Som synes i min signatur pågår arbetet med Neotech 3 för fullt. En viktig del av detta arbetet är skapandet av ett modernt och slimmat regelsystem - som fortfarande använder samma ObT6-kärna. Det har gått bra och speltester är på gång.
Men, den nöt som jag haft svårast att knäcka är initiativ och turordning. Jag vet att detta varit uppe på tapeten många gånger, men det är ett härke att sålla igenom. Dessutom tror jag att det hänt mycket i regeltankar de senaste åren. Så jag vänder mig till er för att få idéer och inspiration, eller bara mysiga länkar till bra trådar!
Vad skall då turordningsregler uppfylla för ett spel som Neotech? Jag har hårda krav, bara lösa önskemål. De ska vara baserade på ObT6-tärningsmekanik, men de ska vara snabba. Framförallt - de ska vara lätta att begripa. Det ska vara rakt på. Det ska gärna vara speligt, på ett sådär Risingskt sätt, det får gärna vara indieinfluerat. Men, vilken stämning, vilken genre ska de visa på?
Ta första bästa actionrulle. Med bästa menar jag de actionrullar som känns trovärdiga, jag menar Bourne Identity, inte gammaldags Bond "spring-framför-kulkärven". Striderna är kaotiska, men de som är duktiga, de navigerar lätt igenom dem. Tränade mördare och elitsoldater kan lätt skapa ordning i det som för vanliga gangstas och skjutglada poliser mest liknar ett kaos. Det är en typisk scen - polis och thugs skjuter för fulla muggar över en gata och bakom bilar. Få träffar, men mycket bly i luften. En nobody, en civil och andra noobs skulle direkt falla här eller ligga och trycka under en bil. En skicklig neopunkare skulle identifera de största hoten, ta ut dem i tur och ordning, göra väg för sig, etc.
Sista önskemålet - att reglerna av sig självt stödjer jakter av olika slag - jakter över hustak, i metron, bilköer, whatever.
Vad för turodningsregler uppfyller detta? Eller är det till och med så att turordningsregler är så 1998 att de helt skall skippas?
Men, den nöt som jag haft svårast att knäcka är initiativ och turordning. Jag vet att detta varit uppe på tapeten många gånger, men det är ett härke att sålla igenom. Dessutom tror jag att det hänt mycket i regeltankar de senaste åren. Så jag vänder mig till er för att få idéer och inspiration, eller bara mysiga länkar till bra trådar!
Vad skall då turordningsregler uppfylla för ett spel som Neotech? Jag har hårda krav, bara lösa önskemål. De ska vara baserade på ObT6-tärningsmekanik, men de ska vara snabba. Framförallt - de ska vara lätta att begripa. Det ska vara rakt på. Det ska gärna vara speligt, på ett sådär Risingskt sätt, det får gärna vara indieinfluerat. Men, vilken stämning, vilken genre ska de visa på?
Ta första bästa actionrulle. Med bästa menar jag de actionrullar som känns trovärdiga, jag menar Bourne Identity, inte gammaldags Bond "spring-framför-kulkärven". Striderna är kaotiska, men de som är duktiga, de navigerar lätt igenom dem. Tränade mördare och elitsoldater kan lätt skapa ordning i det som för vanliga gangstas och skjutglada poliser mest liknar ett kaos. Det är en typisk scen - polis och thugs skjuter för fulla muggar över en gata och bakom bilar. Få träffar, men mycket bly i luften. En nobody, en civil och andra noobs skulle direkt falla här eller ligga och trycka under en bil. En skicklig neopunkare skulle identifera de största hoten, ta ut dem i tur och ordning, göra väg för sig, etc.
Sista önskemålet - att reglerna av sig självt stödjer jakter av olika slag - jakter över hustak, i metron, bilköer, whatever.
Vad för turodningsregler uppfyller detta? Eller är det till och med så att turordningsregler är så 1998 att de helt skall skippas?