Jag kan gå med på att indiespel är en missvisande term, och kanske behövs ingen term för att beskriva "indiespel", men det finns spel som idag kallas indie/forge/whatevs som behöver en annan begreppsapparat än t ex DnD för att alls kunna fungera som de är tänkta. Och jag tycker att det är väldigt stor skillnad mellan Drakar och Demoner och t ex Utpost eller Svart av kval. I vissa fall handlar det om att skapa en annan känsla och mer subtila riktlinjer för hur spelen är tänkta att spelas, men i andra fall kan det handla om tydliga och "hårda" regler för att skapa andra sätt att spela på. Det som möjligtvis gör att termen "indie" kan vara onödig är för att alla rollspel ändå är unika och står för sig själva, men jag tror att det har krävts en distansiering till de mer allmänt accepterade rollspelen och sätten att spela rollspel på för att kunna producera en ny typ av rollspel på. Jag tycker inte att det är konstigt att de nya sätten att spela rollspel på får en egen term. Men om den behövs längre är jag mer osäker på. Jag tycker, av diskussionerna på rollspel.nu att döma, att jag ofta har behövt redogöra för hur spelet är tänkt att spelas, annars får jag kommentarer och idéuppslag som bara blir applicerbart på vanligt traditionellt rollspelande. Så avsaknaden av en term, eller att termen "rollspel" är så bred är inte direkt bara av godo.Indiespel (eller vad det vill kallas för stunden) är det bästa exemplet efter WoD på hur man försöker framställa sin stil som något alldeles särskilt genom att krångla med ord.