvis gör att termen "indie" kan vara onödig är för att alla rollspel ändå är unika och står för sig själva, men jag tror att det har krävts en distansiering till de mer allmänt accepterade rollspelen och sätten att spela rollspel på för att kunna producera en ny typ av rollspel på. Jag tycker inte att det är konstigt att de nya sätten att spela rollspel på får en egen term. Men om den behövs längre är jag mer osäker på. Jag tycker, av diskussionerna på rollspel.nu att döma, att jag ofta har behövt redogöra för hur spelet är tänkt att spelas, annars får jag kommentarer och idéuppslag som bara blir applicerbart på vanligt traditionellt rollspelande. Så avsaknaden av en term, eller att termen "rollspel" är så bred är inte direkt bara av godo.
jfr spektrat Sorcerer - AW- Dungeon World - Burning Wheel. Hur kan man skilja dessa från "tradspel" i annat än att de inte är skrivna av författare som anser sig vara "trad"?

Spel existerar heller inte i diskreta kategorier och även inom gruppen Utpost, MVGU, This is Pulp, Sjätte Inseglet, Svart av Kval, Drakar och Bananer, OKULT etc måste varje spel beskrivas utifrån hur det är tänkt att spelas för att förslag och kritik ska kunna vara relevant.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,637
Location
En mälarö
kloptok said:
För att hålla mig till ämnet kan jag tycka att det är irriterande om en spelmakare hittar på nya namn på termer som redan finns. Definierar du en ny term så står det dig fritt att döpa den till något nytt (och är den verkligen en ny term tycker jag du bör döpa den till något nytt) men att undvika att använda etablerade ord känns onödigt och skapar snarare förvirring. Mitt bästa exempel är väl CoC, som använder "keeper" istället för "game/dice master"....
I sådana fall borde det inte heta vare sig Keeper eller Gamemaster då den ursprungliga termen var Dungeonmaster. Jag är glad att det finns alternativ då jag tycker DM är ganska kasst.

kloptok said:
...och "investigator" istället för "player character".
Jag tycker tvärtemot att investigator är ett för sammanhanget ganska bra begrepp. Om inte annat så säger det en del om hur CoC är menat att spelas.

/Anders
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,250
Location
Stockholm
Organ said:
I sådana fall borde det inte heta vare sig Keeper eller Gamemaster då den ursprungliga termen var Dungeonmaster...
Visst, här var det fel från min sida - menade givetvis "dungeonmaster" och inte "dicemaster". (Något som kanske ytterligare visar på hur det kan vara förvirrande med många begrepp som betyder samma sak. :gremwink: )

EDIT: Dock tycker jag inte nödvändigtvis att man måste använda den äldsta benämningen av ett begrepp.

Organ said:
Jag tycker tvärtemot att investigator är ett för sammanhanget ganska bra begrepp. Om inte annat så säger det en del om hur CoC är menat att spelas.

/Anders
Låt vara att det kan passa med stämningen i spelet, men för min del var det mest förvirrande när jag först läste spelet. Personligen tycker jag inte att enbart stämning är ett tillräckligt gott skäl för att byta begrepp när det inte är någon skillnad jämfört med tidigare begrepp. Jag minns att det tog ett tag innan jag fick ihop det här med att keeper=GM=DM och investigator=PC när jag var ny i gemet. Och i slutändan säger vi ändå bara "gubbe" och "spelledare" vid spelbordet i alla fall. :gremsmile:

Min filosofi är minimalistisk - inför nya begrepp om du definierar något nytt, inte annars.

/ Calle
 
Top